Tips på thaikurs online

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
N

nakonsawan

Gäst
sawadee kap

Snubblade på en video med en kille som pratar om att lära sig thai. Han har precis som jag kört fast... Känner igen mig med att sitta med flera böcker och program på datorn/telefonen utan att få det att fastna

Han rekommenderar en kurs på nätet som jag tänkte försöka prova. Verkar bra vad tycker ni? Håller med om att det är jäkligt svårt komma någon vart när man väl lärt sig lite enka ord, man kommer liksom inte vidare utan att lära sig läsa deras alfabet...

Men man behöver behärska engelska bra för att ta åt sig av detta troligvis :)

http://www.learnthaionline.com/

Du behöver inte kunna veta vad deras tecken heter på thai, bara vilka tecken dom motsvarar i början och slutet av ett ord. Det finns mängder med appar till telefonen om deras alfabete
Sen om man vill lära sig läsa så kan man som jag gjorde, jag körde med Skype 2-3 dagar i veckan med en thailärare under några månader, då lärde jag mig mer då hon gav hemlexor varje gång, det gav mer iaf för mig.

Nu när jag var nere så köpte jag samma böcker som brudens grabb använder i skolan både textbok och övningsbok för årskurs 1 till 3

;)

Jag antar att du inte tittade på vad han sa i början av videon? Som han säger så finns det tusentals böcker och kurser men det är jättesvårt att få det fasta, man kommer liksom till en kunskapsplatå men kommer inte vidare när man lärt sig lite enkla ord och meningar. Jag sitter med mängder av appar jag provat och böcker jag försökt med och de har gett viss kunskap, har faktiskt dom där böckerna från thailändska skolan för åk 1-3 jag med som tjejen köpte med sist, dom man ska rita av tecknen 100 gånger och titta på bilder på hönor ormar och kronjuveler ;D

Sen säger ju alla olika hur det funkat bäst för just dom vad man ska lära sig, hur och varför. Vissa säger bry dig inte om det ena och det andra sen kommer någon och säger att det måste man visst det... Blir lätt förvirrande efter ett tag. Men efter att försökt olika vägar har jag märkt att om jag kan sätta ett tecken på ett ljud så börjar jag se tecknet framför mig när någon säger det ljudet i ett ord på thai och så vet jag precis vad som sas. svårt förklara men det hjälper mycket mer än att se det fonetiska ljudet framför sig!

Grejen med denna kursen för mig är hur han förenklat allt så bra och helt skippat vissa saker man inte behöver i början. Han jobbar med visuella minnesbilder för hur man kommer ihåg tecknen och mentalt kopplar saker till dom så att man lättare kommer ihåg dom samt hur man anväder dom. Det är inte lätt få tecknen fasta bara genom att titta på dom i flashcards eller höra en brusig röst säga gor gai i telefonen :P. Svårt förklara men för mig fungerade denna kurs suveränt.

Skype är säkert jättebra om man har en bra lärare. Det har jag också funderat på att prova.

Det är lättare att lära alla thai engelska eller svenska än att lära mig thai :) men jag ska inte ge upp. Helt obildbar kan man ju inte vara då man gott förstår skånska *lol*

Jag regade mig för gratis kursen.

Har nu på 15 minuter lärt mig 6 bokstäver. Metoden med att koppla bilder till bokstäverna funkar för mig.

Om det sitter i morgon också så tror jag att jag köper hela kursen.

/Anubaan

Det kändes lite som jag gjorde någon form av smygreklam eller gratisreklam igår, mest för att jag var så förbluffad själv att det fungerade! :P Men så var det inte, jag bara snubblade på denna sida av en slump.

Jag har också registrerat mig för gratiskursen och kört igenom den. Nu blir jag förvånad själv att jag lärt mig så många tecken. ;D ;D ;D

Han kör med den metoden att koppla bilder till bokstäverna och ju mer chockerande och politiskt inkorrekta ju bättre för då lär man inte glömma dom! När jag ser thai skrivet någonstans så ploppar dessa obskyra bilder på lady-boys med spikskor upp i huvudet och jag kan omöjligt glömma vad det är för bokstav. Dessutom delar han in alla tecken i 3 grupper: män, kvinnor och lady-boys. Det underlättar också att komma ihåg dom men det finns en poäng med det också senare i kursen när man kommer till avsnittet för toner...

Synd bara att den kompletta kursen är så dyr men kommer prova den ändå, är värt det om det fungerar för mig! :)

Ps: Varför översätter forumet ordet lady-boys till gränsöverskridande person automatiskt? fick sätta bindestreck för att få kvar ordet. Inte är väll det ordet en svordom eller? hahaha Ds.

"nakonsawan " sa:
Ps: Varför översätter forumet ordet lady-boys till gränsöverskridande person automatiskt? fick sätta bindestreck för att få kvar ordet. Inte är väll det ordet en svordom eller? hahaha Ds.

Det har jag me undrat många gånger kanske någon gått på en mina o råkat sätta på en ;)

önskar det fans en anmäl knapp på själva forumet så att jag kunde anmäla forumets censur för hets mot folkgrupp, eller hets mot lady-boys ;)

Tänkte bara tipsa om en sak. Har varit i kontakt med han som har skrivit och driver denna kursen i några dagar för att hjälpa han med lite tekniska problem på hans websida. Han förklarade då att websiten och kursen håller på att byggas om och uppdateras och priset höjas när det är klart. Han räknar med att ladda upp nya versionen på kursen vid månadskifter jan/feb Om man köper den innan dess får man så klart uppdateringen och det nya som kommer på på köpet när den blir dags.

Kan va bra veta om man går och funderar på att köpa den då den är ganska dyr tyvärr. Kommer kosta 105 euro nästa månad. kostar 80 euro idag. Fyndläge :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp