Löner för olika yrkesgrupper i Sverige.

Och Thailändsk lots 350k baht, Svensk Lots runt 50.000-55.000 kronor?

Ja som sagt, utbildning och lön i Sverige verkar inte följa resten av världen.
Där har du rå koll Jonas , det tjänar en Lots i Stockholm jag känner , men Advokater har du nollkoll på 5555:):)

Sen skall man inte glömma att räkna in levnadsomkostnaderna när man bedömer lönenivåer. Norge är dyyyyrt att leva i, kolla ex "Polets" priser i jämförelse med Systemet.

Men det är ju ändås bra vad tjänar en Svensk Chief på Svensk båt 40.000-45.000 eller?
Har dålig kolla på dom Svenska lönerna.
Dubblar vi den Svenske chiefens lön så har fortsatt Filipinske Chiefen där mycket mer betalt och det skattefritt.
Inte klokt.

Jag är också osäker på vad en svensk chief ligger på men för att leva ett gott liv räcker det ju inte bara med att tjäna bra. Ett svenskt befäl som bor i Sverige har ju även en del förmåner såsom avdrag på lån, marginella sjukhuskostnader/försäkringar etc vilket inte flapparna har. Jag vet många flappar (befäl) som blir kungar och bränner det mesta av lönen på all möjlig skit inklusive en eller flera älskarinnor. Många lever i en drömvärld och de blir ofta den som får ta notan när någon i släkten hamnar på sjukhus eller behöver låna pengar vilket verka hända ganska frekvent.
Lotsen jag möter imorgon tjänar nog en bit över 350k baht men blir snart 70 och tvingas pensionera sig vid årsskiftet, något han nästan har panik för då hans mia noi nyligen födde dom ett barn. Han vet inte hur han ska få råd att lösa utbildning etc åt barnet, det kommer bli tungt. Han har ju troligen inte en fru som vill hjälpa till att betala detta.

Alltså för att kunna lev ett gott liv är det nog lika viktigt vilka utgifter hushållet har samt då naturligtvis på vad hushållet drar in, ja om man inte är singel förstås.

/ SatanG

Sen skall man inte glömma att räkna in levnadsomkostnaderna när man bedömer lönenivåer. Norge är dyyyyrt att leva i, kolla ex "Polets" priser i jämförelse med Systemet.
Ja det gör ju oss ännu mer lågavlönade i norden och helst då i Sverige.
För Norge är inte dubbelt så dyrt att leva i än Sverige helst inte nu när kronorna står lika.
Norrmännen åker ju knappt över gränsen och handlar längre och Svenskar åker inte till Norge och arbetar längre i samma utsträckning som förr.
ett hus i Oslo kostar som ett hus i Stockholm, bensinen är nästan lika dyr, matkostnaderna tyckte jag när ja bodde i Norge om man handlade i butik bara handlade om växelkursen.

Jag är också osäker på vad en svensk chief ligger på men för att leva ett gott liv räcker det ju inte bara med att tjäna bra. Ett svenskt befäl som bor i Sverige har ju även en del förmåner såsom avdrag på lån, marginella sjukhuskostnader/försäkringar etc vilket inte flapparna gör. Jag vet många flappar (befäl) som blir kungar och bränner det mesta av lönen på all möjlig skit inklusive en eller flera älskarinnor. Många lever i en drömvärld och de blir ofta den som får ta notan när någon i släkten hamnar på sjukhus eller behöver låna pengar vilket verka hända ganska frekvent.
Lotsen jag möter imorgon tjänar nog en bit över 350k baht men blir snart 70 och tvingas pensionera sig vid årsskiftet, något han nästan har panik för då hans mia noi nyligen födde dom ett barn. Han vet inte hur han ska få råd att lösa utbildning etc åt barnet, det kommer bli tungt. Han har ju troligen inte en fru som vill hjälpa till att betala detta.

Alltså för att kunna lev ett gott liv är det nog lika viktigt vilka utgifter hushållet har samt då naturligtvis på vad hushållet drar in, ja om man inte är singel förstås.

/ SatanG
Ja eller hur man hanterar sina pengar, för klarar man inte av att leva ett bra liv med 350k baht och oroar sig för pension så har man gjort något allvarligt fel i planeringen ;)

Och Thailändsk lots 350k baht, Svensk Lots runt 50.000-55.000 kronor?

Ja som sagt, utbildning och lön i Sverige verkar inte följa resten av världen.
Du har rätt och jag misstänker att allting beror på Jante. Det finns inget värre janteland än Sverige, det är fult att tjäna pengar där åtminstone mera än gemene man gör.
Sista snacket jag läst handlar om att de rika borde söka möjlighet att betala mera skatt de skall absolut inte skatteplanera som att dra av resekostnader som andra gör m m galet är rätta ordet.
:rolleyes: :p

Du har rätt och jag misstänker att allting beror på Jante. Det finns inget värre janteland än Sverige, det är fult att tjäna pengar där åtminstone mera än gemene man gör.
Sista snacket jag läst handlar om att de rika borde söka möjlighet att betala mera skatt de skall absolut inte skatteplanera som att dra av resekostnader som andra gör m m galet är rätta ordet.
:rolleyes: :p
Ja som Svensk så anses det väl mer eller mindre kriminellt att tjäna lite över snittet och vad du än gör berätta det inte för någon för då är det skryt och du borde få springa gatulopp ;)

Jag är också osäker på vad en svensk chief ligger på men för att leva ett gott liv räcker det ju inte bara med att tjäna bra. Ett svenskt befäl som bor i Sverige har ju även en del förmåner såsom avdrag på lån, marginella sjukhuskostnader/försäkringar etc vilket inte flapparna har. Jag vet många flappar (befäl) som blir kungar och bränner det mesta av lönen på all möjlig skit inklusive en eller flera älskarinnor. Många lever i en drömvärld och de blir ofta den som får ta notan när någon i släkten hamnar på sjukhus eller behöver låna pengar vilket verka hända ganska frekvent.

/ SatanG

Sen har ju sjömännen från länderna utan socialt skydd någon typ av sjukvårdsförsäkring oftast om rederiet följer MLC 2006?

Täcker den ju inte alltid så mycket, 90.000 pesos tror jag Filippinska matroserna ombord hade för familjen, räcker väl till vanliga sjukdomar men inget allvarligt antar jag.

Är det krav på pensionssparande åt dom också eller efter MLC 2006?

Jag får ju pensionssparande, Polackerna ombord får också pensionssparande från rederiet, Norrmännen får inget för dom har sitt statliga, Svenskarna får ett pensionsparande pga. det kassa skatteavtalet som inte finns med Bahamas.

Generellt sett tjänar man alltid bättre ju närmare pengarna man är; det blir helt enkelt lättare att bedöma en anställds insats om den direkt kan kopplas till en intäkt. En duktig säljare behöver bara 6 månader för att visa sitt värde medans världens bäste medicinske forskare behöver 15 år innan han kan bevisa sitt värde.

Hamnar man i en tillväxtindustri kan man tillfälligt tjäna fina pengar utan större kunskap (olje- och stålindustrin för 10 år sedan) men för många blir det easy-come, easy-go.

Håller med om att vi svenskar, jag inklusive, är dåliga på att löneförhandla. Våra anställda i Kina är ständigt på hugget och kan lämna för en extra % men så tänker väldigt få svenskar. I år kommer jag dock använda mina kineser till min fördel; kommer dock kännas obekvämt för en lojal svensk.....

Sen har ju sjömännen från länderna utan socialt skydd någon typ av sjukvårdsförsäkring oftast om rederiet följer MLC 2006?

Täcker den ju inte alltid så mycket, 90.000 pesos tror jag Filippinska matroserna ombord hade för familjen, räcker väl till vanliga sjukdomar men inget allvarligt antar jag.

Är det krav på pensionssparande åt dom också eller efter MLC 2006?

Jag får ju pensionssparande, Polackerna ombord får också pensionssparande från rederiet, Norrmännen får inget för dom har sitt statliga, Svenskarna får ett pensionsparande pga. det kassa skatteavtalet som inte finns med Bahamas.

Ja matroser har jag hört äga att de har någon slags pensionsavsättning i Luxenburg, gissar att det gäller andra också.

Maersk betalar sjuk/olycksfalls försäkring åt mig och familjen men den har en limit på 50k usd per år/person.
Hur försäkringen är för juniorerna har jag inte i huvudet men gissar på att det är något liknande. För filippinskt manskap tror jag det är mycket begränsad, vet flera som har haft bekymmer med sjukhusräkningar.
Finns dock sjukhus i Manila med rabatterade/förmånliga kostnader för sjöfolk och deras familjer. Trots detta har jag hört bekymmer från en del.

/ SatanG

Ja matroser har jag hört äga att de har någon slags pensionsavsättning i Luxenburg, gissar att det gäller andra också.

Maersk betalar sjuk/olycksfalls försäkring åt mig och familjen men den har en limit på 50k usd per år/person.
Hur försäkringen är för juniorerna har jag inte i huvudet men gissar på att det är något liknande. För filippinskt manskap tror jag det är mycket begränsad, vet flera som har haft bekymmer med sjukhusräkningar.
Finns dock sjukhus i Manila med rabatterade/förmånliga kostnader för sjöfolk och deras familjer. Trots detta har jag hört bekymmer från en del.

/ SatanG
Ja matrosen på min vakt sist ombord, hans fru fick stroke, kostade 1.5 miljoner pesos i vård men han pratade om någon sjukvårdsbuffert som dom hade utöver försäkringen gick inte djupare in i det men den skulle täckt en halv miljon om jag förstod det rätt, han hade en halv miljon sparad och en halv miljon fick han låna från vänner.

Så nu ville han jobba extra för att betala tillbaks sen behövde han hyra ett hus eller rum nära släkten för dom bodde långt bit ifrån dom så dom kunde ta hand om hans fru medans han arbetade och rehabilteringskostnader för hon behövde lära sig gå igen.

Jag tror även Thai är ganska kassa på att löneförhandla. Enligt frugan så höjer man ofta lönen genom att byta arbetsplats. Alltså konstant högre ingångslöner men det har ju även varit högre procentuella påslag i Thailand för många med utbildning iaf de senaste 10 åren jämfört med svenska "normala" 3% om året. Min har sedan vi träffades 2008 nått ca 100%, hennes 500% så snart blir jag frånåkt :)

/ SatanG

Ja eller hur man hanterar sina pengar, för klarar man inte av att leva ett bra liv med 350k baht och oroar sig för pension så har man gjort något allvarligt fel i planeringen ;)
ja , det går ju bra att påstå det idag ,, hade alla 50 talister vetat att de skulle bli fetlurade på sina pensioner så skulle ju även vi tänkt annorlunda , Idag vet ju ALLA som har lite förstånd att det om tio år inte existerar några pensioner .

ja , det går ju bra att påstå det idag ,, hade alla 50 talister vetat att de skulle bli fetlurade på sina pensioner så skulle ju även vi tänkt annorlunda , Idag vet ju ALLA som har lite förstånd att det om tio år inte existerar några pensioner .
Hej

Håller med om att pensionssystemet är ett korthus som håller på att rasa samman, nu uppmanar man folk att förbereda sig på ett liv med ca 50% av lönen, förmodligen är det betydligt lägre om 10 år, anledningen till att man lämnade ATP systemet var naturligtvis att sänka pensionerna, men detta talade politikerna tyst om då.

Nu låter det annorlunda, förbered er på låga pensioner och spara ihop en buffert själva säger man, nu vill samma politiker som tidigare talade sig varma för pensionsreformen även höja pensionsåldern för oss andra, men inte för sig själva förstås

Som tur är har dom flesta löntagare i både privat och offentlig sektor även privata pensionsförsäkringar som fack och företag ligger bakom, många har dessutom insett hur illa politikerna har hanterat pensionsfrågan och har därför sparat i egna pensionsfonder, så många löntagare får förhoppningsvis pension ifrån 3-4 håll, det lär behövas.

Mvh isan lover

Intressant att se diskussionerna i en sån här tråd. Känns lite som en skvallertidning. :eek::p:D

Lönestatistiken i första inlägget kan ju inte vara korrekt eller vara felaktig. Många yrkesgrupper saknas ju också.

I Sverige måste du ha en bra position för att tjäna mycket eller eget företag. En duktig affärsadvokat kan ju nästan diktera priser själv, liksom en management konsult.

Generellt sett tjänar svenskar dåligt, finnar tjänar ju dock sämre. I alla länder löneförhandlar man aldrig utan byter jobb för att ändra lön.

Det allmänna pensionssystemet håller ju på att holkas ut och för mig som är född på sextiotalet och beräknas ha en genomsnittslivslängd på 84 år får ju mindre än en 40- eller 50-talist.

Nej jag är en fattiglapp precis som dig Jonas så jobbar nog till 55 iaf.
Att googla sig till vad folk tjänar beroende på utbildning funkar nog inte särskilt bra, funkar väl i princip bara på kommunalanställda, dom flesta andra har ju individuell lönesättning, ex advokater.
Lön efter prestation är nog betydligt vanligare än lön efter utbildning plus div bonus system, bilar mm.

Du är dåligt underrättad som vanligt, själv är jag kommunanställd och min lön är inte i den ordning du tror. Jag har förhandlat till mig en bra lön för att jag är kompetent inköpare, samordnare och logistikchef. I kommun och stat har faktiskt denna problematik som du vill framställa ändrats, idag har alla departement, verksamheter osv sin egen ekonomi även om det i slutändan är skattepengar men idag större krav på tidigare chefer som bara trodde att de kunde få statliga eller kommunala budgetar utbetalade hur som helst.

Så man kan faktiskt få hyfsade löner inom kommun eller stat också, jag har det!

36,000 kr hade jag som sketen förvaltare de sista två åren jag jobbade,inte mycket till lön att skryta om , likförbannat fattig pensionär när man sen pensionerar sig .. :(
[/QUOTE]

hehe...Phonta din ödmjuka goa kille, du klarar dig nog, kan man spara 10.000 i månaden har man nog sett om sitt hus:rolleyes:

Är det inte ganska rimligt att när det nya pensionssystemet införs,tas 250miljarder ( eg.320) för att täcka upp för garanti,efterlevnads och förtidspensioner?
Dessutom var Bildt statsminister när beslutet togs,Persson inte ens partiledare.
Alla partier var med om beslutet.
Persson fick äran att genomföra det.
Vem var Moderat , inte jag i alla fall , och näää AP fonden skall inte finansiera detta med efterlevnads och andra fuskpensioner ,, det är dessa stålar som nu folk tar ut som aldrig bidragit med en krona , ren stöld av våra surt intjänade stålar ,INGET annat :confused:[/QUOTE]
Nu täckte ju atppengarna upp ALLA pensioner så jag fattar fortfarande varför de inte skulle kunna ta en del av pengarna.

Liknande trådar

A
  • Låst
  • Poll Poll
Svar
92
Visningar
5 K
Caveman™
C

Tillbaka
Topp