Husrenovering i Sverige och Thailand.

Är mycket nöjd med mitt Verisure larm. Går att koppla till Arlo kameror, bygga scenarion och mycket automatik. Integrerade kodlås på dörrar. Byggt in en funktion för motorvärmare till bilen. Byggde en frostvakt till garaget mm mm. Integrerat brandlarm. Det enda är väl priset som jag har något att anmärka på.

Ja, ett separat system utan att involvera Verisure hade varit att föredra

Kör med smart home ,,kameror larm styr termostater osv.. Finns en uppsjö att välja på , Kör med homey själv visst lite pillande krävs att man e lite intresserad , Blir att installera liknande i Thailand o framför allt knappt någon månadskostnad...
Ok, Homey…den var ny för mig, jag får kolla in den. Låg månadskostnad låter bra, tack!
/ Sickan

Jag har fastnat för Mitsubishi. I sovrummen har vi Inverters och dessa Mitsubishi är jag väldigt nöjd med. Dom är så galet tysta och lyckas kyla rummet utan att man får den där blåsiga kalla känslan. Brukar alltid tänka på det när man sover på olika platser vilka bra maskiner man själv har.
Vid två t.ex. ca 18000 Btu AC i samma rum så väljer jag nog gärna två olika men välkända fabrikat. Detta för att inte av misstag styra två AC av samma märke och modell på samma gång med fjärrkontrollen nör man bara vill styra en. Med olika märken så blir det även två olika appar i mobiltelefonen för att styra respektive AC via WiFi uppkopplingen.

Mitsubishi Heavy Duty Inverter som en av dessa = Absolut ett av mina favoritval för kvalite

Kanske en Carrier/Toshiba Xinverter Plus eller någon annat välkänt märke som enhet nummer två.

4 eller 5 Star för energiförbrukningen (höga SEER-vörden) då dessa enheter kommer att gå mycket!

• Like
Reactions: Ale
Du tänker bara på air kondision inte på byggande av huset.kärra in 20ä30 m3 sand när man kunde gjort det med traktor
Sen hur ska ni packa i hop sanden innan ni juter. det kommer att bli sätningar i gölvet, tyvärr. men räkna du på air grejor det
blir nog bra
Det går inte att få in en traktor i huset utan det har körts fram sand till baksidan och som du säkert såg av bilderna så lastas sand i skottkärror som går att få igenom en rätt small öppning i husväggen och sanden tippas sedan inne på de gamla golvens klinkerplattor. Allt arbete görs utan hjälp av större maskiner som för övrigt inte kan komma till då det är inte plats.

Jag gissar att när den mesta av sanden är plats att det då kommer att komma en liten padda för att trycka ihop sanden. Jag är inte så orolig för sättningar då själva husets väggar står kvar sedan många år och där några nya väggar har rest dessa står på klinkers dör det ligger betong under på mark som också har fått sätta sig under många år.

HEMLARM

Är det någon som har erfarenhet av hemlarm?

Jag tänkte jag skulle installera ett larm i mitt hus och då passar ju denna tråden perfekt.

Eftersom jag inte haft något larm tidigare så kan det vara intressant att lyssna till andra forum-medlemmars erfarenheter. Visst..jag kan googla själv, men kan ändå finnas någon som har bra eller dåliga erfarenheter som jag kan lyssna till.

Ett hemlarm till en villa i ett villa område i Sverige.

Jag har hyfsat stor budget, ca. 200.000 SEK.

Finns ingen speciell hotbild, men samhället ser ju ut som det gör idag…och jag vill gärna ha koll på vad det är för folk som rör sig på min tomt (videokameror), naturligtvis med koppling till mobil så att man har lite koll när huset står tomt under vinterhalvåret.

Någon som har bra input?

Sickan
Jag har hemlarm via Securitas Direct (mer riktat mot företag) som har samma ägare som Verisure (hemlarm mot privatmarknaden) men har som gammal kund fått förhandlat fram en mycket lägre månadskostnad för väktarutryckning och brandkårsutryckning. Men det blir rätt mycket pengar på ett år ändå…

Mitt kameraövervakningssystem är separat via Ring Cam och jag betalar ca 100 kronor i månaden (betalar för ett år i taget då det blir billigare så) för att ha videoinspelning på obegränsat antal kameror och har kameror på samtliga sidor av huset samt inne. Varje gång en rörelsesensor blir aktiverad så görs en inspelning och man kan välja hur lång denna blir. Man kan sedan i upp till en vecka senare gå in och kolla alla händelser och man kan på valfri kamera välja om man vill få en push notis eller inte varje gång en rörelsesensor blir aktiverad. På bilden där man ser några av kamerorna som sitter på mitt hus har fått röda markeringar som visar att rörelsesensorn har blivit triggad. Jag gick sedan in och tittade och fann att det var en skata som tyckte det var trevligt att titta in i ett fönster. OBS! Jag rekommenderar inte Ring därför att kamerornas rörelsesensorer är alldeles för känsliga även då man i appen har ställt ned känsligheten på minimum. Tanken är nämligen att man skall kunna sålla bort t.ex. fåglar och små djur från större djur och människor men det funkar tyvärr inte hur lågt man än ställer känsligheten tyvärr. Men det ör det systemet jag har och som också frugan har sin Iphone och Ipad samt som vi också har kameror så att vi även ser vad som händer vid våra hus Thailand när man öppnar Ring appen och då ser samtliga kameror på samma sida. Förutom känsligheten är det dock annars ett kanonbra system och appen är jättebra och min fru som har svårt för det mesta med appar och tekniskt tycker Ring appen är jättebra!

Det finns så otroligt mycket idag att välja på idag och ett tips är att börja ned att besöka en Kjell & Company butik och prata med dem om olika produkter och lösningar då de säljer mycket och brukar vara kunniga. Speciellt gäller detta om man vill bygga upp ett larm samt kameraövervakning och dör sedan månadskostnaden inte blir så hög. Jag skulle dock enbart välja välkända märken som jag tror kommer att finnas kvar länge i framtiden och betala lite extra för kvalité .

IMG_7905.png

IMG_7906.png

Senast ändrad:
När taket tagits bort finns det utrymme för en traktor, våran traktor i Thai skulle man med lätthet fixa det
Det gamla taket på själva huset var det första som togs bort om du går tillbaka och läser tråden samt kollar på bilderna. Det har aldrig funnits utrymme för att komma innanför huset väggar med en traktor och även om så vart fallet så hade en traktor inte kommit till att packa ända ut till alla kvarvarande väggar och ut till hörnen. Även en liten traktor hade vid minsta misstag istället kunna träffa någon vägg eller bärande pelare och ställt till ett elände istället för att vara till någon nytta!

Ett helt nytt tak på själva huset med en underläggande konstruktion av stål (istället för trä som på det gamla) och som står på och ör infösta i de gamla bärande pelarna av armerad betong är redan färdigbyggt och har grå betongpannor. Detta går att se i tråden med text och med bilder om du tittar tillbaka.

När det regnade hårt en liten stund häromdagen så var det anmärkningsvärt hur tyst det var att stå under taket med betongpannor jämfört med att stå under plåttaket som täcker uteplatser under tak. När det dessutom har kommit på 6 tum tjock isolering på toppen av innertaken ovanför rummen så kommer det bli ännu tystare.

Huset som vi hyr nu tillfälligt har plåttak och när solen ligger på så ör det ett konstant ganska högljutt knäppande som kommer från plåttaket och när det regnar kraftigt så är det ett himla oljud inne i huset!

Det gamla taket på själva huset var det första som togs bort om du går tillbaka och läser tråden samt kollar på bilderna. Det har aldrig funnits utrymme för att komma innanför huset väggar med en traktor och även om så vart fallet så hade en traktor inte kommit till att packa ända ut till alla kvarvarande väggar och ut till hörnen. Även en liten traktor hade vid minsta misstag istället kunna träffa någon vägg eller bärande pelare och ställt till ett elände istället för att vara till någon nytta!

Ett helt nytt tak på själva huset med en underläggande konstruktion av stål (istället för trä som på det gamla) och som står på och ör infösta i de gamla bärande pelarna av armerad betong är redan färdigbyggt och har grå betongpannor. Detta går att se i tråden med text och med bilder om du tittar tillbaka.

När det regnade hårt en liten stund häromdagen så var det anmärkningsvärt hur tyst det var att stå under taket med betongpannor jämfört med att stå under plåttaket som täcker uteplatser under tak. När det dessutom har kommit på 6 tum tjock isolering på toppen av innertaken ovanför rummen så kommer det bli ännu tystare.

Huset som vi hyr nu tillfälligt har plåttak och när solen ligger på så ör det ett konstant ganska högljutt knäppande som kommer från plåttaket och när det regnar kraftigt så är det ett himla oljud inne i huset!
Menade att få in sanden i huset nu måste folk kärra in den , många timmar, men ok går det bra så what, det är i Thai

Detta är sand inne på ett redan befintligt golv som skall höjas
Exakt så.

Det läggs ett ca 30 cm tjock lager sand uppepå de tidigare golven med klinkerplattor så det ör ett hårt och jämt lager under sanden.

Alla gamla stående pelare av armerad betong som har stått i mer än 20 år har lämnats kvar och använts till att bygga vidare uppåt ifrån med fyrkantsprofiler av stål som bär upp det nya taket. Huset har blivit väsentligt högre vilket var nödvändigt med tanke på att golvhöjden ökas med ca 40 cm så att husets golv kommer ligga ca 50 cm totalt över omgivande mark och väg. Invändig takhöjd kommer också att öka från tidigare ca 240 cm till ca 280 cm.

Själva huvudbyggnaden är kvadratisk och vårt sovrum/allrum är ytan av 29 kvm + 17 kvm som är den zon som det skall installeras nya AC-split enheter i. 6.7 kvm rummet innanför är ett litet pentry och 6.5kvm hörnrummet är ett badrum.

Det är ytan där det står 29 kvm som har förstorats med ca 20 kvm genom att flytta ut två väggar och där går på några platser stålpelare ned ända till mark som varit belagda med utomhusklinkers.

47.5 kvm rummet är vad jag kallar ett vardagsrum som vi inte kommer att hålla kylt så mycket när vi som nu är bara två som bor i huset och där jag tänkt att installera våra gamla 18000 Btu + 10000 Btu AC-split enheter i.

Alternativt så hamnar den lilla 10000 Btu AC-split enheten i 10.8 kvm sovrummet.

10.2 kvm ytan som blir ett förråd kommer bli avskiljt med en skjutdörr från 47.5 kvm rummet och det blir ett badrum där det står 3.25 kvm. Här kan dock det bli en något annan rumsindelning. Denna zon är inte tänkt att bli kyld.

IMG_2001.jpeg

Senast ändrad:
Pratat på morgonen med elektrikern och vårt hus är nu avsäkrat med 15 ampere och han skall kolla om nästa steg är 20 eller 25 ampere och om vi då behöver gå upp i ledningsarean in till säkringscentralen? Alla strömuttag kommer bli jordade och det blir lämpligt med två jordfelsbrytare tänkte han.

Vad det gäller gamla Mitsubishi 18000 Btu AC’n som jag såg är från 2006 som elektrikern plockade bort tidigare så tycker han vi inte bör använda denna igen efter att vi tillsammans tittat lite nogare på dess kondition. Att den går på gamla köldmediumet R-22 hade dock inte varit något problem att fylla på. I Sverige är det stopp på att fylla på R-22 men i Thailand inget problem…
Det blir en ny AC-split Inverter här också och han trodde 30000 Btu blir lagom med tanke på att vi skall lägga isolering ovanpå innertaken i hela huset.

Panasonic 10000 Btu AC’n hamnar i det lilla sovrummet om 10.8 kvm och ör inte så gammal och i bra kondition visuellt samt går på det nyare köldmediumet R-32 men är inte av inverter typ.

I vårt sovrum/allrum tänker vi nu sätta in en skjutbar rumsavdelare av typ som på bilden dör brytningen sker mellan 17 kvm och 29 kvm ytorna och det blir då med automatik nödvändigt med två AC-split Inverters. Frugan vill ha en vit rumsavdelare med fönster i sektionerna och det finns på bl.a Home Pro och dessa kan måttbeställas till vilken höjd och bredd som passar.

Hoppas att det blir lite Black Friday kampanjer på AC’s…

Det är tänkt att bli en skjutdörr med glas in till pentryt och kanske en sådan som på bilden?

Mellan pentryt och badrummet kanske en dörr enligt bilden men som en vanlig dörr på gångjärn.

Glaset i båda dörrarna är Tempered Glass (säkerhetsglas på svenska?) som ej skall ge vassa bitar som vanligt glass om det går sönder.

IMG_7947.jpeg

IMG_7948.jpeg

IMG_7946.jpeg

IMG_7945.jpeg

Var med frugan igår på Do Home, Thai Watsadu och Global House och vi kom överens om bl.a vilka fler 80 x 200 cm innedörrar vi skall köpa. En glasdörr vi kollade på och tänkt att köpa visade sig inte ha säkerhetsglas och vi hittade då en annan istället. Frugan ångrade sig då hon fick se hur skjutdörrslösningarna såg ut på riktigt på Global House och vill istället då ha en vanligt svängdörr istället och det är inget problem om bara byggarna får veta detta i tid. En del saker har vi dock bara hittat på Home Pro och kommer att bli köpta där men vi besökte inte igår därför frugan var så hungrig att vi fick åka och äta istället.

Idag så nör jag var och kollade på morgonen så pågick bl.a. paddning av sandlagret och murning av väggar.

IMG_2025.jpeg

Senast ändrad:
Checkat in på flyget, satt upp temperaturen hemma.
Har haft temperaturen på 16 grader hemma när jag jobbat.

Inte hemma i huset föränns runt 23:30 så blir inget gjort idag men imorrn blir det full fart.
Då skall det byggas ställning, byta ut lite papp, sätta in nya spisen, byta handfat, handla, måla, tapetsera, möblera, hämta mer möbler på IKEA Jönköping som jag beställt för upphämtning.
Har aldrig tapetserat förr så det blir nytt.
Har till Måndag på mig men det hinner jag.
Så är det klart för denna gången innan man flyger till värmen.

Senast ändrad:
Checkat in på flyget, satt upp temperaturen hemma.
Har haft temperaturen på 16 grader hemma när jag jobbat.

Inte hemma i huset föränns runt 23:30 så blir inget gjort idag men imorrn blir det full fart.
Då skall det byggas ställning, byta ut lite papp, sätta in nya spisen, byta handfat, handla, måla, tapetsera, möblera, hämta mer möbler på IKEA Jönköping som jag beställt för upphämtning.
Har aldrig tapetserat förr så det blir nytt.
Har till Måndag på mig men det hinner jag.
Så är det klart för denna gången innan man flyger till värmen.
Bor inte din pappa i huset?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp