MrPancake: Mina bilder från Thailand (Thailandsbilder)

Tänkte att vi lämnar Bangkok nu och reser vidare i Thailand.
Har lite fler bilder från Bkk så ingen omöjlighet att vi blickar tillbaka till dom senare i tråden. ;)

Den större delen av min resa i Thailand var jag ju i Buriram, närmare bestämt Huai Rat.
Så här kommer lite bilder på vart jag bodde större delen av min resa :)

Marken som tjejens familj bor på tillhör från början hennes mormor men hon har delat upp den mellan sina barn.
Dom är totalt 9st... o_O:)
Tjejens mamma är äldsta barnet och tjejen första barnbarnet.

Här bor tjejens familj. Även här vi bodde när vi hälsa på.
Till vänster är infarten från vägen.

IMG_5559.JPG

Här bor en moster samt hennes ena kusin. Kusinen bor också i Australien med hennes man.
Till höger ligger huset vi bodde i. Det är totalt 4st hus på tomten.

IMG_5549.JPG

Här bor en annan moster och de här huset är väl de som är enklast av dom.
Samt hennes ena kusin som nyligen hade fått en bebis.
Tjejens hus ligger till bakom mig till vänster och de blå huset bakom mig till höger.
IMG_5548.JPG

Här är då fjärde huset på tomten. Här bor mormor och en av mostrarna. Men hon bor även i England med sin man.
Ville man låna riktig toalett och dusch var de hit man fick gå. De fanns innen i de lilla vita huset man kan se på bilden.
Till vänster om mig så har jag tjejens hus och till höger huset på bilden ovan.
IMG_5826.JPG

Mitt emot på andra sidan vägen bor farmor. Bakom hennes hus hade tjejens familj lite mer tomt med grönsaks odlingar och ett litet "hus" till korna. :)

Här har jag alltså dom andra husen bakom mig.

IMG_5560.JPG

Hoppas ni lyckas orientera er någorlunda bland bilderna.
Tveka inte på att fråga om de är något ni funderar över.

:wai:

[thai]บ้านโบราณ[/thai] [trans]baan[ton]F[/ton][/trans] boraan älskar sådana gamla hus. Bodde 1994 uppe i Kok Saad mellan Petchabun och Chayaphum i ett sådant gammalt hus på pålar med korna under, fantastiskt! Härliga bilder @MrPancake.

Lyco

Ibland har man lite extra tur.
Vägen utanför tjejens hus har under många års tid vart riktigt dålig.
Dammet yr och hamnar överallt.
Under vår vistelse i hennes hem så kom dom och asfaltera vägen.
Som sagt, ibland ska man ha lite tur. Inte i den bemärkelse att jag slapp dammet utan att jag fick första parkett av arbetet. :)
Dom kunde lika gärna börjat arbete innan jag kom dit eller precis efter jag åkt...

Dom började med att köra dit grus som en väghyvel sen plana ut.

IMG_5570.JPG

Som i sin tur sen skulle plattas till och "vibbras"
Inge märkvärdigt i deras arbetsmetoder men ändå roligt att få se de på så nära håll i ett vad för mig helt nytt land.

20150126_171714.jpg

När välten passera och marken skaka stod jag precis ut med vägen och låtsades studsa omkring av vibrationerna. De gav chauffören ett ordentligt skratt. Jag vill tro att de gjorde hans arbetsdag lite roligare.
Inte varje dag en "farang" står i högsta hugg med kameran och skakar längst vägen. :D
IMG_5571.JPG

Thailändare verkar ju inte va direkt kända för att stressa. Ca 2v efter dom lagt gruset kom dom för att börja lägga asfalten.
20150220_150217.jpg

Längst hela vägen stod folk och titta och var otroligt nyfikna.
Som sagt inget har gjorts åt den där vägen på många år.
Tjejen berätta att när hon växte upp där var den i ännu sämre kondition än vad den var nu när vi kom dit.
20150220_145328.jpg

Här är maskin som gjorde slut finishen efter att välten kört över asfalten..

20150220_150758.jpg

Inge skyddsskor och varsel kläder här inte. Man kan inte annat än älska den här mannens arbetskläder.
Varför köpa dyra skor när de funkar alldeles utmärkt att arbeta som asfaltsläggare i flipflop? :p
20150220_150410.jpg

Trevliga bilder och alltid kul med text till. Flodtaxi är ett bra transportmedel. Använder den när jag bor på vissa platser!

I Bangkok var de ju Taxi, buss och BTS som gällde. Tunnelbanan åkte vi aldrig.

I Buriram sen så tog vi oss runt med tjejens motorbike som hon har där nere.
En Yamaha av typ 2010års modell.

20150127_120530.jpg

Sen låna vi hennes pappas bil väldigt mycket också.
En Isuzu D-max av äldre modell. Tror de va en -99a el nåt sånt.
Hennes pappa kör helst inte bil och gillar heller inte att lägga pengar på sånt.
Han vill helst köpa traktorer och annat man kan ha i arbetet. :)

20150126_114313.jpg

Tänkte tillägna de här inlägget till tjejens brorsdotter "Piia" som verkligen fick en plats i mitt hjärta.
Från början va hon rädd för mig men de gick över till att hon ville sitta hos mig och kalla mig "poud jaa" (ingen aning om stavning) men betyder pappa.
Tjejen förklara för mig att dom är inte så noga med släkt ord där. Är man äldre blir man automatiskt Mamma/pappa även om jag kanske snarare är farbror då fast inte biologisk. :)

Här satt jag och testa min "selfie stick" och hon klämde sig in nyfiken som hon är.
20150223_084519.jpg

Fick en liten puss på kinden också av henne. :)

20150223_123336.jpg

Ja alla sover vi ju olika.. :p:D

20150216_144955.jpg

Va otroligt kul så fort man tog fram telefon och skulle fota henne.
Sen ville hon se varje bild också.

20150211_160042.jpg

Som sagt inte alls blyg inför kameran.
Här har hon fått låna tjejens handväska och tjejen har även gjort svara streck vid henne ögon.
Bilden är tagen vid Phanom Rung i Buriram provinsen. Men återkommer dit sen med fler bilder ;)

received_861746153877439.jpeg.jpg

Här leker vi med sand på stranden i provinsen Chantanburi

IMG_5809.JPG

Här sitter hon i knät på sin farfar bak på pickupen när vi åkte till stranden.

IMG_5756.JPG

Får kanske räcka för den här gången.
Skulle kunna göra en tråd om bara henne då säkert en 1/5 av mina bilder är på henne..
Men hon fick verkligen en plats i mitt hjärta och hon är något av de jag saknar mest av resan.
När vi vart hemma i Sverige i kanske 2dagar prata tjejen med sin mamma i telefon.
Då berätta hon att Piia gått in i tjejens rum och letat efter mig.

De är väl kanske lite de som är så härligt med barn, språket har ingen betydelse. Man kan knyta ett band ändå.

Tänkte tillägna de här inlägget till tjejens brorsdotter "Piia" som verkligen fick en plats i mitt hjärta.
Från början va hon rädd för mig men de gick över till att hon ville sitta hos mig och kalla mig "poud jaa" (ingen aning om stavning) men betyder pappa.
Tjejen förklara för mig att dom är inte så noga med släkt ord där. Är man äldre blir man automatiskt Mamma/pappa även om jag kanske snarare är farbror då fast inte biologisk. :)

Här satt jag och testa min "selfie stick" och hon klämde sig in nyfiken som hon är.
20150223_084519.jpg

Fick en liten puss på kinden också av henne. :)

20150223_123336.jpg

Ja alla sover vi ju olika.. :p:D

20150216_144955.jpg

Va otroligt kul så fort man tog fram telefon och skulle fota henne.
Sen ville hon se varje bild också.

20150211_160042.jpg

Som sagt inte alls blyg inför kameran.
Här har hon fått låna tjejens handväska och tjejen har även gjort svara streck vid henne ögon.
Bilden är tagen vid Phanom Rung i Buriram provinsen. Men återkommer dit sen med fler bilder ;)

received_861746153877439.jpeg.jpg

Här leker vi med sand på stranden i provinsen Chantanburi

IMG_5809.JPG

Här sitter hon i knät på sin farfar bak på pickupen när vi åkte till stranden.

IMG_5756.JPG

Får kanske räcka för den här gången.
Skulle kunna göra en tråd om bara henne då säkert en 1/5 av mina bilder är på henne..
Men hon fick verkligen en plats i mitt hjärta och hon är något av de jag saknar mest av resan.
När vi vart hemma i Sverige i kanske 2dagar prata tjejen med sin mamma i telefon.
Då berätta hon att Piia gått in i tjejens rum och letat efter mig.

De är väl kanske lite de som är så härligt med barn, språket har ingen betydelse. Man kan knyta ett band ändå.

Synnerligen charmig :-)

Vill minnas att jag skrev i min andra berättelse tråd om att vi gjorde en utflykt till tjejens kompis som har butik i grann provinsen Surin.
Mer vart exakt i Surin har jag ingen aning om. Minns att vi åkte igenom något som hette "Buakaw Villige"
Eller hur man nu ska översätta de. Därifrån sen var de inte jätte långt till hennes kompis. Anledningen till att jag minns den byn är för att tjejen skratta och berätta vad byn hette.

Länge velat börja med Thai boxning, redan innan jag träffa tjejen men alltid känt att mina glasögon hindrar mig.
Så redan innan jag träffa tjejen har jag alltid vart väldigt intresserad av Buakaw Por Pramuk eller Buakaw Banchamek som han heter nu. Byn hade väl inget med honom att göra men han är dock ursprungligen från Surin.
Men nog om de, här är lite bilder från den utflykten.. ;)

Resans färdmedel, ytterligare en Isuzu D-max. Tjejens ena kompis körde dit men jag tog på mig att köra hem då de bjöds rätt friskt på drickat men jag höll mig till vatten och cocacola :p
20150127_175521.jpg

Här är butiken som hon driver ihop med sin man.
20150127_120915.jpg

Hon har även egen fiskodling så vi fick när producerad fisk att äta. Bjöds på massa annat också men fisken var fantastisk.
20150127_120541.jpg

Äta fisk i thailand med bara händerna och med ris till är en upplevelse värt flygresan bara i sig själv..
De kommer dessutom från mig som knappt åt fisk för 1år sedan.. :D
20150127_124609.jpg

Här har vi "gänget" som umgicks den dagen. Dom längst bort i bild är gifta och de var deras bil vi åkte. Hon i vitt är "dee" som äger butiken. Fråga tjejen flera gånger om hon kunde fixa en ung och snygg "farang" åt henne också. Trots att hon redan e gift :p
Närmast i bild i randig klänning sitter min flickvän. Brevid henne sitter hennes kompis "daa"
20150127_124615.jpg

Ihop med butiken hade hon ett "internet cafe" dit många ungdomar kommer för att spela spel.
Var tydligen en ganska lönsam verksamhet förklara hon för tjejen.
20150127_133402.jpg

Sen en liten bonus bild från resan på väg tillbaka till Buriram.
Skolskjutsen ute på landet i Thailand kan man ju ha åsikter på om man vill. :p:D

20150127_172425.jpg

Tackar för dom fina bilderna, pannkakan. Trafiksäkerhet står inte högst på den thailändska agendan, varje morgon och eftermiddag passerar skolbussar vårt hus med taket fullpackat av barn. Man kan bara hoppas att dom inte måste köra under en låg bro. ;) Jag blir lika fascinerad varje dag, bussägaren borde ha bra intäkter.

Usch nu va de länge sen jag uppdatera här igen. Länge sen jag överhuvud taget aktiv en längre stund på forumet.
Man kikar in lite snabbt och kollar vad som e nytt men sen måste man återgå till allt annat.
Men nu e jag här igen för att göda er med lite mer bilder. Så ja hoppas de ska smaka..

Som ni många redan vet så äter ju Thai rätt annorlunda mot oss.
En dag när vi åt kyckling satt tjejens pappa och mumsa i sig fötterna från kycklingen.
Jag testar gärna nya saker men brosk och sånt gillar jag inte. Så kyckling fötter klarade jag mig utan.
Men man måste ändå gilla att dom tar vara på allt och inte slänger lika mycket som vi gör.

Åt Kao Pad (fried rice) en dag och morgonen efter tänkte jag ta resten till frukost men då hade myrorna hunnit före mig. Tjejen fråga om hon skulle göra ny mat åt mig eller om jag skulle äta de ändå.
Myrorna va väldigt små och syntes knappt så hade garanterat gått att äta men tog ändå emot att äta de.
Tror mycket sitter i huvudet. Handlar bara om vad man är van vid helt enkelt.

Köpte med mig lite "snacks" hem från marknaden en dag.
Många av er har säkert testa själva och för er som inte gjort de så kan ja säga att de smakar inget märkvärdigt alls.
20150127_183756.jpg

En liten "gotte påse"
Personligen tyckte jag inte om dom svarta, smaka väldigt mycket soja el liknande.
20150127_183816.jpg

En dag fick vi enligt svensk kultur rätt "larvig" mat :rolleyes:
Vi åt dom färska eller inte tillagade. Kan tänka mig att de är godare om man steker dom så dom blir lite krispiga.
20150216_185724.jpg

Samma här. Smakar egentligen inte så mycket. När man väl bitit i dom är dom rätt slemmiga på insidan, men som Timon och Pumpa skulle sagt: Slemmigt men mättande.
20150216_190736.jpg

Ser ju smaskigt ut :rolleyes::D

Var i pataya för några år sen, då kom det en brud med en vagn med sådana läckerheter och brudarna nere på gatan stod i kö för att köpa snackset, men jag avstod av naturliga skäl

En dag åkte vi till "Khao Kradong" (va tvungen att googla namnet då minnet är bra men kort, men tror de stämmer)
Khao Kradong är en gammal vulkan i Buriram provinsen. Högst upp på toppen står det en stor Buddha.
De va jag och tjejen sen följde även hennes lillasyster Bud med och en kompis till henne.

Som nästan alltid så började vi vår lilla roadtrip med att äta. Stanna på någon restaurang inne i Buriram.
Tjejen känner ni kanske igen vid de här laget. Ja hon äger faktiskt fler kläder men lyckades alltid ha den skjortan på sig när jag tog kort. :p
Mitt emot i randigt sitter hennes lillasyster Bud som är förkortning för Budsaba. Brevid i gult är Bud's kompis som jag inte minns namnet på.

20150126_120038.jpg

Väl framme är de här de första vi möter. Bud och hennes kompis tog bilen upp men jag ville gå upp och tjejen följde tappert med mig trots att hon den dagen hade ont i ryggen.
De officiella antalet steg är 293. Jag minns inte nu hur många jag räkna till men jag vill minnas att jag kom upp i nåt över 300. Dock så tappa jag bort mig i räkningen kanske 2ggr så vi håller oss till 293 ;)
20150126_144713.jpg

Syns inte på bilden men va otroligt soligt den dagen så va jätte svårt att se på mobilen vad man verkligen fota. Därav alla tråkiga grenar och dylikt i bild. Men jag är heller ingen mäster fotograf även om jag gillar att fota.
20150126_145720.jpg

Åter igen en liten halvmiss till bild pga solen men bättre än inget? :)
Klantigt att glömma systemkameran hemma... :mad::(
20150126_151512.jpg

Utsikten från toppen vid Buddha statyn.
i mitten av bilden precis ovanför trädet kan man se I-Mobile stadium
20150126_145752.jpg

På vägen ner sen med bilen stanna jag till och sprang ut för att ta kort på själva vulkanen. Dom andra satt kvar i bilen och vänta. Lite nackdelen med att åka med några som sett de för många gånger förut. :p
Själv hade man ju gärna gått runt lite och bara njutit av naturen. Men jag lär återkomma dit.
20150126_151554.jpg

Som ni kan se på bilden ovan är de anlagt ett promenad stråk runt själva kratern och över kratern går de en hängbro.

20150126_151549.jpg

Försökte mig på en panorama bild med mobilen men den blev lite sisådär pga att jag som sagt knappt såg va jag fota. :p:rolleyes:

20150126_154504.jpg

Liten bonus bild från bilfärden hem.
Dessa gula snören kunde man ju bli tokig på när man körde. :)
Men löste de genom att tvinna ihop dom så dom inte gled omkring. (kolla självklart med svärfar att de va okej först)
Hur gör ni andra när ni kör bil? Man går ju mestadels i flipflop och köra bil i flipflop är ju helt värdelöst så jag körde alltid helt barfota vilket tjejen skratta åt för hennes pappa gör tydligen samma sak. :)
20150126_154558.jpg

Liknande trådar

Tillbaka
Topp