Spouse visum (för dig som är gift eller har barn i Thailand)

Så om vi summerar tråden så är vi överens om att om man är gift med Thai så kan man utan att visa inkomst stanna här ett år åt gången (förutom de efter 90 dagar utlandsresorna) och förnya detta i Sverige varje år.
Och att det är lite besvärligt att göra förlängningen så man slipper åka ut ur landet. Besvärligt, men ändå bara halva inkomsten än en pensionär och mindre besvärligt än att ansöka om bygglov i Sverige:)

Jag tänker inte ge en massa länkar, men det du söker är alltså uppehållstillstånd som det kallas, när du förlänger ditt permission to stay (period of stay). Du förlänger alltså INTE VISAT som du skriver, utan du förlänger tillståndet att vistas i Thailand.

Baserar du detta extension of stay på retirement, så tarvas det ålder 50 år minst, samt 800.000 baht totalt för året, och väljer du ett extension of stay, baserat på att du är gift med en thailändska, så tarvas det hälften, precis som du skriver, alltså 400.000 baht på året.

En sak som ni inte skrivit något alls om, är att man kan förlänga period of stay i slutet med 60 dagar också, och detta baserat på att man skall besöka sin fru i Thailand, inga inkomster behöver då visas, förlängningen sker på din lokala immigration i Thailand.

En sak har vi fått lära oss här Legolas , inga länkar , ingen källa ,, då finns det ingen sanning i påståenden , varför gäller det helt plötsligt inte nu ???:)

Jag är inne på mitt fjärde år här i Chiangmai. Är man gift så är "spouse visa" bra. Du får till och med jobba med detta visa.
För att göra livet lättare så söker man uppehållstillstånd "extension of stay 1 år". För att slippa "flacka och fara".

Tyvärr är det besvärligt och omständligt jämfört "retired visa m uppehållstillstånd 1 år".
Jag gjorde en lathund som jag gärna delar med mig av och som kanske kan vara till någon hjälp.
Nu utgår vi från Chiangmai, så det kan vara andra regler vid andra IO.

Så här ansöker man om Extension of stay 1 år av spouse visa

1. TM 7 ansökan ifylld "originalblankett" obs baksida på samma blankett + 2 foton ej äldre än 6 månader

2. Kopia pass första sidan, visasidan, entrestämpelsida och kopia Arrival card (ni vet den där som de delar ut på flygplats)

5. T2 blankett Gift i Amphur (fick vi åka till Hang Dong kommunen o fixa)

6. Kopia på GIFT PAPPERET OBS original ta med OCKSÅ. (ni vet det där snygga i färger)obs stämpeln kan vara på baksidan

7. kopia på hennes blå bok (s 1 0 2)

8. Kopia på min gul bok (s 1 o 2)

9. Ekonomisk intyg från pension/lön. Därefter översatt av Svenska ambassaden/konsulatet vid pension/lön per månad 40 000 bath. Alternativ 400 000 bath på thai bank.

10. Kort på det kärleksfulla paret – Framför huset- taget en vecka före ansökan

11. Google karta med adress och vägbeskrivning från IO till hemmet så de hittar när de skall besöka.

12. Behandling tar ca 4-6 veckor SEDAN måste man åka till IO igen. Detta för att få slutgiltigt stämpel “extension of stay” 1 year spouse visa Dvs uppehållstillstånd.

…….pust…...pust…

14 Glöm ej att ta 1 st kopia på allt

Kostnad 1900 bath
år så konverterade jag mitt spousevisa till retiredvisa med uppehållstillstånd - /Betydligt enklare

Hallå!! Vilket Visa fick du jobba på ?????

Heh, legitimt är det nog men i mitt fall så har jag inte lämnat in skilsmässopapper i Thailand på mitt förra äktenskap:confused:
Då har du 2 fruar, du har väl lämnat in en hindersprövning och då har du väl ljugit om du har uppgivit att du varit gift tidigare men inte uppgivit att du inte är registrerad som skiljd i Thailand?
Frågade dom inte om detta i Amphoe när du gifte om dig?
Kanske ditt äktenskap inte är legitimt trots allt, kanske dök upp ett skelett där ;)
Ja jag är skiljd i både Sverige och Thailand så jag kanske får ett lättare, jag har inga skelett 55555 ;)

Då har du 2 fruar, du har väl lämnat in en hindersprövning och då har du väl ljugit om du har uppgivit att du varit gift tidigare men inte uppgivit att du inte är registrerad som skiljd i Thailand?
Frågade dom inte om detta i Amphoe när du gifte om dig?
Kanske ditt äktenskap inte är legitimt trots allt, kanske dök upp ett skelett där ;)
Ja jag är skiljd i både Sverige och Thailand så jag kanske får ett lättare, jag har inga skelett 55555 ;)

Nu svävar vi lite OT men vill ändå svara dig (det var jag själv som började;) ).
Hindersprövningen var inga problem i Sverige där jag var skild och det var där vi (min nuvarande fru) gifte oss. So far so good:). Men jag väntar nog med att regga det här på Amphoe tills en del skelett är rensade:p

För att återgå till ämnet så kräver ambassaden ett intyg för giftermålet antingen från Sverige ELLER Thailand:cool: (se punkt 2.7-8 https://www.allavisum.se/thailand#familj)
Så vigselbeviset från rådhuset och ett utdrag från skatteverket (familjeintyg) så klarar jag mig galant denna gången:D

@Phonta Jag vill hålla med dig ang arbete. Men jag hittar inget som säger att man INTE får arbeta på detta visum. Å andra sidan hittar jag inget som säger att man får arbeta:confused:
Kollade i passet på turistvisumet. Där står det att -Employment prohibited
På Non O visumet står det inget under "remarks"

Här finns en lista på vilka visum det finns att tillgå http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa och category B har jag själv haft när jag jobbade här.

Kan någon styrka huruvida man får arbeta eller ej på Non O spouse? Jag hittar inget som bekräftar eller dementerar

Nu svävar vi lite OT men vill ändå svara dig (det var jag själv som började;) ).
Hindersprövningen var inga problem i Sverige där jag var skild och det var där vi (min nuvarande fru) gifte oss. So far so good:). Men jag väntar nog med att regga det här på Amphoe tills en del skelett är rensade:p

För att återgå till ämnet så kräver ambassaden ett intyg för giftermålet antingen från Sverige ELLER Thailand:cool: (se punkt 2.7-8 https://www.allavisum.se/thailand#familj)
Så vigselbeviset från rådhuset och ett utdrag från skatteverket (familjeintyg) så klarar jag mig galant denna gången:D

@Phonta Jag vill hålla med dig ang arbete. Men jag hittar inget som säger att man INTE får arbeta på detta visum. Å andra sidan hittar jag inget som säger att man får arbeta:confused:
Kollade i passet på turistvisumet. Där står det att -Employment prohibited
På Non O visumet står det inget under "remarks"

Här finns en lista på vilka visum det finns att tillgå http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa och category B har jag själv haft när jag jobbade här.

Kan någon styrka huruvida man får arbeta eller ej på Non O spouse? Jag hittar inget som bekräftar eller dementerar
Ja men där det gällde att inte ha skellett i gaderoben var ju när man skulle fixa ett där du sedan kunde anmäla var 90 dag.
Det var här det kom upp att det kan komma till hembesök av immigration och intervju av grannarna rörande erat äktenskap.
Är här det är hårdare krav och inte så enkelt som gjorde gällandes i början ;)
Du är ju trots allt gift i 2 länder nu, du är gift med exet i Thailand och den nuvarande i Sverige.
Du har uppgivit i hindersprövningen att du inte är gift vilket du fortsatt är, du är registrerad som gift i Thailand med exet inte med din nuvarande fru.
Så du har ett stort skelett att göra dig av med om du vill byta upp dig till ett UT baserat på giftermål med 90 dagars rapportering ;)

En sak är säker i alla fall, och det är Nmax har rätt när han säger att du måste ha en s.k. workpermit, om du skall jobba här i Thailand. Och för att kunna få en work-permit, så skall du ha ett Non Immigrant B -VISA i botten.

Detta är alltså inkörsporten till att jobba i Thailand.

Tyvärr så har du fel. Detta är en av de bra sakerna med Giftaasvisa. Spouse visa 90 dagar i botten. Kompletteras med workpermit underskrift arbetsgivare mm. Källan: hämtar jag från Thailändska ambassadens Visaavdelning p. 9
Step 2: Obtaining the Work Permit

The following are the documents that you must present:

1. Passport copies with every page signed by the you
  2. Non-immigrant visa card
  3. Departure Card TM. 6
  4. Scholastic records (certified copies)
  5. Transcript of Records (certified copies)
  6. Certificates or licenses of the applicant (certified copies)
  7. Curriculum Vitae or Resume that has detailed description of your previous employment, position, duties, performance and length and place of employment.
  8. 3 pieces of recent photos (within 6 months before application) in 5×6 centimeters in size, wearing full face and on business attire.
  9. Marriage certificate if you are married to a Thai national (certified and original copies). Must also include your Thai spouse’s ID card, birth certificates of children (if any) and household registration.
The Thai government may require you to have these documents to be certified by your country’s embassy. Also, a translation from the foreign language to the Thai language may be required.

Tyvärr så har du fel. Detta är en av de bra sakerna med Giftaasvisa. Spouse visa 90 dagar i botten. Kompletteras med workpermit underskrift arbetsgivare mm. Källan: hämtar jag från Thailändska ambassadens Visaavdelning p. 9

3. Departure Card TM. 6
  7. Curriculum Vitae or Resume that has detailed description of your previous employment, position, duties, performance and length and place of employment.
  8. 3 pieces of recent photos (within 6 months before application) in 5×6 centimeters in size, wearing full face and on business attire.
  9. Marriage certificate if you are married to a Thai national (certified and original copies). Must also include your Thai spouse’s ID card, birth certificates of children (if any) and household registration.
The Thai government may require you to have these documents to be certified by your country’s embassy. Also, a translation from the foreign language to the Thai language may be required.

Det här var intressant!
Hur ändras visumet när man fått WP? Är man kvar på Non O spouse med WP eller ändras det till Category B?
Är reglerna samma dvs att man måste ha 4 anställda Thai (som gäller vid "B") eller slipper man det?

Faan min chromebook djävlas.....Jag hittade en annan enklare sida (källa) som beskriver US spouse visa. Se särskilt under "benefits".
Thailand Marriage Visa
US Citizens

Thailand Marriage Visa for citizens of the United States of America is issued to applicants who are married to Thai nationals and wish to visit and live with their Thai spouse in Thailand.

Please note that you must first obtain a 90-day visa or a 1 year non-immigrant O visa from your home country or country of residence prior to your application for the Thai marriage visa.

Marriage Visa Qualifications

1. Must be legally married to a Thai national.
  2. Must not have any criminal history and can travel to Thailand.
  3. Must meet the financial requirement:
    • Security deposit of THB 400,000 in a Thai bank account for at least 2 months prior to the visa application; or
    • Monthly income of at least THB 40,000. A letter from the foreigner embassy has to be shown to verify this income; or
    • Combination of the Thai bank account and yearly income - with the total of 400,000 THB.
Benefits Of Thai Marriage Visa
Siam Legal International offers service to process Marriage Visa to Thailand for US citizens. This visa provides the following:

• Multiple-entry travel to Thailand.
  • Valid for use for a period of 1 calendar year.
  • The visa is renewable every year and can be renewed inside Thailand (applicant must meet the requirements for the visa renewal).
  • Ability to apply for a work permit in Thailand.
  • Permit to open bank (savings) account in Thailand.
  • Ability to apply for Permanent Residency after renewal

3. Departure Card TM. 6

Hur fn tänker du när du först skriver att man får jobba på detta visa , för att i nästa sekund skriva "kompletteras med workpermit " MAO så måste du som alla andra ha ett "workpermit" .. surra inte så mycket , ingen alien kan jobba här utan Workpermit . :)

• Ability to apply for a work permit in Thailand. Du menar att detta ger dig tillstånd att jobba , Svar NEJ , det ger dig tillstånd att söka workpermit ,med alla de krångligheter det innebär ..

Faan min chromebook djävlas.....Jag hittade en annan enklare sida (källa) som beskriver US spouse visa. Se särskilt under "benefits".
Thailand Marriage Visa
US Citizens

Thailand Marriage Visa for citizens of the United States of America is issued to applicants who are married to Thai nationals and wish to visit and live with their Thai spouse in Thailand.

Please note that you must first obtain a 90-day visa or a 1 year non-immigrant O visa from your home country or country of residence prior to your application for the Thai marriage visa.

Marriage Visa Qualifications

1. Must be legally married to a Thai national.
  2. Must not have any criminal history and can travel to Thailand.
  3. Must meet the financial requirement:
    • Security deposit of THB 400,000 in a Thai bank account for at least 2 months prior to the visa application; or
    • Monthly income of at least THB 40,000. A letter from the foreigner embassy has to be shown to verify this income; or
    • Combination of the Thai bank account and yearly income - with the total of 400,000 THB.
Benefits Of Thai Marriage Visa
Siam Legal International offers service to process Marriage Visa to Thailand for US citizens. This visa provides the following:

• Multiple-entry travel to Thailand.
  • Valid for use for a period of 1 calendar year.
  • The visa is renewable every year and can be renewed inside Thailand (applicant must meet the requirements for the visa renewal).
  • Ability to apply for a work permit in Thailand.
  • Permit to open bank (savings) account in Thailand.
  • Ability to apply for Permanent Residency after renewal

Sorry, men jag slutade att läsa när jag såg "US citizens", det gäller inte oss...

Pjodd, nä det gäller visst oss också, det är bara ett uppehållstillstånd dom pratar om, alltså ett extension of stay. Folk kan fan inte hålla isär orden VISA och extension of stay.... Därför blir det en enda stor jäkla röra av allting... Undrar varför detta kom upp på tapeten nu...

Marriage-VISA som det felaktigt kallas för, är alltså ett:
Uppehålls-tillståndbaserat på giftmål med en thailändska
ELLER
Extension of stay based on marriage to a thai citizen

Retirement-VISA som det felaktigt kallas för, är alltså ett;
Uppehålls-tillstånd baserat på pensionering (ålder minst 50 år)
ELLER
Extension of stay based on retirement.

och i botten måste det finns ett non immigrant O-VISA eller O-A-VISA för att få detta uppehållstillstånd...

Hur fn tänker du när du först skriver att man får jobba på detta visa , för att i nästa sekund skriva "kompletteras med workpermit " MAO så måste du som alla andra ha ett "workpermit" .. surra inte så mycket , ingen alien kan jobba här utan Workpermit . :)

• Ability to apply for a work permit in Thailand. Du menar att detta ger dig tillstånd att jobba , Svar NEJ , det ger dig tillstånd att söka workpermit ,med alla de krångligheter det innebär ..

Jag vill också få det till att det krävs ett WP för att arbeta, men kanske det finns andra krav när man uppgraderar Non O spouse med ett WP? Som jag skrev tidigare så är det intressant att veta

Det här var intressant!
Hur ändras visumet när man fått WP? Är man kvar på Non O spouse med WP eller ändras det till Category B?
Är reglerna samma dvs att man måste ha 4 anställda Thai (som gäller vid "B") eller slipper man det?

Undrar om man kan få ett workpermit med ett Non o samt Retirement ett års UT som grund , verkar motsägelsefullt , då är jag ju inte retired , om jag skall arbeta alltså :)

Marriage-VISA som det felaktigt kallas för, är alltså ett:
Uppehålls-tillståndbaserat på giftmål med en thailändska
ELLER
Extension of stay based on marriage to a thai citizen

Håller med dig att "Marriage-Visa" är folkmun och dessa begrepp borde vi undvika för det skapar lätt förvirring.

Så (bara så vi är överens med termerna;)) det första steget när man har gift sig (eller fått barn) så ansöker man om Non Immigrant O SPOUSE (visum) (3 månader i ett grannland eller 1 års i Sverige UTAN att visa inkomst (här måste man lämna landet efter 90 dagar för att få 90 nya)) och därefter ansöka i Thailand om förlängning (Extension of stay) där man visar inkomst och då övergår det till ett uppehållstillstånd där man bara rapporterar var 90:e dag?

För som jag förstår det så är det en 2-stegs raket som börjar med ett Non O spouse som är ett visum utan inkomstkrav som därefter kan övergå till ett UT med inkomstkrav.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp