Min tjejs första intryck av Sverige

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Vet inte om detta ämne varit uppe tidigare.Jag har sökt men inte hittat det. Så därför vill jag berätta om hur min lilla söta thailändska upplevde sitt första besök hos mig i Sverige. Det är både roligt men samtidigt lite sorgligt när man tänker efter hur olika saker upplevs. Hur som haver, det första som slog henne (berättade hon många veckor senare) var att när hon öppnade skafferiet och kylskåpet tänkte hon för sig själv " va,, det ser ju ut som i en 7 eleven butik ! Hon kunde inte fatta att någon kunde ha så mycket mat.. Det andra jag kommer ihåg som var riktigt roligt var när hon såg min morsa första dagen hon var hos mig. "ooo i´m fraid, she is wery BIG !! Morsan är inte speciellt stor för att vara falang,men hon tyckte det. Sedan dess kallas morsan för Big M !

Brorsans första fru kom hit 1990. Brorsan satte på en tvättmaskin, hans dåvarande fru satt på golvet i ca 90 minuter och tittade på när tvätten snurrade runt i maskinen.
Det var hennes första titt på en maskin
Hennes intryck var att det tar för lång tid, det är bättre jag tvättar för hand. Men sen kom även hon in i våran bekvämlighet och uppskattade maskinen.

Min förra tjejs intryck av Sverige känner jag inte men hon träffade mig efter en vecka här.
Kunde det ha börjat bättre??? :)
Det ska bli kul att se min nuvarande kärleks reaktioner när hon väl kommer hit.
Det kan dröja en tid då vi planerat att jag ska tillbringa en längre tid med henne där nere för att ordna för de blivande svärföräldrarna. Möjligen blir det också giftermål i Thailand planerat till april månad.

"Vad är det för konstiga hus med konstiga tak" undrade hon när vi åkt en stund utmed E6 från Kastrup,ehhh kyrkor svarade jag lite förundrad över att hon inte visste det.Men man kan ju inte klandra henne för att dom inte lär ut något om omvärlden i skolorna.

Frugan har faktiskt aldrig kommit med några jättekonstiga frågor eller så. När jag träffade henne så hade hon redan varit i Sverige drygt en vecka, så hennes kusin hade nog redan fått berätta en hel del.

Men ögonen var stora som tefat när hon fick se ett riktigt snöfall för första gången. Jag trodde aldrig att hon skulle sluta titta. Dock var och är hon fortfarande inte speciellt intresserad av att roa sig med snön - "Jättenau"! ;D Men å andra sidan, vem är det? ::)

Det första Linda sa när vi var ute och gick dagen efter att hon kommit var "vad skitigt det är överallt". Ja vad skall man säga, men tänker man efter så ligger det faktiskt inte mycket fimpar och annat skräp på trottoarer och gator som här, alltså den typ av nedskräpning.

Sen slänger de ju allt i dikena och och bakom hus, i dammar mm.

Sen detta med kylskåp. Tror nog det beror mer på att Thai, går till marknaden varje dag och handlar det de behöver för middagen eller vad det nu är och så äter de upp det, så det sparas sällan något, eller att man skall ha till dagen efter.

Så gör i alla fall Linda, hon har ju bara 50 meter till närmsta gatustånd med allt hon behöver och duger inte det tar hon motorcykeln 5 minuter till stora marknaden.

Vi måste många gånger ge oss iväg långt för att inhandla och då får man ladda upp.

Sen har ju aldrig min kyl varit så proppad med mat som när Linda var här. ;D

insayt

"andrejsdenruskige " sa:
Vette fan vad frugan hade för intryck.
Det enda jag vet är hat hon hade hamstringsmani och fortfarande har en liten släng av det.

DET ÄR NOG KVINNOR ÖVERLAG SOM HAR HAMSTRINGSMANI.
MIN GAMLA MAMMA VAR SÅN OCHSÅ NÄR HON LEVDE.

"legolas " sa:
Jag skulle vilja säga 2 saker som jag tycker och tror i alla fall. Jo den värsta mest hänsynslösa och lättast sedda nedskräpningen sker naturligtvis ute på landsbygden.

Nere i Rayong så såg det ut som i Pattaya-Jomtien-Kkoljat-Khon Kaen. Alltså hyggligt bra. Bristen på papperskorgar är prekär och fullständigt oförstårlig. Men nedskräpningen är inte alls på den nivå som t.ex. uppe i Isaan, går inte att jämföra alls.

Men ändå, jämföra Sverige med Thailand (!!!!!!!!?) Det måste väl ha varit nere i Skåne då antar jag.....I Rosengård?

Sedan vad det gäller könen och "samlandet" över min snäva horisont, så var det alltid i strt sett när jag växte upp männen hemma i Sverige som var de absolut värsta "horders" (samlare). Visst kvinnorna samlade de också, men oftast samlade de på saker som var nödvändigt att spara på i hushållet medans då männen samlade på all möjlig skit som t.ex. den där ljuddämparen, kunde ju vara bra att ha ifall den nya man köpt skulle paja.

Eller den där gamla vindrutan ifrån en gammal Impala... Männen sklaffade till slut ett uthus bak på tomten för att ha all sin skit och kvinnan i huset var skitsur på gubben sin som aldrig slängde någonting....

legolas

hee..., lego jag sa "den typ av nedskräpning", fimpar, godispapper, cigarettaskar, kondomer och annat mög, sådant ser man inte så mycket av på trottoarer mm i Thailand, sen finns det säkert undantag dä också. Sen sker nedskräpning av annat slag. Det var detta Linda reagerade på!

insayt

"Insayt " sa:
hee..., lego jag sa "den typ av nedskräpning", fimpar, godispapper, cigarettaskar, kondomer och annat mög, sådant ser man inte så mycket av på trottoarer mm i Thailand, sen finns det säkert undantag dä också. Sen sker nedskräpning av annat slag. Det var detta Linda reagerade på!

insayt

Hon sa inget om den nedskräpningen, men jag tyckte stundtals det var pinsamt hur jävligt det ser ut.

Sen det där eländiga gruset och småstenen som vi vräker ut på alla gator vintertid. Tänk vad samhället skulle spara mycket pengar om folk tog på sig ett par broddar i stället för vi ska ösa ut tonvis med sten.
Min flickvän var dock tacksam för gruset. Hon satte sig rejält på baken en gång och efter det var hon mycket tveksam till att gå på is. Då blev till att hålla handen, trots att hon tycker det är lite pinsamt bland folk. Fick hämta henne med bilen en gång när hon inte vågade gå nerför en isig backe. Men vad gör man inte, man vill ju inte att det finaste man har ska gå sönder? ;D ;D

"andrejsdenruskige " sa:
Jaha, du tog gammel bilen 8)

Korrekt. I valet mellan bil och kvinna får man göra en grundlig ekonomisk/materiell analys med beaktande av självrisk, värdeförändring, risk för (egen) kroppsskada, driftskostnader, affektionsvärde etc. och ställa posterna mot varandra så att man fattar beslut på rationella grunder.
Eller? Nä... Hon visade sig vara mer värd än bilen trots allt!

( ironi är väl säkrast att lägga till ;D )

Tjejens första intryck var att alla träd var döa,hon kom hit på hösten ;D

Sedan tog det tre dar att få henne att gå ut på 10 cm blankis även att jag och farsgubben hade gått ut en 20 m ;D

Tyckte det var bättre att ta hit henne på vinter halv året när det är som jävligaste ;D ;D ;D För ibland så kan ju vår och sommar vara fina och varma här hemma med å så kommer vinter så blir det som en schock.

Lika bra att ta tjuren vid horna direkt :D

"Birger LKPG " sa:
Tjejens första intryck var att alla träd var döa,hon kom hit på hösten ;D

Sedan tog det tre dar att få henne att gå ut på 10 cm blankis även att jag och farsgubben hade gått ut en 20 m ;D

Tyckte det var bättre att ta hit henne på vinter halv året när det är som jävligaste ;D ;D ;D För ibland så kan ju vår och sommar vara fina och varma här hemma med å så kommer vinter så blir det som en schock.

Lika bra att ta tjuren vid horna direkt :D
Nu för tiden, med det väder vi har skulle nog en ankomst sommartid utgöra en chock.
Jag har funderat mycket på detta med ankomsttid i min planering av Ooy´s första steg på moderjorden. Sommar med vinterkläder eller vinter med vinterkläder?
Jag har förklarat för henne att temperaturen sommartid här är som inne på Big C och vintertid som i en frysdisk på Big C. - Vely cool.

Hejsan! Min tjej har varit här ca 2 månader nu. Ville ha hit henne under sommaren men fick allt vänta till början av augusti.

Det har gått jättebra men nu börjar det klagas lite på kylan ;-) hon reagerar nog mest på vad lite folk det är ute på kvällarna. Då bor vi ändå i stan. Fast å andra sidan undrar hon ofta varför folk är vakna så sent när hon tittar ut och ser att det lyser hos alla :-) hon kommer ofta med små kommentarer om saker men mest småsaker som hon skämtar om.

Kommer nog aldrig glömma när hon stod på altanen i stugan en kväll och började skrika som en galning att jag ska komma ut. Jag skyndade mig ut och där stod hon och gapskrattade åt att det kom "rök" ur munnen när hon andades i kylan... :-)

annars har hon inte reagerat på något särskilt här i sverige vad jag kommer på. Men då säger hon också att hon trivs superbra och vill gärna stanna längre! Kan säkert vara olika det där hur dom gillar sverige.

Om två veckor åker hon hem för denna gången så blir det att ordna för nästa besök. Då blir det nog en längre tid.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp