Husrenovering i Sverige och Thailand.

Två sådana här 18000 Btu enheter med kampanjpris installerat och klart enligt internet på Home Pro hemsida kostar ungefär lika mycket som en 30000-36000 Btu enhet gör.

När jag senast var på Home Pro så hade skyltningen dock ändrats i butiken från det låga priset enligt internet till det väsentligt högre ordinarie priset. En på var sin långända av det 11 meter långa rummet tänker jag blir bäst för bästa kastlängd och blir även bra installationsmässigt med då väl skyddade utomhusenheter för regn och sol.

Fastande lite för denna Carrier/Toshiba 18000 Btu då jag synade lite närmare på de olika enheterna på utställningen. ”Bara” 4-Star men högt SEER-vörde om än inte allra högst i denna klass och med klart bästa garantipaketet av alla märken samt bra pris!

Något som jag hajade till på var detta med att PCB-board:et är speciellt utformat för att tåla strömavbrott vilket har i.a.f. tidigare varit något som pajade på Inverter AC’s så ofta till den grad att en del valde att inte köpa med inverter p.g.a. dåliga erfarenheter. Kanske dock inte längre något problem nästan oavsett fabrikat?

IMG_7900.png

IMG_7899.jpeg

IMG_7793.png
Internetpris och butikspris skjiljer sig många gånger, själv vart på både Index och homepro där dem sagt att det är priset om beställer på nätet.
Men då har dom varit behjälpliga och dom har beställt åt en men inte kunnat plocka vara i varuhuset för där gällde annat pris.
Så skall inte alltid utgå från internetpris och tro får samma i butik.

Så är det ibland i Sverige med och står på hemsidan kolla med din butik, lokala prisvariationer kan förekomma.

Internetpris och butikspris skjiljer sig många gånger, själv vart på både Index och homepro där dem sagt att det är priset om beställer på nätet.
Men då har dom varit behjälpliga och dom har beställt åt en men inte kunnat plocka vara i varuhuset för där gällde annat pris.
Så skall inte alltid utgå från internetpris och tro får samma i butik.
Ja det är bäst att kolla och kan inte butiken erbjuda ett pris som är som eller nära internetpriset så går det ju att beställa och har redan skapat en profil på Home Pro därför att detta krävdes för att kunna se vad som finns i lager på t.ex. Home Pro i Udon.

Hoppas på att kunna bolla lite med den lokala elektrikern nu i helgen och se vad han säger om installation och angående hur mycket ström som man kan ta ut och angående förbättringar av elsystemet ur säkerhetssynpunkt? Måste dock prata via frugan för elektrikern förstår inte engelska…

Visserligen blir installationen av AC enheter bland det sista som skall göras innan vi skall flytta tillbaka. Men ibland kan man ju köpa till ett bra pris när en kampanj pågår och ha en överenskommelse om att leverans och montering skall ske senare. Så har vi redan gjort med köp av nya garderober t.ex. som skall leveras då vi flyttar in och där montering på plats ingår.

Ja det är bäst att kolla och kan inte butiken erbjuda ett pris som är som eller nära internetpriset så går det ju att beställa och har redan skapat en profil på Home Pro därför att detta krävdes för att kunna se vad som finns i lager på t.ex. Home Pro i Udon.

Hoppas på att kunna bolla lite med den lokala elektrikern nu i helgen och se vad han säger om installation och angående hur mycket ström som man kan ta ut och angående förbättringar av elsystemet ur säkerhetssynpunkt? Måste dock prata via frugan för elektrikern förstår inte engelska…

Visserligen blir installationen av AC enheter bland det sista som skall göras innan vi skall flytta tillbaka. Men ibland kan man ju köpa till ett bra pris när en kampanj pågår och ha en överenskommelse om att leverans och montering skall ske senare. Så har vi redan gjort med köp av nya garderober t.ex. som skall leveras då vi flyttar in och där montering på plats ingår.

Blir väl en "black friday"-kampanj lite var stans snart. Inte minst på Lazada men säkert på många andra internetbutiker online.

Du tänker bara på air kondision inte på byggande av huset.kärra in 20ä30 m3 sand när man kunde gjort det med traktor
Sen hur ska ni packa i hop sanden innan ni juter. det kommer att bli sätningar i gölvet, tyvärr. men räkna du på air grejor det
blir nog bra

Håller med om att detta ger nackdelar som t.ex. när man skall putsa fönsterna på utsidan. När det gäller att ta sig ut inifrån i en nödsituation så är jag rätt övertygad om att om jag lägger mig på rygg och kickar med båda fötterna så åker gallret alternativt hela fönstret ut med karm och allt!

Huset ligger inte lättillgängligt för inbrott men det är ju frugans hus och hon vill ha galler som lite extra inbrottsskydd. Vi hittade dock inga skjutdörrar med glas och som har både myggnät samt stålgaller i samma enhet. Lösningen där blir troligen att låta göra ett separat skjutbart galler framför (på utsidan) som kan låsas i stängt läge med ett hänglås då vi lämnar för att vara borta långvarigt. Grannar som frugan litar på och som städar och vattnar blommor etc. kommer dock som alltid som tidigare ha nycklar till att även gå in i huset när vi är bortresta...

I Sverige så är det mina vuxna barn som kommer regelbundet och kollar av att allt är okej och t.ex. går och spolar vatten överallt så att inga vattenlås eller toaletter blir tomma på vatten och det börjar lukta illa i huset. Men har också larm, kameraövervakning samt vi har grannsamverkan och jag är alltid nåbar. Som tur är har det varit väldigt lite problem där vi bor även i Sverige och för någon som gör ett inbrott så är det svårt att fly då det bara är en väg in och ut från området och längs med en väg ytterligare ca 3 km efter man lämnat området. Som tjuv hade jag valt ett lättare mål både i Sverige som i Thailand.
Vi har vanliga svängdörrar utåt och skjutmyggnätsdörrar med galler på insidan. Galler är det bara för att stadga konstruktionen.

Du tänker bara på air kondision inte på byggande av huset.kärra in 20ä30 m3 sand när man kunde gjort det med traktor
Sen hur ska ni packa i hop sanden innan ni juter. det kommer att bli sätningar i gölvet, tyvärr. men räkna du på air grejor det
blir nog bra
Finns garanterat paddor att hyra för att packa sanden med även i thailand,och en sån är inte bredare än att den går igenom en vanlig dörr.

Tapeten jag beställde fanns inte på lager, leverans tidigast 26/11, då är jag i Thailand så avbeställde.
Kollar på tapeter på Lazada, rulle 45cm x 10m, 69 baht.
Skall bara ha 4 rullar.
Kanske skulle testa.
Med dom priserna kunde man ju bli tapetimportör ;)

HEMLARM

Är det någon som har erfarenhet av hemlarm?

Jag tänkte jag skulle installera ett larm i mitt hus och då passar ju denna tråden perfekt.

Eftersom jag inte haft något larm tidigare så kan det vara intressant att lyssna till andra forum-medlemmars erfarenheter. Visst..jag kan googla själv, men kan ändå finnas någon som har bra eller dåliga erfarenheter som jag kan lyssna till.

Ett hemlarm till en villa i ett villa område i Sverige.

Jag har hyfsat stor budget, ca. 200.000 SEK.

Finns ingen speciell hotbild, men samhället ser ju ut som det gör idag…och jag vill gärna ha koll på vad det är för folk som rör sig på min tomt (videokameror), naturligtvis med koppling till mobil så att man har lite koll när huset står tomt under vinterhalvåret.

Någon som har bra input?

Sickan

HEMLARM

Är det någon som har erfarenhet av hemlarm?

Jag tänkte jag skulle installera ett larm i mitt hus och då passar ju denna tråden perfekt.

Eftersom jag inte haft något larm tidigare så kan det vara intressant att lyssna till andra forum-medlemmars erfarenheter. Visst..jag kan googla själv, men kan ändå finnas någon som har bra eller dåliga erfarenheter som jag kan lyssna till.

Ett hemlarm till en villa i ett villa område i Sverige.

Jag har hyfsat stor budget, ca. 200.000 SEK.

Finns ingen speciell hotbild, men samhället ser ju ut som det gör idag…och jag vill gärna ha koll på vad det är för folk som rör sig på min tomt (videokameror), naturligtvis med koppling till mobil så att man har lite koll när huset står tomt under vinterhalvåret.

Någon som har bra input?

Sickan
Är mycket nöjd med mitt Verisure larm. Går att koppla till Arlo kameror, bygga scenarion och mycket automatik. Integrerade kodlås på dörrar. Byggt in en funktion för motorvärmare till bilen. Byggde en frostvakt till garaget mm mm. Integrerat brandlarm. Det enda är väl priset som jag har något att anmärka på.

Är mycket nöjd med mitt Verisure larm. Går att koppla till Arlo kameror, bygga scenarion och mycket automatik. Integrerade kodlås på dörrar. Byggt in en funktion för motorvärmare till bilen. Byggde en frostvakt till garaget mm mm. Integrerat brandlarm. Det enda är väl priset som jag har något att anmärka på.

Vad är kostnaden per år?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp