"Free service" på min nya bil, men icke...

 
Så här ställde jag hojen .inomhus samt låst
IMG_20180204_170217830_LL.jpg
 
Mycket riktigt! @pontiac-51 , du har rätt hela vägen.
1: vid 100 mil, ska man el. bör byta alla oljor i berörda delar, just för att få bort slitage delar bort från nya maskiner.
2: använd endast rekomenderad olja vid första bytet, där efter kan du använda vilken du själv vill ha, men den måste vara anpassad till de olika valen(motor, växellåda & bakaxel), sen har det med Km/mil på de olika delarna innan det är dags igen.
3: Bromsoljan bör bytas första gången vid 3000-5000mil el. när man ser att den börjar ändra färg(ny genomskinlig)och oftast blir den lätt grå, då vet man att det har blivit kondens i systemet och viskositeten har ändrats, då har även bromsverkan på oken/cylindrarna blivit sämre.

Jo-Be/Motorman
Jou, vore lite kul om dom pytsade i lite bakaxel olja i motorn, den e tjock som fan! Plockade isär min första motor när jag var 15 bast, moppeålder ni vet. Nyfiken på allt som brummar var man och är det fortfarande. Kommer ihåg att det stod en Ford 38 hemma på gården med sidventil V8, den slog man sönder så gott det gick, man var ju bara 15 bast år 1970!
 
Jag vet backyard tricks för att få bättre blandning å ändra vridmoment för motorn jag använde BB Chevrolet. Jag har allt uppskrivet ang den motorn ,tex olika elektrodavstånd på tändstift då fanns inte internet på den tiden ja jaaaja mera detaljer lämnar jag inte ut ha det ;):thumbsup:

Förklara då för mig @pontiac-51 vad en "FORD" bult är för något, jag vet vad det är och hur den ska vara...
 
När vi servade corollan senast vi var i Thailand så när vi hämtade bilen efter service så fick sambon reda på att de hade bytt stötdämparna bak för de var slut, EFTER 2200mil!!!
Aldrig mera en thaibyggd Toyota!
 
Ja det första oljebytet är det viktigaste för då kan man få bort skräp å spån från motorn ,gäller automat/ manuell å bakaxel ok det är min åsikt kom ihåg använd rek olja för bilen pga viskositeten ja jaa man kan blanda olika olja utan att det blir problem .Nu kommer det säkert synpunkter på detta för det är en hel vetenskap med olja.men är det an äldre bil fyll bara upp till drygt halva oljestickan på grund av slitna packningar ok jag är bara en amatör så ha förståelse tack
I alla fall inte överfyll , men inte ger väl oljepumpen mer tryck i kanalerna för att tråget är fyllt till normalmängd olja , nu du får gärna förklara för en okunnig novis
 
Frugan hade sin bil på 3000 mil service förra veckan.
Pris 4658 tb och nytt batteri? Jag var inte i landet när hon åkte dit. Nytt batteri efter 3000 mil? Kanske slits batterriet mer här i värmen? Men iaf inga stora summor.
Har nog med åldern på batteriet att göra , och här i värmen tar de mer stryk än hemma i Sverige , möjligtvis även en bristande kvalitet på batterier , men det är nog olika med dessa precis som hemma i Swea .säg tre år .i bästa fall fem år så bör ett batteri vara slut här nere
 
Tja när jag bytte bromsslangar fram på Chevan 48 me skivor så kan man även kolla så att oken rör sig ,brukar ta en skruvmejsel å trycka in dom samt sticka ett litet hål i gummitätningen så jag kan få lite olja dit ibland kan man upprepa om oket går trögt finns bromsvätska som tål fukt men det gör inte min pluska .Ett stort tack till min tjejj som hjälper till med luftning av bromsarna lite problem för henne 149 cm lååång, å bilen är på billyften ( så kan man göra ):thumbsup::)
Jag skaffade ett extra lock till behållaren ,sen monterade jag en nippel till luftslangen som jag kopplar till kompressorn , sätter på moderat tryck samt luftar igenom ordentligt och byter du samtidigt bromsvätskan
 
Det är egentligen bättre att suga ut oljan. Fast det är säkert enklare med tryck
Vissa system kan vara ett helv. att få ur luften på konventionellt sätt , dessutom så krävs bara en som jobbar med bilen om du använder tryck , vi använde denna metod redan på sjuttiotalet då jag började jobba som mek på olika märkesverkstäder , hela tiden be polarn på sidolyften att sitta och pumpa var inte så väldigt populärt så det infördes mer och mer en sk. Luftklocka med inbyggd behållare för bromsvätska som man fyllde på med några liter , den pumpades sen bara runt genom ett filter , visst om den var skitig så fick den gå ut i en flaska eller liknande
 
När vi servade corollan senast vi var i Thailand så när vi hämtade bilen efter service så fick sambon reda på att de hade bytt stötdämparna bak för de var slut, EFTER 2200mil!!!
Aldrig mera en thaibyggd Toyota!
Och du betalade?
Hade jag aldrig gjort, bara tacka och åka därifrån.
 
Vissa system kan vara ett helv. att få ur luften på konventionellt sätt , dessutom så krävs bara en som jobbar med bilen om du använder tryck , vi använde denna metod redan på sjuttiotalet då jag började jobba som mek på olika märkesverkstäder , hela tiden be polarn på sidolyften att sitta och pumpa var inte så väldigt populärt så det infördes mer och mer en sk. Luftklocka med inbyggd behållare för bromsvätska som man fyllde på med några liter , den pumpades sen bara runt genom ett filter , visst om den var skitig så fick den gå ut i en flaska eller liknande

Det går fint även med sug, fast det är lättare med tryck.
Själv brukade jag "automatlufta" ibland. Öppna nippel och låta gravitationen göra jobbet. Tidskrävande och inte alltid så enkelt att få till. Men så länge jag kunde sitta och läsa någon tidning och dricka kaffe så var det ok.
 
Det går fint även med sug, fast det är lättare med tryck.
Själv brukade jag "automatlufta" ibland. Öppna nippel och låta gravitationen göra jobbet. Tidskrävande och inte alltid så enkelt att få till. Men så länge jag kunde sitta och läsa någon tidning och dricka kaffe så var det ok.
Kan funka ja!! , men att som anställd betald mek sitta och läsa tidningen kan du nog glömma , jobbade närmare tio år som mek med personbil och tunga fordon , tror inte att de skulle gilla att jag svarade , nu sitter jag och fikar samt läser , så snälla håll käften , det luftar sig självt 55555:):)
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp