T
Thaimorsan
Gäst
Jag är nog inte den första som gör så här med vitlök.men jag blev trött på ett köpa friterad vitlök som ibland är det som att tugga på bark.
Om ni inte visste eller inte testat så måste ni
ibland är det kul att leka med maten.
Har ni frågor, tips eller annat så kommentera gärna!
Vad får man genom att fritera vitlök?
1. Vitlöksolja
2. Sotad vitlöksolja (kör tills vitlöken blir kolsvart, spara oljan)
3. Vitlökskräm, vitlöksnacks
4. Friterad vitlöksskal (mixa sönder sedan och lägga i vitlöksoljan, använd som topping i dimsum eller i nudelsoppor mm.)
5. Använd den färdiga vitlöksoljan till t ex aioli, sotad aioli...
Vill man inte fritera med vill göra friterad vitlöksolja?
Kör i micro! Kör hela klyftor med skal i en matberedare och hackar sönder dem. Täck sedan med t ex rapsolja och kör i micro på maxeffekt. Testa dig fram med 1-2 min. Ni vet bäst hur era micro är. Klart!
Gillar inte vitlök? Prova göra citrongräs-olja kanske?
Sila oljan för en klarare olja!
Fritera de gyllenbruna eller kör de tills de blir svarta.
Låt de droppa av och inte ligga kvar förlänge i oljan. Jag glömde bort dem och de blev en massa olja kvar inne i klyftorna.
Ät som snacks! Utan att stinka!
Sorry, kunde inte få en bättre bild. Försökte mortla de friterade vitlöksklyftorna till en kräm. Se Resultat nedan.
Här har jag tagit de mosade vitlöken och rört ihop med creme fraiche. Vi åt det med ugnstekt kylling.
Om ni inte visste eller inte testat så måste ni

Har ni frågor, tips eller annat så kommentera gärna!
Vad får man genom att fritera vitlök?
1. Vitlöksolja
2. Sotad vitlöksolja (kör tills vitlöken blir kolsvart, spara oljan)
3. Vitlökskräm, vitlöksnacks
4. Friterad vitlöksskal (mixa sönder sedan och lägga i vitlöksoljan, använd som topping i dimsum eller i nudelsoppor mm.)
5. Använd den färdiga vitlöksoljan till t ex aioli, sotad aioli...
Vill man inte fritera med vill göra friterad vitlöksolja?
Kör i micro! Kör hela klyftor med skal i en matberedare och hackar sönder dem. Täck sedan med t ex rapsolja och kör i micro på maxeffekt. Testa dig fram med 1-2 min. Ni vet bäst hur era micro är. Klart!
Gillar inte vitlök? Prova göra citrongräs-olja kanske?
Sila oljan för en klarare olja!
Fritera de gyllenbruna eller kör de tills de blir svarta.
Låt de droppa av och inte ligga kvar förlänge i oljan. Jag glömde bort dem och de blev en massa olja kvar inne i klyftorna.
Ät som snacks! Utan att stinka!
Sorry, kunde inte få en bättre bild. Försökte mortla de friterade vitlöksklyftorna till en kräm. Se Resultat nedan.
Här har jag tagit de mosade vitlöken och rört ihop med creme fraiche. Vi åt det med ugnstekt kylling.