Visum

• Trådstartare Trådstartare svarre
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

svarre

Gäst
Jag och min fru tängte åka hem till Sverige nu i aug.( 1 månad ) och nu till frågan vi har varit gifta nu i 4 år det är reg, i både Sverige och Thailand vad för papper och allt annat behöver vi ?
mvh Svarre

Svarre!

Det låter som en sak för vår Thaikonsult, Men du kan alltid klämma iväg ett PM till honom, om du skulle vilja ha ett mer privat svar.
Annars kan du använda någon av dessa länkar för att hitta information:

(Ogiltig länk borttagen)
(Ogiltig länk borttagen)
(Länk till "cha ... .php?f=0.0" skall ses över inom kort)

Och till sist Lasse på Thai-scan.
http://www.thai-scan.com/

Jo-Be

Jag har en fråga angående schengenvisum och orsak för besök, Tror ni att giftemål träffa familj och släckt samt bara vara tillsammans då vi är beroende av varandra är skäl nog för att få ett visum på 3 månader? :) :wai:

Hej!

Okej vill bara vara säker på allt nu, så nära innan hon kommer hit, kan inte tänka annat än att hon får visumet beviljat, men börjar bli nervös ifall något inte skulle stämma, Någon som vet hur dom tittar på inkomst när jag står som garant för henne, har någon koll på vad man bör ligga på per månad?

Om vi börjar med visumet ska inbjudaren visa upp att denne har 450 kr per dag besöket varar för att täcka besökarens uppehälle och det är nettoinkomsten som räknas. Detta är pengar han ska ha utöver den egna försörjningen.

Nu brukar ambassaden jämka lite på beloppen då besökaren oftast bor hos inbjudaren i dennes bostad.

Till dig som tillsammans med frun vill resa hem till Sverige en månad. Sök visum och res. Blir knappast några problem att få visum om ni bara har pengar till försörjningen i Sverige.

Mvh Thaikonsult

Låter ju sjukt att man ska behöva så mycket pengar, vi kommer inte ens vara nära den summan på 13500kr per månad, då om jag har en lön på 23600 kommer den inte vara nog känns det nästan som, andra har jag hör säga att man behöver någon stans vid existensmedium, blir lite fundersam om det kommer räcka med min lön om jag inte har besparingar enligt ambassaden :-\

Tack för alla svar! :wai:

"moonoi " sa:
Låter ju sjukt att man ska behöva så mycket pengar, vi kommer inte ens vara nära den summan på 13500kr per månad, då om jag har en lön på 23600 kommer den inte vara nog känns det nästan som, andra har jag hör säga att man behöver någon stans vid existensmedium, blir lite fundersam om det kommer räcka med min lön om jag inte har besparingar enligt ambassaden :-\

Tack för alla svar! :wai:

Jag har stått som garant för bägge mina svägerskor och jag har inte haft mer i inkomst än du.
Men jag visade även upp ett arbetsgivarintyg där det stod min årsinkomst och hur många x antal år jag hade vart anställd på företaget.
Jag skickade också med en lapp från skattekontoret där det stod att jag även hade en fast bostad sen x antal år.

Jag skickade bara med en kopia på anställningsavtal och senaste lönebeskedet. Inget om besparingar eller sådant och det gick bra. Då hade jag precis bytt jobb och hade bara 6 månaders anställningsavtal när vi sökte sådant visa.

Som thaikonsult sa så ser dom nog på helheten vad är det för jobb, bostad, inkomst osv man har och ser det stabilt ut så bråkar dom inte om det. Så verkar det i alla fall. Du behöver inte vara orolig skulle jag säga.

Så här säger EU,s viseringskodex:

Sökandens försörjning
En förutsättning för att få visering är att den som vill komma på besök kan försörja sig under vistelsen och har säkrat sin återresa, antingen genom en returbiljett eller genom medel för återresebiljetten. Om dessa förutsättningar brister, ska visering inte beviljas.

Sverige, liksom övriga medlemsstater, har fastställt ett referensbelopp för
tredjelandsmedborgares försörjning under en vistelse i Sverige. Beloppet ska täcka genomsnittliga kostnader för kost och logi i lågbudgetinkvartering i den berörda medlemsstaten multiplicerat med antalet dagar för vistelsen. Beloppet som Sverige har fastställt är 450 svenska kronor per dag och person.

Det är inte möjligt att närmare precisera när försörjningskravet är uppfyllt
utan en sammanvägning av olika faktorer får göras. Referensbeloppet är en utgångspunkt för den bedömning som skall göras om kravet på tillräckliga medel är uppfyllt.

Bedömningen av om det finns tillräckliga medel för uppehället sker utifrån flera faktorer; syftet med vistelsen och dess längd, levnadsomkostnaderna i landet, inkvartering hos anhöriga vänner eller hotell och kostnader för mat och dryck samt med hänvisning till genomsnittliga kostnader för kost och logi i den berörda medlemsstaten/de berörda medlemsstaterna i lågbudgetinkvartering multiplice-rade med antalet dagar för vistelsen.

En bedömning utifrån de individuella förhållandena kan t.ex. leda till att kostna-den för en familj med minderåriga barn inte motsvarar 450 kronor per individ och dag.

Som bevis för tillräckliga medel för uppehälle kan gälla: kontanter i konvertibel valuta, resecheckar, checkar som är utställda på ett valutakonto, kreditkort och andra bevis för att sökanden förfogar över valuta. Uppger en referensperson som har fast arbete att han eller hon avser att stå för försörjningen, godtas detta oftast. Om det är nödvändigt får ytterligare utredning ske genom att t.ex. sökan-den eller referenspersonen ombeds att visa inkomstuppgift, banktillgodohavande
eller dyl.

Mvh Thaikonsult

Stort tack! väldigt vad ni alla är hjälpsamma :wai:

Har nästan alla papper klara nu, sista nu. Vill tacka alla för all hjälp jag fått, riktigt skönt att kunna fråga folk som suttit i samma båt som jag gör nu :)

Har en fråga angående ansökningsblanketten för schengenvisum

Punkt 34. Personuppgifter för den familjemedlem som är medborgare i EU EES Schweiz, då vi är förlåvade räknas väll inte jag som familjemedlem till henne så det antar jag att vi ska lämna blankt?

Punkt 35. Familjeband till en medborgare i EU ESS Schweiz

Beroende familjeband i uppstigande led? antar att jag inte har något med den punkten att göra heller? :)

Tack för all hjälp! :wai:

Det borde vara så, då ni är förlovade ingår ju inte hon i din familj och då ska ju knappast detta fyllas i utan du skriver väl in dina uppgifter som inbjudare och anger skälet till att ni ska lära känna varandra i ditt hemland (eller dylikt).

Bara ett tips. när jag fyllde i samma sak förra året så undrade jag lite om några fält, hur de skulle fyllas i. Jag fick tips här att maila ambassaden i bangkok och det gjorde jag med frågor om 3-4 fält som jag var osäker på. Jag fick svar dagen efter med raka precisa svar om varje fält så vart det ingen osäkerhet alls :)

ambassaden.bangkok-visum@gov.se

Hej!

Nu är det nära att vi ska ansöka om visum, jag har några frågor till er mer erfarna,
Vi har preliminärbokat en resa och längst ner så är det en länk till checkmytrip.com tidigare har vi sätt en preliminärbokning där, nu står det att den inte finns längre, är detta ett problem, behöver vi preliminärboka en ny resa?

Min andra fråga är; När vi får igenom ett visum så har jag uppfattat det som att hon inte behöver åka det angivna datumet, schengenvisumet börjar gälla när hon först får sin inpasseringsstämpel i passet, dock att hon måste börja använda visumet inom en viss period, så att igentligen kan vi bara ändra reseförsäkringen och boka en annan resa ett annat datum ifall det skulle finnas en billigare resa att få tag på?

Stort tack på förhand!

Om din bokning inte finns i systemet längre föreslår jag att du kontaktar företaget där du bokade resan för att se vad som hänt. Troligtvis hade du väl en sista betaldag på bokningen som passerats.

När det gäller visa står det ju i visat under vilken period det gäller, inom denna period kan du åka in och ut när du vill.

Ja hon får tillbaka passet med en helsida med visumet inklistrat. Där står datum från och till som det gäller samt hur många inresor och dagar det gäller. Detta blir baserat på vad ni sökt. Sen är det upp till er men rekommenderar ni åker de datum ni baserat ansökan på.

visum.jpg

Stort tack! :-)

Jag har en till fråga, min tjej skulle lämna in alla dokument till VFS i Bangkok och hon behövde komplitera med ett dokument, hon fick också höra att man inte får editera ett papper, vi har ändrat datumet hon ska komma hit med tre dagar, vilket gör att vi måste ändra beräknat ankomstdatum på Inbjudan samt Visumansökan, samt antal dagar hon ska stanna i landet. Men det låter ju helt sjuk att jag ska behöva sända inbjudan igen med post och vänta 5-7 dagar bara för att dom inte godtar att man gjort en ändring på papprena. någon som vet om detta stämmer? så fick jag det förklarat av min tjej i alla fall.

Det är bara inbjudaren som kan ändra datum i en inbjudan om det inte finns en fullmakt för något ombud. Inbjudan ska alltid lämnas in med namnteckningen i original.

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp