Vilken bank och kort i Sverige?

Har alltid skickat online från SEB till frugans konto i Thailand. Max 150kkr/dag. Swedbank har alltid varit billigast, bästa valuta för sina kronor bland svenska banker men har aldrig gillat Swedbank i övrigt. De senaste 2åren kör jag endast Wise.

Jag har Handelsbanken, fick uppdatera några frågor om kundkännedom, som jag svarade på igår.

Skickade pengar till Thailand igår från Handelsbanken via Wise till Bangkok Bank.

Jag har också ett kreditkort på Bank Norwegian.

SAP är ett IT-system avsett för att sänka organisationer och företag utanför Tysklands gränser och det kallas ibland för "Hitlers hämnd". Det Tyska försvaret kallar systemet för "Chock, rädsla och panik".
Om man vill utlösa panikkänslor skall man titta på denna video:
Kommer Moster Agda i Torekov att fixa det själv?

Jag har Handelsbanken, fick uppdatera några frågor om kundkännedom, som jag svarade på igår.

Skickade pengar till Thailand igår från Handelsbanken via Wise till Bangkok Bank.

Jag har också ett kreditkort på Bank Norwegian.
Då har du inte skickat från handelsbanken till Thailand.
Du har skickat från handelsbanken till Wise, wise till Thailand.
Det är inte skicka direkt från bank.
Jag kan skicka via wise och westernunion men inte direkt från Länsförsäkringar bank till Thailändsk bank på min internetbank utan då måste det godkännas på bankkontoret.
Men möjligt Länsförsäkringar bank fungerar bättre inom landet och sämre internationellt.

Senast ändrad:
Jag kan skicka via wise och westernunion men inte direkt från Länsförsäkringar bank till Thailändsk bank på min internetbank utan då måste det godkännas på bankkontoret.
Men möjligt Länsförsäkringar bank fungerar bättre inom landet och sämre internationellt.
Intressant!
Kan vem som helst öppna ett bankkonto i Thailand med internetbank? Så här fungerar det i Spanien:

BBVA_1.jpg

Men möjligt Länsförsäkringar bank fungerar bättre inom landet och sämre internationellt.Jag skrev

Helt rätt! Skickat från Handelsbanken via Wise till Thailand.

Testade sända 1000kr med Western Union Sverige till Thailand igår fick 30 baht mer än det står på Wise att jag kommer få om jag knappar in 1000kr.
Verkar som WU gett lite bättre växelkurs, var inte Wise bättre innan, är det försök till att konkurera?

När jag testar nu så får jag 10 baht mer på Wise för 1 000 sek. 500 baht mer på Wise för 10 000 sek. Low cost transfer.

WU verkar ha sämre kurs men inga avgifter. Bra för att skicka små belopp.

När jag testar nu så får jag 10 baht mer på Wise för 1 000 sek. 500 baht mer på Wise för 10 000 sek. Low cost transfer.

Ok, ja växelkurser varierar ju hela tiden.
Gjorde bara en testsändning för att se så allt fungera inför framtiden nu när lönen kommer till svensk bank.
Har ju haft lönekonto på Bangkok Bank innan.
Så första gången jag skickar själv på 11 år iaf.

Ok, ja växelkurser varierar ju hela tiden.
Gjorde bara en testsändning för att se så allt fungera inför framtiden nu när lönen kommer till svensk bank.
Har ju haft lönekonto på Bangkok Bank innan.
Så första gången jag skickar själv på 11 år iaf.
Jag skickar från kontot i Swedbank till mitt bankkonto på Bangkok Bank.
Swedbank tar 50 kr i avgift oavsett skickade belopp och Bangkok Bank tar alltid 200 baht oavsett belopp.

Har SEB som min primärbank och när jag skickade 1 miljon baht per transferering i samband med att vi köpte ett hus så gjorde jag dessa genom SEB till ett av min sambos konto i Bangkok bank. Pengarna blev då flaggade av SEB att de skickades för husköp iaf. i Sverige och kanske även i Thailand? Jag tror avgiften i SEB förra året var 300 kr per transaktion men fick lite bättre växelkurs än när jag skickat mindre summor. När jag skickat mindre belopp så ha avgiften varit 50 kr i SEB och 200 baht i Bangkok bank men vad jag sett har inte SEB den bästa växelkursen utan när jag kollat har Swebank haft detta jämförelsevis.

Wise är om inte alltid billigast så ligger de väldigt bra till att överföra pengar så länge det inte börjar att röra sig om stora summor då iaf tidigare Wise flaggade att de inte är billigast. Tyckte dock att det är lite krångligt att komma igång med Transferwise (nuvarande Wise). Speciellt när man skall överföra ”direkt från ett svenskt bankkonto” via Wise t.ex. till ett bankonto i Thailand. Jag har ibland först fyllt på mitt konto i SEK på Wise och därefter gjort överföringen till Thailand därifrån. Jag har Wise konton i Sverige samt Australien därför att man måste ha ett konto i Australien om man får tillbaka på för mycket betald skatt resp.om man vill ta ut sina intjänade pensionspengar. Tyvärr så går det väl ännu inte skapa ett Thai Baht konto på Wise?

Hur gör man om man skickar t.ex. +400.000 resp. + 800.000 Baht till ett Thai bankkonto för att stå orörda minst 2 månader innan man söker ”Extension of stay with 90 day reporting” via Wise så att det blir registrerat på så vis att det flaggas korrekt? Jag har för mig att det kommer en vallista i Wise i samband med att man skall skicka och det väljer ju då att välja rätt. Men vad rätt?

Jag skickar från kontot i Swedbank till mitt bankkonto på Bangkok Bank.
Swedbank tar 50 kr i avgift oavsett skickade belopp och Bangkok Bank tar alltid 200 baht oavsett belopp.
Samma 50 kr i SEB men jag har för mig att det kan bli mera avgift än 200 baht i Bangkok bank om man skickar mycket pengar.

Gällande från årskiftet i SEB har de dock ökat avgiften mycket då man skall skicka mer än 150.000 kr på en och samma transaktion och då behöver prata med SEB som ställer tusen frågor ;-)

Har SEB som min primärbank och när jag skickade 1 miljon baht per transferering i samband med att vi köpte ett hus så gjorde jag dessa genom SEB till ett av min sambos konto i Bangkok bank. Pengarna blev då flaggade av SEB att de skickades för husköp iaf. i Sverige och kanske även i Thailand? Jag tror avgiften i SEB förra året var 300 kr per transaktion men fick lite bättre växelkurs än när jag skickat mindre summor. När jag skickat mindre belopp så ha avgiften varit 50 kr i SEB och 200 baht i Bangkok bank men vad jag sett har inte SEB den bästa växelkursen utan när jag kollat har Swebank haft detta jämförelsevis.

Wise är om inte alltid billigast så ligger de väldigt bra till att överföra pengar så länge det inte börjar att röra sig om stora summor då iaf tidigare Wise flaggade att de inte är billigast. Tyckte dock att det är lite krångligt att komma igång med Transferwise (nuvarande Wise). Speciellt när man skall överföra ”direkt från ett svenskt bankkonto” via Wise t.ex. till ett bankonto i Thailand. Jag har ibland först fyllt på mitt konto i SEK på Wise och därefter gjort överföringen till Thailand därifrån. Jag har Wise konton i Sverige samt Australien därför att man måste ha ett konto i Australien om man får tillbaka på för mycket betald skatt resp.om man vill ta ut sina intjänade pensionspengar. Tyvärr så går det väl ännu inte skapa ett Thai Baht konto på Wise?

Hur gör man om man skickar t.ex. +400.000 resp. + 800.000 Baht till ett Thai bankkonto för att stå orörda minst 2 månader innan man söker ”Extension of stay with 90 day reporting” via Wise så att det blir registrerat på så vis att det flaggas korrekt? Jag har för mig att det kommer en vallista i Wise i samband med att man skall skicka och det väljer ju då att välja rätt. Men vad rätt?
Om det inte är krav på att pengarna ska komma "från utlandet" borde det funka med Wise.

För husköp skulle jag inte använda Wise. Troligen.

Om det inte är krav på att pengarna ska komma "från utlandet" borde det funka med Wise.

För husköp skulle jag inte använda Wise. Troligen.
Förstår inte era problem, min fru och jag har Swdbank, Ok en massa frågor var går pengarna, förklarde sen OK, Min fruhar köpt mark
så vi har skickat många Bath i mån inga problem. Så jag förstår ite era problem, vise eller vad

Liknande trådar

S
Svar
6
Visningar
1 K
A
T
Svar
3
Visningar
1 K