Vitlök - tips!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
T

Thaimorsan

Gäst
Jag är nog inte den första som gör så här med vitlök.men jag blev trött på ett köpa friterad vitlök som ibland är det som att tugga på bark.

Om ni inte visste eller inte testat så måste ni :) ibland är det kul att leka med maten.
Har ni frågor, tips eller annat så kommentera gärna!

Vad får man genom att fritera vitlök?
1. Vitlöksolja
2. Sotad vitlöksolja (kör tills vitlöken blir kolsvart, spara oljan)
3. Vitlökskräm, vitlöksnacks
4. Friterad vitlöksskal (mixa sönder sedan och lägga i vitlöksoljan, använd som topping i dimsum eller i nudelsoppor mm.)
5. Använd den färdiga vitlöksoljan till t ex aioli, sotad aioli...

Vill man inte fritera med vill göra friterad vitlöksolja?
Kör i micro! Kör hela klyftor med skal i en matberedare och hackar sönder dem. Täck sedan med t ex rapsolja och kör i micro på maxeffekt. Testa dig fram med 1-2 min. Ni vet bäst hur era micro är. Klart!

Gillar inte vitlök? Prova göra citrongräs-olja kanske?

Sila oljan för en klarare olja!
image.jpg

Fritera de gyllenbruna eller kör de tills de blir svarta.

image.jpg

Låt de droppa av och inte ligga kvar förlänge i oljan. Jag glömde bort dem och de blev en massa olja kvar inne i klyftorna.

image.jpg

Ät som snacks! Utan att stinka!

image.jpg

Sorry, kunde inte få en bättre bild. Försökte mortla de friterade vitlöksklyftorna till en kräm. Se Resultat nedan.

image.jpg

Här har jag tagit de mosade vitlöken och rört ihop med creme fraiche. Vi åt det med ugnstekt kylling.

Jag är nog inte den första som gör så här med vitlök.men jag blev trött på ett köpa friterad vitlök som ibland är det som att tugga på bark.

Om ni inte visste eller inte testat så måste ni :) ibland är det kul att leka med maten.
Har ni frågor, tips eller annat så kommentera gärna!

Vad får man genom att fritera vitlök?
1. Vitlöksolja
2. Sotad vitlöksolja (kör tills vitlöken blir kolsvart, spara oljan)
3. Vitlökskräm, vitlöksnacks
4. Friterad vitlöksskal (mixa sönder sedan och lägga i vitlöksoljan, använd som topping i dimsum eller i nudelsoppor mm.)
5. Använd den färdiga vitlöksoljan till t ex aioli, sotad aioli...

Vill man inte fritera med vill göra friterad vitlöksolja?
Kör i micro! Kör hela klyftor med skal i en matberedare och hackar sönder dem. Täck sedan med t ex rapsolja och kör i micro på maxeffekt. Testa dig fram med 1-2 min. Ni vet bäst hur era micro är. Klart!

Gillar inte vitlök? Prova göra citrongräs-olja kanske?

Sila oljan för en klarare olja!
image.jpg

Fritera de gyllenbruna eller kör de tills de blir svarta.

image.jpg

Låt de droppa av och inte ligga kvar förlänge i oljan. Jag glömde bort dem och de blev en massa olja kvar inne i klyftorna.

image.jpg

Ät som snacks! Utan att stinka!

image.jpg

Sorry, kunde inte få en bättre bild. Försökte mortla de friterade vitlöksklyftorna till en kräm. Se Resultat nedan.

image.jpg

Här har jag tagit de mosade vitlöken och rört ihop med creme fraiche. Vi åt det med ugnstekt kylling.

Ja, vi har alltid กระเทียมเจียว eller friterad vitlök som vi gör själv. Gott att toppa med till det mesta!! Kan tänka mig att färdig som man köper inte är så bra. Vi låter den ju ligga i oljan och tätt lock så håller den sig knaprig och fin!

Lyco

Ja, vi har alltid กระเทียมเจียว eller friterad vitlök som vi gör själv. Gott att toppa med till det mesta!! Kan tänka mig att färdig som man köper inte är så bra. Vi låter den ju ligga i oljan och tätt lock så håller den sig knaprig och fin!

Lyco
De färdiga ser ut att vara friterade vitlöksskal som kommer som flingor och jag har fått köra de extra gång i matberedaren, helt ok. Men det tar inte långt tid att göra allting själv och man får ut mycket mer. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp