PanPan
Forumveteran
Jag tycker absolut inte att Sverige skall ta ansvar för allt och alla.Dels för att vi är med i EU men ett permanent alternativt ett tidsbestämt uppehållstillstånd ger så mycket mer i Sverige än vad du ens kan drömma om i Thailand. Thailand har valt sin väg och vi har valt vår väg. Jag tycker det finns bra och dåliga sidor med båda lösningarna. Att gråta över någon som blir utvisad som egentligen aldrig haft laglig rätt att stanna i Sverige är ju bara larvigt. Ansvaret ligger helt på föräldern. Jag kanske låter hård men vi kan inte hålla på med att omhänderta hela världens befolkning.
En thailändare kan söka visum för upp till 90 dagar helt själv. Bara göra och resa. Så länge har jag aldrig stannat i Thailand. Möjligheten att flytta till Sverige från Thailand för en thailändare är troligtvis krångligare än det omvända. Man kan ju också ställa sig frågan varför thailändare inte kan resa lika fritt runt omkring i världen som vi ifrån Sverige kan. Är inte det orättvist? Eller kanske är Sveriges fel det också?
90% kan dom nog kasta rakt ut.
Men känner att när en flicka som är född i Sverige skall precis börja högstadiet, kanske 0 anknytning till landet hon blir utslängd till mer än hudfärg och snea ögon blir fel någonstans.
Självklart föräldraransvar men barnet straffas och inte omöjligt utslängd till hemlöshet, ingen fortsatt utbildning, språk hon kanske inte kan.