Komvux i Sverige

Det har allt ändrat sig en hel del sista året, iallafall om vi kommer in med fartyg och då som för oss som är på Bahamasflagg.
För 1 år sen så var det bara att gå från kaj som EU medborgare i EU land nu skall passen skannas hos polisen.
Mönstrar jag av i Sverige, Norge, Danmark, som Svensk, Norsk eller Polack (enda eu-medborgare jag seglar med) nu så blir jag körd direkt från båten till passpolisen, och skall scanna mitt pass innan jag får gå någonstans, inget annat id har accepterats.
Vart så varenda schengenland jag mönstrat av i sista året, såhär var det inte innan flyktingvågen.
Undantaget av EU länderna är UK men dom är inte med i Schengen, där behöver jag inte visa pass, kan jag bara gå från båten som Svensk.

Vilket som lycka till komma från Thailand till Sverige utan visum i Thaipasset eller ett Svenskt pass.
Kan ju försöka komma förbi immigration utan krångel.

Varför ens krångla till det när det tar 5 arbetsdagar att få sitt pass på Svenska ambassaden och är väldigt enkel proccedur.
Spännande, jag skulle vilja se den svenske passpolis som deporterar en svensk medborgare när han kan visa nationellt id-kort som bevisar han är svensk medborgare. Även helt utan identitetshandlar kommer man in, dock omvägen över en identifiering hos polisen som kan bli hyfsat långdragen.
Att man behöver passera passpolisen är naturligt.
Att göra det enklast möjliga som fungerar utan trassel håller jag med om.

Pepsi

Forumveteran
Någon som har koll på hur det skulle funka för frugans 21 åriga dotter att återvända till Sverige , Komvux lär väl vara det enda ,, Hon är Svensk medborgare , men måste ansöka om ett nytt pass då hennes gamla har gått ut , vad har hon för ersättning under studietiden tillex ,, Vad kan hon läsa ,, mm

Någon som har en dotter eller son som läser på Komvux , hon har gått i Svensk grundskola i tre år och kan väl en del, dock inte så mycket
För att återgå till Jokers fråga.. Om Komvux och eventuella ersättningar för studier.
Tjejen är svensk medborgare. Förutsätter att hon genomgått godkänd SFI eller kan svenska.
Om hon kan svenska är det bara att ansöka om CSN mm. MEN!! Kan hon inte läsa och skriva svenska motsvarande SFI krav får hon inga bidrag för studier. CSN kräver minst SFI nivå i svenska. Nivå A, B, C, D, E skall vara avklarad. Vi har haft många dialoger med olika myndigheter.
Nu kan man kanske trixa med det.. Men det är de besked vi fått.
Kanske andra här har andra erfarenheter? Går kanske att trixa lite? Glad för alla tips !!

Frågan om vad hon kan läsa är snarare en fråga om vad hon önskar jobba med. Och studiemotivation samt kunskaper.
Vill man städa räcker det med mindre utbildning på en vecka om man kan svenska.. Vill man tex ha ett bra betalt jobb får man satsa längre tid på studier. Kanske ett antal år..
Komvux är mycket bra! Nästan bättre än vanligt gymnasium.

Hoppas det går bra.. :)

mvh
PEPSI

För att återgå till Jokers fråga.. Om Komvux och eventuella ersättningar för studier.
Tjejen är svensk medborgare. Förutsätter att hon genomgått godkänd SFI eller kan svenska.
Om hon kan svenska är det bara att ansöka om CSN mm. MEN!! Kan hon inte läsa och skriva svenska motsvarande SFI krav får hon inga bidrag för studier. CSN kräver minst SFI nivå i svenska. Nivå A, B, C, D, E skall vara avklarad. Vi har haft många dialoger med olika myndigheter.
Nu kan man kanske trixa med det.. Men det är de besked vi fått.
Kanske andra här har andra erfarenheter? Går kanske att trixa lite? Glad för alla tips !!

Frågan om vad hon kan läsa är snarare en fråga om vad hon önskar jobba med. Och studiemotivation samt kunskaper.
Vill man städa räcker det med mindre utbildning på en vecka om man kan svenska.. Vill man tex ha ett bra betalt jobb får man satsa längre tid på studier. Kanske ett antal år..
Komvux är mycket bra! Nästan bättre än vanligt gymnasium.

Hoppas det går bra.. :)

mvh
PEPSI
min chef har betalat utbildning för för körkort c för ett par st. som talar hjälplig svenska . kan vara ett alternativ för den som gillar att åka i trafiken.
nackdelen är ett kontrakt på 3 år.

Ett sådant kontrakt kan man bryta när man vill då det bryter mot svensk lag.
De har säkert kollat den biten. Frågan är om det går att kräva ersättning för utbildningskostnaden om personen slutar innan kontraktstiden.
Har inte sett kontraktet men med tanke på att de är för branschen väldigt noga med lagar. säkert någon klausul ang. utbildningskostnaden.
skulle nog tänka mig att det är ett låneavtal som skrivs ned med 33% varje år. Kan en sån konstruktion vara laglig?

Jag som trodde att facket aldrig kan göra fel efter att ha läst all facklig propaganda.:cool:
Först måste den som fått löneavdrag anmälla till facket, vilket få vågar göra. Dessutom har facket inte den makt som många inbillar sig. Oftast har de bara möjlighet att starta samtal med cheferna och då är enda konsekvensen för restaurangen slöseri med tid. En rättsprocess om brott mot kollektivavtal koster pengar vilket belastar medlemsavgiften

Först måste den som fått löneavdrag anmälla till facket, vilket få vågar göra. Dessutom har facket inte den makt som många inbillar sig. Oftast har de bara möjlighet att starta samtal med cheferna och då är enda konsekvensen för restaurangen slöseri med tid. En rättsprocess om brott mot kollektivavtal koster pengar vilket belastar medlemsavgiften
Har man begått ett brott mot kollektivavtalet, får arbetsgivaren både betala både rättsprocesen samt betala ett skadestånd till facket, belastar inte medlemsavgifterna , tvärtom.

De har säkert kollat den biten. Frågan är om det går att kräva ersättning för utbildningskostnaden om personen slutar innan kontraktstiden.
Har inte sett kontraktet men med tanke på att de är för branschen väldigt noga med lagar. säkert någon klausul ang. utbildningskostnaden.
skulle nog tänka mig att det är ett låneavtal som skrivs ned med 33% varje år. Kan en sån konstruktion vara laglig?
Man bör kunna skriva ett avtal om att utbildningskostnaden är ett lån som blir noll efter 3 års anställning.

Jag som trodde att facket aldrig kan göra fel efter att ha läst all facklig propaganda.:cool:
Påståenden.
Min förra sambo var kinesiska och vi bodde i Stockholm. Jag vet vad hon utsattes för. Hon pratade svenska fullgott, både med mig och kunder. Men avdrag för bristande språkkunskaper skede med fackets goda minne. Finns inget stöd för sådant. Efter jag träffat många nya vänner i området och de berättar samma sak kan jag konstatera att det är utbrett, om det är generellt, det är en helt annan sak.

Pepsi

Forumveteran
Som ombud för min Thailändska fru har jag kontaktat många företag för att hon skulle få ett jobb. Företagens första fråga var, är hon berättigad för betalning via arbetsförmedlingen? Så vi får ca 80 % betalt av dem av lönen.. Hon behöver inte kunna svenska. Bara arbeta med händerna. :confused:
När hon skulle ha praktikplats på ett företag via AF, hette det att vi måste kontrollera att företaget är seriöst.. OK! Men de skickade skattemyndigheterna och något fack för att kolla företaget ett par dagar efter. Troligtvis eftersom att ägaren till företaget var Thai. Hade det varit en svensk ägare och tex ICA, tror jag inte att de skickat skattemyndigheter och annat för att kontrollera ägaren.. :confused:

Hade jag sökt liknande som svensk man, hade de aldrig gjort några kontroller. Djävla förutfattade misstankar.. :thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::police::police:

kurant

Forumveteran
Har man begått ett brott mot kollektivavtalet, får arbetsgivaren både betala både rättsprocesen samt betala ett skadestånd till facket, belastar inte medlemsavgifterna , tvärtom.
Sådana detaljer som betalda utbildningar finns inte i kollektivavtalet om det inte gäller fackliga ombud.
Det är personliga lokala avtal som får skrivas mycket fritt.
Ganska vanligt att man skriver kontrakt på tre till fem år när det gäller vissa utbildningar så man inte börjar hos en konkurrerande företag så fort man fått sin behörighet.
Är det ett kollektivavtal om betalning av körkort ska det gälla samtliga inom avtalet.

Pepsi

Forumveteran
Ursäkta ! Men jag förstår inte varför man för dialog om fackets utbildningar gällande en thai tjej som kommer till Sverige och vill gå i skolan?

Topp