Löner för olika yrkesgrupper i Sverige.

Är väl ganska ofta man ser att äldre får rabatter vissa tider och dagar i veckan. Också brukar ju lokaltrafik har reducerade priser. Kanske inte är så där du bor men i Stockholm har jag sett det. På restaurang är jag osäker.

En lunchrestaurang där vi brukar äta så får pensionärer rabatt på dagens lunch.

Kollektivtrafiken i Göteborg är gratis för pensionärer mellan 09-15 och 17-07.

Tisdagar varje vecka kör flera Coop och Ica 10% för pensionärer.

Ofta ser jag att lunchen är 10/15/20kr billigare för 65+

Frisörerna i farsans del av stan tar 100kr mindre för 65+

Så det finns precis överallt. Bara öppna ögonen och titta.
måste rätta dig vad det gäller Coop. Rabatten gäller medlemmar. Antar att det är lokala Icahandlare som ger rabatten för har inte sett det i Icas riksreklam.

Jag uppskattar Stockholm mycket mer under Corona. Inga köer och inga parkeringsavgifter.

20200416_072920.jpg

Det kan vara olika meningar om vad man skall värdera OB när man jämför ren dagtid.
Ren dagtid är ett begrepp som inte borde användas idag, de flesta branscher och yrken har förändrats till att jobba när det behövs.
Städning av skolor, kontor, arbetsplatser mm sker när dom är tomma och det blir någon form av ordinarie arbetstid ändå trots det avviker från 07-16.
Affärer och butiker har helt andra öppettider när jag växte upp, inte 08-17 mån-fre som förr, utan ofta 10-21 idag alla dagar i veckan.
Transportsektorn med sjöfart, gods och persontransporter går numera till stor del dygnet runt årets alla dagar, även tillverkningsindustrier väljer att inte stanna av varje dag.
Många branscher har inte ens OB i de scheman de anställda jobbar efter utan det ingår i ett avtal som förhandlats fram.

Därför blir löner väldigt svårt att jämföra, lika svårt att sätta titlar på yrken som har väldigt olika uppgifter.

Då lever vi i olika verkligheter. Om man bort ser från hemsida smickrare och IT operations känner jag ingen duktig utvecklare som har lägre än 50k. Jag har tidigare varit lönesättas chef. Utanför Sthlm är nivån ca 20% lägre.

Men självklart måste man vara duktig duktig kunna designa och några års erfarenhet. Ingångslönerna ligger på ca 40k och på några år är du över 50k.

Redan i början på 2000 talet tjänade dessa lätt 50k som konsulter.
Det var samma jobb som Janne hade, fast det är ju inte du 5555555 ;)

Jag reser mycket i vårt avlånga land och har kontor på flera platser. Stora bolag har liknande lönesättning över hela landet medans lokala aktörer då är det tydligt att Stockholm är på toppen.

10% upp på Gbg, Malmö, Uppsala, Västerås osv... när du sedan kommer långt ut i landet, värmland, dalarna, sundsvall osv... då skiljer det ännu mer.

Restauranglunchen i Stockholm är betydligt dyrare än resten av landet. Här sticker Malmö ut åt andra hållet där man ännu kan köpa lunch för 60kr, men då är det frökenportioner.

Matpåsen kan jag inte direkt säga att jag märkt någon skillnad på. Handlar oftast i Gbg eller Uppsala, förr handlade jag i Stuvsta. Men finns säkert någon jämförelse på det, dock tvekar jag på att det är billigare, samma nivå är rimligt, så med högre lön blir det ju då mer slantar över i Sthlm.

Kollektivtrafiken i Stockholm är billig/billigare likaså Taxi men den föregående ölen på krogen är dyrare.
Ojdå en lönekonsult som läser lönelistor som kvällslektyr. Ja då är det bara att gilla läget. 10% är det. Inget annat.

Då lever vi i olika verkligheter. Om man bort ser från hemsida smickrare och IT operations känner jag ingen duktig utvecklare som har lägre än 50k. Jag har tidigare varit lönesättas chef. Utanför Sthlm är nivån ca 20% lägre.

Men självklart måste man vara duktig duktig kunna designa och några års erfarenhet. Ingångslönerna ligger på ca 40k och på några år är du över 50k.

Redan i början på 2000 talet tjänade dessa lätt 50k som konsulter.
Allt handlar ju om vilken spetskompetens man har och hur effektiv man är.
Dom löner som duktiga kodknackare har hittar man inte i några listor.
Knacka kod är ju lite artisteri och man kan jämföra det med en skribent på Aftonbladet och ex Jan Guillou, båda kan svenska språket men det skiljer på kompetensen att hantera det.
Finns ingen duktig kodknackare som har lön efter nåt kollektivavtal.

Slog en flukt på bottenligan bland yrken,några utvalda:
Yrken med lägst lön

Några frågor dyker givetvis upp. Kan man alltså ha som enda uppgift att vara "kundvagnsuppsamlare", "mynttömmare" eller "poletthämtare"? " jo, si både far och farfar var stolta poletthämtare och det är vad jag planerar att bli när jag är färdig med universitetet"
Både "elmätaravläsare" samt "licenskontrollant tv" har nog dystra framtidsutsikter.
Kan man endast vara "väderobservatör" utan att samtidigt vara "väderrapportör" och tvärtom? Ska man endast "obervera" vädret utan att på något sätt vidarebefordra informationen? Låter i och för sig som något jag skulle kunna tänka mig att arbeta med, trots den usla lönen.
Titeln "snöläggare" gör mig jefligt konfunderad men det är ju rätt logiskt när man tänker efter, någon måste ju trots allt besvära sig med att lägga ut den där vita smörjan så snöröjarna får något att göra!

Yrken med lägst lön

Några frågor dyker givetvis upp. Kan man alltså ha som enda uppgift att vara "kundvagnsuppsamlare", "mynttömmare" eller "poletthämtare"? " jo, si både far och farfar var stolta poletthämtare och det är vad jag planerar att bli när jag är färdig med universitetet"
Både "elmätaravläsare" samt "licenskontrollant tv" har nog dystra framtidsutsikter.
Kan man endast vara "väderobservatör" utan att samtidigt vara "väderrapportör" och tvärtom? Ska man endast "obervera" vädret utan att på något sätt vidarebefordra informationen? Låter i och för sig som något jag skulle kunna tänka mig att arbeta med, trots den usla lönen.
Titeln "snöläggare" gör mig jefligt konfunderad men det är ju rätt logiskt när man tänker efter, någon måste ju trots allt besvära sig med att lägga ut den där vita smörjan så snöröjarna får något att göra!

Licenskontrollant, TV måste vara jävligt överbetalda i förhållande till den arbetsbelastning denna yrkesgrupp har nu för tiden :p

"edit" kom på att denna yrkesgrupp var rätt värdelösa även tidigare. När du var för dum för att klara livet som kriminell och fick gå över i statlig regi blev du licenskontrollant...

Yrken med lägst lön

Min dröm har alltid varit att bli en konstatör.
Jag kommer gott och väl när jag jobbade på Mongstad och läste i deras egna interna tidning och såg en artikel där Ole Øystein (eller vad han nu hette) medverkade på bild med teksten ”Her står Ole Øystein og konstaterer når den nye modulen sklir på plass”

Det var då jag tänkte att konstatör skulle passa mig utmärkt. För en stor modul så tycker jag att man borde vara minst två stycken som konstaterar att den ”sklir på plass”

Min dröm har alltid varit att bli en konstatör.
Jag kommer gott och väl när jag jobbade på Mongstad och läste i deras egna interna tidning och såg en artikel där Ole Øystein (eller vad han nu hette) medverkade på bild med teksten ”Her står Ole Øystein og konstaterer når den nye modulen sklir på plass”

Det var då jag tänkte att konstatör skulle passa mig utmärkt. För en stor modul så tycker jag att man borde vara minst två stycken som konstaterar att den ”sklir på plass”
Men... det är ju precis det jag arbetar med! Jag konstaterar om något är rätt eller fel. Jag behöver inte på något sätt åtgärda problemet, det får jag inte ens göra, utan bara "konstatera" att det förhåller sig på det sättet så någon annan stackars jävel får en bunt papper på sitt skrivbord och det uppmuntrande beskedet "du har ju hela helgen på dig". Dessvärre har vi anställningsstopp pga av Corona just nu men jag tror du kan ha en frantid inom yrket!

Licenskontrollant, TV måste vara jävligt överbetalda i förhållande till den arbetsbelastning denna yrkesgrupp har nu för tiden :p

"edit" kom på att denna yrkesgrupp var rätt värdelösa även tidigare. När du var för dum för att klara livet som kriminell och fick gå över i statlig regi blev du licenskontrollant...
Tänker du på TVlicenskotrollant så har det jobbet säkert avvecklats sedan licensen började betalas över skattsedeln.

Utvecklingen har gått framåt, visste inte att man fick lön också som mynttömmare.

Det var en nostalgisk lista, många har väl drömt om Skrivvakt och Sandwichman.

Men... det är ju precis det jag arbetar med! Jag konstaterar om något är rätt eller fel. Jag behöver inte på något sätt åtgärda problemet, det får jag inte ens göra, utan bara "konstatera" att det förhåller sig på det sättet så någon annan stackars jävel får en bunt papper på sitt skrivbord och det uppmuntrande beskedet "du har ju hela helgen på dig". Dessvärre har vi anställningsstopp pga av Corona just nu men jag tror du kan ha en frantid inom yrket!

Herrejävlar!
När coronakrisen är över så kommer jag!

Jag är skitbra på att konstatera.

En sån där nitisk jvl som vi andra hatar ;)
Fanns en riktig bra bes man i branschen men som gått i pension.
Han kom in å tjöta lite allmänt å så fråga han, e ni klara grabbar?
Ja.
Funkar allt?
Ja
Är det helt säkert?
Ja
Bra jobbat då blir det blankt papper igen.
Trevlig helg.

Jäklar va vi entreprenörer sörjde när han gick i pension, men vi fick honom att hålla på tills 72.

Där har du nåt å lära dig brt666.
:reta:

En sån där nitisk jvl som vi andra hatar ;)
Fanns en riktig bra bes man i branschen men som gått i pension.
Han kom in å tjöta lite allmänt å så fråga han, e ni klara grabbar?
Ja.
Funkar allt?
Ja
Är det helt säkert?
Ja
Bra jobbat då blir det blankt papper igen.
Trevlig helg.

Jäklar va vi entreprenörer sörjde när han gick i pension, men vi fick honom att hålla på tills 72.

Där har du nåt å lära dig brt666.
:reta:
För att citera Hjalmar Söderberg.
"Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna någon slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst."
Jag brukar avväpna dem med att säga att jag läser regelverken som fan läser bibeln eftersom det är vad de betalar mig för att göra. Det står dem fritt att hiva min rapport i runda arkivet. Då brukar de mjukna.

Det här jobbet måste väl ändå vara steget innan nirvana! :p

Toppchef på Göteborgs spårvägar flyttas – blir chef över sig själv

Liknande trådar

A
  • Låst
  • Poll Poll
Svar
92
Visningar
5 K
Caveman™
C