Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Hyrde en riktigt gammal o sleten jeep

20231204_120830.jpg

Idag blir det tidigt på gymmet, blir nog arbete redan kl 12:00 idag så får ta det innan lunch.
Kl är 10:15 här i uk.
Blir 4 olika bicepsövningar.
Sen kolla lite fler flygresor, börjar närma sig D-day, 3 dagar igen till bokning.

20231204_101155.jpg
Fasen vad jag saknar gym. Tog en googling på google maps och hittade ett 600m från oss. Visade sig att det var ett thai uteparksgym.
Det var inte riktigt samma utrustning jag hade tänkt mig.

Är på Central Pattaya Thaipassport Office och väntar på frugan som förnyar passet.
Långa köer så vi hann med lunch emellan köandet.
Dem har förmånen att kunna välja på 5 eller 10-årig giltighetstid.
Till 1000 respektive 1500 baht kostnad.

20231204_133614.jpg
Bra att det tydligen går att få ett nytt Thai pass med 10 års giltighet!

Får se om frugan kommer att kunna ta ut ett nytt Thai pass efter att hon registrerat att vi är gifta även i Thailand samt har ett nytt efternamn då hennes nuvarande pass gäller i nästan 2 år ytterligare. Det nämndes nyligen i någon tråd här på TS att någon ville ta ut ett nytt Thai pass efter namnbyte men att utställande myndigheten sa att först måste gamla passet med gamla efternamnet gått ut (eller kanske nästan gått ut?) Lösningen blev att "tappa bort" passet och sedan söka nytt. Samtidigt är det ju så att ett pass när man reser alltid skall ha minst 6 månaders giltighet kvar. Men om nu passet fortfarande är giltigt när man reser in som thailändsk medborgare in i Thailand så gäller väl inte någon 6 månaders regel eftersom hon är medborgare i landet.

Frugan väntar på nytt svenskt pass samt ID kort som troligen är klara att hämta på polisstationen under denna veckan. Avgiften blev 400 kr för nytt svenskt pass och 400 kr för nytt ID-kort.

Ringt idag även till SOS International angående att jag önskar få en permanent fullmakt att få prata för min frus vägnar om hon blir sjuk eller skadad men tyvärr går det inte att få en sådan utan det är fall till fall som gäller (undantaget då det står klart att t.ex. frugan omöjligt själv är i stånd att ta kontakt med SOS International). De har dock noterat från ett tidigare fall att jag fick prata med dem å hennes vägnar och även idag att jag frågat om en sådan fullmakt så detta bör ändå underlätta för framtiden. Men hoppas ju att detat aldrig skall bli nödvändigt!

Jag kommer som brukligt att teckna "Länsförsäkringars Reseförsäkring för längre utlandsvistelse" när frugan reser till Thailand rätt snart som är kopplad till SOS International i Danmark då hon kommer var i Thailand mer än 45 dagar. Kan tyvärr inte själv åka nu men hoppas det blir möjligt lite senare men måste då ha ett okej från min läkare...

Nong har svetsat en grind framgångsrikt. I dag ville frugan åka till IKEA. Vi ville egentligen till IKEA Sukhumvit men avstod eftersom vi inte visste hur det var med parkeringar där. Vi åkte till Bang Na i stället. Det var rätt mycket folk där. Vi handlade en del på IKEA. Jag åt köttbullar och kände mig svensk. Frugan åt en korv möjligen småländskt isterband. Det som förvånade mig var, att flera thais köpte julgranar för 2.000 B.
I morgon är det fars dag och helgdag. Rama IX firas också. Oklart program. Vet inte om någon nong dyker upp.

Liknande trådar

M
Svar
7
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar