Sen jämför du lite päron och äpplen. Det huset du bor i nu och betalar 25.000 i hyra för kan du knappast köpa för 3 milj lr?
Hur mycket måste du lägga till priset för inredning när du köper?
Sånt som ingår när man hyr.
Nä ekonomiskt blir det i många fall tom billigare att hyra. Jag hyr för 25.000/mån, ska jag köpa huset går det på över 6 milj, sen tillkommer i vår village avgift för gemensamhets anl mm a 30.000/år. Trädgårdsskötsel 2500/mån. Rep av allt som pajar, om några år måste badrummet renoveras då dom inte lägger fuktspärr mellan klinker och vägg. Ska man räkna på det seriöst så är det mer än man tror. Har placerat mina pengar i aktier istället som ger en direktavkastning på 8% plus att jag köpte i ett bra läge så ligger över 20% upp även på kursen. På 10 års sikt är alltid börsen en bra placering om man inte är helt korkad i vad man köper. Summa summarum blir det ren förlust affär att köpa mitt hus i Thailand, och sen kanske stå där med ett hus som ingen vill köpa när man vill flytta.
Men du har rätt i att det är en fördel att kunna göra vad man vill i huset, men den fördelen får du betala för. Jag har haft lite tur med hyresvärden och fått godkänt en hel del förbättringar utan höjd hyra. Jag har betalat förbättringen och sen fått dra av det på hyran under ett år.
Skriver att badrummet måste renoveras pga. dom inte lagt fuktspärr.
Är väl villagen som får stå för den kostnaden då?
Så är det här, dom fick riva upp köksgolvsplattorna här för flera hade släppt, var ju villagen som fick står för den kostnaden då det inte vart riktigt utfört från början, sånt skall ju meddelas snarast.
Var likadant när jag hyrde condo, gick något sönder i lgnhtn gick jag till receptionen så fick dom fixa det, bla. sätta in ny vattenvärmare till duschen som gick sönder till deras kostnad, inget jag ringde ägaren om.
Men golvplattorna i huset meddela vi ägaren som meddela village kontoret som fick komma och fixa det.
Grannen en norrman, hade att en vattenledning gick av berätta han, den kostnaden fick villagen stå för pga. dåligt material vid byggnad.
Eller har villagen så många år på nacken så inga garantier eller vad det kallas gäller längre?
Sen köper jag inte hus som en investering, fast det kan bli det, köper jag en bostad så är det ett hem jag köper, jag har inte tänkt byta land om inget tvingar mig ut ur landet.
Kanske man vill flytta norr över om 10 år, jaja då är la det bra att ha en sommarstuga nere vid havet

Kan folk köpa sig ett hem i Sverige så kan la jag köpa ett här, Sverige skall jag ju inte till igen och som sagt blir det inte krig eller faranger inte får vara i Thailand så har jag inga planer på att någonsin lämna detta land.
Dem där 25.000 i månaden kanske är 50.000 i månaden den dagen jag slutar jobba, är en rätt hög kostnad att ligga och betala på efter man slutat sin karriär, jag kanske har 40 år igen i Thailand innan man trillar av pinn.