Har beslutat att lämna Thai Snack.
Jag hade emellertid sagt att jag skulle återkomma angående detta md att göra en 60 dagars förlängning ”60 days extension” baserat på att man anlänt Thailand på ett Non-Immigrant ”O” Spouse/Family E-visa och då fått en ”Permission of Stay of 90 days”
Jag var med min fru igår på Immigration i Udon Thani och var väl förberedd med allt jag kunde tänka mig kunde behövas men det var lite mera som behövdes.
1. Tabian Sam Rot (Det thailändska äktenskapscertifikatet) på thailändska utfördat av Ampur/Khet (Kommunen min fru ör skriven på) som var utfördat 19 januari 2024 var inte gott nog. Min fru åkte till kommunen och ordnade ett nytt med utfärdande datum 12 december 2024 och detta var gott nog. Uppe i högra hörnet står det Kor.22 och på rubriken står det översatt till engelska ”Family Status Registration - Udon Thani Province” i vårt fall.
2. Med punkt 1. godkänd av Immigration så var detta dock inte gott nog!
De ville även se ett ”svenskt äktenskapscertifikat ” (jag pratar inte om ett vigselbevis/gratulationskort från en vigsel) i tillägg och något sådant har vi inte. Dagsfärska Personbevis på Engelska för mig samt frugan dör det tydligt framgår när vi gifte oss och att vi var fortfarande gifta igår var i sammanhanget att räkna som dasspapper…
Immigration kunde dock med visst tvivel acceptera det Intyg/Certifikat på engelska som den svenska ambassaden i Bangkok hade utfärdat då vi ansökte om att registrera vårt äktenskap i Thailand och de lusläste både intyget på engelska samt den thailändska översättningen som varit på Ministry of Foreign Affairs samt därefter Ampur/Khet i Udon Thani.
Jag rekommenderar att man fixar ett svenskt Marriage Certificate för det är vad Immigration vill se att det står överst på dokumentet och ser att det faktiskt skall kunna få ett sådant utfärdat.
I tillägg till redan nämnt så ville de se original samt också ha kopior av följande:
- Mitt Pass och sidan där mina uppgifter och bild mm finns.
- Sidan av mitt Pass där det syns att jag anlände 19 september och hade lov att stanna i Thailand t.o.m. 17 december med bas på att jag anlände på ett Non-O visum.
- Mitt Non Immigrant O E-visa där det står att jag fått detta baserat på att jag är gift med en thailändsk medborgare.
- Min frus thailändska ID-kort (både bak och framsidan)
- Två sidor ur min frus Mörkblå Tabian Ban (Husbok)
På frågan om det skulle vara möjligt att i typ februari söka om en ytterligare 60-Day Extension så blev svaret från Udon Thani Immigration…
Nej! Det vi tillåter bara en 60-dagars förlängning!
Detta betyder dock inte att det behöver vara nödvändigtvis samma på alla immigration kontor i hela Thailand men jag ”gissar” att det troligtvis är samma tolkning som man kommer att möta…
Att kunna stanna 90 + 60 dagar utan att behöva lämna Thailand är rätt okej ändå.
Så hör ser mina stämplar ut
Angående söka ett svenskt Marriage Certificate se nu bifogade länkar. Vänligen notera dock igen att Immigration och inga andra myndigheter i Thailand i stort accepterar dokument på svenska och heller ej på engelska. Allt måste översättas till thailändska!
Äktenskapscertifikat – Ansökan och försäkran (SKV 7881)
www.skatteverket.se