Sverige börjar jaga pensionärers pensioner.

• Trådstartare Trådstartare anonymous
  • Start datum Start datum

Det är ändrat nu, 1 år utan problem. Anses flytten som tillfällig och syftet är att komma tillbaka så finns ingen fastställd gräns.
Men det har inget med beskattning att göra.
Stämmer , fick reda på detta förra året jag med , trodde jag de flesta visste nu ... Undrar varför ,, de vill att vi skall lämna våra bostäder så de kan konfiskera dem:)

Finns nu mängder med "Svenskar " som åker hem under längre tider ,, de vill då ej bli utskrivna och därför har Sveriges regering gått dem till mötes genom att ändra lagen , man kan då ha allt kvar i Sverige , staten betalar under ett år om man vill besöka släktingar ,,Dvs bidragen kvarstårunder denna tid efterssom man inte blir utskriven , lysande ide tycker jag ;)

Varför skulle det inte ha med beskattning att göra, jag vet inte men du vet
Nej, det är en folkbokföringsak, beskattning avgörs om du har väsentlig anknytning till Sverige och inte endast var du bor.
Några saker som avgör är
  • är svensk medborgare
  • varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort
  • vistas utomlands för studier eller hälsoskäl
  • har en bostad i Sverige som är inrättad för åretruntbruk
  • har din familj kvar i Sverige
  • bedriver näringsverksamhet här i Sverige
  • är ekonomiskt engagerad i Sverige genom att inneha tillgångar som, direkt eller indirekt, ger ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet i Sverige
  • har fastighet i Sverige.

Innan någon tvångsutskrivs tar det lång tid.

Därför antas en person som flyttar ut från Sverige ha väsentlig anknytning hit under en tid av fem år efter avresedagen enligt den s.k. femårsregeln eller presumtionsregeln.

Vill man beskattas med SINK så är rådet att ansöka om detta, men det kan avvisas också.

Du själv ska visa att du inte längre har väsentlig anknytning till Sverige. Detta gäller i fem år från utresedagen.

Mer finns att läsa på skatteverkets hemsida.

Om man nu tycker att man vill byta från SINK till vanlig beskattning är det väldigt enkelt.
Man behöver inte resa till Sverige.

Du använder samma blankett för att välja beskattning enligt vanliga regler som när du ansöker om SINK (SKV 4350). Skriv under övriga upplysningar att du vill bli beskattad enligt inkomstskattelagen i stället för att betala SINK.

Stämmer , fick reda på detta förra året jag med , trodde jag de flesta visste nu ... Undrar varför ,, de vill att vi skall lämna våra bostäder så de kan konfiskera dem:)
Nä jag visste inte, så jag kan vara skriven i Sverige nu bo i Thailand och säga att jag planerar flytta tillbaka till Sverige som pensionär?

dina uträkningar ger jag inte mycket för se ovan
Är det inte bättre du gör en egen för din egen situation, allt finns på SKV hemsida hur man gör och vad som gäller.
Svenska skattelagar är inget för gissningar och inga nymodigheter heller, men de som är duktiga vet hur man betalar minst skatt. Annars får man be om hjälp om det är för svårt.

Har träffat allt för många I Thailand som gått all in i tron att det löser sig nog. Börjat ta ut sin tjänstepension på kortast möjliga tid vid 62, köpt hus och bil för sina livs besparingar och upptäcker vid 68 att bara allmänpensionen inte räcker till och det är tomt på kontot samt försäkringar saknas helt. Sen skyller man på politikerna.
Man är själv ansvarig för sin situation.

Är det inte bättre du gör en egen för din egen situation, allt finns på SKV hemsida hur man gör och vad som gäller.
Svenska skattelagar är inget för gissningar och inga nymodigheter heller, men de som är duktiga vet hur man betalar minst skatt. Annars får man be om hjälp om det är för svårt.

Har träffat allt för många I Thailand som gått all in i tron att det löser sig nog. Börjat ta ut sin tjänstepension på kortast möjliga tid vid 62, köpt hus och bil för sina livs besparingar och upptäcker vid 68 att bara allmänpensionen inte räcker till och det är tomt på kontot samt försäkringar saknas helt. Sen skyller man på politikerna.
Var o en gör som han vill men det drabbar inte mig

Något är ju fel med denna uträkning.
Tex
Skatt i Swe minus sink skall väl bli samma som redovisas i sista kolumnen, men det gör det inte.
Vidare så inträder det dubbla avdraget först det år man fyller 66 och inget annat.
Så är det i praktiken, men inte som det anges vid 65 år.
Att skriva sig i Swe och bo mer än 186 dagar om året i utlandet är mot Svensk lag, man skall vara skriven där man har sin huvudsakliga vistelseort. Undantag finns för vissa yrkesgrupper.
Du har ju rätt i att tabellen är felaktig. Det stämmer för SINK men för den andra "vanliga" beskattningen är den felaktig.

Dock verkar brytpunkten när det 2017 lönade sig att SINK skatta vara någorlunda rätt.

Vet inte om fribeloppet och prisbasbeloppet för 2018 är fastställt då är det ju inte så svårt att räkna ut nya brytpunkten ...

Du har ju rätt i att tabellen är felaktig. Det stämmer för SINK men för den andra "vanliga" beskattningen är den felaktig.

Dock verkar brytpunkten när det 2017 lönade sig att SINK skatta vara någorlunda rätt.

Vet inte om fribeloppet och prisbasbeloppet för 2018 är fastställt då är det ju inte så svårt att räkna ut nya brytpunkten ...
Det skiljer bara någon krona mer för varje år så det är marginellt

Senast redigerad av en moderator:

Det är inte fel att ta ut sin tjänstepension/privata pensioner under 5 år. Om du ex SINK beskattas ca 20 %. Men du kan inte spendera upp pengarna. Placera om de.

Sedan tar du upp ordet politiker. Skylla på. Jag skulle vilja säga att vara utlämnad till politikers nyckfullhet är inte kul. Livsfarligt. De kan besluta vad som helst. När som helst. Jag har slutat lita på de. I år höjdes skatten på ISK. Man tog bort avdragsrätten på sparande. Man skiter fullständigt i fastighetsmarknaden och dess sjukdomsbild. Vem skall betala vid ev krash. Bankerna? Mr bankakut Ingves? Industrin som nu tjänar pengar på vår låga krona? Nä pensionärerna och vanligt folk. Bevara mig för politiker.

Det skiljer bara någon krona mer för varje år så det är marginellt
Jo men nu när det blir 25% SINK (är det beslutat) så kanske de även ändrar fribeloppet .. det var så jag tänkte.

Det är inte fel att ta ut sin tjänstepension/privata pensioner under 5 år. Om du ex SINK beskattas ca 20 %. Men du kan inte spendera upp pengarna. Placera om de..

Fast det blir väl 25%, det är ju då bättre med Portugal där man betalar 0% (än så länge)

Det är inte fel att ta ut sin tjänstepension/privata pensioner under 5 år. Om du ex SINK beskattas ca 20 %. Men du kan inte spendera upp pengarna. Placera om de.

Sedan tar du upp ordet politiker. Skylla på. Jag skulle vilja säga att vara utlämnad till politikers nyckfullhet är inte kul. Livsfarligt. De kan besluta vad som helst. När som helst. Jag har slutat lita på de. I år höjdes skatten på ISK. Man tog bort avdragsrätten på sparande. Man skiter fullständigt i fastighetsmarknaden och dess sjukdomsbild. Vem skall betala vid ev krash. Bankerna? Mr bankakut Ingves? Industrin som nu tjänar pengar på vår låga krona? Nä pensionärerna och vanligt folk. Bevara mig för politiker.

Det bästa inlägget ni denna tråd, intill dagens datum

Jo men nu när det blir 25% SINK (är det beslutat) så kanske de även ändrar fribeloppet .. det var så jag tänkte.

Fast det blir väl 25%, det är ju då bättre med Portugal där man betalar 0% (än så länge)

Läste någon stans att detta med 25% skulle inte komma.Man hade ju ett nytt förslag om lägre skatt 2018 samt helt befriande för oss gamla lik under år 2020

Senast redigerad av en moderator:
Jag kollade upp nu, det ligger i förslaget och det ska röstas om i riksdagen den 22/11.

Nä jag visste inte, så jag kan vara skriven i Sverige nu bo i Thailand och säga att jag planerar flytta tillbaka till Sverige som pensionär?
Det snackas nu om att staten kan använda en speciell lagtext , då för att expropiera tillex sommarhus mm för att inhysa"behövande " bostadslösa i .. :) Det är inget skämt , Man har faktiskt från regeringshåll påtalat denna lag i SVT nyheter , så jag ärinte förvånad om så sker ..
Men som Kurant skriver .man kan bo utomland flera år samt vara skriven i Sverige , du kan uppbära garantipension mm bostadsbidrag under tiden då myndigheterna inte har koll på hur länge du är på semester i annat land ,, detta är vanligt förekommande idag , inget att skämta om ...

Läste precis förslaget på regeringens hemsida. Hur kan det inte vara någon storm om detta i nyheterna i Sverige? Det är ett ökat skatteuttag med 25% för många pensionärer som är bosatta utomlands.

Börjar fundera på om det inte är smartare för en annan att omgående börja pensionsspara utomlands istället för i Sverige. Som utvecklingen är nu känns det som att få 80talister kommer att uppleva en behaglig pension eller ålderspension över huvud taget.

Ni som bor i Thailand och har bra koll, är det rimligt att börja spara pengar där också för att säkra en behaglig pension eller är det sparande här i Sverige som gäller?

Läste precis förslaget på regeringens hemsida. Hur kan det inte vara någon storm om detta i nyheterna i Sverige? Det är ett ökat skatteuttag med 25% för många pensionärer som är bosatta utomlands.

Börjar fundera på om det inte är smartare för en annan att omgående börja pensionsspara utomlands istället för i Sverige. Som utvecklingen är nu känns det som att få 80talister kommer att uppleva en behaglig pension eller ålderspension över huvud taget.

Ni som bor i Thailand och har bra koll, är det rimligt att börja spara pengar där också för att säkra en behaglig pension eller är det sparande här i Sverige som gäller?
Just nu orkar jag inte läsa det, jag gör det sen, kanske. Eller så litar jag på din sammanfattning:(
Jag försökte läsa på lite i Thailand-Sverige, typ kapitalförsäkringar. Lyssna på "experter", känns lite stenbord.
Svårt, men generellt så.. större risk och större avkastning i Thailand men ingen VET ju.
Man får inget nobelpris om man förutspår att Thailands BNP kommer öka mer än Sveriges procentuellt i ganska lång tid framåt.;)
Är det rasistiskt att påstå att Sverige trots allt känns lite säkrare? Eller är jag naiv då?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp