Sverige börjar jaga pensionärers pensioner.

• Trådstartare Trådstartare anonymous
  • Start datum Start datum

Känner till några som nu är mellan 55-58 år som börja jobba redan efter grundskolan alltså 16 år gamla har nog mycket lite i tjänstepension om nått alls knappats något eget sparande så för dom är det nog ingen höjdare dessa ändringar kropparna deras är helt klart slut redan så finns inte på kartan dom kan jobba till 65, å har jag fattat rätt så har dom ingen nytta av 44 års gränsen för den börjar väl räknas först från 20
Kan bara håll med de flesta, valfrihet är ju det alla vill ha. Kom man in på arbetsmarknaden sent får man ju jobba längre eller tjäna mer, kom man in tidigare ska man ju kunna gå tidigare.

Det statliga pensionssystemet är ju uppbyggd av att vi som jobbar nu betalt för de som är pensionärer nu. De som är pensionärer nu tjänade ju aldrig in till sin pension så nu måste vi jobba längre. När vi går i pension kommer det ändå inte finns så mycket pengar kvar. Så en tjänstepension som heter duga är det man ska satsa på.

En ny vårdgaranti har ju införts, att man ska få en medicinsk bedömning av en legitimerad anställd inom tre dagar. Låter ju bra, men kan betyda att en legitimerad sjuksköterska kan tala om att du hade en stroke för tre dagar sen. Finns ingen garanti att få träffa läkare. En privat sjukförsäkring gäller att ha också!

Jag pratar netto Kurant 10,600 netto .lägg på 32 % Någon djäkla Sossepropaganda som du har hittat 5555. Jag vet ju fakta Kurant , vad du läser ändrar inte verkligheten, jag ligger runt 14,400 brutto, vilket är runt 40 % av vad jag hade i lön de sista arbetsåren
Ledsen Phonta men jag kollade nyss pensionsmyndigheten, Kurants siffror var nog i underkant. Helt sjukt så är medelpensionen i Stockholm över 21 000:-. Du ligger alltså på snittet i de kommuner som har absolut lägst snitt i landet.

Känner till några som nu är mellan 55-58 år som börja jobba redan efter grundskolan alltså 16 år gamla har nog mycket lite i tjänstepension om nått alls knappats något eget sparande så för dom är det nog ingen höjdare dessa ändringar kropparna deras är helt klart slut redan så finns inte på kartan dom kan jobba till 65, å har jag fattat rätt så har dom ingen nytta av 44 års gränsen för den börjar väl räknas först från 20
Var hittade du den infon? F,an jag började jobba -75, 15 år gammal, och såg ljuset i tunneln;) två bonusår,:D Skulle kunna gå -19 istället för -21 som blev -23 nu, och så släckte du det hoppet:(

Ledsen Phonta men jag kollade nyss pensionsmyndigheten, Kurants siffror var nog i underkant. Helt sjukt så är medelpensionen i Stockholm över 21 000:-. Du ligger alltså på snittet i de kommuner som har absolut lägst snitt i landet.
Är det inte inkl tjänstepension?

Det i den markerade texten ändrades väl för några år sedan så att du numera inte får dra av ditt pensionssparande på skatten, så totalt värdelöst.
Bra om du registrerar dig om du vill diskutera.

Nu används löneväxling på liknande sätt men betyder att man kan spara 10% av lönen så egentligen bättre nu!

Golvläggare, mindre än 0,1 % går i ålderspension. Det finns säkert fler exempel och till 99% "LO-arbetare" som blir drabbade av dessa uppenbara försämringar.
Jag jobbar som snickare och man bär/lyfter många ton per år, dock inte så mycket jobb på knä som tur är som golvläggare/kakelgubbar.

Varför ska de som slitit och jobbar/jobbat hela livet straffas för det om de skulle vilja gå några år innan 65?
Det statliga pensionssystemet är ett (påtvingat) sparande med syftet att man skall kunna bli försörjd när man inte kan arbeta längre. Om man vill ha några lediga år under tiden man är arbetsför så är det nog andra sparformer som gäller. Som t ex andra pensionsförsäkringar. Åldern när du är inte är arbetsför längre har ju stigit väsentligt.

Här är kommentaren till sifforna du hittade på Pensionsmyndigheten:

"Medelvärde total pension. Detta inkluderar allmän pension, bostadstillägg, tjänstepension och privat pension."

Så Phonta räknade ju bort tjänstepension och antar även ev bostadstillägg och privatpension, så det gäller att jämföra rätt saker med rätt saker.

Som en anekdot var total pension i Danderyd mer än 29 000 .... medan Eda kommun var den knappt hälften ...

Så varför höja från 61 år då?
Jag anser att dom borde sänkt den till typ 55 istället, ska väl vara upp till var och en när dom anser sig ha råd att gå i pension, man får ju ändå bara ut de pengar man själv betalat in.
Nä helt klart en stor försämring detta.
Du har klart en bra poäng där, men när pengarna är slut så skickar vi ut dom på ”svagisen” för dom inte komma sen och tigga om bidrag samt garantipension.

Ännu mer förbättring blev det om man tog bort inkomstskatten helt, lät medborgarna själv ta hand om sin sjukvård, sina barns utbildningar och sin egen pensionering. Lägg ner äldrevården och låt barnen ta hand om sina föräldrar.
Det är ju ett Thailandsforum så många bör veta dessa fördelar innebär vid det här laget.

Inget förmynderi utan individens fria val över sina egna pengar.

Du har klart en bra poäng där, men när pengarna är slut så skickar vi ut dom på ”svagisen” för dom inte komma sen och tigga om bidrag samt garantipension.

Ännu mer förbättring blev det om man tog bort inkomstskatten helt, lät medborgarna själv ta hand om sin sjukvård, sina barns utbildningar och sin egen pensionering. Lägg ner äldrevården och låt barnen ta hand om sina föräldrar.
Det är ju ett Thailandsforum så många bör veta dessa fördelar innebär vid det här laget.

Inget förmynderi utan individens fria val över sina egna pengar.

Det ser vi ju hur fint det fungerar i USA,
Skall vi gå tillbaks till systemet med fattighus och allmosor då?

Det ser vi ju hur fint det fungerar i USA, 15% av befolkningen under fattigdomsgränsen...
Skall vi gå tillbaks till systemet med fattighus och allmosor då?
Ja det kan bli resultatet om vuxna människor inte klarar av höga löner och noll skatt, visst skulle många klara av det men långt ifrån alla. Är det självförvållad fattigdom så blir fattighus och tiggeri effekten.
Men nu är ju sossepolitik och beskattning fult, så det låter jag riktiga experter uttala sig om.

Hur många % i Thailand är fattiga? Drömlandet för många ;)

Tillbaka on topic igen, till pensionen.
Nu behöver man ju inte vara geni för att förstå varför de höjer pensionsåldern. Självklart är det för att betala ut mindre pengar nu när det börjar bli brist i kassan.
Med fler som ska ha utan att nån gång ha gett, så blir det en naturlig väg att gå.
Och har de lite tur så hinner en hel del av de som vill ta ut pension tidigt trilla av pinn också, så då blir 3-årssparandet livsvarigt.
Sen förstår jag faktiskt inte hur det kan vara brist i kassan. Jag läser varje dag i Pravda att Sv går bättre än nånsin, och arbetskraftsinvandringen är så högkvalificerad, så jag förstår inte varför pengarna inte flödar ut till medborgarna. Men det är nog jag som missat nåt.

Tillbaka on topic igen, till pensionen.
Nu behöver man ju inte vara geni för att förstå varför de höjer pensionsåldern. Självklart är det för att betala ut mindre pengar nu när det börjar bli brist i kassan.
Med fler som ska ha utan att nån gång ha gett, så blir det en naturlig väg att gå.
Och har de lite tur så hinner en hel del av de som vill ta ut pension tidigt trilla av pinn också, så då blir 3-årssparandet livsvarigt.
Sen förstår jag faktiskt inte hur det kan vara brist i kassan. Jag läser varje dag i Pravda att Sv går bättre än nånsin, och arbetskraftsinvandringen är så högkvalificerad, så jag förstår inte varför pengarna inte flödar ut till medborgarna. Men det är nog jag som missat nåt.

Så varifrån har du fått att det är "brist i kassan" i Sverige?

Jag har inte sett någon sådan åldersgräns
Nä, inte jag heller. Hoppas att det inte existerar, då blir jag nog pensionär om ett drygt år:D:D:D Fast med mitt flyt så skiter det väl sig på något sätt, bostadskraschen hjälper ju inte till:( Fast det är dumt att klaga, det kunde alltid varit värre:D

Så varifrån har du fått att det är "brist i kassan" i Sverige?
Nu vet jag att du inte bor i Sv, men för oss andra som bor där delvis är det ganska klart att nåt är sjukt i landet. Sjukvården går på knäna, äldrevården är obefintlig, och skolan ska vi inte tala om (knivmord och klanuppgörelser på rasten).
Och det är ju inte så att de höjer pensionerna precis.

Men nu vet jag att du kör med rosa glasögon och tror att allt är som förr, så det är ganska meningslöst att diskutera detta med dig då jag vet att du inte är mottaglig för nån annan bild än den du själv målat upp i thailändska obygden.

Jag skulle gärna bjuda hit dig till Sv så att du kan se med egna ögon hur det funkar här (el snarare inte funkar). Dock vill jag inte bli anmäld för hot, så jag avstår.
Hoppas du inte ser detta som ett personangrepp heller, trots att jag skriver till dig.

Här är kommentaren till sifforna du hittade på Pensionsmyndigheten:

"Medelvärde total pension. Detta inkluderar allmän pension, bostadstillägg, tjänstepension och privat pension."

Så Phonta räknade ju bort tjänstepension och antar även ev bostadstillägg och privatpension, så det gäller att jämföra rätt saker med rätt saker.

Som en anekdot var total pension i Danderyd mer än 29 000 .... medan Eda kommun var den knappt hälften ...
Javisst, fel av mig. Läste för fort först men tycker fortfarande att totala kostnaderna, intäkter är det som är väsentligt. Alla andra regler som jag precis som Phonta och säkert många med oss känner oss lurade av hade vi kunnat ta reda på och spelat efter de regler som finns/fanns men vem f,n funderade på sånt när man var 20 och odödlig. Jag skulle vilja se statistik på pensioner hos 50-talister som maxade studielånsmöjligheterna, jag tror/vet att det känns som en fantastisk investering idag för dom:wai:

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp