Nya samtal om kanal i södra Thailand.

Jag kollade lite på detta för knappt 10 år sedan och då räckte det att man hade ett TEFL-certifikat, ingen lärarexamen, men lönen var ett skämt.

Hej

Det räcker med ett TEFL certifikat nu också, den lön falanger brukar få uppe hos oss är allt ifrån 15 000 baht till 35 000 baht på statliga skolor, på privatskolor finns det utlänningar som tjänar 50 000-60 000 baht uppe hos oss.

Mvh isan lover

Jag skrev för några år sedan i min tråd (2015), Ubon bygger en farm, att även jag fått besök av den lokala polisen hos mig i nordöstra Isaan, dom ville kolla pass och visum.

Hej

Vi hade också besök av polisen en gång på Thaksins tid, han drog ju igång en landsomfattande kampanj där man kollade upp falanger ute i byarna, men något mer hsr inte hänt och dom har aldrig ifrågasatt att jag arbetar på farmen.

Mvh isan lover

Hej

Vi hade också besök av polisen en gång på Thaksins tid, han drog ju igång en landsomfattande kampanj där man kollade upp falanger ute i byarna, men något mer hsr inte hänt och dom har aldrig ifrågasatt att jag arbetar på farmen.

Mvh isan lover
Kan ju varit ett annat läge om du bott i Thailand, nu är det ju bara turistbesök i några månader.

Hej

Det räcker med ett TEFL certifikat nu också, den lön falanger brukar få uppe hos oss är allt ifrån 15 000 baht till 35 000 baht på statliga skolor, på privatskolor finns det utlänningar som tjänar 50 000-60 000 baht uppe hos oss.

Mvh isan lover

Statliga skolor kräver väl ett lärarcertifikat och en kandidatexamen minst? Privatskolor kan dock nöja sig med ett TEFL om du vill arbeta som lärare i Engelska.

Vore konstigt om faranger fick arbeta på statliga skolor utan lärarcertifikat när Thai inte får det.

Statliga skolor kräver väl ett lärarcertifikat och en kandidatexamen minst? Privatskolor kan dock nöja sig med ett TEFL om du vill arbeta som lärare i Engelska.

Vore konstigt om faranger fick arbeta på statliga skolor utan lärarcertifikat när Thai inte får det.
På statliga skolor är rektorn boss och bestämmer själv. En Mercedes eller två kostar :):) och tas ur anslagen.

Glöm detta med föreskrifter och regler.

På statliga skolor är rektorn boss och bestämmer själv. En Mercedes eller två kostar :):) och tas ur anslagen.

Glöm detta med föreskrifter och regler.

Det är möjligt :)

Jag hade då aldrig chansat om det inte vore för en kul semestergrej, typ stanna så länge det går och sedan dra vidare i livet. Var väl en gubbe som blev utvisad flera år efter han slutat arbeta vid en kontroll då de upptäckte att han inte alls hade en lärarexamen. Polisen knackade på dörren en dag och så var det svartlistning i Thailand och utvisning.

Sånt verkar rätt dumt oavsett vilket land man bor i, riskera att familjen måste flytta till ett nytt land med kort varsel eller splittras.

Hej

Själv har jag falangkompisar som jobbar på statliga skolor just nu med TEFL certifikat en av dom dessutom på en större skola i Khon Kaen, skillnaden kan ju vara Thailändska lärare inte kan engelska trots att dom är engelska lärare.

Min kompis får även undervisa dom Thailändska engelska lärarna på sin statliga skola.

Han frågade en gång två nyanställda Thailändska engelsklärare varför dom hade sökt jobb som engelska lärare när dom inte kunde ett enda ord engelska, svaret blev att det var ju engelska lärare dom sökte, allt enligt thailogik

Mvh isan lover

Kan ju varit ett annat läge om du bott i Thailand, nu är det ju bara turistbesök i några månader.

Hej

Själv tror jag inte att det har någon inverkan alls, det finns mig veterligen inget känt fall där en falang med fru och barn har gripits av polis för att ha jobbat på familjens egna mark, det är nog helt enkelt inget som vare sig immigration, polis eller andra myndigheter bryr sig om.

Mvh isan lover

Hej

Själv har jag falangkompisar som jobbar på statliga skolor just nu med TEFL certifikat en av dom dessutom på en större skola i Khon Kaen, skillnaden kan ju vara Thailändska lärare inte kan engelska trots att dom är engelska lärare.

Min kompis får även undervisa dom Thailändska engelska lärarna på sin statliga skola.

Han frågade en gång två nyanställda Thailändska engelsklärare varför dom hade sökt jobb som engelska lärare när dom inte kunde ett enda ord engelska, svaret blev att det var ju engelska lärare dom sökte, allt enligt thailogik

Mvh isan lover

Ja att man kan få jobb tvivlar jag inte på. Jag vet också folk som arbetat utan alla papper i sin ordning i många år. Folk som flyger under radarn så att säga. Kan sätta mig på planet idag och börja jobba senast på måndag men då riskerar jag också att en vacker dag få packa ihop och lämna vilket inte är något jag vill oroa mig för.

Tjejens morbror är rektor på en större skola i Khon Kaen och hennes syrra arbetar där som lärarinna. Visst går det att få jobb, men den dagen det kontrolleras så varken kan eller vill nog rektorn ta smällen för en farang.

Själv föredrar jag helt enkelt att alltid ha alla papper i ordning, följa de lagar och regler som finns och inte behöva fundera över några eventuella problem.

Ja att man kan få jobb tvivlar jag inte på. Jag vet också folk som arbetat utan alla papper i sin ordning i många år. Folk som flyger under radarn så att säga. Kan sätta mig på planet idag och börja jobba senast på måndag men då riskerar jag också att en vacker dag få packa ihop och lämna vilket inte är något jag vill oroa mig för.

Tjejens morbror är rektor på en större skola i Khon Kaen och hennes syrra arbetar där som lärarinna. Visst går det att få jobb, men den dagen det kontrolleras så varken kan eller vill nog rektorn ta smällen för en farang.

Själv föredrar jag helt enkelt att alltid ha alla papper i ordning, följa de lagar och regler som finns och inte behöva fundera över några eventuella problem.

Hej

Mina vänner är fast anställda på olika skolor med TEFL certifikat, med riktiga anställningsbevis och kontrakt, men utan TEFL certifikat är det omöjligt att jobba vitt och bli fast anställd nu för tiden på en statlig skola i vårt område.

Mvh isan lover

Vad jag reagerar på är att IL påstår sig veta att Faranger har stora belopp som lärare här i Thailand , En Amerikan som är gift med en Thaikvinna i vår by bodde här i två år , för ca två år sen flyttade de tillbaka till USA , Han fick så dåligt betalt så det gick inte att leva på slantarna här ,ändock jobbade han på en större privat skola i Khon kaen , lön 22000 thbt /månad , så några 50k ,det låter mycket märkligt . Denna kille hade dessutom lärarexamen från USA i sitt Hemspråk , Just lärare är nu aktuellt i Thailand när det gäller belåning , de har enorma skulder som många nu inte kan betala då lönerna ligger från 15000 thb/månad och upp till just runt 20,000

Hej

Mina vänner är fast anställda på olika skolor med TEFL certifikat, med riktiga anställningsbevis och kontrakt, men utan TEFL certifikat är det omöjligt att jobba vitt och bli fast anställd nu för tiden på en statlig skola i vårt område.

Mvh isan lover
Första året jag hade lektioner blev det väldigt uppmärksammat, det kom lärare ifrån andra skolor och även en del tjänstemän ifrån vår Amphoe och skolmyndigheten, dom filmade lektioner och tackade mig för att jag ställde upp, jag har även blivit tillfrågad av större skolor i regionen att hjälpa dom på liknande vis men tackat nej eftersom tiden inte räcker till.

Men du hade ju blivit tillfrågad att jobba på några större skolor skrev du för några inlägg sedan , Du har ju varken det ena eller det andra , trasslar du inte in dig lite nu i dina egna fantasier ;) Jag lägger ner detta nu , du tycks svamla på så som det passar dig IL , så ingen ide att föra en diskussion

Hej

Det tror jag säkert men just det faktum att det är lokala myndigheter utgör ju normalt sett ett skydd och mestadels en positiv särbehandling av oss utlänningar ute i ingenstans, tvivlar på att någon lokal polis eller myndighetsperson skulle vilja bråka med en respekterad bybo och medverka till att barnen mister sin möjlighet att lära sig lite engelska.

Men det är ju nya höjdare nu och dom är generaler men det är dom sagt långt till Bangkok.

Mvh isan lover

Isan Lover

Bästa Du

Analysera nu vad Du själv skriver: eller vad menar Du?

Du skriver själv, nya höjdare, långt borta i Bangkok, IS, dom är inte längre bort än vad det tar att skicka ett E-mail, eller lyfta telefonluren, och det är höjdarna som ger direktiven till underordnade, x-ray på falanger, dessa direktiv som dom lokala poliserna får och har att följa,
tror Du verkligen att Du blir immun mot dessa direktiv, just bara för att Du vill lära ut lite engelska till barnen? och som någon skrev, även för frivilligarbete/volonter utan lön, så krävs det workpermit, läs under visareglerna, men som sagt, ditt beslut, ha det gott.

Isan Lover

Bästa Du

Du skriver själv, nya höjdare, långt borta i Bangkok, IS, dom är inte längre bort än vad det tar att skicka ett E-mail, eller lyfta telefonluren, och det är höjdarna som ger direktiven till underordnade, x-ray på falanger, dessa direktiv som dom lokala poliserna får och har att följa,
tror Du verkligen att Du blir immun mot dessa direktiv, just bara för att Du vill lära ut lite engelska till barnen? och som någon skrev, även för frivilligarbete/volonter utan lön, så krävs det workpermit, läs under visareglerna, men som sagt, ditt beslut, ha det gott.

Gäller att flytta så långt ut i bushen att vare sig email eller telefonledningar når fram, evig radioskugga och inga mobilmaster. Problemet är löst!

Isan lover är en människa med ett själv förtroende på topp. Han är en facklig fjant i Sverige, som tror att när det står: Vi förutsätter att du delar arbetar rörelsens värderingar ? Det finns att läsa även numera? När det det gäller en del fackliga saker, som jag varit med om. Fejkade ackords uppgörelse, som hände på ett av Sveriges största byggen, för 30 år sedan. Sedan har Facket en konstig inställning, till de som blir skadade. AMF som är beläget lite norr om Central station i S-Holm, var en gång ägt av LO. Hur det ligger till nu, är inte av betydelse för min del. Har varit där en gång oanmäld, stoppad av 2 vakter. Men dom kunde inte stoppa mitt ärende, men det var lugnt. Ditt fackliga intresse, är naturligtvis din ensak, som du nu ska överföra till Thailand. Lycka till.

Isan lover är en människa med ett själv förtroende på topp. Han är en facklig fjant i Sverige, som tror att när det står: Vi förutsätter att du delar arbetar rörelsens värderingar ? Det finns att läsa även numera? När det det gäller en del fackliga saker, som jag varit med om. Fejkade ackords uppgörelse, som hände på ett av Sveriges största byggen, för 30 år sedan. Sedan har Facket en konstig inställning, till de som blir skadade. AMF som är beläget lite norr om Central station i S-Holm, var en gång ägt av LO. Hur det ligger till nu, är inte av betydelse för min del. Har varit där en gång oanmäld, stoppad av 2 vakter. Men dom kunde inte stoppa mitt ärende, men det var lugnt. Ditt fackliga intresse, är naturligtvis din ensak, som du nu ska överföra till Thailand. Lycka till.
Möjligt att det är så , men inte hade detta något med ämnet ifråga , hur får du ihop detta med vad han sysslar fackligt med i Sverige , det vet vi nämligen alla redan :)

Det är väl så att det måste han nog göra i den by, där han gräver diken. Annars kanske han är befriad från WP. Vi får se.

Isan Lover

Bästa Du

Hej

Vi får väl se hur det går i vinter, men själv känner jag ingen direkt oro, man har ju överlevt ett antal militärkupper och perioder av diktatur, jag får väl se vad mina vänner i byn säger.

Själv tycker jag att det skulle vara näst intill otroligt om man skulle riskera att gripas och straffas för att man jobbar frivilligt utan lön på familjens mark eller lär barnen lite engelska i skolan helt ideellt, men det kanske har gått så långt nu.

Mvh isan lover

Det är att vara självsäker, på sin egen tro. Jag kom hit där jag bor nu sedan 10 år, redan 1981 km jag dit första gången, det finns massvis med byar, runt omkring detta område, men inget som ditt? Lycka till och arbeta, samt kör lite på fyllan, så går det säkert bra för dig.

Liknande trådar

P
Svar
23
Visningar
3 K
Pjodd
P

Tillbaka
Topp