Nya språkforumet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymius

Gäst
Hej alla goa gummor och gubbar. Som ni vet håller jag som bäst på att skapa ett forum för thailändska språket, som jag hoppas skall ge lite inblick i just språket.

Vad jag och Ling vill är att ni alla i forumet tänker till, vad skall vi kalla forumet? Det måste vara ett namn som är sökbart för Google samt alla andra sökmotorer, ett namn som alla kan komma ihåg, lite som en "slagerlåt", som alla bara inte kan få bort från skallen. :D

Så tänk till nu och kom med förslag så skall jag och Ling utvärdera vad som är lämpligt!

insayt

Svårt att komma på något som både ska vara lätt sökbart, lätt att komma ihåg och vara något annat än bara en beskrivning.
Det vore kanske lättare om du beskrev lite hur du tänkte lägga upp det hela, så att namnet motsvarar formen.
Som en kurs? Korta artiklar? Vad ligger fokus på? Osv.

Här är lite som ramlade ut när jag ruskade på huvudet.

Lite humoristiskt:
Thaitonic - Vägledning bland toner och partiklar i Thailändska språket
Thai - Ett tongivande språk
Kan gamla hundar lära sig Thailändska?
Liftarens guide till Thailändska

Annat:
Thai - Språka lätt (det fanns väl en serie förr på UR som hette språka?)
Thai - Språka rätt
Thai - Språka lätt och rätt
Thailändska för gamla och unga
Thailändska för språkdöva

"ano " sa:
Svårt att komma på något som både ska vara lätt sökbart, lätt att komma ihåg och vara något annat än bara en beskrivning.
Det vore kanske lättare om du beskrev lite hur du tänkte lägga upp det hela, så att namnet motsvarar formen.
Som en kurs? Korta artiklar? Vad ligger fokus på? Osv.

Här är lite som ramlade ut när jag ruskade på huvudet.

Lite humoristiskt:
Thaitonic - Vägledning bland toner och partiklar i Thailändska språket
Thai - Ett tongivande språk
Kan gamla hundar lära sig Thailändska?
Liftarens guide till Thailändska

Annat:
Thai - Språka lätt (det fanns väl en serie förr på UR som hette språka?)
Thai - Språka rätt
Thai - Språka lätt och rätt
Thailändska för gamla och unga
Thailändska för språkdöva

Det kommer att vara som en bok, kapitel för kapitel och från början helt enkelt. Många bra namn där ano "Thai - Språka rätt" låter bra!

Får väl se om det kommer fler förslag!

insayt

Då herr Legolas säkerligen kommer att delge oss sina kunskaper vad språk beträffar så kan "Språkfåle" vara ett alternativ. Låt denne flitige skribent bli ärad genom ett namn som härstammar från honom. "Språkhästen" kan ju bli "Språkfålen" :)

Ja, för min egen del är det helt tomt i skallen just nu, har fullt upp med materialet. :)

Thaikurs med Insayt, är för pretentiöst, jag ser det mer som ett diskussionforum för thailändska språket.

Jag är varken lärare eller annat pedagogiskt, utan vill bara dela med mig av det jag kan till andra och förhoppningen är ju att öka intresset för just språket, Här skall ju finnas möjlighet för andra att delta och diskutera samt öka sina kunskaper och kanske till och med bidra till materialet, så är det tänkt.

Som jag sagt förut jag är ingen expert, men har lärt mig en del och det vill jag sprida till andra och kanske förklara språket så som jag själv skulle vilja att det presenteras, sen får vi se om det faller i god gjord, men där kan ju då alla här komma med synpunkter. Inget blir ju statiskt utan kan alltid förbättras och förändras.

Tror säkert att det finns många här som kommer att efterfråga saker som jag inte tagit med i grundmaterialet och det är just meningen med detta forum att på så sätt bygga på materialet.

Alla kan på så sätt vara delaktiga, men jag sköter forumet. Jag skapar grunden. Jag hoppas ju att Phirawan vill vara behjälplig också, skulle ju kännas tryggt.

Thai - Språka lätt och rätt, tycker jag faktiskt är ganska neutralt och det skapar ingen stämpel som skola eller annat tvingande som man måste leva upp till.

insayt

Vad sägs om namnet Mai mai mai mai chai mai

ไหมใหม่ไม่ไหม้ ใช่ไหม Det betyder "Nytt silke brinner inte, eller hur?"

ใช่ไหม = Chai Mai som är namnet på hela vår webbplats och det betyder "Eller hur?"

Thai på ChaiMai!

ChaiMaiThai

Thai, chai mai?

Thai, chai! (thai, ja!)

Lära Thai.

Lära Thai!

"glimten66 " sa:
Insayt va väntar du på kör igång snart

hee...jag vill först få ihop lite material, detta är ju inget man gör på en kafferast, så ni får hålla till tåls lite till.

Kanske 1 månad till!

insayt

Snälla Insayt!

Kan du inte bara börja med nått smått och enkelt?

Vi längtar ihjål oss!!

"ragnela " sa:
Snälla Insayt!

Kan du inte bara börja med nått smått och enkelt?

Vi längtar ihjål oss!!

hee...ja det är inte så enkelt, det finns vissa tekniska saker också att det inte går att få alla avsnitt i stigande ordning, utan det jag lägger in hamnar ju hela tiden först, så att introduktion t ex hamnar sist, så vi måste lösa den biten på något vis.

Sen ta det lugnt! Det kommer och smått blir det inte, jag gör inga halvmesyrer, utan det skall vara något substantiellt från början så att det finns en bra grund att utveckla!

insayt

"Insayt " sa:
hee...ja det är inte så enkelt, det finns vissa tekniska saker också att det inte går att få alla avsnitt i stigande ordning, utan det jag lägger in hamnar ju hela tiden först, så att introduktion t ex hamnar sist, så vi måste lösa den biten på något vis.

Sen ta det lugnt! Det kommer och smått blir det inte, jag gör inga halvmesyrer, utan det skall vara något substantiellt från början så att det finns en bra grund att utveckla!

insayt

Jobba på så gott du kan bara. Nätet svämmar över av halvmesyrer redan. Blir det bra får du ta och sammanställa det till en bok, så du kan tjäna lite pengar på jobbet som du lägger ner. Men det har du säkert redan tänkt på ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp