Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Ibland får man lite ovanliga projekt på Beckholmen, finbesök som jag fått nöjet att projektleda.

IMG_5440.jpeg

IMG_5441.jpeg

IMG_5442.jpeg

IMG_5443.jpeg
Wow, Vasaorden är mycket vacker! Vårda henne ömt!

Har haft extra egentid idag. Brorsan behövde ingen hjälp. Högg bort det mesta skit närmast dammen först med lie och sedan putsning med lilla gräsklipparen. Resten med stora gräsklipparen. Det har varit mycket extra gräsklippning i år från mitten av juli tills nu. Karparna syntes inte idag. Snart dags att gå i ide.
IMG-5105.jpg

Här är mitt miljövänliga reningsverk Alnarps Cleanwater. Inga kemiska tillsatsen som behövs i många andra reningsverk.
IMG-5102.jpg

Gammalt foto.
220809-3.jpg

Jag är värd en extra stark efter dagens arbete. :)
unnamed (5).jpg

220809-3.jpg

Har haft extra egentid idag. Brorsan behövde ingen hjälp. Högg bort det mesta skit närmast dammen först med lie och sedan putsning med lilla gräsklipparen. Resten med stora gräsklipparen. Det har varit mycket extra gräsklippning i år från mitten av juli tills nu. Karparna syntes inte idag. Snart dags att gå i ide.
IMG-5105.jpg

Här är mitt miljövänliga reningsverk Alnarps Cleanwater. Inga kemiska tillsatsen som behövs i många andra reningsverk.
IMG-5102.jpg

Gammalt foto.
220809-3.jpg

unnamed (5).jpg

220809-3.jpg
Har du karparna som sällskap?

IMG-5105.jpg

IMG-5102.jpg

Gammalt foto.
220809-3.jpg

unnamed (5).jpg

220809-3.jpg
Snyggt :)
När man ser skottkärran så förstår man mer hur stor damm du har.

IMG-5105.jpg

IMG-5102.jpg

Gammalt foto.
220809-3.jpg

unnamed (5).jpg

220809-3.jpg
Håller med @Kycklingen verkligen snyggt:thumbsup:
Du har väl planterat in lite svenska flodkräftor också?

Hej

Ja visst är det så, vi kommer ju ifrån helt olika kulturer och har helt olika kunskaper och bakgrund, vi ser mycket av deras handlande och tänkande som ologiskt och t.o.m dumt, självklart tycker dom detsamma om oss, men ser man till landsbygden och den odla, jaga och samla kultur som många där fortfarande lever i ex.vis i Isaan så spelar dom naturligtvis i en helt egen division, här hövdar jag bestämt att vi har mycket att lära och om inte annat hur vi själva levde för tusentals årsedan.

När en bybo hittar svamp flätar han snabbt en korg av lämpliga växter att bära svampen i, dom känner till vilka löv, växter och rötter som kan användas till olika åkommor, har själv provat en del av dessa och vet att dessa fungerar, dom hittar ätbara saker på i träden, på marken, i jorden och i vattendragen.

Dom flätar fina fällor till fisk, ål och skaldjur som fungerar utmärkt och liknar dom som vi själva använde förr i tiden, dom vet var och hur dessa sen ska placerar för bästa fångst, dom fångar fåglar, ormar och annat ätbart i naturen, dom har kunskap om dom olika arterna, deras beteende och vilka spår dom lämnar efter sig o.s.v.
Att under en arbetsdag mitt i skogen kunna gräva upp vilda rotknölar som smakar ungefär som potatis, koka eller lägga dessa i glöden ifrån en eld, ta upp en flätad fiskfälla som har legat några timmar i ett dike eller damm och sen sitta ute i naturen och äta detta tillsammans är en upplevelse.

Jag upphör aldrig att imponeras av alla dom kunskaper dessa sista naturfolk i Thailand besitter, där människor ifrån städerna förmodligen skulle gå under hittar dom både mat, läkemedel och klarar mer eller mindre sin försörjning, att få vistas i deras sällskap och få ta del av deras kunskap ser jag som ett privilegium och rent nöje.

Men vill man uppleva det här får man skynda sig, bara under mina årliga återkommande vistelser i Isaan har antalet som fortfarande lever ett sånt här naturnära liv minskat rejält, nu är det nog bara ett tiotal män av över hundra i byn som lever fullt ut på det gamla sättet.

Mvh isan lover
Nu svarade du inte på det jag skrev.
Att byborna inte skulle vara bra på att fläta korgar plocka svamp löv gräs och rötter har jag inte nämnt men byggbranschen med allt vad de innebär är inte de självutnämda hantverkarna byxade till, så inget få göras om inte jag är hemma och övervakar dem för det kan sluta hur som helst.

Att byborna inte skulle vara bra på att fläta korgar plocka svamp löv gräs och rötter har jag inte nämnt men byggbranschen med allt vad de innebär är inte de självutnämda hantverkarna byxade till, så inget få göras om inte jag är hemma och övervakar dem för det kan sluta hur som helst.
Håller med, färdigheter med att överleva i naturen med primitiva metoder är inte samma sak som att klara av ett modernt samhälle med nya metoder och krav.

Håller med om att kunskap om modernare metoder än farfars är en bristvara. Brukar vara No problems till dess att kontrakt är skrivet och första betalningen erlagd.

Efter några dagar problems, problems, house to big and roof to high etc.

I många fall inte en susning om hur det rätteligen borde göras och kolla på Youtube vill man inte heller.
Håller med, färdigheter med att överleva i naturen med primitiva metoder är inte samma sak som att klara av ett modernt samhälle med nya metoder och krav.
Håller med om att kunskap om modernare metoder än farfars är en bristvara. Brukar vara No problems till dess att kontrakt är skrivet och första betalningen erlagd.

Efter några dagar problems, problems, house to big and roof to high etc.

I många fall inte en susning om hur det rätteligen borde göras och kolla på Youtube vill man inte heller.

Kommer ihåg en gång i byn. Svärfar var ju byhövding så hemma hos dom hände alltid något. Just nu kommer jag inte ihåg vad det var men folk kom dit och betalade pengar och det skulle hållas koll på vem som hade betalat och hur mycket. Förstod inte så mycket av snacket men insåg snart vad dom gjorde. Öppnade datorn och Excell. Visade några yngre herrar som jag kunde namnen på och började mata in dom i en kolumn samt hittade på lite siffror för vad dom hade betalat. Klickade sedan på summa och tjoff så hade Excell räknat ut vad flera personer försökte hålla reda på. Herrarna log och gjorde typ tummen upp men någon större framgång än så hade jag inte :laugh2:

Kan bara instämma, fruns kusin som är hantverkare drog vatten röret rakt över slambrunnen och fäste röret i locket med en klick cement.

Hej

Vad det gäller bygge så är dom duktiga på att bygga traditionella trähus, varje by har nog duktiga timmermän, snickare och murare, ibland även bra elektriker.

Men många saknar utbildning och kunskap gällande moderna tekniker, jag ser stora likheter mellan skolan och byggandet, när man frågar en lärare varför han/hon har sökt jobb som engelskalärare när denne inte kan någon engelska alls så blir svaret att det var ju engelskalärare dom sökte.

Lite samma tror jag att det är ute i byarna med byggjobb, vill någon bygga ex.vis ett hus så kommer säkerligen många helt utan kunskaper och erfarenhet att nappa på erbjudandet om jobb eftersom dom behöver inkomsten och resultatet blir ju tyvärr ofta därefter.

Jag har precis samma erfarenheter som dig när det gäller husbygge i byn med lokala förmågor.

Mvh isan lover

Hej

Idag blir det fiskpudding till lunch på ortens äldreboenden och skolor, pensionärer och kommunansällda får äta där,så idag blir det till att käka med arbetskamraterna på kommunen. Fiskpuddingen är välkänd och drar fullt hus i matsalen, många köper dessutom med sig en portion extra och käkar det imorgon också.

Måndag 4 september
Vegobullar serveras med gräslökssås, Krav pasta, lingonsylt, kokta grönsaker ( laktos, mjölkprotein, gluten, soja, baljväxt )
Ekologiska kycklingköttbullar serveras med gräddsås, Krav pasta, lingonsylt, kokta grönsaker ( laktos, mjölkprotein, gluten, baljväxt )
Tisdag 5 september
Pastagratäng med eko broccoli, salladsost och färska tomater (laktos, mjölkprotein, gluten)
Fiskpudding serveras med kokt potatis, skirat smör och gröna Krav ärtor
(laktos, mjölkprotein, ägg, fisk, baljväxt)
Onsdag 6 september
Krämig tomatsoppa med smak av basilika serveras med Krav pasta, creme fraiche klick och knäckebrödssmörgås med ost (laktos, mjölkprotein, gluten, sulfit)
Torsdag 7 september
Vårrullar serveras med sweet chili, kokt potatis alternativt cous cous och rostade morötter (laktos, mjölkprotein, gluten, ägg)
Franskinspirerad kycklinggryta med svensk kyckling serveras med kokt potatis alternativt cous cous och rostade morötter (laktos, mjölkprotein, gluten, sulfit, senap)
Fredag 8 september
Kikärtsbiffar serveras med tzatziki, kokt potatis, sallad ( laktos, mjölkprotein, baljväxt) Stekt makrill med varm dillsås, kokt potatis, kokta grönsaker
( laktos, mjölkprotein, gluten, fisk, baljväxt )

Till lunchen serveras salladsbuffé efter säsong med svenska ekologiska grönsaker, svenskt knäckebröd, Bregott, ekologisk mjölk (laktos, mjölkprotein, gluten)

Mvh isan lover

Hej

Idag blir det fiskpudding till lunch på ortens äldreboenden och skolor, pensionärer och kommunansällda får äta där,så idag blir det till att käka med arbetskamraterna på kommunen. Fiskpuddingen är välkänd och drar fullt hus i matsalen, många köper dessutom med sig en portion extra och käkar det imorgon också.

Måndag 4 september
Vegobullar serveras med gräslökssås, Krav pasta, lingonsylt, kokta grönsaker ( laktos, mjölkprotein, gluten, soja, baljväxt )
Ekologiska kycklingköttbullar serveras med gräddsås, Krav pasta, lingonsylt, kokta grönsaker ( laktos, mjölkprotein, gluten, baljväxt )
Tisdag 5 september
Pastagratäng med eko broccoli, salladsost och färska tomater (laktos, mjölkprotein, gluten)
Fiskpudding serveras med kokt potatis, skirat smör och gröna Krav ärtor
(laktos, mjölkprotein, ägg, fisk, baljväxt)
Onsdag 6 september
Krämig tomatsoppa med smak av basilika serveras med Krav pasta, creme fraiche klick och knäckebrödssmörgås med ost (laktos, mjölkprotein, gluten, sulfit)
Torsdag 7 september
Vårrullar serveras med sweet chili, kokt potatis alternativt cous cous och rostade morötter (laktos, mjölkprotein, gluten, ägg)
Franskinspirerad kycklinggryta med svensk kyckling serveras med kokt potatis alternativt cous cous och rostade morötter (laktos, mjölkprotein, gluten, sulfit, senap)
Fredag 8 september
Kikärtsbiffar serveras med tzatziki, kokt potatis, sallad ( laktos, mjölkprotein, baljväxt) Stekt makrill med varm dillsås, kokt potatis, kokta grönsaker
( laktos, mjölkprotein, gluten, fisk, baljväxt )

Till lunchen serveras salladsbuffé efter säsong med svenska ekologiska grönsaker, svenskt knäckebröd, Bregott, ekologisk mjölk (laktos, mjölkprotein, gluten)

Mvh isan lover
Vilken jäkla PK mat. Ser väl liknande ut i grabbens skola. Stackars barn :thumbsdown: Vuxnas PK experiment kan dom hålla på med själva och låta barnen få äta riktig mat.

Liknande trådar

M
Svar
7
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar