VISUM TILL SVERIGE

Om jag och min pojkvän skulle gifta oss skulle detta innebära att han måste stanna i Sverige i 2 år utan att lämna landet för att kunna få uppehållstillstånd ?

Det skulle vara lättare om han fick uppehållstillstånd eftersom vi då slipper söka arbetstillstånd eller visum när han ska komma till mig vilket i fortsättningen kommer vara halvårs vis. Har någon något tips hur man löser detta smidigast.

Vi har nu varit tillsammans i 2 år och vi har pratat om giftemål just för att det skulle göra saker smidigare eftersom vi blev nekade arbetstillstånd i år när han skulle komma hit och jobba på mina föräldrars bageri. Blev nekade pga ej utannonserad tjänst hos amf (tyckte det va märkligt att vi måste annonsera en tjänst som vi inte vill att nån annan ska ha ?? )

Det är väl bara att ånyo konstatera att vara Thailändsk medborgare och åka till Sverige på semester innebär att ett byråkratiskt konststycke av hög nivå skall genomföras i sann Kafka anda. Blivande hustrun fick förra veckan besked att tidigast den 18 juni skulle det gå att få en tid för att lämna in ansökan, om nu man har så hög arbetsbelastning på ambassaden vore det kanske på sin plats att öka kapaciteten något, för Sverige vill väl ha turister hit, eller?
Eftersom vi har arrangerat vårt bröllop i Sverige till midsommar så blir man ju smått nervös nu, begärde förtur men fick beskedet att ca 40st varje dag söker förtur.
Är det någon som vet vad som är giltiga skäl för förtur för turistvisum till Schengen/Sverige?
/Swensen

Hej swensen
Lider med dig men då blir det samma sak för mig.
min dam ska ner till bangkok på måndag för att söka visum till sverige(UT)
jag som trodde att hon skulle vara här till midsommar???
har din fru sökt Ut eller turistvisum?
om ni har sökt Ut är det något specialt jag bör tänka (med papper) innan jag skickar ner min dam till bkk? har ni fått papper översätta?
hopas att det fixar sig till bröllopet
mvh
reijo

Hej rei403,papperen du behöver är ,ansökan om UT,på engelska eller svenska,2st nytagna foton,kopia på giltigt pass med alla uppgifter ,stämplar m.m.,kopia på ID kort, kopia på husregister boken med föräldrar barn syskon, den sakll översättas till Engelska eller Svenska, personbevis för dig jag skickade även med kopia på mitt pass,personbeviset skall vara ett sk. familjebevis.
Allt detta i två exemplar och översatt till Svenska eller Engelska.
Jag kan rekomendera ett företag på 17 våningen (i samma hus som ambassaden) dom fixar översättning och hjälper även till med frågor om UT,mycket bra ställe...sedan så måste hon beställa tid för intervju på ambassaden..Lycka till
Min fru sökte UT 26 Jan och fick UT 22 Mars , det går fort och bra om man är gift,annars ca 5 till 6 månader
pa_sak

Hej!
Planen för oss är att först skaffa turistvisum och i samband med det gifta oss i Sverige. Därefter är det som ni sagt lättare med UT och även för undertecknad som kan söka 1-års visum till Thai. Vi kan därefter bestämma om vi VILL bo i Sverige eller Thailand eller kanske växla. Tänkte dra ner på arbetstiden till 50-75% beroende på vilket av alternativen det blir.

Nåväl! Jag uppfattar det som om största problemet är att man bara kan söka och hämta tillstånden i Bangkok, tar ju 11timmar enkel väg med buss för blivande fru Swensen och detta 4-5 gånger för 1 turistvisum!
I dag är inte skillnaden, i dokumentation, mellan UT och Turistvisum så stor. Undrar om vi Svenskar hade accepterat liknande förhållanden för att åka till Thai?
/Swensen

Söka ett visum måste man göra personligen hos svenska ambassaden i Bangkok. Hämta stämpeln kan man däremot göra hos svenska konsulatet i Phuket om det är närmare. Man lämnar då passet hos ambassaden och ber dem skicka pass med visumstämpeln till konsulatet. De tar ut en mindre portoavgift för besväret.

Väntetiden för att lämna in en visumansökan ligger idag kring juli månad.

Mvh Thaikonsult

SV: VISUM TILL SVERIGE

Hej igen!
Tackar Thaikonsult för den viktiga upplysningen!
I går fick vi ett återbud på ambassaden och i dag är allt ordnat...puh!
Ambassaden skickar visumet till konsulatet och därmed sparade vi ytterligare en resa till Bangkok. Nu återstår bara några dagars väntan på själva beslutet och att sedan ordna flygbiljetten till Sverige. Det ser ut som det äntligen blir dubbelbröllop till midsommar trots allt...
Vill bara passa på att säga att ThaiSnack.se fyller en mycket viktig funktion och tack till er som får det hela att fungera.
Måste också nämna att personalen på ambassaden varit mycket hjälpsamma och förstående och gett tips & goda råd genom mailkontakt...inget som brukar vara vanligt bland övriga svenska myndigheter.
/Swensen

Hej allihop :)
Jag har varit till Thailand nyligt och
hälsat på min Flickvän jag hade en underbar tid där
bara alltför kort.vi gjorde allt möjligt o jag träffade många
i hennes familj.
Nu ska hon komma hit
och min fråga är?
Hon har varit till ambassaden igår måndag på (intervju)
och dom sa att kom tillbaka nästa måndag så får du ditt visa.
Innebär det att allt är klart till 100procent
törs man boka flygresan?

Inget är klart förrän din flickvän fått sitt visum beviljat. Vänta tills dess. Du kan i och för sig prel. boka en flygresa om du har bråttom men avvakta med betalningen.

Mvh Thaikonsult

Vet att det finns tusentals inlägg om visum till Sverige på alla olika thaiforum, men är ändå fortfarande lite förvirrad..

Jag åker tillbaka till Sverige sista maj och kanske får jag även då tillbaka mitt gamla jobb om jag vill. Om jag får det funderar jag på att stanna i Sverige i ca 1 år och vill då gärna att min pojkvän följer med mig.

Då är frågan.. man kan ju söka visum för "inbjudan" och han kan då stanna i 3 månader, detta kan man sedan förlänga med 3 månader till (utan problem?). Går det att förlänga det ytterligare en gång?
Samtidigt står det på svenska ambassadens hemsida att om man planerar att stanna längre än 90 dagar ska man söka om uppehållstillstånd för 1 år direkt. Men kan man söka det utan att personen varit i Sverige innan och utan några speciella skäl? Förutom att jag vill att han ska få uppleva både svensk sommar och svensk vinter :P Plus att jag inte kommer ha möjlighet att åka ner till Thailand.

Och när man söker om visum för inbjudan (3 månader) blir min pojkvän tagen till någon intervju eller är det bara för UT de gör de?

Jag är ingen expert som Thaikonsult men jag kan dela med mig av mina erfarenheter.

Har du intentionen att han skall stanna ett år så skall ni absolut söka för den tiden direkt. Man kan inte förlänga ett visum, men kan däremot få Uppehållstillstånd för besök i max tre månader. Vad jag vet kan detta sedan inte förlängas. Information om allt detta finns på Migrationsverkets hemsida.

Man skall nog akta sig för att inte följa regelverket, det kan ju naturligtvis ligga en i fatet om någon behöver visum alt UT en annan gång.

I somras när vi hade fått UT för min frus barn så ansökte vi om visum för en tjej som vi ville skulle följa med för att ge barnen extra trygghet, dom har växt upp tillsammans med henne och hon är som en syster till min fru. I min enfald tog jag för givet att vi skulle kunna söka UT för besök innan hennes visum skulle gå ut och bokade en flygbiljett tillbaks till Thailand knappt 6 måndader senare och skickade med den tillsammans med övriga handlingar.

Och pga detta blev det mycket komplicerat och ambassaden i BKK avslog visumansökan och hävdade att vi skulle ha sökt för 6 månader direkt. Det fanns dock ingen tid till detta i vårt fall så jag bokade om biljetten till knappt 3 månader efter utresan. Tyvärr tyckte beslutsfattaren på ambassaden då att vi inte var trovärdiga, så jag fick böna och be samt garantera att hon skulle åka hem i tid.

Till slut fick hon sitt visum och hon åkte också tillbaks efter knappt 90 dagar i Sverige. Så mitt råd är att ärlighet varar längst, sök för ett år direkt. Bryter man mot reglerna så misstänker jag att man kan få ett elände i framtiden om man vill att t ex någon släkting skall komma på besök.

Lycka till!

Kan börja med att säga att den normala förlängningstiden för ett besök av pojk/flickvän är 3 månader förutom själva visumtiden. Detta brukar vara Migrationsverkets praxis.

Reglerna säger även att om man har föravsikt att besöka ett land längre än de 3 månader ett visum kan ge, ska man söka ett uppehållstillstånd för besök.

Att få stanna 1 år på besök är i första hand förbehållet föräldrar och egna barn som vill besöka sina anhöriga en längre tid. För vanliga besök beviljas sällan så långa tider. Då ska den sökande ha mycket starka och ömmande skäl.

Personen som söker behöver inte ha varit i Sverige tidigare men han och inbjudaren (referenspersonen) ska känna varandra väl och ha träffats en viss tid för att ett besökstillstånd ska kunna beviljas.

I samband med att ansökan lämnas in kommer handläggaren i regel att ställa en del frågor kring själva besöket. Arten av frågor varierar liksom mängden beroende på hur komplett ansökan är och hur man besvarar frågorna.

Sedan finns det inget som är självklart eller någon rättighet att få ett besökstillstånd utan det är upp den enskilda myndigheten att fatta sitt beslut utifrån inlämnad ansökan och den bedömning som görs om besöket kan anses vara seriöst och det inte finns risk för bosättning eller avhopp.

På senare tid har myndigheterna blivit lite mer tuffa i sin bedömning vilket hänger samman med vissa Schengenländers önskan att begräns antalet långa besök på grund av att många arbetar illegalt och även säljer sex i vissa europeiska länder. Det påstas att många av dessa besökare anlänt via de nordiska länderna som haft en mer liberal tillämpning av regelverket.

Mvh Thaikonsult

När du skriver att du kanske får tillbaka jobbet så undrar jag hur du ska försörja pojkvännen.
Är det du som ska stå som garant så bör du nog kunna visa en inkomst.

Men vad vet jag. Det var egentligen bara en åsikt från min sida.

Det är självklart att inbjudaren måste uppvisa att det finns pengar för besökarens försörjning under besöket. 370 kr per dag ska finnas till besökarens uppehälle.

Mvh Thaikonsult

Min erfarenhet av detta med att bjuda in någon från Thailand på ett turistvisum är.

Jag var tvungen att visa ett arbetsintyg på att jag var fast anställd, jag fick även visa upp ett intyg vad min årsinkomst är.
Jag var tvungen att ha en fast adress i sverige.
Min första inbjudan skrev jag ett personligt brev där jag uppgav var jag träffat personen, hur länge vi känt varandra och våran relation till varandra.
Andra inbjudan så hade jag ett "Referensbilaga-bilaga E" (släkt/vänbesök) Det var ett 2 sidor formulär med div. frågor.

"andrejsdenruskige " sa:
När du skriver att du kanske får tillbaka jobbet så undrar jag hur du ska försörja pojkvännen.
Är det du som ska stå som garant så bör du nog kunna visa en inkomst.

Men vad vet jag. Det var egentligen bara en åsikt från min sida.

Ja, jag skrev att jag kanske får tillbaka jobbet, och OM jag får det så vill jag bjuda hem honom.. inte annars såklart.

Dessutom har jag läst att vissa skickat med slutskattebeskedet och det har aldrig varit några problem. Sen om jag har jobb så får jag ju ett arbetsintyg som de borde räcka.

"Zafirah " sa:
Ja, jag skrev att jag kanske får tillbaka jobbet, och OM jag får det så vill jag bjuda hem honom.. inte annars såklart.

Dessutom har jag läst att vissa skickat med slutskattebeskedet och det har aldrig varit några problem. Sen om jag har jobb så får jag ju ett arbetsintyg som de borde räcka.

Ja, då ska det inte vara några problem med et vanligt besöksvisum enligt mina erfarenheter.
Ett uppehållstillstånd (vilket behövs för mer än 6månader) tar nog lite mer tid att ordna.

Vilka lagar och regler som gäller där och hur troligt det är att man får det kan nog thaikonsult svara på.

Här försöker vi samla alla inlägg i detta ämne. Det underlättar för alla parter när man letar efter ett svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp