VISUM TILL SVERIGE

Hej ska åka till thailand och gifta mig i juli med min tjej så till min fråga vad behöver vi för papper för visum till henne för hon ska åka till mig i sverige senare i höst och vad kostar ett visum så vad behöver jag för papper från sverige och vad behöver hon han för papper.
mvh arthur

finns kanske lite även på vårat forum

Sen kan du fixa allt även på UD här hemma så slipper du gå till ambasaden när du kommer ner angående giftermålet
det gjorde ja

Om jag vill bjuda hit tjejen, kan jag boka en tid för henne för en visumansökan? Eller måste hon gå till ambassaden (?) och sköta det ensam?
(tydligen fixade det där j*vla x:et tidsbokning etc. senast åt henne på plats. Så hon vet inte vad hon ska göra. Därför jag tänkte om jag kan boka på något enkelt vis härifrån Sverige och bara ge henne en tid och adress, infinn dig där med dom här pappren!)

Hur är det med det här med att jag måste ha pengar. Jag har heltidsarbetat flera år, men ska nu börja plugga i höst. Kan det finns synpunkter på det?

Gå in på Migrationsverkets och ambassadens hemsidor, där finns mycket bra information om hur ni skall göra.

Du måste tjäna tillräckligt för att kunna försörja henne, det räcker med att skicka in senaste löneuppgiften.

När alla papper inkl din inbjudan (finns på Migrationsverkets hemsida) är klara skall hon bege sig till VFS Globals kontor i Amarin Tower i Bangkok. Dom handlägger viseringsärenden för ambassadens räkning. Där finns även all hjälp att få. Går hon direkt till ambassaden tar handläggningen mycket längre tid. Mina svärföräldrar var här i våras, dom fich hem passen med viseringarna inom en vecka, VFS ombesörjer detta.

Men som sagt, all information finns på hemsidorna, börja på Migrationsverkets och klicka dig vidare därifrån. Och naturligtvis, kolla här i denna forumsdelen. Här finns mycket att hämta!!

Lycka till!

Lego, i all välmening. Gnage frågade om visum till Sverige och jag besvarade frågan. Var nu inte så negativ, gnage är klart medveten om den ekonomiska uppoffringen det är att studera. Och det är definitivt inte alla tjejer som bara är ute efter pengar. Trygghet i livet är inte bara pengar (även om det är viktigt).

"legolas " sa:
Gnage i all välmening!!!!! Skall du ta hem en stackars thaikvinna till Sverige som inte kan försörja sig, och så pluggar du vuxna karln, och inte arbetar och tjänar pengar... Hoppas att hon vet om att du INTE är "mogen" ännu???? Och inte kan försörja en kvinna, än mindre en familj.

I all välmening Legolas, uttala dig inte om saker du inte vet någonting om.

Men eftersom du verkar så engagerad så ska jag berätta för dig:
Den stackars Thaikvinnan vet mycket väl om att jag ska börja studera.
Den stackars Thaikvinnan vet mycket väl om att jag inte är en rik falang.
Den stackars Thaikvinnan vill inte i framtiden, om hon skulle flytta hit, bli försörjd av en man utan vill själv arbeta.

Frågor på det?

Bra där gnage, så skall det se ut!! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Än en gång - STORT LYCKA TILL!! Berätta gärna hur det går. :wai:

Gnage det kan bli svårt att fixa ett visum för tjejen om du ska studera och inte har en fast inkomst men du kanske kan visa upp ett fett bankkonto.

För det är ju du som är garant för henne här i Sverige så dom inte tror att hon ska jobba här.

"Birger LKPG " sa:
Gnage det kan bli svårt att fixa ett visum för tjejen om du ska studera och inte har en fast inkomst men du kanske kan visa upp ett fett bankkonto.

För det är ju du som är garant för henne här i Sverige så dom inte tror att hon ska jobba här.

Ja det var det jag var lite intresserad av att veta mer om. Jag läste någonstans att manska räkna på 370:- per dag, någon som kan bekräfta/dementera?
Jag har pengar på banken, men inte är det direkt ett Danderydsfett konto. Men några vanliga månadslöner finns iaf.

Läste lite på inbjudningsblanketten nu också och ytterligare en möjlighet verkar finnas:

"Om någon annan står för försörjningen under besöket i Sverige, ange namnet här.
(Han eller hon ska redogöra för sina inkomster och tillgångar samt sin försörjningsbörda. Lön och andra tillgångar kan styrkas med exempelvis bevittnade
kopior av lönebesked och banktillgodohavanden. Uppgifterna bör finnas med i den sökandes ansökan men kan också bifogas till detta formulär)"

Dvs, här borde jag kunna ange min far tex (under förutsättning att han accepterar det givetvis)? Någon som har en uppfattning om ifall detta kan anses negativt (mot att jag själv kan visa upp en anställnig) för chansen att få visum?

"ledarn " sa:
Om du jobbade förra året så räcker det med skattsedeln från det året. Eller som någon innan skrev så bifogar du en lönespec..

Jo det gjorde jag, så det är ju bra. Men samtidigt så kan jag ju inte uppge att jag fortfarande jobbar på inbjudan ("uppgifter om din anställlning"), känns som att det kan ligga mig i fatet ändå därför?

Gnage, du kan alltid ringa till Bangkokambassaden och fråga. Dom är mycket hjälpsamma och det är beslutsfattarna där som beviljar/avslår en visumansökan.

Jag är övertygad om att ärlighet alltid varar längst, så gör inget som kan ligga er till last om ni någon gång i framtiden vill ansöka om UT (Uppehållstillstånd). Det kan inte vara några problem om din far ställer upp som garant, huvudsaken är att någon gör det.

Kör hårt!!

Enkel fråga till alla som vet och har erfarenhet av detta: Vi har tänkt ta hit fruns son (16 år) för besök i Sverige i 3 veckor. Han har pass som vi ordnade i sommar.Tänkt ta han med direktflyg(Thai airways) Bangkok - Köpenhamn. Vad behöver han förutom garanti. Behövs intervju? m.m. Vill bara vara helt säker med svar från ngn av Er erfarna!

Med vänlig hälsning,
Frank

Hej Frank! Lite kortfattat: Han behöver en inbjudan samt garanti för sitt uppehälle. et finns blankett att fylla i på Migrationsverkets hemsida. Där står precis hur du skall göra. Kolla också på Bangkokambassadens hemsida, där står också vad som krävs.

Någon intervju behövs inte, men han måste bege sig till VFS Global i Amarin Tower, Bangkok och lämna in ansökan. Detta företag handlägger det praktiska för ambassadens räkning och skickar handlingarna till beslutsfattarna där. Sen skickar dom hem passet till honom med (förhoppningsvis) visamärket inklistrat. Detta mot en mindre avgift. Dessutom måste han betala avgiften där.

Lycka till! :wai:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp