Är på sjukhuset och får s.k IVIG intravenöst och det blir även imorgon och på onsdag som en extra insats. Om en timma skall det vara klart för dagen så att jag kan ta bilen hem…
En kompis ringde nyss och var på gång att resa till Australien då den flytande plattformen jag jobbat på sedan 2016 skall lämna Australien 23 nov. Resan går sedan med följande planerade stopp för besättningsbyten, proviantering och bunkring av diesel mm: Mauritius, Namibia, Las Palmas och slutdestination Norge där bl.a. de 6 x 360 graders propellerenheterna på 3600 kW styck skall plockas bort från pontonernas botten utan att gå i torrdock för att bli överhalade. Första benet räknas ta bortåt 30 dagar så det kan bli lite på håret att hinna hem till jul sa kompisen. Hela resan kommer att ta mer än 100 dagar beräknat med ca 50 ton dieselförbrukning i dygnet enligt kalkylen och farten måste alltid anpassas hur hårt man kör mot att man har en tillräcklig bränslereserv beroende på hur resan går i verkligheten. Det rör sig inte precis om Warp (Ludricrous) Speed när plattformen kör för egen maskin utan det blir kanske en genomsnittsfart på ca 5 knop vilket är betydligt långsammare än vad ett väldigt långsamt fartyg rör sig med.