Thaibaht, tråden för tankar kring SEK-THB kurser

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Långeman " sa:
Vad får du dina konstiga argument ifrån??????
Du envise man du har FEL SOM VANLIGT ett exempel. Var i Fiskebyn på besök i 2 dagar kollade på alla växlingskontor och då låg kursen på mellan 4.20 - 4.32 Om man i stället gjorde en överföring från Swe till Thaialnd samma tid så fick man 4.47 tbh / sekr..

Näst bästa alt. är ICA bankkort, med uttag i Thailand ingen avgift i SWE men 280 Tbh per uttag i Thailand, men var och en gör som man nvill men sprid inga dummheter och sluta påstå att jag har fel.
Jag svarade på inlägget att han fick bättre kurs på att ha kontanter än med kort. Så du påstår att han ljuger då eller

"hillmer " sa:
Jag svarade på inlägget att han fick bättre kurs på att ha kontanter än med kort. Så du påstår att han ljuger då eller
Överföringar bäst sen SEK med sig om man hittar någon växlare med bra kurs, sen uttag med svensktkort i ATM och sämst växla kontanter i Sverige.

Sen finns det varianter av alla dessa. Inget är svart eller vitt.

Man ska inte blanda ihop överföringar med uttag med svensktkort i ATM.

"Janne " sa:
Överföringar bäst sen SEK med sig om man hittar någon växlare med bra kurs, sen uttag med svensktkort i ATM och sämst växla kontanter i Sverige.

Sen finns det varianter av alla dessa. Inget är svart eller vitt.

Man ska inte blanda ihop överföringar med uttag med svensktkort i ATM.
Det är det som Långeman gör Jag har aldrig nekat till att bästa är med överföring men sen kommer kontanter Men det går inte in i hans skalle

"hillmer " sa:
Det är det som Långeman gör Jag har aldrig nekat till att bästa är med överföring men sen kommer kontanter Men det går inte in i hans skalle
ICA-kortet som Långeman hänvisar till är ju ett av undantaget då de inte tar avgift i Sverige ... sen beror det på uttagets storlek ... så skulle vilja säga att ni har lika mycket rätt eller fel båda ;)

"Långeman " sa:
Vad får du dina konstiga argument ifrån??????
Du envise man du har FEL SOM VANLIGT ett exempel. Var i Fiskebyn på besök i 2 dagar kollade på alla växlingskontor och då låg kursen på mellan 4.20 - 4.32 Om man i stället gjorde en överföring från Swe till Thaialnd samma tid så fick man 4.47 tbh / sekr..

Näst bästa alt. är ICA bankkort, med uttag i Thailand ingen avgift i SWE men 280 Tbh per uttag i Thailand, men var och en gör som man nvill men sprid inga dummheter och sluta påstå att jag har fel.

Vad menar du med överföring från swe till thailand? Om det är bättre än att ta med sig kontanter och växla på en växlingskontor så får du jätte gärna förklara hur man ska göra isåfall?

Men hur kommer det sig att bahten har sjunkit så mycket 4,20-4,47, detta är helt absurt!

"Janne " sa:
ICA-kortet som Långeman hänvisar till är ju ett av undantaget då de inte tar avgift i Sverige ... sen beror det på uttagets storlek ... så skulle vilja säga att ni har lika mycket rätt eller fel båda ;)

Hur hade du gått tillväga om du hade spenderat ungefär 25.000 + svkr?

Verkar som ingen håller med när det gäller växlingen?

"Kycklingen " sa:
Finns det verkligen folk som tar med sig en hög med kontanter idag när man ska vara borta i 1-6 mån?
Litet kontanter vill man ha....har 8000bath drygt sedan förra resan och brukar oftast ha några tusen svenska, växlar de svenska efterhand, 500-1000:-kr....När de tar slut blir det Knasiga korn eller svenska bankomatkortet....
Hur gör du?

"gibbe33 " sa:
Vad menar du med överföring från swe till thailand? Om det är bättre än att ta med sig kontanter och växla på en växlingskontor så får du jätte gärna förklara hur man ska göra isåfall?

Men hur kommer det sig att bahten har sjunkit så mycket 4,20-4,47, detta är helt absurt!

Va vi menar me överföring e om du har ett thaikonto så kan man göra sådana överföringar..

Annars e det cash eller svenska kort som gäller
Själv brukar jag nog ha en tia.i cash i svenska sen e det mina thaikonton o ett svenskt visa som gäller

Men det känns.som jag skulle behöva ha me.mig.maskinen me när.ja e ute ;)

"Hans Svensson " sa:
Litet kontanter vill man ha....har 8000bath drygt sedan förra resan och brukar oftast ha några tusen svenska, växlar de svenska efterhand, 500-1000:-kr....När de tar slut blir det Knasiga korn eller svenska bankomatkortet....
Hur gör du?

Jag tar med lite kontanter Skr som jag har på Landvetter och ev 500kr i reserv. Annars använder jag mitt master care. Förr gick jag till växlingskontor och tog ut 30.000 B åt gången, sista 3 resorna har jag tagit ut pengar ur automat. Pengarna som blir över tar jag hem sen tar jag med dom ner nästa resa, bra för då har man pengar dom första dagarna när man kommer ner.

Att jag ställde min fråga innan berodde på att det lät som en del här tar med sig hela semesterkassan i Skr för att växla dom där, mycket kontanter blir det då att frakta på.

"gibbe33 " sa:
Hur hade du gått tillväga om du hade spenderat ungefär 25.000 + svkr?

Verkar som ingen håller med när det gäller växlingen?

Nu pratar vi ju bara om en vecka ju ;););)

Skämt åsido jag brukar ta ut en 30 papp per gång i dom gula maskinerna.då klarar jag mig några dar om jag har tur....

De flesta tar nog ut med sitt svenska Master card eller Visa kort. Då man får betala avgift i både Sverige (ej ICA-kort) och Thailand så blir det oftast mer ekonomiskt med att ta med sig kontanter, men en för stor risk.

Överföring är direkt mellan bankerna, dvs du måste ha konto i en Thailändsk bank, har du inte det är det inget alternativ för dig.

Janne du som verkar ha koll om ja tar ut 30000 bath va blir mina avgifter gentemot mitt seb visa kort mellan tumme o pekfinger nu

"glimten66 " sa:
Janne du som verkar ha koll om ja tar ut 30000 bath va blir mina avgifter gentemot mitt seb visa kort mellan tumme o pekfinger nu
Du får väl 2% i Sverige och 180 Bath i Thailand är det väl så totalt 780 Bath.

"Janne " sa:
Hur räknar du nu?? Om jag tar ut med mitt Länsförsökringar kort Visa så tar dom 35 svenska och sen får jag betala 180 Bath på det . Så med en kurs på 4,50 så blir det ju 337 bath tillsammans eller har jag fel??

"Janne " sa:

Men i mitt fall i fjol så kunde jag inte ta ut mer än 20000 baht på atm maskiner, Swedbank kort.

Min uträkning: 20000/4,47(dagens kurs)= 4474kr kostar 20000baht mig, sen plus 1,5% av 4474 + 35kr uttaget sen 280 baht/4,47=62kr. 4474+67(1,5%)+35(uttaget)+62(thAiavgift)=4638
20000baht/4638=4,31 kursen med Swedbank kort.

Är jag ute och cyklar? Ni får jätte gärna rätta mig om något inte stämmer.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
209
Visningar
17 K
Anonym
A
A
Svar