Varför registrera giftermål både i Thailand och i Sverige?

För UT krävde de det iaf. när vi sökte, men såg nu att det gällde visum från början :)
Turistvisum har la inget med giftermål att göra eg., gäller isf. besöksvisum?

För UT krävde de det iaf. när vi sökte, men såg nu att det gällde visum från början :)
Tråden är klippt från en annan tråd, så handlar om vigsel, visumbiten hängde väl med då det var en annan diskussion angående visum i tråden det är klippt ifrån.

Det var UT jag syftade på. Märkligt, finns ju inte ens krav på att man ska vara gift.

Diskussionen i tråden startade ju med att man som Thai utan UT behövde turistvisa snabbt vid akut sjukdom av nära anhörig.

Senast redigerad av en moderator:
  • eventuellt dokument som visar att äktenskapet är registrerat i ditt hemland.
Står faktiskt på mig sida att det ska registreras.

• eventuellt dokument som visar att äktenskapet är registrerat i ditt hemland.
Står faktiskt på mig sida att det ska registreras.
Jo jag känner nog igen formuleringen. Men de kan ju inte kräva att det görs. Men åberopar man skäl att man ingått äktenskap så visar det på seriösiteten.

Varför gifter man sig i bägge länderna om det räcker att vara gift bara i det ena landet?
Man behöver bara gifta sig i ett land och sen kan man registrera det i det andra. Jag ska ta mig själv som exempel. Vi fick en son -12 och genom att vårt äktenskap blev han Svensk medborgare samma dag han föddes. Vi måste ju därefter gå till ambasaden och registrera honom och då fick han sina kontrollsifror. Om jag hade dött efter hans födsel och vi inte varit registrerade i Sverge hade min fru fått ett litet helvete även om hon med juridisk hjälp senare skulle lyckas. Det kan också vara förmånligt med olika viseringar.
Det är ju så lätt, man behöver ju inte som i mitt fall åka till sverige. Och det kostar inget mer än en översättning av vigselbeviset.

Varför gifter man sig eg?
Vore intressant med en lista med anledningar/fördelar som ni ser.

I Thailand är det ju bara en registrering på någon Amphue som behövs, man behöver ett bevis på att man inte är gift tidigare.
Varför gifter man sig eg?
Vore intressant med en lista med anledningar/fördelar som ni ser.

För min del ger det ett ettårigt efterlevandeskydd till min fru.

Tänk på en sak när ni ingår äktenskap, enligt Thailändsk lag blir alla avtal mellan makarna träffade under äktenskapet ogiltiga. I mitt fall måste jag avtala om nyttjanderätt av tomten (Usufruct) innan registreringen.

I Thailand är det ju bara en registrering på någon Amphue som behövs, man behöver ett bevis på att man inte är gift tidigare.

För min del ger det ett ettårigt efterlevandeskydd till min fru.

Tänk på en sak när ni ingår äktenskap, enligt Thailändsk lag blir alla avtal mellan makarna träffade under äktenskapet ogiltiga. I mitt fall måste jag avtala om nyttjanderätt av tomten (Usufruct) innan registreringen.

Menar Du på fullt allvar: vad menar Du? alla avtal under äktenskapet blir ogiltiga??

Menar Du på fullt allvar: vad menar Du? alla avtal under äktenskapet blir ogiltiga??

Samtidigt som du säger upp äktenskapet i Thailand säger du upp alla avtal du har gjort med henne under äktenskapet. De blir ogiltiga. Av den anledningen vill många Amphuer inte skriva in Usufruct mellan makar eftersom den blir ogiltig vid skilsmässa.

Samtidigt som du säger upp äktenskapet i Thailand säger du upp alla avtal du har gjort med henne under äktenskapet. De blir ogiltiga. Av den anledningen vill många Amphuer inte skriva in Usufruct mellan makar eftersom den blir ogiltig vid skilsmässa.

Då menar Du att en bodelning under äktenskapet blir ogiltigförklarad vid en skilsmässa? även skulle ett äktenskapsförord bli ogiltigförklarad vid en separation, förordet går att registrera efter giftemålet, men ogiltigförklaras? jag får inte riktigt detta att gå ihop.
Funderar på detta med sinsod som gåva efter registreringen, detta är en gåva för giftermålet, då borde även denna ogiltigförklaras?
Jag kommer inte ihåg var jag läste om ett uttalande från högsta Domstolen, att Usufruckt gäller oavsett när det tecknades.

Då menar Du att en bodelning under äktenskapet blir ogiltigförklarad vid en skilsmässa? även skulle ett äktenskapsförord bli ogiltigförklarad vid en separation, förordet går att registrera efter giftemålet, men ogiltigförklaras? jag får inte riktigt detta att gå ihop.
Funderar på detta med sinsod som gåva efter registreringen, detta är en gåva för giftermålet, då borde även denna ogiltigförklaras?
Jag kommer inte ihåg var jag läste om ett uttalande från högsta Domstolen, att Usufruckt gäller oavsett när det tecknades.
Jag känner bara till reglerna för usufruct och hundra är jag inte, även om mina källor bör vara tillförlitliga.

Det finns också en förenklat skilsmässa om parterna är överens om alla delar och inte behöver gå till domstol. Då kan man bara registrera skilsmässan enligt egen överenskommelse och avtalen bryts inte.

Sinsord är väl en gåva och inget avtal ...

Jag känner bara till reglerna för usufruct och hundra är jag inte, även om mina källor bör vara tillförlitliga.

Du säger att Du känner till reglerna, ändock skriver Du att Du inte känner till reglerna, Du är inte hundra, Du får gärna ha din uppfattning, men tyvärr kan Du inte räkna med att jag delar densamma.

Du skrev i en tidigare tråd att jurister advokater skulle ha större möjligheter än andra, inte heller i detta delar jag din uppfattning, Birger, vilka är högst i hierkin, åklagar, riksåklagare, tingsrätten, hovrätten eller högsta domstolen? och Du vet väl att i Swe. behöver en del domare inte ha någon utbildning för att döma i mål, varken i Tingsrätten eller Hovrätten.

Ok något sånt avtal hade inte vi i varje fall ... jag betalade bröllopsmiddagen ... men inget avtal jag lovade bara!

Ett muntligt löfte/avtal är lika bindande som ett skriftligt...Du gav ett löfte om något, då finns ett avtal.

Du säger att Du känner till reglerna, ändock skriver Du att Du inte känner till reglerna, Du är inte hundra, Du får gärna ha din uppfattning, men tyvärr kan Du inte räkna med att jag delar densamma.

Du skrev i en tidigare tråd att jurister advokater skulle ha större möjligheter än andra, inte heller i detta delar jag din uppfattning, Birger, vilka är högst i hierkin, åklagar, riksåklagare, tingsrätten, hovrätten eller högsta domstolen? och Du vet väl att i Swe. behöver en del domare inte ha någon utbildning för att döma i mål, varken i Tingsrätten eller Hovrätten.

Jag har nog inte mer att tillägga, faktiskt och Du är ju fri att tro vad Du vill. //

Redigerats pga onödigt påhopp.

Liknande trådar

E
Svar
10
Visningar
8 K
anonymous
A
M
Svar