Nya samtal om kanal i södra Thailand.

Hej

Vi får väl se hur det går i vinter, men själv känner jag ingen direkt oro, man har ju överlevt ett antal militärkupper och perioder av diktatur, jag får väl se vad mina vänner i byn säger.

Själv tycker jag att det skulle vara näst intill otroligt om man skulle riskera att gripas och straffas för att man jobbar frivilligt utan lön på familjens mark eller lär barnen lite engelska i skolan helt ideellt, men det kanske har gått så långt nu.

Mvh isan lover

Åhh my Buddha

Jag har ingenting emot dig, eller vad Du gör, alla tar sina egna beslut, med eller utan konsekvensbeskrivning, att Du är omtyckt i din by med omnejd, betvivlar jag absolut inte, men förstå att det är inte dom lokala myndigheterna som ger direktiven, besluten kommer uppifrån, jag kan aldrig tänka mig att den lokala polisen skulle ignorera ett beslut uppifrån som säger, kontrollera alla utlänningar som befinner sig i skolor, kontrollera arbetstillstånd, och när Du står där i skolan, vad säger Du då, nää, jag arbetar inte, jag bara lär dom små barnen lite engelska, och jag tror inte heller att en lokal myndighet skulle riskera sitt jobb eller sin pension för att hålla dig bakom ryggen, eller tror Du att någon av dessa lokala myndighetspersonerna har en idolbild av dig hängande inramad i sitt sovrum, det tror inte jag, förmodligen finns det en bild på dig och många andra, på polisstationen, som bara väntar på en stämpel, blacklisted, persona non grata, efterlyst, bara att välja vilken stämpel Du önskar...

Vad jag reagerar på är att IL påstår sig veta att Faranger har stora belopp som lärare här i Thailand , En Amerikan som är gift med en Thaikvinna i vår by bodde här i två år , för ca två år sen flyttade de tillbaka till USA , Han fick så dåligt betalt så det gick inte att leva på slantarna här ,ändock jobbade han på en större privat skola i Khon kaen , lön 22000 thbt /månad , så några 50k ,det låter mycket märkligt . Denna kille hade dessutom lärarexamen från USA i sitt Hemspråk , Just lärare är nu aktuellt i Thailand när det gäller belåning , de har enorma skulder som många nu inte kan betala då lönerna ligger från 15000 thb/månad och upp till just runt 20,000
Beror ju helt på vilken typ av skola.
Statlig skola runt 15.000 baht men dom stora internationella skolorna har jag läst upp till 250.000-300.000 baht.
På sonens skola finns inte en huvudlärare som har lägre än bachelor grade och flera av dom har högre examen än så.
I varje klassrum är det 1 huvudlärare och 1-2 hjälplärare.
Men självklart får inte någon outbildad halvalkoliserad farang dessa löner, och inga löner statliga skolor erbjuder.
Men du drar ju bara upp lägsta lönerna, finns stor variation av skolor i landet.
Dom bättre skolorna får betala för att få lärare som har utbildning som står upp mot kraven som inte minst vi föräldrar som har barn på sådana skolor ställer och betalar för.
Har även privata Thaiskolor av hög kvalitet och även här betalar man ju för att få dom bästa lärarna.

Åhh my Buddha

Jag har ingenting emot dig, eller vad Du gör, alla tar sina egna beslut, med eller utan konsekvensbeskrivning, att Du är omtyckt i din by med omnejd, betvivlar jag absolut inte, men förstå att det är inte dom lokala myndigheterna som ger direktiven, besluten kommer uppifrån, jag kan aldrig tänka mig att den lokala polisen skulle ignorera ett beslut uppifrån som säger, kontrollera alla utlänningar som befinner sig i skolor, kontrollera arbetstillstånd, och när Du står där i skolan, vad säger Du då, nää, jag arbetar inte, jag bara lär dom små barnen lite engelska, och jag tror inte heller att en lokal myndighet skulle riskera sitt jobb eller sin pension för att hålla dig bakom ryggen, eller tror Du att någon av dessa lokala myndighetspersonerna har en idolbild av dig hängande inramad i sitt sovrum, det tror inte jag, förmodligen finns det en bild på dig och många andra, på polisstationen, som bara väntar på en stämpel, blacklisted, persona non grata, efterlyst, bara att välja vilken stämpel Du önskar...

Hej

Det är lugnt, jag förstår att du menar väl och varnar för riskerna, det är helt ok.

Men själv har jag blivit varnad för nästan allt i över 30 år nu, redan första gången jag åkte ut i bushen i mitten av 80-talet trodde mina Svenska vänner i Pattaya att dom aldrig skulle få se mig igen, alla varnade för dom oärliga, farliga, rasistiska, tjuvaktiga och falska Thailändarna jag skulle stöta på, men det blev precis tvärtom.

Antingen har jag väl haft en otrolig tur eller så är Thailändarna inte så dåliga som många tycks tro, fortfarande säger Svenskar att det är omöjligt att integrera sig, omöjligt att ha verkliga Thailändska kompisar, omöjligt att lita på Thailändska kvinnor, alla kommer att se dig som en vandrande ATM o.s.v.

Men det har aldrig blivit så, tvärtom har jag varit omgiven av människor som har visat godhet, intresse och en vänlighet som jag nästan inte trodde fanns, jag har istället mer känt mig som positivt särbehandlad, jag har bara haft goda erfarenheter av både byborna, skolan, polisen, immigration och andra myndigheter under så många år nu att jag känner mig helt lugn och trygg i byn och dess omgivande byar.

Jag kommer att uppföra mig som vanligt och göra allt som jag brukar, jag är övertygad om att både släkt, bybor skolpersonal och polis skulle varna mig om det är några nya regler som gäller där i vinter.

Men tack för omtanken.

Mvh isan lover

Beror ju helt på vilken typ av skola.
Statlig skola runt 15.000 baht men dom stora internationella skolorna har jag läst upp till 250.000-300.000 baht.
På sonens skola finns inte en huvudlärare som har lägre än bachelor grade och flera av dom har högre examen än så.
I varje klassrum är det 1 huvudlärare och 1-2 hjälplärare.
Men självklart får inte någon outbildad halvalkoliserad farang dessa löner, och inga löner statliga skolor erbjuder.
Men du drar ju bara upp lägsta lönerna, finns stor variation av skolor i landet.
Dom bättre skolorna får betala för att få lärare som har utbildning som står upp mot kraven som inte minst vi föräldrar som har barn på sådana skolor ställer och betalar för.
Har även privata Thaiskolor av hög kvalitet och även här betalar man ju för att få dom bästa lärarna.
Denna Amerikan var knappt 30 år gammal , en mycket skötsam och inte alls alkoholiserad kille , samt som jag skrev med ett lärarcertifikat från sin delstat i USA , så visst blir man funderad 22000thbt är ju en skitsumma , men du bor ju i Chonburi , och detta var i Khon kaen . Finns nog duktiga lärare i detta land , men vi diskuterar väl just språklärare i engelska här , och dessa lär det nog vara tunnsått av inom den Thailändska lärarkåren

Denna Amerikan var knappt 30 år gammal , en mycket skötsam och inte alls alkoholiserad kille , samt som jag skrev med ett lärarcertifikat från sin delstat i USA , så visst blir man funderad 22000thbt är ju en skitsumma , men du bor ju i Chonburi , och detta var i Khon kaen . Finns nog duktiga lärare i detta land , men vi diskuterar väl just språklärare i engelska här , och dessa lär det nog vara tunnsått av inom den Thailändska lärarkåren
Jag träffade också rätt många unga amerikaner som jobbade som lärare i Chaiyaphum och Korat som inte hade några märkvärdiga löner.
Dom var anställda av en agentföretag i Bangkok och inte själva av någon skola. Lite som ett bemanningsföretag och dom blev skickade till olika skolor för att jobba i en termin i stöten. Dom kunde skickas till någon ny skola med kort varsel.
De flesta tog detta som ett äventyr, fritt boende stod agenturen för. Även visum och nödvändiga dokument ordnade agenten.
Sen kunde dom dra vidare till ett annat land efter avslutad kontraktsperiod.
Även under de Thailändska loven kunde man måsta jobba i ett grannland.

I den lärarpoolen ingick även engelsklärare från England, Kanada, Filippinerna och även en tjej från Nigeria.
Visst, en låg lön men boende, resor ingick och all krångel med myndigheter som WP mm. skötte agenten om.

Ja dem skolorna med dom högsta lönerna ligger väl i Bangkok och några här nere i Pattaya området.
Tror ett lärarcertifikat från någon delstat på sin höjd räckt som hjälplärare.

Ja dem skolorna med dom högsta lönerna ligger väl i Bangkok och några här nere i Pattaya området.
Tror ett lärarcertifikat från någon delstat på sin höjd räckt som hjälplärare.
Det är väl därför landets Engelska språkkunskaper är så väl utvecklade :rolleyes:

Jag menar ,man har gärna USA som ett föregångsland i mycket , man ser ,eller har i alla fall tidigare sett Europa som något att i mångt och mycket ta efter . Men se till att befolkningen får grundkunskaper i ett internationellt språk , det funkar ej .. Alla västerländska filmer som går på Tv är ju Thaispråkiga /dubbade samt även Thaitextade .. Min fråga blir då , är Thai döva överlag , varför göra sig omaket att både dubba samt texta på samma språk , bättre då att låta bli att dubba samt Texta Thai , då fanns chansen att några snappar upp ett eller annat ord

Jag menar ,man har gärna USA som ett föregångsland i mycket , man ser ,eller har i alla fall tidigare sett Europa som något att i mångt och mycket ta efter . Men se till att befolkningen får grundkunskaper i ett internationellt språk , det funkar ej .. Alla västerländska filmer som går på Tv är ju Thaispråkiga /dubbade samt även Thaitextade .. Min fråga blir då , är Thai döva överlag , varför göra sig omaket att både dubba samt texta på samma språk , bättre då att låta bli att dubba samt Texta Thai , då fanns chansen att några snappar upp ett eller annat ord
Är väl nästan bara norden som inte dubbar?
Kollar man andra Europeiska länder Tyskland, Frankrike, Spanien etc etc så är det ju dubbat med så Thailand är ju inte unika.

Jag tror även att Thai har svårt att hänga med på textat då dom inte har mellanrum mellan orden.
Frugan har det.
En thaipolare och jag satt och kolla på film med Engelskt tal och Thaitext han blev snurrig i huvudet av att försöka hänga med i texten så han fick sluta att titta.

På sonens skola är alla lärare västerlänningar, i huvudsak från England, några hjälplärare är Thai men även Engelsmän och Filippinare.
Thailärare har dom bara på hemspråksundervisningen.
Och som sagt det är inga västerlänningar som jobbar för 15.000 baht, dom är bättre betalda än lärare i Sverige.
Så finns både låg och högavlönade lärarjobb för faranger.

Hej

Ja jag gick ju 11 år i skolan, sen jobbade jag inom flygindustrin i 38 år, där var alla manualer och underlag på engelska, sen medförde ju jobbet mycket utlandsarbete och utbildningar i USA och Canada, så engelskan funkar ju bra.

Det stämmer att större skolor i närheten har bett mig köra lite lektioner med deras skolbarn också, men det låter nog allvarligare än det är, skolans rektor och lärare ville mer ha besök av mig för att deras barn skulle få chansen att praktisera sin engelska och samtidigt kanske lära sig lite, men tyvärr räcker inte tiden till för detta.

Mvh isan lover
11 år i skolan ska man inte skryta om:eek:
Jag har 19 år i skolan ;)
Ville bara skoja med dig @Isan Lover 11år räcker gott .

Jag är ju ofta i Frankrike och Tyskland.
Inte ens personalen på terminalerna där utländska båtar ligger och lossar/lastar kan dom Engelska.
Minns en gång i Le Havre, dom hade fått hydraulikläcka på kajen, stod 10 gubbar på kajen ingen kunde Engelska.
Dom fick ringa en förman som kunde komma och kommunicera med oss.
Det är ca. 1 timma ifrån England med båt och går färjor mellan länderna därifrån varje dag.

Samma i Tysklandsterminaler, skulle mönstra på, säkerhetsvakterna kunde ingen Engelska, dom ansåg att alla skulle kunna Tyska. Som tur var kunde en Polack som var med lite Tyska.

I Barcelona gick vi till turistinformationen, fanns ingen Engelsktalande bara Spanska och katalonska.

Jag är ju ofta i Frankrike och Tyskland.
Inte ens personalen på terminalerna där utländska båtar ligger och lossar/lastar kan dom Engelska.
Minns en gång i Le Havre, dom hade fått hydraulikläcka på kajen, stod 10 gubbar på kajen ingen kunde Engelska.
Dom fick ringa en förman som kunde komma och kommunicera med oss.
Det är ca. 1 timma ifrån England med båt och går färjor mellan länderna därifrån varje dag.

Samma i Tysklandsterminaler, skulle mönstra på, säkerhetsvakterna kunde ingen Engelska, dom ansåg att alla skulle kunna Tyska. Som tur var kunde en Polack som var med lite Tyska.

I Barcelona gick vi till turistinformationen, fanns ingen Engelsktalande bara Spanska och katalonska.
Att Fransmän anser Franska var ett världsspråk får man nog köpa fullt ut , efter Kinesiska samt Arabiska lär Franska vara ett av de större språken , men ja de samt Tyskarna är skitkassa på Engelska

11 år i skolan ska man inte skryta om:eek:
Jag har 19 år i skolan ;)
Ville bara skoja med dig @Isan Lover 11år räcker gott .

Hej

Ja ska man jämföra med den nivå som Thailändska engelska lärare håller ute i byarna så hade det nog räckt med 6 år i Svensk skola för att utklassa dom Thailändska lärarna.

Så i princip varenda Svensk skulle vara till hjälp i dom små byskolorna, dom lektioner jag håller lägger jag upp helt själv, vi följer ingen plan och har inga böcker, det är väldigt enkla lektioner som mest går ut på konversation, lektionerna är dessutom frivilliga och det kommer barn ifrån årskurs 4-6.

Vi brukar börja med att försöka få till ett mer engelskt uttal på alfabetet, sen kör vi lite nya ord och några nya meningar varje lektion, jag lär ut namn på färger, frukter, veckodagar, månader m.m, sen kör vi enkel konversation, Vad heter du?
Var bor du? Hur gammal är du? Vilket ämne tycker du är roligast i skolan? Vilken sport gillar du bäst? O.s.v.

Här brukar jag be barnen komma fram två och två, så får dom turas om att ställa frågor och svara varandra, dom får även fråga mig om dom vill, i början brukar dom vara lite blyga och tysta men efter några gånger släpper det, det är oftast tjejerna som är bäst.

Nästa lektion repeterar vi det som vi lärde förra lektionen och kör igång med nya ord och meningar, dom flesta barnen verkar gilla det, men inte alla förstås, en del killar spelar ju hellre fotboll eller något annat.

Mvh isan lover

Hej

Håller med helt, att sluta dubba skulle vara ett mycket enkelt, effektivt och billigt sätt att lyfta innevånarna kunskapsmässigt när det handlar om engelska, otroligt att dom ansvariga inte inser detta, barn har ju upptill 90% större inlärningskapacitet än vuxna och skulle utveckla sin engelska snabbt om dom slutade dubba.

Mvh isan lover

Att Fransmän anser Franska var ett världsspråk får man nog köpa fullt ut , efter Kinesiska samt Arabiska lär Franska vara ett av de större språken , men ja de samt Tyskarna är skitkassa på Engelska

Hej

Tyskland har ändrat sig, där kan i princip alla yngre människor numera lika bra engelska som Svenskar, men dom äldre generationerna talar fortfarande helst bara Tyska.

Mvh isan lover

Hej

Tyskland har ändrat sig, där kan i princip alla yngre människor numera lika bra engelska som Svenskar, men dom äldre generationerna talar fortfarande helst bara Tyska.

Mvh isan lover
Vilket jag har svårt att begripa , Jag talar Engelska samt Tyska ganska obehindrat då vi talade tyska i mitt barndomshem , Finska har jag lärt mig hyfsat på äldre dagar , var 40 när jag började med det .. Språk är intressant samt roligt , borde även vara kul för äldre då det håller hjärnan i gång :)

Hej

Mvh isan lover
Verkar inte gälla hela Tyskland, Wilhelmshaven och Hamburg vid oljeterminalerna stämmer inte det iallafall.
Inte ens taxichauffören kunde Engelska sist i Wilhemshaven, inte ett ord, vi försökte kommunicera med han då 2 till skulle hämtas upp på hotell, han förstod nada.

Verkar inte gälla hela Tyskland, Wilhelmshaven och Hamburg vid oljeterminalerna stämmer inte det iallafall.
Inte ens taxichauffören kunde Engelska sist i Wilhemshaven, inte ett ord, vi försökte kommunicera med han då 2 till skulle hämtas upp på hotell, han förstod nada.

Hej

Undantag finns naturligtvis men utvecklingen är det gäller engelska har varit enorm i Tyskland dom senaste 10-20 åren, detta har jag märkt via jobbet där jag har tillbringat en hel del tid i Tyskland dom senaste 35 åren.

Förr blev man dåligt bemött om man talade engelska och många nonchalerade engelsktalande helt, då var det Tyska som gällde punkt slut, numera kan i vart fall alla yngre tala engelska på en nivå som jag uppfattar lik den i Sverige, kanske har vi även internet och folks resevanor att tacka för detta.

Mvh isan lover

Liknande trådar

P
Svar
23
Visningar
3 K
Pjodd
P

Tillbaka
Topp