Husrenovering i Sverige och Thailand.

Vi köpte 3 stycken Mitsubishi Electric Inverter AC-Split idag på Power Buy. En 3-Star 30000 BTU för vardagsrummet och en 5-Star 18000 BTU plus en 5-Star 12000 BTU till vårt sov/allrum som vi kommer att kunna dela av med en skjutbar rumsdelarvägg. När jag är ensam hemma så kommer jag att ha rumsdelarväggen stängd och bara låta 12000 BTU AC’n att gå i 17 kvm delen. Om en enhet pajar så kan vi fortfarande kyla ner antingen 17 kvm delen eller 29 kvm delen genom att ha rumsdelarväggen stängd. En dyrare lösning än att bara ha en större AC-enhet men när det är 40 grader ute så måste man ha fungerande AC! Kosta vad det kosta vill!

Våra AC-enheter kommer nu att läggas undan reserverade till bara oss och installeras då vårt hus klart och installation ingår i priset. Jag hade kollat upp priser och jämfört med vad samma enheter kostar på t.ex. Home Pro. Vi pratade först om att köpa bara två AC och Power Buy var villiga att pruta rätt bra och vi tog sedan pruta runda nummer två med att visa att vi faktiskt kunde tänka oss att köpa tre AC redan idag om det blev ännu mera sänkta priser och de var då villiga att sänka priserna ännu mera. Vi fick på så vis 12000 BTU enheten nästan på köpet…

Nör det gällde den stora 30000 BTU AC så stod valet mellan att köpa en 3-Star Mitsubishi Heavy Duty Industries och 3-Star Mitsubishi Electric (olika bolag trots namnet Mitsubishi i båda) och vi blev rekommenderade att gå för den senare. Jag hade tagit med en ritning och visade även lite bilder och att vi skall isolera över innertaket. Han vi pratade med rekommenderade samma BTU kylbehov som jag tyckte var rimliga och han verkade vara kunnig inom kyla och de märken som de sålde och han kunde svara på frågar jag lät gå via frugan. Jag blir inte imponerad när någon skall sälja mig något och inte verkar veta ett skvatt om det de skall sälja, men så var det inte alls lyckligtvis idag utan tvärtom.
Mitsubishi är nr1 enligt mig.

Börjar bli så hemtrevligt i huset så börjar få lite lust att flytta hit, sälja allt i Thailand. Men men en sak som stoppar annars hade vi gjort slag i saken.
Nu skall jag gå upp och skruva möbler blev ingen ställningsnedtagning idag började regna.
Handfatet får bli nästa gång för skall måla toalettrummet först och just nu vill jag aldrig se en färgburk igen.

Börjar bli så hemtrevligt i huset så börjar få lite lust att flytta hit, sälja allt i Thailand. Men men en sak som stoppar annars hade vi gjort slag i saken.
Nu skall jag gå upp och skruva möbler blev ingen ställningsnedtagning idag började regna.
Handfatet får bli nästa gång för skall måla toalettrummet först och just nu vill jag aldrig se en färgburk igen.

Nu är det ju goda tider att sälja i Thailand. Får en hel del SEK för Thb

Nu är det ju goda tider att sälja i Thailand. Får en hel del SEK för Thb
Jo har funderat på det men säljer jag där och skall föra till Sverige så blir det väl först skatt i Thailand och sen i Sverige?
Men skulle vi flytta så blir det sälja condo, hus, bil.
Om blir aktuellt får jag kolla upp vad som gäller då.
Behåller bara frugans hus och mark i Isaan och då skulle jag nog inte åka till Thailand igen, då finns ju anledningen till mina resor nu förtiden här.

Jo har funderat på det men säljer jag där och skall föra till Sverige så blir det väl först skatt i Thailand och sen i Sverige?
Men skulle vi flytta så blir det sälja condo, hus, bil.
Om blir aktuellt får jag kolla upp vad som gäller då.
Behåller bara frugans hus och mark i Isaan och då skulle jag nog inte åka till Thailand igen, då finns ju anledningen till mina resor nu förtiden här.

Det är väl ingen skatt så länge man har bott tillräckligt länge i huset

Det är väl ingen skatt så länge man har bott tillräckligt länge i huset
I Thailand är väl, delas ofta mellan köpare och säljare och betalas väl på land office vid överlåtelsen?
Fick en uträkning av mäklare hur mycket jag skulle få behålla vid försäljning av condon delat 50/50 men kommer inte ihåg % satsen.
Kan se på kontraktet när köpte condon, står där.

Har du gjort för jävla bra, å fort har det gått med tanke på att du bara varit där korta perioder.:thumbsup:

I Thailand är väl, delas ofta mellan köpare och säljare och betalas väl på land office vid överlåtelsen?
Fick en uträkning av mäklare hur mycket jag skulle få behålla vid försäljning av condon delat 50/50 men kommer inte ihåg % satsen.
Kan se på kontraktet när köpte condon, står där.

Typ stämpelskatt på typ 0,5%

Ser ju kul ut, får nästan lust att gå ner och slå mig ner framför tv:n med ett glas ;) 555

20241116_154439.jpg

20241116_154429.jpg

Mitsubishi är nr1 enligt mig.

Ja jag får hoppas att de nya håller i många år för det blev mycket pengar och Mitsubishis Inverter toppmodeller ör dyra.

Den gamla Mitsubishi 18000 Btu/h som monterades 2007 funkade perfekt fortfarande då den togs bort innan de omfattande arbetena påbörjades men man ser att det blivit lite ålderssprickor på plasten på inomhusdelen etc. Den hamnade inte rätt i kyleffekt för det väsentligt ökade kylbehovet då rum blivit större samt även fått högre takhöjd. Den var heller inte av inverter typ och den drog väldigt mycket mer ström relativt till hur mycket den kunde kyla än de AC-split enheter vi nu kommer att montera när huset blivit klart. Det ör flera grannar som vill ha den gamla men den bör sättas i ett inte allt för litet rum för att kunna funka bra. Elektrikern som tog bort den jobbar också med kyla och han får då hjälpa till med att få den på plats på ett annat hus. Vi hjälper grannar mycket och har under åren skänkt bort mycket och nu senast en hel del möbler och kläder etc.

Senast ändrad:
Varit en tur och verifierat att nu har den stora merparten av golven fått sin nästan färdiga slutliga höjd efter att cementen har lagts på då plattsättningsmassan och golvklinkers bara höjer marginellt ytterligare. Golvet bakom väggen med lite ljusinsläpp är klart också men inte badrummet bakom och i det yttre hörnet. Det återstår också att göra golven i förrådet och en litet badrum i andra ändan. Huset är 11.5 meter x 11.5 meter mätt på ytterväggarna plus lite extra för förråd och ett badrum ytterligare.

Nu skall det bli en tur till Home Pro.

IMG_2061.jpeg

Varit en tur och verifierat att nu har den stora merparten av golven fått sin nästan färdiga slutliga höjd efter att cementen har lagts på då plattsättningsmassan och golvklinkers bara höjer marginellt ytterligare. Golvet bakom väggen med lite ljusinsläpp är klart också men inte badrummet bakom och i det yttre hörnet. Det återstår också att göra golven i förrådet och en litet badrum i andra ändan. Huset är 11.5 meter x 11.5 meter mätt på ytterväggarna plus lite extra för förråd och ett badrum ytterligare.

Nu skall det bli en tur till Home Pro.

IMG_2061.jpeg
Deras metod att lägga klinkers innebär ju en höjning på typ 5cm men det har du säkert räknat med.

Väggfläkten som jag hade tänkt köpa i dag på Home Pro var slut i Udon är nu beställd och betald men kommer att leveras till vårt hus den 27.e november och det blir bra.

Passade på att titta på lite annat och frugan har vill ha rumsavdelningsväggen med genomskinliga partier enligt bild. Får se vad den takhöjden blir just dör denna skall sitta och tror det kanske blir att sätta en vit bräda uppemot taket som glidlisten skruvas emot på ca 10-15 cm höjd då just denna model är som maximalt 280 cm på höjden. På längden som max. 400 cm per del men vi skall bara ha ca 300 cm och från bara ett håll antagligen. Det kommer folk och möter först och som sedan också monterar på plats och som allt brukar det ta ca 14 dagar fick vi veta då partierna görs på måttbeställning.

För vårt badrum så gillar vi den kombination som syns på bilden nedan. Tjejen från Home Pro som syns i spegelbilden är frugans kontaktperson på Home Pro när vi kommer för att handla och som även har kontakt med frugan på Line. Idag så berättade hon att de kommer ha rea troligen från 1 december på de saker jag visade på bilderna och annat vi planerar att köpa. Det går fint att handla och få varorna levererade senare.

IMG_9679.jpeg

IMG_9680.jpeg

Deras metod att lägga klinkers innebär ju en höjning på typ 5cm men det har du säkert räknat med.

Det ser inte ut som det blir så mycket av vad jag kan se då de redan har satt två dörrkarmar på plats som då måste tas och sättas på plats igen. Men det är kanske så det är tänkt? Men hur högt extra nu det färdiga golvet inklusive golvplattor/klinkers blir spelar inte stor roll då det ser ut att bli 290-300 cm upp till innertaket på ett ungefär.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp