Sverige i fotbolls VM

Finalerna i VM brukar vara ganska låsta, åtminstone dom jag upplevt sen 1974. Undantaget är väl Brasilien 2014 då tyskarna gjorde slarvsylta av brassarna.

Sen minns man ju 1978 med då Argentina med Mario Kempes i spetsen besegrade Holländarna.
Sen kan jag tycka att svajiga matcher med många mål där försvaren läcker inte är så roliga. Jag uppskattar nog mer bra försvarspel och ställningskrig.

BT

Semifinal var det då Tyskland kvaddade Brasilien med 7-1. Tyskland vann sedan finalen mot Argentina med 1 - 0.

Minns fö att jag var sjukt besviken över att inte Holland tog hem det där vm-guldet 1978. Har nog inte hållit på Argentina sedan dess...

Senast ändrad:
Det hoppas jag också för det är väl Trump som ska dela ut priset?
Vi får se vad grabbarna säger att vi ska spela på denna gången när vi kommer ner på jobbet idag.
Vita huset och Trump har inte sagt eller bekräftat han skall dela ut någonting.
FIFA ordföranden har sagt att han vill inkludera Trump.

Hej

5c0d0df9-119e-3abb-8a79-c13605a040ca

FOTBOLLS-VMSLUTSPELET

Bellingham kan ha spelat klart – riskerar avstängning​

Av Patrik Dahlin
Publicerad: I dag 21.06

Englands storstjärna Jude Bellingham riskerar att missa bronsmatchen mot Frankrike på lördag, skriver flera medier. Efter matchen mot Argentina syntes han slå till Argentinas Valentin Barco i bakhuvudet, vilket fångades på film.

Barco spelade inte men syntes hånfullt fira Argentinas kvitteringsmål framför engelska spelare
.

Mvh isan lover

Hej

9ac8e414-0212-3e1e-8263-4f6c6f54dd7b
Donald Trump och Gianni Infantino, arkivbild. (Dan Mullan / AP)
FOTBOLLS-VMMÄSTERSKAPET

Klart: Trump ska se finalen – och dela ut VM-pokalen​

Av Patrik Dahlin
Publicerad: I dag 20.07

Donald Trump kommer vara på plats på finalarenan i New Jersey när Spanien och Argentina gör upp om VM-guldet på söndag, meddelar Vita huset enligt AFP.

Vita husets talesperson Karoline Leavitt säger att presidentens närvaro ska kröna det ”mest framgångsrika” mästerskapet i USA:s historia.

Sky Sports-journalisten Rob Harris skriver på X att planen är att Trump ska dela ut VM-pokalen tillsammans med Fifa-basen Gianni Infantino.

Mvh isan lover

Inte billigt att se på fotboll.

Enligt The Athletic är genomsnittspriset för en finalbiljett 12 751 dollar, cirka 123 000 svenska kronor.

Fullkomligt bisarrt. Visst, tillgång och efterfrågan, men det borde kanske finnas lite gränser?! FIFA och alla andra vill naturligtvis tjäna så mycket de bara kan och idén med att även arbetare och medelklassen skall kunna gå är ett minne blott. Snart sitter väl bara techmiljardärer och oljeschejker och tittar på plats. :p

Haha, jag börjar låta som Göran Greider…

Fullkomligt bisarrt. Visst, tillgång och efterfrågan, men det borde kanske finnas lite gränser?! FIFA och alla andra vill naturligtvis tjäna så mycket de bara kan och idén med att även arbetare och medelklassen skall kunna gå är ett minne blott. Snart sitter väl bara techmiljardärer och oljeschejker och tittar på plats. :p

Dessutom på en stadion som tydligen räknas som en av dom sunkigaste i USA. Hoppas bara att inte röken från skogsbränderna i Canada och Minnesota ställer till alltför stora problem.

Vem är överraskad. Kapitalismens högborg USA förnekar sig aldrig. Arbetarklassport? Runt om i Europa i dom stora ligorna är 1000 kronor för en biljett inget ovanligt. Man har mer eller mindre plockat bort ståplatserna som skapade stämningen på matcherna i bland annat England och Italien. Idag är det nästan helt tyst på läktarna där slips och kavaj ofta dominerar klädstilen och lite artig klappning skapar atmosfären. Publiken på ståplats var fotbollens själ förr i världen på 70 och 80 talet. Jakten på pengar har förstört den själen numera.
Sponsras inte klubbarna av stenrika miljardärer har dom noll chans att konkurrera vilket i princip har inneburit att två tre lag prenumererar på ligatitlarna i olika länder i Europa plus champions League.
Därför utvecklingen i Sverige är bra där lag som Mjällby och Sirius kan skrälla mot dom större lagen och där biljettpriserna fortfarande gör att en familj med två barn har råd att besöka allsvenska matcher.
Dessutom har vi en ganska fantastisk ståplatspublik på många arenor numera. Bättre stämning när AIK spelar än när ex Manchester City eller Tottenham spelar.

BTT

Konstig match. Eller plojmatch som nån sade. Verkade inte som nån brydde sig särskilt mycket, vare sig spelarna framför allt
i Frankrike eller respektive lags förbundskaptener. Att starta med en helt ny backlinje(Frankrike) och utan de mest tongivande
spelarna(England) borde vara bevis nog. Kul med mål iof sig men jag vet inte, var ju trots allt en medalj som låg i potten.
Tänk i fall Sverige hade haft samma inställning i Usa 94. Då hade det kanske inte blivit nån bronsmedalj.

Konstig match. Eller plojmatch som nån sade. Verkade inte som nån brydde sig särskilt mycket, vare sig spelarna framför allt
i Frankrike eller respektive lags förbundskaptener. Att starta med en helt ny backlinje(Frankrike) och utan de mest tongivande
spelarna(England) borde vara bevis nog. Kul med mål iof sig men jag vet inte, var ju trots allt en medalj som låg i potten.
Tänk i fall Sverige hade haft samma inställning i Usa 94. Då hade det kanske inte blivit nån bronsmedalj.

Jag stängde av efter att England gjort 4-0. Då insåg jag att det hela var ett skämt eller en typ av träningsmatch. Trist när en bronsmedalj i ett VM inte betyder mer för länderna. Men jag är inte ett dugg överraskad. Pengar betyder mer för dagens proffs än medaljer gör.

BTT

Hej

2ee97f01-2546-31fc-b7c0-1cf58245cc1c

FOTBOLLS-VMSLUTSPELET

Stort drama och tio mål när England knep VM-bronset​

Av Daniel Persson
Publicerad: I går 21.52. Uppdaterad: I dag 01.03

England såg ut att ha punkterat bronsmatchen mot Frankrike redan efter en halvlek och en stabil 4–0-ledning. Men Frankrikes förbundskapten, Didier Deschamps, ville annorlunda. Han gjorde fyra byten i halvlek och fick på köpet ett helt nytt lag.

Två mål av Kylian Mbappé och ett av Bradley Barcola gjorde att de flesta vittrade en historisk fransk upphämtning. Och ytterligare tre mål skulle det bli, men med fördel för England.

Matchavgörande blev när den franske försvararen Malo Gusto rev ner en framstormade Djed Spence vilket gav straff för England. Målet var matchhjälten Bukayo Sakas tredje i matchen, och även om Ousmane Dembélé slog in 5–4 på tilläggstid var det för sent.

Slutresultatet skrevs till 6–4 i VM:s mest målrika bronsmatch hittills. Medaljen är också den första för ett engelskt herrlandslag i VM-sammanhang sedan 1966.

Matchfakta: England–Frankrike 6–4 (4–0)​

1–0 Declan Rice (2)

2–0 Ezri Konsa (18)

3–0 Bukayo Saka (37)

4–0 Bukayo Saka (45+1)

4–1 Kylian Mbappé (48)

4–2 Bradley Barcola (54)

4–3 Kylian Mbappé (66)

5–3 Bukayo Saka (straff, 87)

5–4 Ousmane Dembélé (90+6)

6–4 Jude Bellingham (90+8)f

Mvh isan lover

Ikväll lär det inte bli någon uppvisningsmatch i finalen. Många VM finaler har varit ganska försiktiga och låsta matcher. Men ikväll möts två offensivt lagda lag, Försvarsmässigt är väl Spanien bättre än Argentina. Vi får se om Spanien kan stänga ner Messi. Kan man det och Jamal har en bra kväll så tippar jag att Spanien blir världsmästare.

BTT

Ikväll lär det inte bli någon uppvisningsmatch i finalen. Många VM finaler har varit ganska försiktiga och låsta matcher. Men ikväll möts två offensivt lagda lag, Försvarsmässigt är väl Spanien bättre än Argentina. Vi får se om Spanien kan stänga ner Messi. Kan man det och Jamal har en bra kväll så tippar jag att Spanien blir världsmästare.

BTT
Jag hoppas att du får rätt, det är Spaniens tur i år. Det bör bli en spännande tillställning som jag hoppas att huvuddomare Vincic har stenkoll på. Viva España!

Jag stängde av efter att England gjort 4-0. Då insåg jag att det hela var ett skämt eller en typ av träningsmatch. Trist när en bronsmedalj i ett VM inte betyder mer för länderna. Men jag är inte ett dugg överraskad. Pengar betyder mer för dagens proffs än medaljer gör.

BTT
Kan undra vem som vill ha medaljer å pokaler 2026, det känns som 40-50 talet.....näää hellre fullspäckat konto

Liknande trådar

Tillbaka
Topp