Någon som känner till något om de (eventuella) nya reglerna om privat odlad skog.

Hej

Så här har vi gjort på en av markbitarna, lämnat stora träd av bra sort, planterat eucalyptus för att få någon inkomst på marken, men mellan eucalyptusträden har vi teak och andra sällsynta trädslag, både planterade av oss och såna som har frösått sig själva.

1547777842330.jpeg

Här kan man se en del av dom större vilda träd vi har lämnat kvar på farmen för framtiden.

1547777884453.jpeg

Här är ett exempel på en frösådd vid planta, den står bra till och får växa upp bland eucalyptusen, detta är en vild Mai Doo.

Mvh isan lover

Behöver du gallra någon gång eller sköter det sig själv när du avverkar eucalyptusen?

Hej

Inga gallringar behövs, eucalyptusträden planteras i rader med lagom avstånd ifrån början, det enda man gör är att ta bort grenar så långt man når, man vill ju ha långa raka träd.

Sedan kan man avverka dom efter ca 4 år och får då ca 800-1000 baht per ton, sen kommer det nya skott direkt på den avverkade stubben, där väljer man sen dom skott som ser kraftigast ut och gallrar bort resten, det kan då bli allt ifrån en till fyra skott, så här kan man göra 4-5 gånger på varje planta, så det blir många träd till försäljning på en planta.

Mvh isan lover

Hej

1547861754601.jpeg

Så här grova är några Mai Doo träd som jag och frugan planterade i trädgården för 10-12 årsedan, vi tog några små plantor i skogen som var några decimeter höga, nu är dom dom 12-13 m höga.

1547861793708.jpeg

Dom når över alla andra träd och palmer i trädgården, vi planterade ett tiotal plantor och 7 av dom lever gott ännu.

Mvh isan lover

Hej

Inga gallringar behövs, eucalyptusträden planteras i rader med lagom avstånd ifrån början, det enda man gör är att ta bort grenar så långt man når, man vill ju ha långa raka träd.

Sedan kan man avverka dom efter ca 4 år och får då ca 800-1000 baht per ton, sen kommer det nya skott direkt på den avverkade stubben, där väljer man sen dom skott som ser kraftigast ut och gallrar bort resten, det kan då bli allt ifrån en till fyra skott, så här kan man göra 4-5 gånger på varje planta, så det blir många träd till försäljning på en planta.

Mvh isan lover
hej isan lover, en schweitsare som bor här permanent berättade häromdan att hans fru ville sälja deras eucalyptusträd men han förklarade att dom/hon skulle tjäna mycket mera på att göra grillkol och som han sa (en skojig man) när man huggit ner ett träd och så ta nästa å det växer upp ett nytt bakom röven å så kan du hålla på i åratal å ständigt ha en stadig inkomst, men många thailändare vill ju hellre ha snabba pengar 555

Hej

1547861754601.jpeg

Så här grova är några Mai Doo träd som jag och frugan planterade i trädgården för 10-12 årsedan, vi tog några små plantor i skogen som var några decimeter höga, nu är dom dom 12-13 m höga.

1547861793708.jpeg

Dom når över alla andra träd och palmer i trädgården, vi planterade ett tiotal plantor och 7 av dom lever gott ännu.

Mvh isan lover
Får man fråga hur stor trädgård du har? Vet du vilket värde Mai Doo träd betingar?

hej isan lover, en schweitsare som bor här permanent berättade häromdan att hans fru ville sälja deras eucalyptusträd men han förklarade att dom/hon skulle tjäna mycket mera på att göra grillkol och som han sa (en skojig man) när man huggit ner ett träd och så ta nästa å det växer upp ett nytt bakom röven å så kan du hålla på i åratal å ständigt ha en stadig inkomst, men många thailändare vill ju hellre ha snabba pengar 555
Låter som en bra idé men är det värt att allt jobb/arbetskraft att göra träkol?

kanske inte för en farang, men tydligen för thai eftersom det finns thai som gör det, dessutom blir det ju förträffligt grillkol mycket bättre än det vi har i sverige
Håller verkligen med om kvalitén. Vilken glöd det blir..... Kanske lite för skrymmande att importera till Sverige :) Hur mycket kostar träkol i Thailand?

Får man fråga hur stor trädgård du har? Vet du vilket värde Mai Doo träd betingar?

Hej

Trädgården är bara på 1 rai men vi har ca 50 träd och ca 20 palmer på den, vi bestämde tidigt stt vi ville göra det så svalt och skönt som möjligt med hjälp av träd, många har väl besökt tempel ute på landet omgivna av stora träd och känt hur svalt och skönt det är där, lite av detta eftersträvade vi när vi började plantera på en helt kal tomt.

Exakt vad värdet på varje träd blir avgörs ju av hur mycket virke man kan få ut av det, reglar, plankor och bräder, dom flesta här tar ned träden och sågar sedan upp dom direkt, torkar virket som sedan säljs eller används vid egna byggen, spill som blir över och grenar m.m går till träkol, som man också kan göra själv eller lämna till en kolmila där man tar betalt i andel av kolet.

Mvh isan lover

Hej

Går säkert att ordna en mindre stabil inkomst av detta, en säck kol ger vi 180 baht för här just nu.

Mvh isan lover

Hej

Läste artikeln som vänder upp och ned på alla tidigare regler runt sällsynta och dyra träd, själv tror jag inte alls på denna idé, visst kommer folk att såga ned mängder av sällsynta och värdefulla träd om detta blir lagligt, tror inte att många större värdefulla träd blir kvar.

Dessutom öppnar man ju upp en marknad för laglig handel med sällsynta träd, detta kan ju leda till att folk börjar stjäla träd på andras mark i än u större omfattning än som är fallet nu.

Men den stora missen är nog tanken på att få folk att plantera dessa sällsynta träd efter det att dom har sågat ned dom som fanns tidigare, dom flesta värdefulla träd växer ju sakta och det blir knappast den som planterar som får avverka dessa träd en gång, det blir senare generationer, vilken jordbrukare kan vänta så länge på avkastning.

Tanken är god med att få folk att plantera mer träd, men jag tror inte att detta är rätt sätt att få till detta på.

Mvh isan lover

Jag kan nog tänka både för och nackdelar med det hela. Det ger många fattiga bönder en möjlighet att långsiktigt tjäna en slant. Men i artikeln står det som ett positivt exempel att bönderna skulle kunna låna pengar med träden som säkerhet. Vad händer ifall träden stjäls efter att bonden belånat träd och mark???

Men många markägare kan säkerligen tjäna en slant. Som det är nu så får man aldrig fälla ett sällsynt träd (om inte på odling). Inte ens ifall det hotar att förstöra ett hus ifall det faller ner.. I de två tidigare artiklarna (första inlägget i tråden) står det ifall jag inte missminner mig att ett av anledningarna till "reformen" är att minska trycket på den skyddade skogen. Sen förstod inte jag riktigt vad de menar i artikeln med att man "måste" fälla träden. Vid vilken "trädålder" är man tvungen att avverka?

Många små markägare vill inte sälja sin mark men kan samtidigt inte stanna kvar i byn då de måste ta arbete någon annanstans. Kan man förhindra stöld kan ju familjen få en långsiktig avkastning. För många faranger med några rai mark runt huset öppnar det stora möjligheter att kunna ge sina barn ett bra startkapital när de når vuxen ålder.. 25-30 år går så fort.

Jag kan nog tänka både för och nackdelar med det hela. Det ger många fattiga bönder en möjlighet att långsiktigt tjäna en slant. Men i artikeln står det som ett positivt exempel att bönderna skulle kunna låna pengar med träden som säkerhet. Vad händer ifall träden stjäls efter att bonden belånat träd och mark???

Men många markägare kan säkerligen tjäna en slant. Som det är nu så får man aldrig fälla ett sällsynt träd (om inte på odling). Inte ens ifall det hotar att förstöra ett hus ifall det faller ner.. I de två tidigare artiklarna (första inlägget i tråden) står det ifall jag inte missminner mig att ett av anledningarna till "reformen" är att minska trycket på den skyddade skogen. Sen förstod inte jag riktigt vad de menar i artikeln med att man "måste" fälla träden. Vid vilken "trädålder" är man tvungen att avverka?

Många små markägare vill inte sälja sin mark men kan samtidigt inte stanna kvar i byn då de måste ta arbete någon annanstans. Kan man förhindra stöld kan ju familjen få en långsiktig avkastning. För många faranger med några rai mark runt huset öppnar det stora möjligheter att kunna ge sina barn ett bra startkapital när de når vuxen ålder.. 25-30 år går så fort.

Hej

Just långsiktiga satsningar passar normalt inte fattiga människor, dom behöver pengar inkomster varje år, att belåna träden kunde ju vara en variant, men jag undrar precis som du vad som händer om man inte betalar av lånet, trädet ställs o.s.v.

Att öppna en marknad för laglig handel med sällsynta träd för att ”minska trycket på den skyddade skogen” låter märkligt i mina öron, normalt borde väl trycket på den skyddade skogen öka om illegalt avverkade träd kan säljas lagligt?

För småbrukare kan det ju vara intressant att sätta lite tidigare skyddade träd ex.vis längs tomtgräns eller på mark som inte är så attraktiv, men det har man ju kunnat göra tidigare också, man har även kunnat avverka dessa om dom har vsrit registrerade hos Forest Department.

Själv tror jag tyvärr att resultatet blir mycket avverkning och lite plantering, men jag hoppas naturligtvis att jag har fel.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Just långsiktiga satsningar passar normalt inte fattiga människor, dom behöver pengar inkomster varje år, att belåna träden kunde ju vara en variant, men jag undrar precis som du vad som händer om man inte betalar av lånet, trädet ställs o.s.v.

Att öppna en marknad för laglig handel med sällsynta träd för att ”minska trycket på den skyddade skogen” låter märkligt i mina öron, normalt borde väl trycket på den skyddade skogen öka om illegalt avverkade träd kan säljas lagligt?

För småbrukare kan det ju vara intressant att sätta lite tidigare skyddade träd ex.vis längs tomtgräns eller på mark som inte är så attraktiv, men det har man ju kunnat göra tidigare också, man har även kunnat avverka dessa om dom har vsrit registrerade hos Forest Department.

Själv tror jag tyvärr att resultatet blir mycket avverkning och lite plantering, men jag hoppas naturligtvis att jag har fel.

Mvh isan lover
Här i Isaan kan det nog inte bli så mycket avverkning. Det finns så lite sällsynta träd kvar. Det mesta är redan skövlat. Jag vet dock inte hur det är i andra landsdelar.

Jag har fått intrycket att kunskapen om att registrera sina träd för att senare kunna avverka är väldigt begränsat i mitt område. Det är bara att hoppas att minskad byråkrati kan ge den "lilla människan" möjlighet att tjäna en slant. Delar av Isaan har kanske inte de bästa förutsättningarna att kunna hävda sig i konkurrensen när det gäller jordbruk. Att då även kunna odla träd kan kanske underlätta. Men som vanligt kommer naturligtvis de resursstarka att tjäna mest..

Här i Isaan kan det nog inte bli så mycket avverkning. Det finns så lite sällsynta träd kvar. Det mesta är redan skövlat. Jag vet dock inte hur det är i andra landsdelar.

Jag har fått intrycket att kunskapen om att registrera sina träd för att senare kunna avverka är väldigt begränsat i mitt område. Det är bara att hoppas att minskad byråkrati kan ge den "lilla människan" möjlighet att tjäna en slant. Delar av Isaan har kanske inte de bästa förutsättningarna att kunna hävda sig i konkurrensen när det gäller jordbruk. Att då även kunna odla träd kan kanske underlätta. Men som vanligt kommer naturligtvis de resursstarka att tjäna mest..

Hej

Dom träd jag befarar försvinner om det blir lagligt är dom landmärken till träd som fortfarande finns kvar ute på risfälten, riktiga giganter som är 100-150 år gamla, förr var dom många men nu återstår bara några procent av dom träd som en gång fanns.

Både kunskap, resurser och tillgångar är ju begränsade ute i byarna i Isaan, hoppas precis som du att en lagändring kan innebära något positivt.

Mvh isan lover

När jag nyligen var på besök i byn försökte jag lite diskret höra mig för ifall de nya reglerna angående trädplantering/odling/avverkning var något som befolkningen var medvetna om. Det verkade faktiskt så glädjnde nog. Såg både Teak, Rosewood, Mai Daeng, Takhian (heligt träd) med mera som planterats under året som gått både här och där....

"A 1989 National Logging Ban already prohibits logging of all rosewood and other precious wood species in Thailand". Rosewood kan menas vara flera arter men Dalbergia cochinchinensis kan vara en av dem som sålts till Kina till ett kilopris högre en guld. Läste att det nu är legalt att plantera dessa (inte avverka befintlig (regn-)skog). Söker efter källa...

Liknande trådar

A
Svar
6
Visningar
3 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp