Rätt och fel Nya trafiklagar från 5 april -17

 
Jag kollade statistik just över Sonkhran, och alla statistik sidor jag hamnade på, visade dom siffrorna jag skrev +-1%

Som sagt var jag hade trott mer på en stor hjälm kampanj, bort med alla tunna plastpottor, sätt hårt mot hårt när det gäller hjälm, någon typ av avdrag för inköp av första hjälmen, som skall vara en godkänd och klassad, 4000 baht i böter om man inte använder godkänd klassad hjälm..

Sen en stor säkerhetsbältes kampanj, och traffikmagasinet på TV :)
Håller med utom att man ska sätta in en åtgärd före eller istället för en annan.

Kampanjer i att följa alla trafiklagar måste till.
Bälteslagen följs ju av vissa bussbolag sen förra året och det tyder på att någon agerat rätt.
Förra året då vi åkte med flygbussen från HH till ”Suvvan” gick bussvärdinnan och kollade att alla hade bältet på.
Ingen start annars ;)
 
Håller med utom att man ska sätta in en åtgärd före eller istället för en annan.

Kampanjer i att följa alla trafiklagar måste till.
Bälteslagen följs ju av vissa bussbolag sen förra året och det tyder på att någon agerat rätt.
Förra året då vi åkte med flygbussen från HH till ”Suvvan” gick bussvärdinnan och kollade att alla hade bältet på.
Ingen start annars ;)
När vi åkte taxi i Bangkok nu så sa den ene taxi chauffören till om att sätta på oss bältena.
 
Vad jag har hört så blir det även förbjudet att sitta bak i t.ex en Toyota Vigo Smart Cab med små bakdörrar. Alltså inne bak i bilen. Alla har visst inte bälten där.
 
Vad jag har hört så blir det även förbjudet att sitta bak i t.ex en Toyota Vigo Smart Cab med små bakdörrar. Alltså inne bak i bilen. Alla har visst inte bälten där.
Dom visade lite olika klipp på tv härnere om hur folket var förbannade om det, en snubbe demonstrerade med en tomlåda där han sa åt dottern att hoppa ner i den och kom polisen så sa han åt henne att dra ner huvudet så att hon inte syntes
 
Nu borde ju trafikolycka gå ner inför högtiden, trafiken startade redan i lördags, hittills har väl 30% transporterat sig till sina hemtrakter.
Ock då skall vi ju ta med i beräkningarna att man börjar väl inte räkna olyckorna förrän på onsdag .
Efter högtiden blir det väl som vanligt med en massa trafik samt olyckor.
Men totalt borde olyckorna gå ner .
Men vi väl se om jag kan ha rätt i mina funderingar.
 
Nu borde ju trafikolycka gå ner inför högtiden, trafiken startade redan i lördags, hittills har väl 30% transporterat sig till sina hemtrakter.
Ock då skall vi ju ta med i beräkningarna att man börjar väl inte räkna olyckorna förrän på onsdag .
Efter högtiden blir det väl som vanligt med en massa trafik samt olyckor.
Men totalt borde olyckorna gå ner .
Men vi väl se om jag kan ha rätt i mina funderingar.
Var det inte likadant förra året?
Resandet började runt den 8-9 april och 11-17 april startade räkningen, blir nog lika korkat i år igen :)
 
En del nyheter noterade jag i går kväll under vår Isaan-turné.

När vi väntade för att ta bussen från Chaiyapum i går eftermiddag så bevittnade vi att samtliga bussar besiktades före passagerarna fick gå ombord och chauffören fick blåsa en alkoholtestare.
Besiktningen gjordes av 8 personer mot en checklista, lampor, däck, bälten bevittnade jag.

Minibussen vi åkte med i måndags från Pranburi hade ett säte längst bak bortmonterat för det nya max antal passagerare om 13 ska gälla.
Vidare går ett ljudlarm när farten överstiger 90km/t.
 
Funderar lite över dessa trafik kontroller.
Vad jag funderar över är om inte dessa skapar en hel del problem, med långa köer som följd , som jag tror skapar en viss frustration hos en del, och ökar olyckorna.
Vad tror ni
 
En del nyheter noterade jag i går kväll under vår Isaan-turné.

När vi väntade för att ta bussen från Chaiyapum i går eftermiddag så bevittnade vi att samtliga bussar besiktades före passagerarna fick gå ombord och chauffören fick blåsa en alkoholtestare.
Besiktningen gjordes av 8 personer mot en checklista, lampor, däck, bälten bevittnade jag.

Minibussen vi åkte med i måndags från Pranburi hade ett säte längst bak bortmonterat för det nya max antal passagerare om 13 ska gälla.
Vidare går ett ljudlarm när farten överstiger 90km/t.
Är detta beständigt så gör jag vågen för denna Thairegering , ingen annan har lyckats med detta , får se om en månad , om allt som vanligt igen ...eller om detta goda består :)
Vilket bussbolag var detta ,,,?
 
Funderar lite över dessa trafik kontroller.
Vad jag funderar över är om inte dessa skapar en hel del problem, med långa köer som följd , som jag tror skapar en viss frustration hos en del, och ökar olyckorna.
Vad tror ni
Visst skapar de köer,men det gör de ju även i Sverige , här ser jag dessa kontroller som positivt , Thailändare ser dessa oftast som ett problem,, viss skillnad på synsätt och slutledningsförmåga :rolleyes:
 
Är detta beständigt så gör jag vågen för denna Thairegering , ingen annan har lyckats med detta , får se om en månad , om allt som vanligt igen ...ellerom detta goda består :)
Vilket bussbolag var detta ,,,?
Samtliga bussbolag kontrollerades av uniformerade myndighetspersoner, troligen från "traffice office”.
Även de små bussarna till grannbyarna gicks igenom.
 
Funderar lite över dessa trafik kontroller.
Vad jag funderar över är om inte dessa skapar en hel del problem, med långa köer som följd , som jag tror skapar en viss frustration hos en del, och ökar olyckorna.
Vad tror ni
Bättre med längre restider och alla kommer fram ... Säkerhet är nummer 1.
 
De kontroller jag har sett sista veckan har haft en mycket bättre placering än de som jag sett förut.
Nu placerade på långa raksträckor på flerfiliga vägar så köerna minimeras, en kontroll var nog 500m lång och det gick smidigt där.
 
Bättre med längre restider och alla kommer fram ... Säkerhet är nummer 1.
Jo vist det är klart. Men de som normalt kryssar mellan filerna hur tror du reagerar, när de blir 30 % längre restid.
Alla är inte som du eller jag i trafiken, då hade olycks statistiken sett annorlunda ut.
Den som normalt kryssar i trafiken han gör det nu med, och hade han kunnat hade han kört över oss, och många ¨
Visst skapar de köer,men det gör de ju även i Sverige , här ser jag dessa kontroller som positivt , Thailändare ser dessa oftast som ett proble,, viss skillnad på synsätt och slutledningsförmåga :rolleyes:
m

Ja det var väl lite av detta jag menade, om det nu är normalt med tre kontroller, under normal trafik och nu är det sju kontroller med tredubbel trafik, ökar eller sänker det lycks statistiken.

Det var detta jag funderade över.
 
Senast redigerad av en moderator:
En del nyheter noterade jag i går kväll under vår Isaan-turné.

När vi väntade för att ta bussen från Chaiyapum i går eftermiddag så bevittnade vi att samtliga bussar besiktades före passagerarna fick gå ombord och chauffören fick blåsa en alkoholtestare.
Besiktningen gjordes av 8 personer mot en checklista, lampor, däck, bälten bevittnade jag.

Minibussen vi åkte med i måndags från Pranburi hade ett säte längst bak bortmonterat för det nya max antal passagerare om 13 ska gälla.
Vidare går ett ljudlarm när farten överstiger 90km/t.

Hur blev det med GPS kravet i mini van senast 31 mars? Någon som har någon info?
 
Läste någonstans att det finns ett förslag att högsta hastiget för MC skulle bli 60 km/tim,
inte föraren som blir ålagd detta, bikarna ska regleras och strypas vid 60 km.
 
Hmmm Undrar om Big Bike kommer att påverkas ? Min styrbox klipper av vid 190km , men det är väl ok :)
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp