Vad kan man odla i Isaan förutom ris?

E

EV

Gäst
Hemmaodlat är bäst , och det är många Thai kärringar som tycker att odla grönsaker sjölv och
fram för alt att skörda är en fantastisk känsla som inte går att köpa for pengar . Tänk att knipsa
av en chili eller en tomat det är for många en fantastisk känsla .

Min fru odlar chili, gurka,tomater,meloner,salladhuvud,(langa vet inte hur man stavar det på tai)grön lång grönsak, gräslök, vitlök, pumpa och mer och mer som jag har inte namn på så härligt bara plocka det som man vill över dagen alltid färskt.

Här är några bilder på odlingen hos frugan

1458179072680.jpg

1458179081095.jpg

1458179076779.jpg

Svärföräldrarna odlar en del grönsaker, vet inte exakt vad det är mer än tomat, Chilli, någon sallad, lök och bönor

Og mange ganger går dem bare rett ut i naturen og høster hva dem trenger. :)

Majs har jag hört skall kunna gå som andraskörd efter riset, om man nu inte tror på regn nog för en andra omgång ris.

Majs har jag hört skall kunna gå som andraskörd efter riset, om man nu inte tror på regn nog för en andra omgång ris.
Ja det odla dom alltid i byn jag bodde innan, där var det bara regn för en risskörd om året sen körde dom 1-2 skördar av ett snabbväxande majs, men det majset dög inte till att säljas som människoföda sa dom utan såldes som djurfoder.

Det finnes mange landsbyer i mitt område som dyrker tobakk.

Durien behöver värme och mycket fukt(75-90%) i isaan får vi för kallt i des-jan. Om temp går under +7 då dör durienbladen . Så isaan no no
Men nær jag var i Chiang Mai væxte det ett stort durian træd uppe i templet Doi Suthep, det templet låg 1700m øver havet och dær ær ju kallare æn Isaan?

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar