Galten
Aktiv medlem
Mitsubishi är nr1 enligt mig.Vi köpte 3 stycken Mitsubishi Electric Inverter AC-Split idag på Power Buy. En 3-Star 30000 BTU för vardagsrummet och en 5-Star 18000 BTU plus en 5-Star 12000 BTU till vårt sov/allrum som vi kommer att kunna dela av med en skjutbar rumsdelarvägg. När jag är ensam hemma så kommer jag att ha rumsdelarväggen stängd och bara låta 12000 BTU AC’n att gå i 17 kvm delen. Om en enhet pajar så kan vi fortfarande kyla ner antingen 17 kvm delen eller 29 kvm delen genom att ha rumsdelarväggen stängd. En dyrare lösning än att bara ha en större AC-enhet men när det är 40 grader ute så måste man ha fungerande AC! Kosta vad det kosta vill!
Våra AC-enheter kommer nu att läggas undan reserverade till bara oss och installeras då vårt hus klart och installation ingår i priset. Jag hade kollat upp priser och jämfört med vad samma enheter kostar på t.ex. Home Pro. Vi pratade först om att köpa bara två AC och Power Buy var villiga att pruta rätt bra och vi tog sedan pruta runda nummer två med att visa att vi faktiskt kunde tänka oss att köpa tre AC redan idag om det blev ännu mera sänkta priser och de var då villiga att sänka priserna ännu mera. Vi fick på så vis 12000 BTU enheten nästan på köpet…
Nör det gällde den stora 30000 BTU AC så stod valet mellan att köpa en 3-Star Mitsubishi Heavy Duty Industries och 3-Star Mitsubishi Electric (olika bolag trots namnet Mitsubishi i båda) och vi blev rekommenderade att gå för den senare. Jag hade tagit med en ritning och visade även lite bilder och att vi skall isolera över innertaket. Han vi pratade med rekommenderade samma BTU kylbehov som jag tyckte var rimliga och han verkade vara kunnig inom kyla och de märken som de sålde och han kunde svara på frågar jag lät gå via frugan. Jag blir inte imponerad när någon skall sälja mig något och inte verkar veta ett skvatt om det de skall sälja, men så var det inte alls lyckligtvis idag utan tvärtom.