Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

 
Var på banken ett ärende och när jag väntade på min tur så stegade det fram en thailändska med en plastkasse full med sedlar !! Hon fick pula på ordentligt för att få in den i utrymmet mellan disken och glaset. Det var sedlar av alla valörer och sedelräknaren fick gå för högtryck en bra stund. Ingen höjde ens på ögonbrynen åt det som hände, själv funderade jag lite på vad som skulle hänt om det varit i Sverige. ;)
 
Statshuset i Kalmar?
Den lilla vigsellokalen med egen ingång för Borgerliga vigslar som ligger vägg i vägg med Råhuset (i hörnet där Stadshotellet ligger om man korsar gatan) i södra ändan av Stortorget.

Igår kväll så fick vi de 236 proffesionellt tagna bilder som Magnus på Fototjänster i Kalmar tog i färg och svartvitt och vi fick full tillgång till för bara 800 kronor (man får redigera själv) och som jag sparade ner på min PC samt ett litet Leaf minneskort med både USB & Lighting kontakt. Jag tror jag sätter frugan på att välja ut de bilder som hon gillar allra bäst för att göra tackkort och pappers kopior till inramningar etc. Magnus kan fixa allt man önskar mot extra kostnad naturligtvis och vill vi låta fixa några inramningar i Thailand så kan vi göra det på plats för att slippa packa ömtåliga papperskopior eller inramningar som tar plats eftersom vi har alla bilderna.

Vi har förutom detta bilder otroligt mycket som fotades och filmades med mobiltelefoner bl.a. min frus Iphone 13 Pro Plus och min lillasyster filmade hela vigseln på sin mobil så det finns mycket att gå igenom. Jag är själv inte så bra på foton då det aldrig varit ett stort intresse varken med bilder eller tekniskt för mig. Frugan inte tekniskt fotokunnig heller men hon älskar att ta foton i alla möjliga situationer som hamnar bl.a på våra Iphones och Ipads som delade bilder via ICloud.
 
Var på banken ett ärende och när jag väntade på min tur så stegade det fram en thailändska med en plastkasse full med sedlar !! Hon fick pula på ordentligt för att få in den i utrymmet mellan disken och glaset. Det var sedlar av alla valörer och sedelräknaren fick gå för högtryck en bra stund. Ingen höjde ens på ögonbrynen åt det som hände, själv funderade jag lite på vad som skulle hänt om det varit i Sverige. ;)
Köpte bil i fredags i Bangkok och vi skulle gå till min bank och överföra pengarna till bilfirmans bank som låg 50 meter bort

Tjejen på min bank tyckte det var bättre vi tog ut allt i kontanter och bar över för då slapp vi några hundra baht i överföringsavgift så det blev en rejäl hög med cash i en brun påse att knalla 50 meter med. Ingen av bankerna såg något onormalt i det !
 
Den lilla vigsellokalen med egen ingång för Borgerliga vigslar som ligger vägg i vägg med Råhuset (i hörnet där Stadshotellet ligger om man korsar gatan) i södra ändan av Stortorget.

Igår kväll så fick vi de 236 proffesionellt tagna bilder som Magnus på Fototjänster i Kalmar tog i färg och svartvitt och vi fick full tillgång till för bara 800 kronor (man får redigera själv) och som jag sparade ner på min PC samt ett litet Leaf minneskort med både USB & Lighting kontakt. Jag tror jag sätter frugan på att välja ut de bilder som hon gillar allra bäst för att göra tackkort och pappers kopior till inramningar etc. Magnus kan fixa allt man önskar mot extra kostnad naturligtvis och vill vi låta fixa några inramningar i Thailand så kan vi göra det på plats för att slippa packa ömtåliga papperskopior eller inramningar som tar plats eftersom vi har alla bilderna.

Vi har förutom detta bilder otroligt mycket som fotades och filmades med mobiltelefoner bl.a. min frus Iphone 13 Pro Plus och min lillasyster filmade hela vigseln på sin mobil så det finns mycket att gå igenom. Jag är själv inte så bra på foton då det aldrig varit ett stort intresse varken med bilder eller tekniskt för mig. Frugan inte tekniskt fotokunnig heller men hon älskar att ta foton i alla möjliga situationer som hamnar bl.a på våra Iphones och Ipads som delade bilder via ICloud.
Där gifte frugan och jag oss för drygt 23 år sen.
 
Är på sjukhuset och får s.k IVIG intravenöst och det blir även imorgon och på onsdag som en extra insats. Om en timma skall det vara klart för dagen så att jag kan ta bilen hem…

En kompis ringde nyss och var på gång att resa till Australien då den flytande plattformen jag jobbat på sedan 2016 skall lämna Australien 23 nov. Resan går sedan med följande planerade stopp för besättningsbyten, proviantering och bunkring av diesel mm: Mauritius, Namibia, Las Palmas och slutdestination Norge där bl.a. de 6 x 360 graders propellerenheterna på 3600 kW styck skall plockas bort från pontonernas botten utan att gå i torrdock för att bli överhalade. Första benet räknas ta bortåt 30 dagar så det kan bli lite på håret att hinna hem till jul sa kompisen. Hela resan kommer att ta mer än 100 dagar beräknat med ca 50 ton dieselförbrukning i dygnet enligt kalkylen och farten måste alltid anpassas hur hårt man kör mot att man har en tillräcklig bränslereserv beroende på hur resan går i verkligheten. Det rör sig inte precis om Warp (Ludricrous) Speed när plattformen kör för egen maskin utan det blir kanske en genomsnittsfart på ca 5 knop vilket är betydligt långsammare än vad ett väldigt långsamt fartyg rör sig med.
 
Är på sjukhuset och får s.k IVIG intravenöst och det blir även imorgon och på onsdag som en extra insats. Om en timma skall det vara klart för dagen så att jag kan ta bilen hem…

En kompis ringde nyss och var på gång att resa till Australien då den flytande plattformen jag jobbat på sedan 2016 skall lämna Australien 23 nov. Resan går sedan med följande planerade stopp för besättningsbyten, proviantering och bunkring av diesel mm: Mauritius, Namibia, Las Palmas och slutdestination Norge där bl.a. de 6 x 360 graders propellerenheterna på 3600 kW styck skall plockas bort från pontonernas botten utan att gå i torrdock för att bli överhalade. Första benet räknas ta bortåt 30 dagar så det kan bli lite på håret att hinna hem till jul sa kompisen. Hela resan kommer att ta mer än 100 dagar beräknat med ca 50 ton dieselförbrukning i dygnet enligt kalkylen och farten måste alltid anpassas hur hårt man kör mot att man har en tillräcklig bränslereserv beroende på hur resan går i verkligheten. Det rör sig inte precis om Warp (Ludricrous) Speed när plattformen kör för egen maskin utan det blir kanske en genomsnittsfart på ca 5 knop vilket är betydligt långsammare än vad ett väldigt långsamt fartyg rör sig med.
Usch, Australien till Norge via Cape i 5 knop. Fy tusan, jag hade blivit urless! Tyckte det var tråkigt mellan Shanghai och Göteborg via Singapore och Suez i 12,5 knop. Men var ju van vid Nord- och Östersjöfart med max 4 dygns resor.
 
Usch, Australien till Norge via Cape i 5 knop. Fy tusan, jag hade blivit urless! Tyckte det var tråkigt mellan Shanghai och Göteborg via Singapore och Suez i 12,5 knop. Men var ju van vid Nord- och Östersjöfart med max 4 dygns resor.
Längsta benet jag haft var med Nord Atlantic ett 150.000 TDW OBO fartyg (som kallades Paddan då det var 53 meter brett och kunde ta väldigt mycket last i förhållande till djupgåendet) från Norfolk Virginia till Kwang Yang i Syd-Korea på 53 dagar. Jag minns att när vi kommit i Atlanten ungefär ned till Ekvatorn så låg ett mindre riktigt gammalt fartyg på kollisionskurs mot oss så styrman på vakt fick väja lite. Han fick ingen kontakt med bryggan på andra fartyget via VHF’en och båda dörrarna var öppna till bryggan och vi kunde heller inte se någon på vakt när vi spanade. Det var dock aldrig någon risk för kollision med fint väder och mitt på ljusa dagen och manövern gjordes i god tid men intressant att stå och spana med kikare utan att se någon på vakt på den andra bryggan.
 
Längsta benet jag haft var med Nord Atlantic ett 150.000 TDW OBO fartyg (som kallades Paddan då det var 53 meter brett och kunde ta väldigt mycket last i förhållande till djupgåendet) från Norfolk Virginia till Kwang Yang i Syd-Korea på 53 dagar. Jag minns att när vi kommit i Atlanten ungefär ned till Ekvatorn så låg ett mindre riktigt gammalt fartyg på kollisionskurs mot oss så styrman på vakt fick väja lite. Han fick ingen kontakt med bryggan på andra fartyget via VHF’en och båda dörrarna var öppna till bryggan och vi kunde heller inte se någon på vakt när vi spanade. Det var dock aldrig någon risk för kollision med fint väder och mitt på ljusa dagen och manövern gjordes i god tid men intressant att stå och spana med kikare utan att se någon på vakt på den andra bryggan.
Oj. Jag som tyckte 17 dygn från Mombasa till Livorno var långt....
 
Oj. Jag som tyckte 17 dygn från Mombasa till Livorno var långt....
När jag satt i bilen på väg hem och lyssnade på musik så for tankarna lite som för Personlige Perssson när han åker tunnelbanan a la Cornelis Wreeswijkoch drog till minnes några saker.

När vi lämnade Norfolk med det som då den största kollasten på i närheten av 130.000 ton med ett djupgående på väldigt nära max. tillåtna djupgåendet på 48 fot så kom vi inte långt förrän det tog nästan helt stopp. Vi skiftade sjövattensug men det var inte mycket kylning fortfarande. När öppnade locket och tittade ner på det jöttestora sjövattens filtret var det fullt upp till kanten med sillliknande fisk och det går inte lyfta filtret när det är så tungt för det hade bara gått i bitar. Det var ett faslig sjå med att medelst hinkar och vad vi hade att dumpa fisk och det hamnade lite överallt inte minst på tank taket. När vi fått igång det sjövattensintaget så gav vi på oss detta också och det var mycket fisk där också men inte max fullt. Vi skiftade tillbaka igen men inget vidare kylning men så pass att vi kunde få lite mera fart. Vi började att splitta en av de två jättestora Plattkylarna (Värmeväxlarna) för Sjövatten/Färskvatten och hela sjövatteninloppet var fullt av fisk! Ingen tid för någon rengöring utan fort sommdet gick få ihop plattkylaren och få igång denna och sedan ge sig på den andra som också var full av fisk! Problemet var sedan över och det var bara så att vi tydligen hade gått igenom ett fiskstim…

Resan fortgick och enda fartyget jag såg på hela benet ner till Sydafrika var det vi fick gira för men jag är ju maskinist men havet såg tomt ut varenda dag och något fartyg hade inte heller synts ens på radarn då man gjorde ett besök hos styrman på vakt.

När vi kom fram till Syd-Korea så kunde vi inte komma in för att lossa direkt utan hamnade på redden under en del dagar och när vi hade fått undan en del jobb som t.ex. spola den otroligt hemska Osaka avgaspannan med Ecomnomizer, Vanliga samt en Superheater (fanns en ångturbin elgenerator) som buggts i två ex varav den första hade brunnit ner…Så kom chansen att gå iland för mig och några flera på en lite håla som inte var Kwang Yang men nära. Vi var lite töööörstigaaa och började bli hungriga och letade efter en plats att äta men det var inte lätt att hitta en plats som såg någorlunda anständig och ren ut. Men till slut hittade vi en koreansk barberque restaurant som var väldigt okej mot det vi sett tidigare. Vi satte oss ned vid de låga borden med grill i mitten och det kom en 3-4 sorters olika kött och Kimshi kål och lite av diverse och det var riktigt mysigt och stor omväxling till fartygsmaten tyckte jag. Ingen på restaurangen kunde någon engelska och vi lika lite koreanska men någon i gänget var lite undrande om vad det var för kött vi grillade och åt och speciellt det som var tämligen segt. Vet inte om de skämtade eller..men det lätt klart som Vov Vov från en av koreanerna på restaurangen varav några drog slutsatsen att det var ett visst sällskapsdjur och begav sig ifrån det låga bordet en stund.
 
Efter några år av inget företagande så börjar det så sakta röra på sig, så middag på Centara HH med min bästa polare från grundskolan och numera pensionerad börs CFO, njae vi får väl se hur det blir med våra pensions planer nu. :rolleyes: :wai::).......

IMG_6778.jpeg


IMG_6773.jpeg


IMG_2444.jpeg
 
När jag satt i bilen på väg hem och lyssnade på musik så for tankarna lite som för Personlige Perssson när han åker tunnelbanan a la Cornelis Wreeswijkoch drog till minnes några saker.

När vi lämnade Norfolk med det som då den största kollasten på i närheten av 130.000 ton med ett djupgående på väldigt nära max. tillåtna djupgåendet på 48 fot så kom vi inte långt förrän det tog nästan helt stopp. Vi skiftade sjövattensug men det var inte mycket kylning fortfarande. När öppnade locket och tittade ner på det jöttestora sjövattens filtret var det fullt upp till kanten med sillliknande fisk och det går inte lyfta filtret när det är så tungt för det hade bara gått i bitar. Det var ett faslig sjå med att medelst hinkar och vad vi hade att dumpa fisk och det hamnade lite överallt inte minst på tank taket. När vi fått igång det sjövattensintaget så gav vi på oss detta också och det var mycket fisk där också men inte max fullt. Vi skiftade tillbaka igen men inget vidare kylning men så pass att vi kunde få lite mera fart. Vi började att splitta en av de två jättestora Plattkylarna (Värmeväxlarna) för Sjövatten/Färskvatten och hela sjövatteninloppet var fullt av fisk! Ingen tid för någon rengöring utan fort sommdet gick få ihop plattkylaren och få igång denna och sedan ge sig på den andra som också var full av fisk! Problemet var sedan över och det var bara så att vi tydligen hade gått igenom ett fiskstim…

Resan fortgick och enda fartyget jag såg på hela benet ner till Sydafrika var det vi fick gira för men jag är ju maskinist men havet såg tomt ut varenda dag och något fartyg hade inte heller synts ens på radarn då man gjorde ett besök hos styrman på vakt.

När vi kom fram till Syd-Korea så kunde vi inte komma in för att lossa direkt utan hamnade på redden under en del dagar och när vi hade fått undan en del jobb som t.ex. spola den otroligt hemska Osaka avgaspannan med Ecomnomizer, Vanliga samt en Superheater (fanns en ångturbin elgenerator) som buggts i två ex varav den första hade brunnit ner…Så kom chansen att gå iland för mig och några flera på en lite håla som inte var Kwang Yang men nära. Vi var lite töööörstigaaa och började bli hungriga och letade efter en plats att äta men det var inte lätt att hitta en plats som såg någorlunda anständig och ren ut. Men till slut hittade vi en koreansk barberque restaurant som var väldigt okej mot det vi sett tidigare. Vi satte oss ned vid de låga borden med grill i mitten och det kom en 3-4 sorters olika kött och Kimshi kål och lite av diverse och det var riktigt mysigt och stor omväxling till fartygsmaten tyckte jag. Ingen på restaurangen kunde någon engelska och vi lika lite koreanska men någon i gänget var lite undrande om vad det var för kött vi grillade och åt och speciellt det som var tämligen segt. Vet inte om de skämtade eller..men det lätt klart som Vov Vov från en av koreanerna på restaurangen varav några drog slutsatsen att det var ett visst sällskapsdjur och begav sig ifrån det låga bordet en stund.
Hej. Ja Vov vov är ganska segt. Har ätit det själv i Israel en gång utan att veta vad det var innan det var för sent att ångra sig. MVH Lilla Fridolf.
 
 

Liknande trådar

M
Svar
7
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp