Varför registrera giftermål både i Thailand och i Sverige?

Jag är ledsen över att behöva bemöta Dig, men Du har faktiskt fel. En tingsrätt består av fem domare, av dessa är en en lagfaren jurist (rättens ordförande och han har utslagsröst), tre är politiskt tillsatta hobbydomare (nämnden) och en är elev (protokollförare, en jurkand som gör sin tingsmeritering). Alla har röst i domstolen, alla är domare. Det är kanske därför tingsrätters domar ser ut som dom ofta gör...
Du behöver inte var ledsen , egentligen är jag glad om jag har fel,,, Det visar ju att jag inte har stått bakom "skranket ";)
Ok , då har MAO Ubon rätt i sitt påstående , hobbydomare eller inte :) Nu tycker nog jag att en riktig domare är den utbildade inte nämdemännen , men det är som jag personligen ser det och då uppenbarligen fel ....Då vet jag bättre nu och skall då passa mig än mer för att hamna bakom ett gäng "Hobbydomare "
Låter inte precis som Sverige är en rättsstat i verkligheten utan mest i munnen på en Rikspajas

Nej, Du har rätt. Advokatskamfundet är bara en förening som man kan söka medlemskap i efter Jur.Kand -examen och tingsmeritering. Att vara advokat är bara att vara klubbmedlem.
Riktigt så anser inte min vän här i Swedala , eller om man vänder på det ,utan de meriter och utbildningar som krävs för att rätteligen kunna kalla sig domare kan du inte söka medlemsskap i samfundet ifråga,, och han är en riktig domare ,, en av de bättre , tråkigt nog inom sånt som jag inte borde ha nån nytta av , fastighetsaffärer och andra Twister inom detta ... men slantar finns det att tjäna .....grova slantar

Men det var kanske ungefär detta som du menade Birger :thumbsup: han satt som Domare under tro jag två år i perioder , det var en del i den meriteringen som krävs för att han skulle få titulera sig Domare ...

Senast redigerad av en moderator:
Tillägg: med "domare" i den text Phonta la in ovan, avses ganska säkert en "lagfaren domare", dvs ordföranden i en tings- eller hovrätt. Men även nämnden dömer! Ordf har utslagsröst vid jämt röstetal, men kan inte häva nämndens dom.
Rätt Birger , För mig är en Domare en just en lagfaren domare :) Inte en wannabe Domare ...............55555

Tillägg: med "domare" i den text Phonta la in ovan, avses ganska säkert en "lagfaren domare", dvs ordföranden i en tings- eller hovrätt. Men även nämnden dömer! Ordf har utslagsröst vid jämt röstetal, men kan inte häva nämndens dom.
Detta har jag förstått att Domaren själv inte är den som ensam ger utslaget i rätten ,, däremot kan som du säger vara den som avgör ,, ett skrämmande system detta med nämdemän , som jag i min okunskap ser det inte alls olikt Staternas system .... , Inte konstigt att en del som enligt osss vanliga medborgare borde få respass ur landet klarar sig , då uppenbarligen pga ett gäng Nmdemän som tillhör PK Maffaian UUUUrk..så vidrigt :(

Detta har jag förstått att Domaren själv inte är den som ensam ger utslaget i rätten ,, däremot kan som du säger vara den som avgör ,, ett skrämmande system detta med nämdemän , som jag i min okunskap ser det inte alls olikt Staternas system .... , Inte konstigt att en del som enligt osss vanliga medborgare borde få respass ur landet klarar sig , då uppenbarligen pga ett gäng Nmdemän som tillhör PK Maffaian UUUUrk..så vidrigt :(

Du vet inte hur rätt du har, nämnden är en ganska förfärlig samling av avdankade kommunalpolitiker som man avpolletterat till tingsrätterna. Nämndemän tillsätts ju politiskt. Några juridiska kunskaper har dom inte över huvud taget, men jag får nog säga att erfarna nämndemän kan vara rätt förnuftiga. I hovrätten är dom bättre, för dit krävs tingsmeritering och dessutom är dom färre där. Men ganska förfärliga ändå! Jag hade ett hovrättsmål (vårdnad och umgänge med barn) där jag var kärande och hade en advokat av "Åsa Romsontyp". Hon misslyckades med allt, vi bevisade inte ett skit och i slutänden vägrade jag betala räkningen. Vi vann inte ett enda yrkande och det skulle vi inte göra heller efter vad vi presterat, och lika förbannat skrev sig en nämndeman (kvinna!) skiljaktig och ville ge mig vinsten. Det var ju rart av henne, men det kan förbanne mig inte vara pga något vi bevisat! Och så får det inte vara, men i tingsrätten är sympatipåverkade domar närmast regel.

Jag har haft många mål som ombud (familjerätt, bara pappor) och det första man gjorde var att kolla in vilka som satt nämnd. Dominerades den av kvinnor, var man rökt.... Om man nu inte hade en bevisning som skulle räckt i ett mordåtal, men det har man ju aldrig... Jag har bett ordföranden väcka sovande nämndemän och jag har sett såna som varit så bakfulla att dom knappt kunnat se.... Nej, nämndemän är inget jag gillar.
Fast det finns ju bra också, systemet fungerar ju trots allt.

Du vet inte hur rätt du har, nämnden är en ganska förfärlig samling av avdankade kommunalpolitiker som man avpolletterat till tingsrätterna. Nämndemän tillsätts ju politiskt. Några juridiska kunskaper har dom inte över huvud taget, men jag får nog säga att erfarna nämndemän kan vara rätt förnuftiga. I hovrätten är dom bättre, för dit krävs tingsmeritering och dessutom är dom färre där. Men ganska förfärliga ändå! Jag hade ett hovrättsmål (vårdnad och umgänge med barn) där jag var kärande och hade en advokat av "Åsa Romsontyp". Hon misslyckades med allt, vi bevisade inte ett skit och i slutänden vägrade jag betala räkningen. Vi vann inte ett enda yrkande och det skulle vi inte göra heller efter vad vi presterat, och lika förbannat skrev sig en nämndeman (kvinna!) skiljaktig och ville ge mig vinsten. Det var ju rart av henne, men det kan förbanne mig inte vara pga något vi bevisat! Och så får det inte vara, men i tingsrätten är sympatipåverkade domar närmast regel.

Jag har haft många mål som ombud (familjerätt, bara pappor) och det första man gjorde var att kolla in vilka som satt nämnd. Dominerades den av kvinnor, var man rökt.... Om man nu inte hade en bevisning som skulle räckt i ett mordåtal, men det har man ju aldrig... Jag har bett ordföranden väcka sovande nämndemän och jag har sett såna som varit så bakfulla att dom knappt kunnat se.... Nej, nämndemän är inget jag gillar.
Fast det finns ju bra också, systemet fungerar ju trots allt.

Sakfrågan gäller som vissa påstår, att Usufruct avtal samt "alla" avtal upphör att gälla vid en skilsmässa....
vi ska väl försöka knyta tillbaka till vad saken gäller.

Just nu som jag ser att 2 personer gillar vad Birger skriver, så funderar jag på om Phonta och Pontiac-51 som gillar texten även gillar dom sakfel
som finns i texten....

Som jag skrev tidigare så har jag fått samma svar av isaan Lawers som Birger har fått på sitt håll , så jag förstår inte riktigt vad du menar med sakfel?

Som jag skrev tidigare så har jag fått samma svar av isaan Lawers som Birger har fått på sitt håll , så jag förstår inte riktigt vad du menar med sakfel?

Du har tryckt på "gillaknappen" i inlägget som Birger skrev, och då gillar Du väl Birgers sakfel? avdankade politiker....

Att Du har fått ett svar av Isaan Lawers, och Birger på sitt håll samma svar, innebär knappast att dessa svar är en sanning? kan det vara så att det finns "lycka till folket" att Du och Birger fått svaret skriftligt? tror nog att ett skriftligt svar skulle underlätta en hel del, låt mig gissa att skriftligt svar inte finns....

Jag fick skriftligt svar på denna fråga om Usufrucht ,har du skriftligt på motsatsen , låter som att du börjar känna att det drar i nacken , kan det vara så att du inte känner dig bekväm i din situation ?

Du har tryckt på "gillaknappen" i inlägget som Birger skrev, och då gillar Du väl Birgers sakfel? avdankade politiker....

Att Du har fått ett svar av Isaan Lawers, och Birger på sitt håll samma svar, innebär knappast att dessa svar är en sanning? kan det vara så att det finns "lycka till folket" att Du och Birger fått svaret skriftligt? tror nog att ett skriftligt svar skulle underlätta en hel del, låt mig gissa att skriftligt svar inte finns....

Du kan själv läsa lagen eller be någon Thai läsa för dig. I paragraf 1469 i "civil and Commercial code" framgår tydligt att alla avtal som ingås mellan makar inom äktenskapet kan sägas upp av endera parten utan att ange skäl.

Detta är ingen ovanligt lag och Thailand är inte unikt i detta. Det gäller alla avtal ingångna under äktenskapet, alltså även eventuell Usufruct. Därför tecknar de flesta amphuer inte Usufruct mellan makar.

Det där ville han inte ha från flera håll , ................:) Inte kul när man inser sina misstag för sent , sen behöver ju lyckligtvis inte detta aktualiseras ,även om det sker alltför ofta ...:(

När han inte får det svar han vill ha så börjar han skiva oförklarliga inlägg , nu söker han säkert efter en advokat eller annan person som kan ge annan info om detta med avtal ingångna under äktenskap , tror han har lite svårt att förstå att han avser Thailand , skriva tillex att muntliga avtal gäller 5555 Tveksamt ens om ett skrivet av en advokat gäller i Thailand , i alla fall om du är Farang , det verkar finnas avsteg från det mesta i de fallen

När han inte får det svar han vill ha så börjar han skiva oförklarliga inlägg , nu söker han säkert efter en advokat eller annan person som kan ge annan info om detta med avtal ingångna under äktenskap , tror han har lite svårt att förstå att han avser Thailand , skriva tillex att muntliga avtal gäller 5555 Tveksamt ens om ett skrivet av en advokat gäller i Thailand , i alla fall om du är Farang , det verkar finnas avsteg från det mesta i de fallen

Phonta, sakfrågan gällde att alla avtal upphör att gälla vid en skilsmässa, gäller detta även leasingavtal?

Det där ville han inte ha från flera håll , ................:) Inte kul när man inser sina misstag för sent , sen behöver ju lyckligtvis inte detta aktualiseras ,även om det sker alltför ofta ...:(

Varför påstår Du detta? det var just detta som jag efterfrågade, vid flera tillfällen har jag läst, "alla" avtal upphör att gälla, nu skriver Du och andra, "sen behöver ju lyckligtvis inte detta aktualiseras" "kan upphöra" med detta så innebär det att avtalet är gällande.

Liknande trådar

E
Svar
10
Visningar
8 K
anonymous
A
M
Svar
1
Visningar