Priserna sjunker i Sverige

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Jag har en längre tid nu tyckt mig märka att dom höga priserna på livsmedel har börjat gå ned och efter att ha vistats i Thailand ett tag och återvänt till Sverige tycker jag att flera saker har blivit ännu billigare.Nu kunde jag ex.vis köpa Hushållsost för 59.95 kg, Bananer 19.90 kg, Bregott 600 g för 39.90 och Fläskytterfilé för 59.90 kg.

Hur ser det ut hos er ?

Mvh isan lover

Hej

Jag har en längre tid nu tyckt mig märka att dom höga priserna på livsmedel har börjat gå ned och efter att ha vistats i Thailand ett tag och återvänt till Sverige tycker jag att flera saker har blivit ännu billigare.Nu kunde jag ex.vis köpa Hushållsost för 59.95 kg, Bananer 19.90 kg, Bregott 600 g för 39.90 och Fläskytterfilé för 59.90 kg.

Hur ser det ut hos er ?

Mvh isan lover
Var det på extrapris? Sådana priser ser jag inte här normalt. Igår lyckades jag dock köpa 2 paket Zoegas kaffe för 65 kr på Willys Plus.

Hej

Hur ser det ut hos er ?

Mvh isan lover

Matpriskollen och SCB ger nog mer tillförlitlighet än att köra one man gallups på enstaka, utvalda produkter.

Glöm inte att handeln har vissa fönster för prisjusteringar med samt att det är stora lokala variationer och variationer upp och ner över tid på enskilda varor.

I Thailand är det o stort samma priser som för 10 år sedan i all fall i Phuket om man bortser från Bangla road. :thumbsup:
Skiljer det hos er då för jag har jämfört priser och i matbutiker har det gått upp dom sista 2 åren.
Jag tror inte på dig då thailändska regeringen själva gått ut med att vart stor inflation.
Även bränsle och elpriset har ju gått upp.
Fast den har ju fallit tillbaks lite, värst var ju några månader i början 2022.

Fast inte så hög som i Sverige, kanske var 2021 den steg så mycket, skapade ju en tråd då men köttpriser har ju fallit tillbaks en hel del från när var som dyrast, ägg är fortsatt dyrt mot då.

"According to the C-CPI-U, prices increased by 7.8% between 2021 and 2022. This was the largest annual increase in the cost-of-living adjustment applied by the Census Bureau since 1981. Inflation abated in 2023. Over the first seven months of 2022, consumer prices rose 2.9% according to the C-CPI-U.Sep 6, 2023"

Fast inte så hög som i Sverige, kanske var 2021 den steg så mycket, skapade ju en tråd då men köttpriser har ju fallit tillbaks en hel del från när var som dyrast, ägg är fortsatt dyrt mot då.

"According to the C-CPI-U, prices increased by 7.8% between 2021 and 2022. This was the largest annual increase in the cost-of-living adjustment applied by the Census Bureau since 1981. Inflation abated in 2023. Over the first seven months of 2022, consumer prices rose 2.9% according to the C-CPI-U.Sep 6, 2023"

Håller med, här är det definitivt inte samma priser nu som för några år sedan.
Har för mig jag såg officiell inflation på drygt 6% 2023 men kanske minns fel.

/ SatanG

Hej

Var ett ärende till stan och tittade in på Lidl och där var en del saker riktigt billiga.

527C2562-4B77-4221-B66E-3D9FBF4CAACF.jpeg

47184F57-0FCE-4D99-ADC8-BE507B6136A8.jpeg

65399309-6CE8-430D-A44D-94D8772D1DEF.jpeg

Mvh isan lover

Ja, jag håller med. De mest dramatiska höjningarna man såg för ca 1 år sedan, har fallit tillbaka lite grand. Dock inte på alla varor.
Hej

Ja det värsta verkar vara över och på vissa varor märks detta tydligt medans vissa varor ligger kvar på en hög nivå, men trenden är positiv och handlar man på extrapris så är man ibland t.o.m inte så långt ifrån dom priser som rådde innan prishöjningarna tog fart.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp