Husrenovering i Sverige och Thailand.

Igår lades cement på vardagsrumsgolvet och denna hade härdat så pass tills nu på morgonen så att det gick att gå på cementen. Som det framgår av bilden så ligger det en armeringsmatta av järn ovanpå den packade sanden och som också förstärker cementen.

Nu pågår förberedande jobb med att padda sand för att även lägga cement på vårt sov/allrum samt pentryt. Tror planen är att försöka att hinna även med att få gjutet detta golvet innan dagen är slut men får se om det hinns med eller inte?

Har tänkt idag att ta en tur till stora Big C för där skall det finnas en Power Buy butik och se vad de har att erbjuda på Air Condition. Det är inte bara pris på enheter som avgör var jag vill handla utan vill även kolla vem som verkar vara bäst på service och reparationer samt har t.ex.utbytesfilter att sälja. Home Pro säljer inga utbytesfilter ens som går att beställa via deras hemsida. Men har hittat vissa filter på Lazada och Shopee.

IMG_2028.jpeg

Vi köpte 3 stycken Mitsubishi Electric Inverter AC-Split idag på Power Buy. En 3-Star 30000 BTU för vardagsrummet och en 5-Star 18000 BTU plus en 5-Star 12000 BTU till vårt sov/allrum som vi kommer att kunna dela av med en skjutbar rumsdelarvägg. När jag är ensam hemma så kommer jag att ha rumsdelarväggen stängd och bara låta 12000 BTU AC’n att gå i 17 kvm delen. Om en enhet pajar så kan vi fortfarande kyla ner antingen 17 kvm delen eller 29 kvm delen genom att ha rumsdelarväggen stängd. En dyrare lösning än att bara ha en större AC-enhet men när det är 40 grader ute så måste man ha fungerande AC! Kosta vad det kosta vill!

Våra AC-enheter kommer nu att läggas undan reserverade till bara oss och installeras då vårt hus klart och installation ingår i priset. Jag hade kollat upp priser och jämfört med vad samma enheter kostar på t.ex. Home Pro. Vi pratade först om att köpa bara två AC och Power Buy var villiga att pruta rätt bra och vi tog sedan pruta runda nummer två med att visa att vi faktiskt kunde tänka oss att köpa tre AC redan idag om det blev ännu mera sänkta priser och de var då villiga att sänka priserna ännu mera. Vi fick på så vis 12000 BTU enheten nästan på köpet…

Nör det gällde den stora 30000 BTU AC så stod valet mellan att köpa en 3-Star Mitsubishi Heavy Duty Industries och 3-Star Mitsubishi Electric (olika bolag trots namnet Mitsubishi i båda) och vi blev rekommenderade att gå för den senare. Jag hade tagit med en ritning och visade även lite bilder och att vi skall isolera över innertaket. Han vi pratade med rekommenderade samma BTU kylbehov som jag tyckte var rimliga och han verkade vara kunnig inom kyla och de märken som de sålde och han kunde svara på frågar jag lät gå via frugan. Jag blir inte imponerad när någon skall sälja mig något och inte verkar veta ett skvatt om det de skall sälja, men så var det inte alls lyckligtvis idag utan tvärtom.

Började möblera äldste sonens rum igår, får ha in lite mattor, gardiner och väggdekorationer med.
Blev inte så mycket gjort igår för bakfull, då blir jag oeffektiv ;)
Får ta igen det idag.
Fick dock handlat handfat, tapeter, byggt ställning och lite möblering så blev nåt iaf.
Idag blir det måla yngste sonens rum och tapetsera, får bara bli ljust först för inga lampor där inne än, dom får jag imorrn på IKEA.
Soffsängen i rummet fick jag för 100kr, den duger så länge.
Får bara köpa madrass den som ligger i är till yngstes säng och 90 madrass, skall vara 2x 80 i soffsängen.

20241114_191115.jpg

20241114_191058.jpg

Senast ändrad:
Kunde inte hitta någon information alls på internet igår nör jag kommit hem om angående det som skulle vara en helt ny Mitsubishi Electric 30000 BTU Inverter AC-Split enhet. Ville säkerställa att hitta information att den verkligen är på 30000 BTU och hur mycket extra BTU kyleffekt som den kunde lämna kortvarigt när den startas för att kyla ned ett rum? Så jag och frugan åkte till Power Buy igen och det visade sig att inte heller försäljaren kunde få fram info om den påstått nya enheten! Hittade bara info om den påstått äldre enheten och dess kyleffekt var inte tillfredställande då den var lite under 28000 BTU och bara kunde lämna ca 31000 BTU kortvarigt…

Så vi tog och bytte till en Mitsubishi Heavy Duty enligt bifogad bild som jag kunde verifiera av de tekniska specifikationerna kommer att garanterat räcka til. att kyla det ca 47.5 kvm stora vardagsrummet som jag idag mätte kommer att ha ca 3 meter i takhöjd vilket var lite mer än jag räknat med. Vi fick 3000 Baht tillbaka i tillgodo och frugan hittade några saker som hon ville ha. Försäljaren lämnade även över ett papper att de kommer att serva och göra alla enheterna gratis första gången…Inte bra att lämna information som ej sedan kan verifieras!

IMG_2040.jpeg

Cementläggningen av golvet på vårt sov/allrum och pentryt blev troligen klart idag. All cement blandas i ett kar enligt bilden och inte i en blandare som hade kunnat varit arbetsbesparande och blandat cementen bättre än med hackor. Men byggarna får bestämma hur de vill jobba så länge resultatet blir bra.

Pratade också med byggarna och visade bild på att jag önskar att montera en 8” eller 10” fläkt på gaveln som jag hittat på Home Pro som man kan köra som antingen ett utsug eller som luft utifrån och in genom att det går att att ändra flödesrikting på fläkten genom att dra i ett snöre. Inga problem sa de för det är lätt och fort att göra hålet som behövs i väggen. Det skall stå en dubbelsäng med huvudändan mot väggen och vi har valt att inte ha något fönster där och det finns inget mer att se än en murvägg att titta på där…

IMG_2039.jpeg

IMG_8004.jpeg

Senast ändrad:
Cementläggningen av golvet på vårt sov/allrum och pentryt blev troligen klart idag. All cement blandas i ett kar enligt bilden och inte i en blandare som hade kunnat varit arbetsbesparande och blandat cementen bättre än med hackor. Men byggarna får bestämma hur de vill jobba så länge resultatet blir bra.

Pratade också med byggarna och visade bild på att jag önskar att montera en 8” eller 10” fläkt på gaveln som jag hittat på Home Pro som man kan köra som antingen ett utsug eller som luft utifrån och in genom att det går att att ändra flödesrikting på fläkten genom att dra i ett snöre. Inga problem sa de för det är lätt och fort att göra hålet som behövs i väggen. Det skall stå en dubbelsäng med huvudändan mot väggen och vi har valt att inte ha något fönster där och det finns inget mer att se än en murvägg att titta på där…

IMG_2039.jpeg

IMG_8004.jpeg
Är tanken med fläkten att dra ur uppvärmd luft ur vinden för att få ner temperaturen? Vi har en oisolerad vind och övervåningen blir jävligt varm på dagarna. Jag är lite nyfiken på om den sån där fläkt kan få ner temperaturen några grader. Är det någon som har koll på om det är effektivt även om man inte har någon isolering?

Hur har du tänkt styra fläkten? Jag styr belysning med Sonoff miniR4 och en sådan skulle man ju kunna ställa in fasta tider på när han ska starta och stanna men någon form av temperatur styrning hade kanske varit bra. Men om man kör den där 10 timmar om dagen på fasta tider den varma årstiden borde det inte bli mer en ca: 6 kw/h på en månad om fläkten är på ca 20 watt och om jag inte räknat helt galet.

Är tanken med fläkten att dra ur uppvärmd luft ur vinden för att få ner temperaturen? Vi har en oisolerad vind och övervåningen blir jävligt varm på dagarna. Jag är lite nyfiken på om den sån där fläkt kan få ner temperaturen några grader. Är det någon som har koll på om det är effektivt även om man inte har någon isolering?

Hur har du tänkt styra fläkten? Jag styr belysning med Sonoff miniR4 och en sådan skulle man ju kunna ställa in fasta tider på när han ska starta och stanna men någon form av temperatur styrning hade kanske varit bra. Men om man kör den där 10 timmar om dagen på fasta tider den varma årstiden borde det inte bli mer en ca: 6 kw/h på en månad om fläkten är på ca 20 watt och om jag inte räknat helt galet.

Nej fläkten skall sitta bakom byggarna på bilden där det syns en grå cementvägg och dör kommer det stå en dubbelsäng med huvudändan mot väggen. Eftersom rummet är ca 11 meter långt och det även skall sitta en rumsdelarvägg i rummet så blir det gärna dåligt med ny luft in i rummet i denna ändan. Fläkten är tänkt till att primärt kunna startas vid behov och skicka in luft utifrån och in i rummet eftersom det inte kommer att finnas något fönster som i så fall hamnat över sängaveln i huvudändan av dubbelsängen. Det finns bara också en grå murvägg att se som utgör tomtgränsen ca 1.5 meter och vi valde tidigare att sötta för fönstret som fanns tidigare.

Jag har en luftkvalitetmätare som även mäter CO2 halten och den brukar visa höga (dock inte hälsofarliga värden) på morgonen och brukar då varje morgon göra en ordentlig vädring av rummet man sovit i. Så fläkten får samma funktion som att jag öppnat ett fönster för att få ut gammal luft och ny in men det går ju välja med denna fläkt om man vill ha luft in eller ut. I tilägg så finns en fläkt i badrummet bredvid men denna ventilerar enbart luft ut från badrummet och har valt en fläkt som är godkänd att montera i samma rum som det sitter en duschvärmare men sätter ändå inte fläkten i samma hörn som den inglasade duschhörnan hamnar.

Nöjda med dagens arbete, jag blev klar med målningen, tapetsering av en vägg igen bara.
Farsan blev klar med takjobbet kostade 800kr i ställningshyra resten hämtade han på plåtslageriet i Kungshamn gratis.
Möblerna till yngstes rum hämtar jag imorrn.
Så skall nog hinna klart innan flyget.
Måla lilla toalettrummet och byta handfat med.

Ja du ser till och med Panpan kan byta ett handfat ge mej tusan på att han kan byta en toa också;)
Vi får se boa, jag har nogt byggt hustag mer än dig i Thailand.
Men får se imorrn köpt ett jula får se.
Sista 2 dagarna har vi plockat ner taket,lagt ny papp tjärat, målat och pappat 2 rum.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp