Thaibaht, tråden för tankar kring SEK-THB kurser

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Frågan om man verkligen tjänar på att låta pensionen gå direkt till sitt THAI konto eller inte. , Tycker du har funkat rätt bra med AEON bank+ICA . . tror inte de blir nån direkt skillnad på kurs/avgifter eller? . . .

"Dave_Pattaya " sa:
Frågan om man verkligen tjänar på att låta pensionen gå direkt till sitt THAI konto eller inte. , Tycker du har funkat rätt bra med AEON bank+ICA . . tror inte de blir nån direkt skillnad på kurs/avgifter eller? . . .

Man vinner lite på att göra överföringen själv till Thaikonto, om man skickar i Swe kr. AMF skickar via Nordea och dom växlar i Swe och det ger sämre kurs.

Tänk på att avgiften skiljer ganska mycket mellan bankerna, vid överföring till annat land. Ica tar 100 sek H banken tar 40 sek, tror Nordea tar 50 sek. det blir också pengar per år

"Långeman " sa:
Man vinner lite på att göra överföringen själv till Thaikonto, om man skickar i Swe kr. AMF skickar via Nordea och dom växlar i Swe och det ger sämre kurs.

Tänk på att avgiften skiljer ganska mycket mellan bankerna, vid överföring till annat land. Ica tar 100 sek H banken tar 40 sek, tror Nordea tar 50 sek. det blir också pengar per år

Jösses Långeman du bara fortsätter och för folk bakom ljuset. Du fick en tillrättavisning, och information utav mackes helt gratis, och du vägrar att lyssna.... DU HAR FEL....

Men sluta att sprid det bland folk. Det är mer lönsamt att låta NORDEA t.ex. köpa thaibaht i Sverige, och instruera dom att föra över beloppet ifråga till ditt konto i Thailand, punkt slut!!

Pengarna går ALLTID via Bangkok bank, som tar ut en avgift på runt 250 baht för ALLA transaktioner Sverige-Thailand. Och sedan tar Er egna bank ut lite grand dom också....

För min privata del så brukar det "försvinna" runt 400 baht på vägen mellan Sverige och mitt konto i Khrung Thai Bank..

Ja långeman lyssna nu på den nya modden på forumet ;)
Han måste ha tråkigt i sin spilta ;)

Ett alternativ var väl att skapa ett SEK konto på Bangkok bank och låta pensionen går in där och växla o Thailand när man finner det förmånligt.

"cumulus " sa:
Jösses Långeman du bara fortsätter och för folk bakom ljuset. Du fick en tillrättavisning, och information utav mackes helt gratis, och du vägrar att lyssna.... DU HAR FEL....

Men sluta att sprid det bland folk. Det är mer lönsamt att låta NORDEA t.ex. köpa thaibaht i Sverige, och instruera dom att föra över beloppet ifråga till ditt konto i Thailand, punkt slut!!

Pengarna går ALLTID via Bangkok bank, som tar ut en avgift på runt 250 baht för ALLA transaktioner Sverige-Thailand. Och sedan tar Er egna bank ut lite grand dom också....

För min privata del så brukar det "försvinna" runt 400 baht på vägen mellan Sverige och mitt konto i Khrung Thai Bank..

OkEy efter alla dessa år kanske de är värdt å göra på detta sättet,
Har BangkokBank låter staten i SWE skicka direkt dit då. . .,

Öppna ett SEK konto i BKK bank.. kan de verkligen va lönande? trode iofs dom bara hade THB å USD konton . .

"Dave_Pattaya " sa:
OkEy efter alla dessa år kanske de är värdt å göra på detta sättet,
Har BangkokBank låter staten i SWE skicka direkt dit då. . .,

Öppna ett SEK konto i BKK bank.. kan de verkligen va lönande? trode iofs dom bara hade THB å USD konton . .
Jo de har SEK konto också ... lönande beror på om det blir kursnedgång eller uppgång ... dvs det vet man först efteråt ... och beror på när i tiden man behöver pengarna om man har råd att vänta.

"Janne " sa:
Jo de har SEK konto också ... lönande beror på om det blir kursnedgång eller uppgång ... dvs det vet man först efteråt ... och beror på när i tiden man behöver pengarna om man har råd att vänta.

Vad jag kan se är väl det bättre ränteläget, som gör att sparande i BKK bank vinner emot att låta dom stanna på Svenskt konto.

Jag blir varje månad av med 50 sek från Swedbank ,Siam c alternativt BKK tar 200 thbt för varje överföring om jag låter mottagarbankkontot stå för detta ..

Funderingar nu på att låta en mille thbt vara ett levnadskonto under 18 månader , resterande av sparslantarna sätter jag som vanligt in på ett högrä'ntekonto här i Thailand och får 4% under 15 månader ..Mina pensionsslantar rör jag sen inte från min Svenska bank under 15 månader .. har jag tur så tjänar jag ,dvs om kursen blir bättre alternativt förlorar grymt mycket om kronan rasar ......................

Gillar inte att spela , men hur fn vara säker ;)

"Långeman " sa:
Vad jag kan se är väl det bättre ränteläget, som gör att sparande i BKK bank vinner emot att låta dom stanna på Svenskt konto.

Jasså, jag tror att det handlar om att casha in bättre valutakurser, i alla fall helt klart är det det i första läget när det gäller pensionsbetalningarna.... På sparandet så är det naturligtvis räntan... ..

"Långeman " sa:
Om jag fattade det rätt så slapp man betala avgiften för överföringen om pengarna kom från Pensionsverket ... men annars stämmer det nog!

Svenska myndigheter skall inte veta ett ett skit om mina Thaikonton , allra minst det förbannade pensionsverket /försäkringskassan ;)

"Janne " sa:
Om jag fattade det rätt så slapp man betala avgiften för överföringen om pengarna kom från Pensionsverket ... men annars stämmer det nog!

Kanske det, men alla myndigheter i Sve skickar via Nordea som dom har avtal med.
Nordea skickar vad jag vet sedan tidigare, ej färsk info, bara i TBH til Thailand.

AMF skriver i sitt utskick::
Till utländska konton, sker överföringen sedan i en valuta som är " gångbar " i mottagarlandet. Slut citat.
Det innebär att dom växlar i Swe. samma med flera andra banker.

Sedan sklijer avg mellan Swe banker för utlandöverföringar, HB 40 sek ICA 100 sek för samma sak,dom andra mitt emellan.

"Janne " sa:

Tror knappast, att man slipper några kostnader, det drar dom nog från din utbet. du tycker du är dum, som inte bor i SWe och är arga på dig, för att du sinkskattar dessutom. 5555

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
209
Visningar
17 K
Anonym
A
A
Svar