Bilbyte i Sverige, vad är bäst och enklast?

 
IMG_20180405_132301113.jpg

Den här kompisen i min by gillar MOPAR , bygger allt old style , six pack mm , denna ger väl ca 600 hp i detta utförande, han problem att få lådan att hålla ...
Konstigt en låda rätt ihopsatt ska hålla för mer än 600hp så din kompis hade nåt lustigt problem
 
Det beror nog helt och hållet vad man har för övriga grejer.
Ford 9:a är inte den lättaste bakaxeln, så man sparar väl en del vikt där.
En Dana 60 är ännu tyngre än Ford 9a, men rent ”stock” så är den kraftigare och mer lättdriven.

Men ja en Mopar 8 3/4” är väl inte fel.

Själv hade jag föredragit GM 12bult och hållt mig undan BOP
Säkert har själv åkt med 12bult ,mycket arbete när man byter utväxling ,men nu slipper jag det ,kostar för mycket tid å pengar för mig
 
Konstigt en låda rätt ihopsatt ska hålla för mer än 600hp så din kompis hade nåt lustigt problem
Tycker det jag med , kanske ger den mer en 454, Men han kan skruva ,en av de bättre och kunnigaste i landet enligt många .. Vi har några fina vagnar här i byn , nära till E tuna med , vi har ju några meeting varje sommar
 
Konstigt en låda rätt ihopsatt ska hålla för mer än 600hp så din kompis hade nåt lustigt problem
Skall kolla med honom vad som felar , kommer inte ihåg , vi har snackat om det tidigare ..600 hp ger den maskinen opreppad original , så kanske en del mer än så , återkommer , träffar honom i morgon, såg att han växlar vid 8000 rpm när han åker på lite , så kanske lite vassare än originalet
 
Senast redigerad av en moderator:
Tycker det jag med , kanske ger den mer en 454, Men han kan skruva ,en av de bättre och kunnigaste i landet enligt många .. Vi har några fina vagnar här i byn , nära till E tuna med , vi har ju några meeting varje sommar

Jag hade en LS6:a, Th400 och en 12 bult.
Hade aldrig några problem med varken låda eller bakaxel.
Nu var 454:an inte något vidare trimmad, så då håller nog kedjan bakåt.
Knackade dock några lager i motorn just innan...ja, vart fan var jag påväg. Kanske det var Piteå...som åskådare dock.
 
Rätt Micke, det produceras mer automat idag, men kör du upp på en sådan låda så är du fast vid den, sen är det väl inte speciellt svårt att växla med handen, automat är perfekt i städer, om man nu inte kan ta tex skytrain eller t-banan dit man ska.
Att automat skulle vara bättre och bli morgondagens växellåda är väl för att sörlänningarna blir latare och latare, Ha ha. Men tänk när era barn tar körkort idag, körkort bara för automat, dom går i skolan, bygger upp ett hem vill köpa en beg bil. Vilket dåligt utbud dom får på en beg bil, Nä låt
dom ta körkort på mauell låda så har dom valfrihet
 
Att automat skulle vara bättre och bli morgondagens växellåda är väl för att sörlänningarna blir latare och latare, Ha ha. Men tänk när era barn tar körkort idag, körkort bara för automat, dom går i skolan, bygger upp ett hem vill köpa en beg bil. Vilket dåligt utbud dom får på en beg bil, Nä låt
dom ta körkort på mauell låda så har dom valfrihet

Självklart är det bättre att ha ett körkort för bägge typer.
Själv har jag gått ifrån manuell låda som annars är något konstigt vi riktiga svenskar sysslar med.

Jag har i stort sett haft manuell låda sedan 2002, med undantag för något år då jag var korkad nog att köpa en V70 med manuell låda.
 
Att automat skulle vara bättre och bli morgondagens växellåda är väl för att sörlänningarna blir latare och latare, Ha ha. Men tänk när era barn tar körkort idag, körkort bara för automat, dom går i skolan, bygger upp ett hem vill köpa en beg bil. Vilket dåligt utbud dom får på en beg bil, Nä låt
dom ta körkort på mauell låda så har dom valfrihet
När mina barn är gamla nog att ta körkort, kör fordon på kommando:p;)
 
Jag hade en LS6:a, Th400 och en 12 bult.
Hade aldrig några problem med varken låda eller bakaxel.
Nu var 454:an inte något vidare trimmad, så då håller nog kedjan bakåt.
Knackade dock några lager i motorn just innan...ja, vart fan var jag påväg. Kanske det var Piteå...som åskådare dock.
Hade en jag med Chevelle i slutet av 70 talet med en 454 LS6 ,en original dvs inte en klonad , den hade idag betingat runt 6-800tusen sek det är dagens sjuka priser,jag har kontakter så jag skulle kunna köpa en från staterna , skeppa den till Belgien samt sen köra hem bara , lång näsa till Svenska tullen Skulle kunna spara en bra slant , har kollat detta nyligen då jag om vi inte flyttar skall handla mig en jänkare igen
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp