Byborna har säkert skrattat åt både hjälplösa dig och mig men hur många gånger tror du inte jag skrattat och ruskat på huvudet åt ointelligenta självutnämnda hantverkare i byn.
Sådana här utförda arbeten gör bara en med ärthjärna.
Snubbelrörhanverkaren.
Så det fick jag fixa till efteråt.
Sätta en strömbrytare 60 centimeter från dörrkarmen är ju också smart
, fick ändra på den också.
Klinkergolvet i badrummet är lagt utan fogmassa och golvbrunnen misslyckades de totalt med att sätta rätt
Och många många fler tokigheter, nä byborna har alldeles för höga tankar om sig själva, det är nog inte många fler än du som höjer dem till skyarna och anser att de är räddningen till omvärlden.
Hej
Ja visst är det så, vi kommer ju ifrån helt olika kulturer och har helt olika kunskaper och bakgrund, vi ser mycket av deras handlande och tänkande som ologiskt och t.o.m dumt, självklart tycker dom detsamma om oss, men ser man till landsbygden och den odla, jaga och samla kultur som många där fortfarande lever i ex.vis i Isaan så spelar dom naturligtvis i en helt egen division, här hövdar jag bestämt att vi har mycket att lära och om inte annat hur vi själva levde för tusentals årsedan.
När en bybo hittar svamp flätar han snabbt en korg av lämpliga växter att bära svampen i, dom känner till vilka löv, växter och rötter som kan användas till olika åkommor, har själv provat en del av dessa och vet att dessa fungerar, dom hittar ätbara saker på i träden, på marken, i jorden och i vattendragen.
Dom flätar fina fällor till fisk, ål och skaldjur som fungerar utmärkt och liknar dom som vi själva använde förr i tiden, dom vet var och hur dessa sen ska placerar för bästa fångst, dom fångar fåglar, ormar och annat ätbart i naturen, dom har kunskap om dom olika arterna, deras beteende och vilka spår dom lämnar efter sig o.s.v.
Att under en arbetsdag mitt i skogen kunna gräva upp vilda rotknölar som smakar ungefär som potatis, koka eller lägga dessa i glöden ifrån en eld, ta upp en flätad fiskfälla som har legat några timmar i ett dike eller damm och sen sitta ute i naturen och äta detta tillsammans är en upplevelse.
Jag upphör aldrig att imponeras av alla dom kunskaper dessa sista naturfolk i Thailand besitter, där människor ifrån städerna förmodligen skulle gå under hittar dom både mat, läkemedel och klarar mer eller mindre sin försörjning, att få vistas i deras sällskap och få ta del av deras kunskap ser jag som ett privilegium och rent nöje.
Men vill man uppleva det här får man skynda sig, bara under mina årliga återkommande vistelser i Isaan har antalet som fortfarande lever ett sånt här naturnära liv minskat rejält, nu är det nog bara ett tiotal män av över hundra i byn som lever fullt ut på det gamla sättet.
Mvh isan lover