Sverige i fotbolls VM

 
Varför är du så fientlig mot Norge? Dåliga erfarenheter eller avundsjuka? Norge är broderland sedan unionsupplösningen 1905.

Har inget emot norrmän i allmänhet. Jag syftade på fotbollslandslaget som jag aldrig hållt på.

För mig står Danmark och dansk fotboll högre. Särskilt på det gyllene 80 talet med storspelare och snitsare som Michael Laudrup och Preben Elkjäer.
Håland är kraftigt överskattad. Han har teknik som en halt 90 åring.

BTT
 
Intressant match ikväll mellan England och Kroatien. En tuppfäktning om vem som ska ta förstaplatsen i gruppen. Även om ett varningens finger måste höjas för Ghana.
Ghana kan besegra både England och Kroatien.

BTT
 
Skrämmande! Vet ni inte att Sveriges brodersland är Finland, det är åtminstone vårt brodersfolk. Dansken är vår arvfiende, åtminstone innan Ryssland tog över den rollen.

Jag menade inte att Danmark är hela Sveriges broderland utan mitt broderland. Född och uppväxt på andra sidan sundet mot Danmark i Helsingborg. Färjan tar 20 minuter. Klart Danmark är mitt broderland.
Dessutom två danska tv kanaler hela 70 och 80 talet. Så jag hejade inte på Sverige då utan på Danmark i fotboll.

Sen har jag alltid tyckt att danskarna har en mer lättsam syn på det mesta bland annat spriten och folk i allmänhet är mer öppna än i Sverige.

BTT
 
Jag menade inte att Danmark är hela Sveriges broderland utan mitt broderland. Född och uppväxt på andra sidan sundet mot Danmark i Helsingborg. Färjan tar 20 minuter. Klart Danmark är mitt broderland.
Dessutom två danska tv kanaler hela 70 och 80 talet. Så jag hejade inte på Sverige då utan på Danmark i fotboll.

Sen har jag alltid tyckt att danskarna har en mer lättsam syn på det mesta bland annat spriten och folk i allmänhet är mer öppna än i Sverige.

BTT
Det jag tycker är lustigt är att även danskarna har svårt att förstå skåningar, trodde skulle vara tvärtom.
Har 2 danskar ombord och kommer det en skåning ombord har dom och norrmännen stora problem att förstå dom.
Behöver inte ens vara en bred skånsk dialekt för dom skall få problem att förstå.
 
Screenshot 2026-06-18 043602.webp
 
Det jag tycker är lustigt är att även danskarna har svårt att förstå skåningar, trodde skulle vara tvärtom.
Har 2 danskar ombord och kommer det en skåning ombord har dom och norrmännen stora problem att förstå dom.
Behöver inte ens vara en bred skånsk dialekt för dom skall få problem att förstå.

Jo men nu är ju skånska dialekter ungefär lika övriga svenska dialekter. Finns enstaka ord i skånskan som lånats in från danskan men generellt finns ingen skånsk dialekt som liknar danskan.
Dialektalt kan det finnas på orter på skånska landsbygden. Men det handlar om enstaka ord som ex Hoeded= Huvudet eller eda= äta
Tossig= dum etc etc.....
Så inget konstigt att danskar inte förstår skåningar.

BTT
 
Trots storspel med ett antal kvalificerade räddningar av Kroatiens målvakt kunde England vinna över Kroatien med 4-2. Som vanligt nickade Harry Kane in ett av målen.
England blir en svår nöt att knäcka för alla övriga favoriter.

BTT
 
Det jag tycker är lustigt är att även danskarna har svårt att förstå skåningar, trodde skulle vara tvärtom.
Har 2 danskar ombord och kommer det en skåning ombord har dom och norrmännen stora problem att förstå dom.
Behöver inte ens vara en bred skånsk dialekt för dom skall få problem att förstå.
Den dialekten jeg forstår best av svensk , er skånsk ,og vest sverige ,fra Goteborg og rundt der . Jeg sier , den finaste dialekten i Sverige er skånsk , det liker ikke svenskens ,
 
Hej

För min del är det självklart att man gläds om något av våra nordiska grannländer lyckas bra i fotboll och andra sporter så länge det inte är på Sveriges bekostnad, men lite extra känsla har jag nog för Danmark eftersom jag har släkt där, gillar att vistas där och för att Danmark så länge jag kan minnas har spelat en positiv underhållande fotboll.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp