Billigaste flyg till Thailand?

Öh, då förstår jag inte.

Prioriterar du tid i Thailand så ska du väl försöka undgå en massa mellanlandningar.
Då är det antingen Norwegian eller Thai.

Sedan vet jag inte om jag lever direkt billigt på plats. Nu har jag slutat räkna pengarna som går åt, men tag sprättar nog en bra bit över snittet.

Vem har sagt att jag reser fint?
Bekvämhet är att resa så enkelt som möjligt, dvs utan att springa runt på CDG för att hitta flighten som tar dig till LHR via AMS, för att sedan förhoppningsvis transportera dig vidare till BKK.
Direktflyg är bekvämast.
Att jag sedan har mitt "lojalitetskort" som gör att jag har loungeaccess är en helt annan sak.

Själv förstår jag inte hur folk kan spendera timmar i en flygplatsterminal. Skulle man nu få en timme eller två på en flygplats, så lovar jag att det är bekvämare i närmaste lounge.

Jag anser själv att jag är ganska ekonomisk och på gränsen till snål. Men så kanske inte är fallet.
Då jag har fördelen att bo i Stockholm är sällan billigaste resan med max en mellanlandningar oftast utan. Men att tjäna 5000 på en familj med två timmar längre resa gör säkert flera dagar längre vistelse i Thailand.

Lounge är ok när man reser själv och har ett par timmars stop och vill jobba men med familj inget alternativ, bara mer jobbigt. Samma sak med fri drink bara onödigt ... varför ska jag betala andras drinkar eller dricka mig dyngrak ...

Nej svårt att förstå varför man prioriterar någon timme kortare restid.

Jag tror inte dom med barn stannar längre för då måste man börja krångla med visum och ev ta ledigt från skolan som inte är lika lätt idag däremot kan man göra något mer med barnen än bara umgås med familjen förhoppningsvis åka iväg och se något mer i Thailand när man ändå har rest dit
Barnen behöver inte visum är thai ... dock skolan och jobb är gissel ...

Barnen behöver inte visum är thai ... dock skolan och jobb är gissel ...
Men du behöver väl visum om du ska vara där ex 32 dagar, bättre då att slippa krångla och stanna i 30 dagar, men ska man vara där längre typ 60 eller fler dagar är det ju värt tid o pengar att köpa ett visum

Senast redigerad av en moderator:
Då jag har fördelen att bo i Stockholm är sällan billigaste resan med max en mellanlandningar oftast utan. Men att tjäna 5000 på en familj med två timmar längre resa gör säkert flera dagar längre vistelse i Thailand.

Lounge är ok när man reser själv och har ett par timmars stop och vill jobba men med familj inget alternativ, bara mer jobbigt. Samma sak med fri drink bara onödigt ... varför ska jag betala andras drinkar eller dricka mig dyngrak ...

Nej svårt att förstå varför man prioriterar någon timme kortare restid.

Det är inte alkoholtvång i en lounge och det samma gäller flyget.
Lugnare och bekvämare i loungen än att sitta i gaten och häcka.
Oavsett så är det inte direkt pengarna som begränsar våra resor, det är skola som ska avverkas.

För min del går Norwegian bort p.g.a avgångstider från BKK. Sedan gillar jag helt enkelt inte Norwegian, lika så gillar jag inte Dacia och köper därmed inte en Dacia Duster.

Eftersom jag automatiskt åker på en mellanlandning i Sthlm så föredrar jag att sitta i loungen med familjen. Ståplats vid någon gate är inte riktigt min grej.

Nåja, jag översätter ditt inlägg och förenklar det.
"Se älskling! Vi har sparat 5000:- och kan stanna två dagar extra i Thailand!" -Living on the limits

Jag tror inte att det är pengarna som begränsar vistelsen i Thailand. Men vad vet jag, verkar som att jag har fel.

Men visst. Bor man i närheten av Sthlm så funkar både Norwegian och Thai. Men sparar man verkligen så mycket pengar på att resa omständigare?

För att först svara TS så tror jag att man får allra billigast pris om man bokar via en resesajt på nätet. Vissa flygbolag kanske generellt sett är något dyrare än andra men ska man få billiga biljetter så är nog tricket att vara ute i väldigt god tid samt vara väldigt flexibel med resedagar. Jag har själv aldrig letat billiga biljetter på nätet men mor och far har varit nere och hälsat på varje år och då de nu är pensionärer kunde de bestämma långt i förväg, åka nästan närsomhelst samt lägga mycket tid på sökningar och de fick alltid billiga biljetter, olika bolag varje år dock och med mycket begränsade möjligheter att göra ändringar, vilket de dyrt fick erfara när farmor blev svårt sjuk.

Det är självklart att en resa till Thailand för en barnfamilj i de flesta fall är en väldigt stor utgift och att det kan vara värt en halvdan flygstol och lite väntetider om man kan spara några tusen kronor. Om man dessutom inte reser mycket i tjänsten och kanske bara gör en resa om året så är själva resan ett äventyr och man är glad bara att komma iväg.

Lika självklart är det dock att för många spelar ett par tusen kronor ingen större roll, bara det är bekvämt och går fort. Jag tror inte att de som väljer att lägga ett par tusen kronor extra på flygbiljetten därefter måste "tjäna igen dem" på uppehället; tvärtom lägger de nog mer också på hotell etc, helt enkelt för att de har råd och/eller är villiga att spendera mer pengar på sin semester.

I dagsläget spenderar jag i genomsnitt 50 timmar varje månad på flygplatser och på flyg, alltid i ekonomiklass och ofta med rätt tveksamma flygbolag. Om jag skulle känna mig tvingad att dessutom sitta trångt och vänta på diverse flygplatser när jag åker på semester så stannade jag hellre hemma. Den dagen jag slutar jobba kommer jag dock med glädje leta upp billiga biljetter och då kan 4 timmar i Tashkent eller Colombo till och med vara en extra krydda till resan.

Tycker det oftast skiljer ganska lite i pris bland de billigaste resorna, så jag brukar välja kortast restid bland de billigaste och även välja bort att åka med "Mussepigg".
Samma här, gillar inte att tillbringa tid på flygplatser så kortast möjliga för vettig peng och hittills mellan bkk-gbg så är det lufthansa eller swizz som vinner.
Ta ett extra stopp eller längre mellanlandning för att spara nån tusenlapp finns inte på kartan men skulle aldrig lägga extra tusenlappar på finare plats i planet heller, jag lägger ett par hundra på att reservera bästa möjliga ekonomi stol.
Sen håller jag ner resandet till helst max 1 t/r /år
Jag brukar kolla olika siter och jämföra priser men bokar nästan alltid direkt på flygbolagets hemsida, kan bli nån hundring dyrare men mycket bättre med platsreservering å dyl.
Alkohol på resan går fetbort, inte en droppe.

Beror ju mycket på var man bor också, från gbg är byte ett måste (om man inte krånglar med buss via oslo) och då har hittills för våran del finnarna passat bäst och ok pris, väntetider etc. Bor man i sthlm är det onödigt krångla med byte för att spara några kr så därifrån hade jag också tagit thai eller Norwegian.

Själv kollar jag alltid flygresor.se bättre än momondo tycker jag. Flyger bara max 1 gång per år så några kr hit eller dit hade nog egentligen kvittat, men intressant jämföra ändå.

Glömde en sak och det är tid för flyget, vill helst åka på kvällen så där går Norwegian bort och även Finnair kör väl på dagen?

Det är inte alkoholtvång i en lounge och det samma gäller flyget.
Lugnare och bekvämare i loungen än att sitta i gaten och häcka.
Oavsett så är det inte direkt pengarna som begränsar våra resor, det är skola som ska avverkas.

För min del går Norwegian bort p.g.a avgångstider från BKK. Sedan gillar jag helt enkelt inte Norwegian, lika så gillar jag inte Dacia och köper därmed inte en Dacia Duster.

Eftersom jag automatiskt åker på en mellanlandning i Sthlm så föredrar jag att sitta i loungen med familjen. Ståplats vid någon gate är inte riktigt min grej.

Nåja, jag översätter ditt inlägg och förenklar det.
"Se älskling! Vi har sparat 5000:- och kan stanna två dagar extra i Thailand!" -Living on the limits

Jag tror inte att det är pengarna som begränsar vistelsen i Thailand. Men vad vet jag, verkar som att jag har fel.

Men visst. Bor man i närheten av Sthlm så funkar både Norwegian och Thai. Men sparar man verkligen så mycket pengar på att resa omständigare?
Nu menade jag inte alkoholen i loungen utan på flyget.

Jag gillar inte heller att stå och vänta vid en gate, jag löser det med att sitta vid gaten. Att gå iväg till en lounge med barn som vill röra på sig ser jag ingen vits med, gör bara barnen besvikna och oftast de som vill ha lugn och ro.

Jag gillar inte heller avgångstiden med Norwegian från BKK, men är de så mycket billigare och bättre så tar vi det. Norwegian koncept med att betala för det man utnyttjar gillar jag.

Jag och min fru är inte helt ekonomiskt oberoende och tänker lika, kan vi resa billigare och oftare så är någon timme ingen fara, heller använder vi de pengarna på plats eller en weekendresa en annan gång. Vi reser ju flera gånger per år någonstans så reskostnaderna är redan höga. Jag är emot att betala flera tusenlappar mer för att få gå före i säkerhetskontrollen, för att få välja plats på planet, för att äta de oätliga matlådorna för att betala allas drinkar. Tur att vi alla är olika.

Det är lite kul att se de personerna som betalar kanske tre gånger högre pris än oss för att de inte planerat eller vill ha det mer bekvämligt. De köper till att de få gå före vid säkerhetskontrollen, de ska gå först ombord på planet och får sitta där länge, de ska ha bestämda platser så de kommer av först och kommer fram till passkontrollen först. Se står de och väntar på väskorna när vi kommer fram, de får inte väskorna snabbare, men de kanske är tiotusentals kronor fattigare.

Vår nästa resa har vi totalt betalt knappt 14 000 kronor för, fyra personer. Många i vår bekantskapskrets betalar 30 000 för samma resa. Vi flyger non-stop. Köper med oss lite mat på flygplatsen, då äter vi när vi vill och väljer mat själva. Köper drick på planet. Vi har ju fördelen att vi måste planera för att få ledigt från jobb och skola.

Jag är tacksam att jag har ett bra jobb, där jag slipper resa massa, därav hatar jag inte flygplatser lika mycket. Jag verkligen hatar att resa i jobbet även om man då får alla de så kallade bekvämligheter med att gå före i kön, ett få gå ombord före (varför man skulle vilja sitta längre på planet), fri lounge etc. Jag lägger heller den tid på familjen och vänner än på flyg och flygplatser.

Tur att vi alla är olika!

Jag brukar kolla olika siter och jämföra priser men bokar nästan alltid direkt på flygbolagets hemsida, kan bli nån hundring dyrare men mycket bättre med platsreservering å dyl.

Vet inte om det gäller alla flygbolag, men det brukar gå att göra sådant på flygbolagets hemsida även fast man har bokat via resesite.

Vet inte om det gäller alla flygbolag, men det brukar gå att göra sådant på flygbolagets hemsida även fast man har bokat via resesite.
Jag har bokat och betalat på nätet men med en resebyrå där seating service mm ingår i priset. Dom finns med i sökning på t ex flygresor.se .

Jag har bokat och betalat på nätet men med en resebyrå där seating service mm ingår i priset. Dom finns med i sökning på t ex flygresor.se .

Prova att logga in med referenskoden via flygbolagets hemsada också. Skulle vara intressant att se om det funkar för dig också. :)

Prova att logga in med referenskoden via flygbolagets hemsada också. Skulle vara intressant att se om det funkar för dig också. :)
Jag har provat det men det har inte fungerat. Men inget problem eftersom resebyrån inte var nämnvärt dyrare än andra och har en utmärkt service.

Själv brukar jag kolla på nätet vad det kostar när jag vill åka, för att sen ringa till resebyrån (alltid samma resebyrå) och boka biljett och betala där, sen så frågar dom var man vill sitta och då bokar man den platsen man vill sitta i på en gång.

Nu menade jag inte alkoholen i loungen utan på flyget.

Jag gillar inte heller att stå och vänta vid en gate, jag löser det med att sitta vid gaten. Att gå iväg till en lounge med barn som vill röra på sig ser jag ingen vits med, gör bara barnen besvikna och oftast de som vill ha lugn och ro.

Jag gillar inte heller avgångstiden med Norwegian från BKK, men är de så mycket billigare och bättre så tar vi det. Norwegian koncept med att betala för det man utnyttjar gillar jag.

Jag och min fru är inte helt ekonomiskt oberoende och tänker lika, kan vi resa billigare och oftare så är någon timme ingen fara, heller använder vi de pengarna på plats eller en weekendresa en annan gång. Vi reser ju flera gånger per år någonstans så reskostnaderna är redan höga. Jag är emot att betala flera tusenlappar mer för att få gå före i säkerhetskontrollen, för att få välja plats på planet, för att äta de oätliga matlådorna för att betala allas drinkar. Tur att vi alla är olika.

Det är lite kul att se de personerna som betalar kanske tre gånger högre pris än oss för att de inte planerat eller vill ha det mer bekvämligt. De köper till att de få gå före vid säkerhetskontrollen, de ska gå först ombord på planet och får sitta där länge, de ska ha bestämda platser så de kommer av först och kommer fram till passkontrollen först. Se står de och väntar på väskorna när vi kommer fram, de får inte väskorna snabbare, men de kanske är tiotusentals kronor fattigare.

Vår nästa resa har vi totalt betalt knappt 14 000 kronor för, fyra personer. Många i vår bekantskapskrets betalar 30 000 för samma resa. Vi flyger non-stop. Köper med oss lite mat på flygplatsen, då äter vi när vi vill och väljer mat själva. Köper drick på planet. Vi har ju fördelen att vi måste planera för att få ledigt från jobb och skola.

Jag är tacksam att jag har ett bra jobb, där jag slipper resa massa, därav hatar jag inte flygplatser lika mycket. Jag verkligen hatar att resa i jobbet även om man då får alla de så kallade bekvämligheter med att gå före i kön, ett få gå ombord före (varför man skulle vilja sitta längre på planet), fri lounge etc. Jag lägger heller den tid på familjen och vänner än på flyg och flygplatser.

Tur att vi alla är olika!

Ja, det största problemet är väl egentligen flexibiliteten när man kan resa.
Går att flyga billigt med både Thai och Norwegian, beroende på tidspunkt. Och allt underlättar om man bor i Sthlm då man slipper betala för en extra inrikes biljett.

Nu är det väl bara du som tror att någon har snackat om Biz-biljetter, vilket inte är fallet.

Inga problem med lounge och barn. Det fungerar alldeles utmärkt.

Nu gillar jag att gå ombord först, då man slipper stå och "köa" medans folk verkar vara totalförvirrade i en korridor. Dom kan ju gå vilse på en raksträcka, tydligen.

Eftersom vi inte är direkt flexibla med våra datum så är det sällan någon större skillnad mellan Thai eller Norwegian. Då lägger jag gärna ut några extra kopek på att flyga med Thai p.g.a de inbakade förmånerna jag har som Star Alliance medlem och även fru och barn har guldkort och får ta med sig extra bagage.

Folk prioriterar olika.
För min del kan jag gärna flyga med Norwegian, även om det tar emot.
Tycker bara att det blir mycket smidigare med Thai och det är inte så väldigt mycket dyrare.

En snabb koll visade att Thai är billigare än Norwegian på de datumen vi åker.
Reser man endast med handbagage så kanske Norwegian är någon krona billigare.
Via momondo eller någon annan resesite var det typ 300:- billigare än att boka direkt med Thai.
Då var det dessutom via någon suspekt engelsk sida som var översatt med Google translate.

Nu är det väl bara du som tror att någon har snackat om Biz-biljetter, vilket inte är fallet.

Jag har inte pratat om business klass, åker inte det ens i tjänst oftast! Tolka inte in det man inte skriver.

Inga problem med lounge och barn. Det fungerar alldeles utmärkt.

kanske för er, skulle bara bli jobbigare för oss att åka ut till flygplatsen tidigare för att sitta där och barnen skulle bli uttråkade och frun skulle vilja besöka butiker, nej ser inget bra med det för mig! Men vet att många uppskattar det och skryter om det så man tror att det är bättre än att vara hemma de timmarna!

Nu gillar jag att gå ombord först, då man slipper stå och "köa" medans folk verkar vara totalförvirrade i en korridor. Dom kan ju gå vilse på en raksträcka, tydligen.
Jag gillar att gå på när alla är klara, vi har ju våra säten kvar oavsett, ingen anledning att köa, betala extra för att få sätta sig först enligt mig!

Eftersom vi inte är direkt flexibla med våra datum så är det sällan någon större skillnad mellan Thai eller Norwegian. Då lägger jag gärna ut några extra kopek på att flyga med Thai p.g.a de inbakade förmånerna jag har som Star Alliance medlem och även fru och barn har guldkort och får ta med sig extra bagage.

Folk prioriterar olika.
För min del kan jag gärna flyga med Norwegian, även om det tar emot.
Tycker bara att det blir mycket smidigare med Thai och det är inte så väldigt mycket dyrare.

Är man inte flexibel bokar man långt i förväg, ca ett år då hittar man billigaste biljetterna. Norwegian bokar man oftast billigast på deras hemsida och med deras betalkort. Visst flyger man med mycket bagage åt båda håll och utnyttjar allt som ingår i Star Allians priset så är det kanske bäst.

I och med Thailands flygsäkerhetsbrister och de anmärkningar de har av amerikanska flygmyndigheter och de motsvarande europeiska har ögonen på dem, föredrar jag Norwegian framför Thai.

Jag har inte pratat om business klass, åker inte det ens i tjänst oftast! Tolka inte in det man inte skriver.

kanske för er, skulle bara bli jobbigare för oss att åka ut till flygplatsen tidigare för att sitta där och barnen skulle bli uttråkade och frun skulle vilja besöka butiker, nej ser inget bra med det för mig! Men vet att många uppskattar det och skryter om det så man tror att det är bättre än att vara hemma de timmarna!

Jag gillar att gå på när alla är klara, vi har ju våra säten kvar oavsett, ingen anledning att köa, betala extra för att få sätta sig först enligt mig!

Är man inte flexibel bokar man långt i förväg, ca ett år då hittar man billigaste biljetterna. Norwegian bokar man oftast billigast på deras hemsida och med deras betalkort. Visst flyger man med mycket bagage åt båda håll och utnyttjar allt som ingår i Star Allians priset så är det kanske bäst.

I och med Thailands flygsäkerhetsbrister och de anmärkningar de har av amerikanska flygmyndigheter och de motsvarande europeiska har ögonen på dem, föredrar jag Norwegian framför Thai.

Som sagt så blir det lite olika då man inte bor i samma stad.
Jag är tvingad till en mellanlandning i Sthlm och då blir det givetvis några timmar där.

Det samma gäller vid resa från BKK.
Då vi har transport från Korat vill vi vara ute i god tid.
Vilket innebär att vi ofta kommer onödigt tidigt till flygplatsen.
Då kan det vara skönt att sitta i loungen.

Nu ska jag villigt erkänna att jag aldrig hade betalat extra för dessa tjänster, då det absolut inte är värt priset.

Men oavsett så har jag svårt att hitta några större skillnader i pris, när jag ser på de datumen vi åker.

Något som jag inte gillar är att stå i kö. Därav vill jag kliva ombord först och helst slippa kö vid incheckning och säkerhetskontroll.
Vid prio-boarding slipper man komma in när alla hatthyllor redan är överfyllda med bagage.

Nu är det som sagt så att jag är rimligt trött på flygplatser och dessutom inte bor i Sthlm.
Som exempel så brukade jag som oftast flyga till Norge via CPH, då jag slapp säkerhetskontroll och slapp tulla bagaget i OSL.
Kliva ombord först, ta fönsterplats och somna innan take off.

Har åkt businessklass till Thailand en gång. Det var med SAS och betalt med bonuspoäng.
Hade dock aldrig betalat det biljetten kostade. Avgång från CPH sent på kvällen gjorde att man sov bort all denna "lyx" man hade möjlighet till.
Det samma gäller med avgången från Thailand som gick vid 01:00.
Man sov lite bättre, men runt 30k för en biljett är det inte värt.

Hur och var man bokar är väl allt efter ens egna situation, prioritet och plånbok.

Själv orkar jag inte krångla till det allt för mycket för att spara någon tusenlapp.

Glömde en sak och det är tid för flyget, vill helst åka på kvällen så där går Norwegian bort och även Finnair kör väl på dagen?

Från Gbg kl 13 så framme på morgon dagen efter, från bkk kl 9 på morgon och man är hemma em/kväll.

Helt ok enligt mig.

Från Gbg kl 13 så framme på morgon dagen efter, från bkk kl 9 på morgon och man är hemma em/kväll.

Helt ok enligt mig.

För så vitt ok även för mig.
Men frun gillar inte en extra natt i BKK med en massa bagage. Sedan är hon inte intresserad av att dra iväg 04:00 för att hinna med flyget.

Personligen hade jag kunnat resa med en ICA plastpåse som enda bagage, men sedan så har man övrig familj som är av annan ståndpunkt.

Liknande trådar

P
Svar
1
Visningar
3 K
Gazton
G
A
Svar
27
Visningar