VISUM TILL SVERIGE

 
Dels för att vi är med i EU men ett permanent alternativt ett tidsbestämt uppehållstillstånd ger så mycket mer i Sverige än vad du ens kan drömma om i Thailand. Thailand har valt sin väg och vi har valt vår väg. Jag tycker det finns bra och dåliga sidor med båda lösningarna. Att gråta över någon som blir utvisad som egentligen aldrig haft laglig rätt att stanna i Sverige är ju bara larvigt. Ansvaret ligger helt på föräldern. Jag kanske låter hård men vi kan inte hålla på med att omhänderta hela världens befolkning.

En thailändare kan söka visum för upp till 90 dagar helt själv. Bara göra och resa. Så länge har jag aldrig stannat i Thailand. Möjligheten att flytta till Sverige från Thailand för en thailändare är troligtvis krångligare än det omvända. Man kan ju också ställa sig frågan varför thailändare inte kan resa lika fritt runt omkring i världen som vi ifrån Sverige kan. Är inte det orättvist? Eller kanske är Sveriges fel det också?
Jag tycker absolut inte att Sverige skall ta ansvar för allt och alla.
90% kan dom nog kasta rakt ut.
Men känner att när en flicka som är född i Sverige skall precis börja högstadiet, kanske 0 anknytning till landet hon blir utslängd till mer än hudfärg och snea ögon blir fel någonstans.
Självklart föräldraransvar men barnet straffas och inte omöjligt utslängd till hemlöshet, ingen fortsatt utbildning, språk hon kanske inte kan.
 
Jag tycker absolut inte att Sverige skall ta ansvar för allt och alla.
90% kan dom nog kasta rakt ut.
Men känner att när en flicka som är född i Sverige skall precis börja högstadiet, kanske 0 anknytning till landet hon blir utslängd till mer än hudfärg och snea ögon blir fel någonstans.
Självklart föräldraransvar men barnet straffas och inte omöjligt utslängd till hemlöshet, ingen fortsatt utbildning, språk hon kanske inte kan.
Ja detta är inga lätta beslut men bäst hade varit om mamman hade åkt hem när hin fick avslag första gången. Kanske inte skall skaffa barn heller om man lever olagligt i ett främmande land. Sällan man planerar sådant men vem vet.
 
Å andra sidan. Om sverige inför lika strikta regler som thailand, så hade vi inte haft många flyktingar
Nej där skiljer ju det sig mellan thailand och Sverige.
Sverige har skrivit under FN flyktingfördrag medans Thailand har inte och tar inte emot flyktingar.
Men jag har inte diskutterat det.
Jag skrev om invandring utan flyktingstatus och då är det enklare att invandra till Thailand.
 
Nej där skiljer ju det sig mellan thailand och Sverige.
Sverige har skrivit under FN flyktingfördrag medans Thailand har inte och tar inte emot flyktingar.
Men jag har inte diskutterat det.
Jag skrev om invandring utan flyktingstatus och då är det enklare att invandra till Thailand.
Går ju knappt att invandra till Thailand. Vi lever där på nåder och det kan upplösas närsomhelst. Invandra till Sverige och få PUT är något helt annat.
 
Jag tycker absolut inte att Sverige skall ta ansvar för allt och alla.
90% kan dom nog kasta rakt ut.
Men känner att när en flicka som är född i Sverige skall precis börja högstadiet, kanske 0 anknytning till landet hon blir utslängd till mer än hudfärg och snea ögon blir fel någonstans.
Självklart föräldraransvar men barnet straffas och inte omöjligt utslängd till hemlöshet, ingen fortsatt utbildning, språk hon kanske inte kan.
Hade Sverige följt de lagar som fanns skulle flickan aldrig blivit född i Sverige.
Mamman vistades illegalt i Sverige 5 år innan barnet föddes och fortsatte vistas i Sverige trots mängder av avslag.

Barn blir inte svenska medborgare när dom föds i Sverige.
Tur är det för annars skulle mängder av gravida välla in över gränsen från hela världen.
 
Går ju knappt att invandra till Thailand. Vi lever där på nåder och det kan upplösas närsomhelst. Invandra till Sverige och få PUT är något helt annat.
På papper kanske men är väl hur lätt som helst annars att invandra till Thailand.
Jag ansåg mig invandrad till Thailand, var utskriven från Sverige.
Där jag hade min hemvist och av 15 år kanske jag brytt mig om visum 4 av dom.
 
Hade Sverige följt de lagar som fanns skulle flickan aldrig blivit född i Sverige.
Mamman vistades illegalt i Sverige 5 år innan barnet föddes och fortsatte vistas i Sverige trots mängder av avslag.

Barn blir inte svenska medborgare när dom föds i Sverige.
Tur är det för annars skulle mängder av gravida välla in över gränsen från hela världen.
Ja där skiljer vi oss från USA som ger medborgarskap om man föds i landet.
Men ändås klagas det i media på USA immigrationslagar.
 
På papper kanske men är väl hur lätt som helst annars att invandra till Thailand.
Jag ansåg mig invandrad till Thailand, var utskriven från Sverige.
Där jag hade min hemvist och av 15 år kanske jag brytt mig om visum 4 av dom.
Ja spelar ju ingen roll vad du kände. Ditt ”visum” hade kunnat upplösas från en dag till en annan. Så funkar inte uppehållstillstånd. Jag tror på något sätt att Thailand ändå ser expats som en ekonomisk tillgång. Invandrare till Sverige är sällan eller inte på väldigt många år en ekonomisk tillgång snarare tvärtom. Inte ens arbetskraftsinvandringen bär sin egen kostnad utan landet Sverige går back. Sedan kan det finnas andra vinningar tex billig arbetskraft för företagen. Desto billigare arbetskraft desto gladare företag men högre belastning på samhället. Har hört att en arbetskraftsinvandrare bör ha en minimilön på 50k för att det skall löna sig för Sverige. Idag ligger taket på drygt 30k.
 
Ja spelar ju ingen roll vad du kände. Ditt ”visum” hade kunnat upplösas från en dag till en annan. Så funkar inte uppehållstillstånd. Jag tror på något sätt att Thailand ändå ser expats som en ekonomisk tillgång. Invandrare till Sverige är sällan eller inte på väldigt många år en ekonomisk tillgång snarare tvärtom. Inte ens arbetskraftsinvandringen bär sin egen kostnad utan landet Sverige går back. Sedan kan det finnas andra vinningar tex billig arbetskraft för företagen. Desto billigare arbetskraft desto gladare företag men högre belastning på samhället. Har hört att en arbetskraftsinvandrare bör ha en minimilön på 50k för att det skall löna sig för Sverige. Idag ligger taket på drygt 30k.
Men nu pratar vi om annat, jag är inte för den importen vi har i Sverige.
Jag känner att lättare åt andra hållet och ca 75% av tiden har jag bott visumlös i Thailand, lika enkelt och inte orkat bry mig.
Men ändås har jag kunnat bo kvar och haft mer än många andra där nere som skall krångla till det.
Jag har heller inte betalat för tjänster utan ordnat själv och gått bra tills jag valde att flytta till Sverige igen.
Bott 15 år där utan krångel och haft extension 2 år bara under corona.
 
Men nu pratar vi om annat, jag är inte för den importen vi har i Sverige.
Jag känner att lättare åt andra hållet och ca 75% av tiden har jag bott visumlös i Thailand, lika enkelt och inte orkat bry mig.
Men ändås har jag kunnat bo kvar och haft mer än många andra där nere som skall krångla till det.
Jag har heller inte betalat för tjänster utan ordnat själv och gått bra tills jag valde att flytta till Sverige igen.
Bott 15 år där utan krångel och haft extension 2 år bara under corona.
Jag du har väl nästan till 100% följt reglerna i Thailand förutom lite TM-30 då kanske. Till Thailand kommer oftast folk som har pengar och kan försörja sig själva. Till Sverige är det ofta omvänt.
 
Jag du har väl nästan till 100% följt reglerna i Thailand förutom lite TM-30 då kanske. Till Thailand kommer oftast folk som har pengar och kan försörja sig själva. Till Sverige är det ofta omvänt.
Det är jag helt införstådd i och jag ser Reinfeldt som en landsförädare med sin öppna era hjärtan.
Jag är vare sig invandrings eller flykting förespråkare.
Dock har jag åsikt när barn blir drabbade.
 
Jag gick på slussen sent igår kväll, ungdommar i tonnåren av blandad härkomst -16 även svenskar.
Sa att borde ni inte vara hemma vid den här tiden och ligga i sängen, blond lång tonnåring slängde ur sig gå vidare gubbe annars dödar vi dig.
Svartmuskiga -16 stod runt om och asgarva.
Inte direkt tid att kavla upp armarna då, först ungdommar så hade blivit barnmisshandel sen var dom många.
Kände att respekt för äldre är helt förlorat och glad att inte har sådana ungar.
 
Jag gick på slussen sent igår kväll, ungdommar i tonnåren av blandad härkomst -16 även svenskar.
Sa att borde ni inte vara hemma vid den här tiden och ligga i sängen, blond lång tonnåring slängde ur sig gå vidare gubbe annars dödar vi dig.
Svartmuskiga -16 stod runt om och asgarva.
Inte direkt tid att kavla upp armarna då, först ungdommar så hade blivit barnmisshandel sen var dom många.
Kände att respekt för äldre är helt förlorat och glad att inte har sådana ungar.
Gjorde ju nåt liknande på spårvagn till Majorna för 1,5 år sen.
Satt ungdomsgäng och betedde sig, åt kebab, kasta runt sig och skräpa ner.
Satt många vuxna runt, sa inte ett knyst men jag fick nog.
Sa till att här städar ni fame upp.
Dom tog med sig skräpet med en hälsning ser vi dig igen skjuter vi dig i huvvet.
Alla andra vuxna på spårvagnen satt och kollade på knäna och sa inte ett knyst....
 
Där känner jag mig tryggare i Thailand, att ungdomsgäng beter sig hotfullt mot äldre har jag aldrig upplevt där.
Berättade för äldste sonen och helt otänkbart i hans kulturtänkande.
 
Fast frågade sonen nu igen och han säger att har samma tonnårsproblem i Thailand och ungdommar som beter sig så "in some areas"
Bara att jag har inte upplevt det.
 
Där känner jag mig tryggare i Thailand, att ungdomsgäng beter sig hotfullt mot äldre har jag aldrig upplevt där.
Berättade för äldste sonen och helt otänkbart i hans kulturtänkande.
Ja än så länge så finns en högre respekt för äldre i Thailand. Väldigt trevligt faktiskt. Även om jag en gång blivit rånad i Thailand så känner jag mig säkrare där än i Sverige.
 
 

Liknande trådar

R
Svar
0
Visningar
752
Raderad medlem 9445
R
 
Tillbaka
Topp