Bilbyte i Sverige, vad är bäst och enklast?

 
När vi är inne på växellådor så har jag en åsikt även där.
Köp automat.
Ska man sälja bilen senare så kan det vara svårt att bli av med bilen om den har manuell låda.

Tycker man att en automatlåda växlar fel, så är det antingen en väldigt gammal bil eller så är man värdelös på att växla själv.

Finns inte en möjlighet att växla bättre än en modern automatlåda.
Det gäller både vid acceleration och ekonomi.
 
Jo de påstår detta , men än så länge finns inga sådana oljor , Visst håller en ATF väldigt många mil , men även den tappar viskositet samt smutsas , så jag byter , det har fixats många lådproblem med att bara byta olja
Jag höll på automatlådor på 80 talet då dom var 3 eller 2 växlade. Där var jävligt viktigt att man bytte olja varje 5000 mil / 50000 km annars så tog lamellerna slut! Kommer ihåg en Dynaflite låda från 1957 med 2 växlar, den hade 4 mm tjocka lameller som var helt slut. Men man kunde trimma dom så dom höll längre och man körde dragracing med dom rätt ofta! Sedan spelar turbinen en roll åxå, om man har för tunna vingar i turbinen så börjar dom flexa och och orkar inte ge rätt tryck! Dagens race turbiner är kanske bara hälften i diameter mot en standard, en std är kanske 300 - 400 mm i dia, och dom är svetsade inuti i stället för lödda, man kan få dom att börja dra från 500 rpm eller kanske från 4000 rpm, allt efter vikt på bil osv!
 
Jag höll på automatlådor på 80 talet då dom var 3 eller 2 växlade. Där var jävligt viktigt att man bytte olja varje 5000 mil / 50000 km annars så tog lamellerna slut! Kommer ihåg en Dynaflite låda från 1957 med 2 växlar, den hade 4 mm tjocka lameller som var helt slut. Men man kunde trimma dom så dom höll längre och man körde dragracing med dom rätt ofta! Sedan spelar turbinen en roll åxå, om man har för tunna vingar i turbinen så börjar dom flexa och och orkar inte ge rätt tryck! Dagens race turbiner är kanske bara hälften i diameter mot en standard, en std är kanske 300 - 400 mm i dia, och dom är svetsade inuti i stället för lödda, man kan få dom att börja dra från 500 rpm eller kanske från 4000 rpm, allt efter vikt på bil osv!

Mopargubbe!
En PG är att föredra.
Dana bakaxlar är dock ok.
 
Kommer ihåg en Dynaflite låda från 1957 med 2 växlar, den hade 4 mm tjocka lameller som var helt slut. Men man kunde trimma dom så dom höll längre och man körde dragracing med dom rätt ofta!

Hur gammal är du egentligen? Dynaflite, dragracing!!

(hittar inga smileys) inlägget är humoristiskt menat.
 
Mina bilar har alltid blivit servade på auktoriserade verkstäder, dyrt och ev fusk men man har i alla fall garanti. Och så blir det även i fortsättningen och har man leasingbil ingår den kostnaden i hyran. Och då förutsätter jag att oljan blir bytt enligt fabrikens rekommendationer.
På en märkesverkstad byter de dock knappast din olja i automatlådan , det måste du begära och stå på dig dessutom då de påstår att det inte behövs , tillex Bilia , Toyota mfl . hade problem med min gamla Rav4 03 innan jag flyttade 2013 , den hade då 43,000 mil på mätaren , Lådan ryckte och var inte bra , Bytte oljan hemma på gården körde en dag , bytte , igen och igen , tre byten av ATF oljan ,sen gick lådan perfekt ,
 
Vet du vad , jag säger som Löfven om dessa inlägg.. "Tjafs bara Tjafs , du bara tjafsar ":):):)
Jag?
Det va väl du som började nu med nåt idiotiskt inlägg om mig, lexus och suv.
Yr i mössan?
 
Senast redigerad av en moderator:
På en märkesverkstad byter de dock knappast din olja i automatlådan , det måste du begära och stå på dig dessutom då de påstår att det inte behövs , tillex Bilia , Toyota mfl . hade problem med min gamla Rav4 03 innan jag flyttade 2013 , den hade då 43,000 mil på mätaren , Lådan ryckte och var inte bra , Bytte oljan hemma på gården körde en dag , bytte , igen och igen , tre byten av ATF oljan ,sen gick lådan perfekt ,

På BMW hade jag oljebyte i vxl-lådan vid 3000mil.
Kändes som lite väl täta intervall och det tyckte även mekanikern.
Tror M3:an hade samma intervall på oljebytet.

Dyrt var det i alla fall
 
På en märkesverkstad byter de dock knappast din olja i automatlådan , det måste du begära och stå på dig dessutom då de påstår att det inte behövs , tillex Bilia , Toyota mfl . hade problem med min gamla Rav4 03 innan jag flyttade 2013 , den hade då 43,000 mil på mätaren , Lådan ryckte och var inte bra , Bytte oljan hemma på gården körde en dag , bytte , igen och igen , tre byten av ATF oljan ,sen gick lådan perfekt ,
Fanns det inget filter i lådan ,man kanske ska ta bort tråget å rengöra sätt gärna in lite små magneter ,kör me ford oljan atf mer klibbig ,sträv ,då var jag klar med min åsikt
 
PG=poor man's lenco Dana 60 tunga varför inte en Ford 9 tum ok min åsikt

Självklart är en Ford 9:a bättre. Men det var AudiRS2 som nämnde Mopar och då är det enda vettiga en Dana 60.
En preppad PG är riktigt fin. Stjäl inte så mycket effekt och tål en hel del våld. Det har dessutom bara två växlar, så man sparar säkert någon hundradel (tusendel) vid raktfram race.
 
Fanns det inget filter i lådan ,man kanske ska ta bort tråget å rengöra sätt gärna in lite små magneter ,kör me ford oljan atf mer klibbig ,sträv ,då var jag klar med min åsikt
Kan man lätt ta ner tråget så är det bäst naturligtvis , gjorde jag på min Yaris , där finns inga filter ,lyfte ner tråget samt gjorde rent , men får ju inte ur all olja för det utan måste köra eller suga runt den nya oljan för att få ut den gamla , så jag kopplade in mig på slangen till oljekylaren och fick på det sättet ordentligt urspolat .. Tror fn att oljan blir dålig , allt slits , även en automatlåda med alla ventiler som jobbar , samt att oljan blir ganska varm och därmed åldras den ju naturligtvis .. tror en låda som man byter olja i håller bilen ut och mer ...
 
Hade jag haft kristallkula hade jag kunnat ge en tidsgräns @Krille ;) Nu bestämmer givetvis du själv, hur du/ni vill göra.

Själv resonerar jag, varför göra det svårare än vad som behövs när man tar körkort.
Ser inte vinsten med manuell, det här med begränsad håller inte längre.
Kanske för 20 år sedan när man producerade fler manuella, idag är det tvärtom;)
Rätt Micke, det produceras mer automat idag, men kör du upp på en sådan låda så är du fast vid den, sen är det väl inte speciellt svårt att växla med handen, automat är perfekt i städer, om man nu inte kan ta tex skytrain eller t-banan dit man ska.
 
IMG_20180405_132301113.jpg

Den här kompisen i min by gillar MOPAR , bygger allt old style , six pack mm , denna ger väl ca 600 hp i detta utförande, han problem att få lådan att hålla ...
 
Kan man lätt ta ner tråget så är det bäst naturligtvis , gjorde jag på min Yaris , där finns inga filter ,lyfte ner tråget samt gjorde rent , men får ju inte ur all olja för det utan måste köra eller suga runt den nya oljan för att få ut den gamla , så jag kopplade in mig på slangen till oljekylaren och fick på det sättet ordentligt urspolat .. Tror fn att oljan blir dålig , allt slits , även en automatlåda med alla ventiler som jobbar , samt att oljan blir ganska varm och därmed åldras den ju naturligtvis .. tror en låda som man byter olja i håller bilen ut och mer ...
Ja skiten kommer från lamellerna , en låda får inte gå kall oljetemp 70-92 grader c så kan det vara ?
 
Varför inte en 8,3/4??? sparar mer (tusendelar) kilon troligen,samt enkel när man byter utväxling.

Det beror nog helt och hållet vad man har för övriga grejer.
Ford 9:a är inte den lättaste bakaxeln, så man sparar väl en del vikt där.
En Dana 60 är ännu tyngre än Ford 9a, men rent ”stock” så är den kraftigare och mer lättdriven.

Men ja en Mopar 8 3/4” är väl inte fel.

Själv hade jag föredragit GM 12bult och hållt mig undan BOP
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp