Varför registrera giftermål både i Thailand och i Sverige?

Då menar Du att en bodelning under äktenskapet blir ogiltigförklarad vid en skilsmässa? även skulle ett äktenskapsförord bli ogiltigförklarad vid en separation, förordet går att registrera efter giftemålet, men ogiltigförklaras? jag får inte riktigt detta att gå ihop.
Funderar på detta med sinsod som gåva efter registreringen, detta är en gåva för giftermålet, då borde även denna ogiltigförklaras?
Jag kommer inte ihåg var jag läste om ett uttalande från högsta Domstolen, att Usufruckt gäller oavsett när det tecknades.
Varför inte tro på detta då , det är ju du själv som ev blir lidande , inte Birger , jag fick exakt samma info från advokaterna som jag rådfrågade om detta , en usufrucht som ingås /tecknas inom äktenskap mellan makar liggeri äktenskapet , dvs upplöses äktenskapet så är även under äktenskapets ingångna avtal upplösta så även Usufruchten .
Fö. Hur kan du tänka så som att du jämför ett usufruchtavtal med en sinsod , en sinsod har bara symbolisk betydelse .

Du säger att Du känner till reglerna, ändock skriver Du att Du inte känner till reglerna, Du är inte hundra, Du får gärna ha din uppfattning, men tyvärr kan Du inte räkna med att jag delar densamma.

Du skrev i en tidigare tråd att jurister advokater skulle ha större möjligheter än andra, inte heller i detta delar jag din uppfattning, Birger, vilka är högst i hierkin, åklagar, riksåklagare, tingsrätten, hovrätten eller högsta domstolen? och Du vet väl att i Swe. behöver en del domare inte ha någon utbildning för att döma i mål, varken i Tingsrätten eller Hovrätten.
:eek: Domare är oftast utbildade advokater , en Advokat som inte har suttit en viss tid som domare kan inte titulera sig som Advokat , detta ingår i utbildningen ,, undrar var du får din info ifrån :rolleyes:

Jag har nog inte mer att tillägga, faktiskt och Du är ju fri att tro vad Du vill. Är Du full, nu igen?

Det är bra Birger, att backa och lägga sig på rygg, i tid.

Du skriver: Är Du full, nu igen?[ Birger, detta är inte att skapa någon god sämja på forumet, och jag ogillar påståenden som inte är annat än sätta någon annan i en sämre dager, men Birger, jag förlåter dig för ditt övertramp, ty Du inte veta bättre.

Ett muntligt löfte/avtal är lika bindande som ett skriftligt...Du gav ett löfte om något, då finns ett avtal.
Hallå, du är i Thailand , finns inga dokument så existerar ingenting , knappt ens om det finns dokument :):)
Landet på låtsas 55555

Jag har nog inte mer att tillägga, faktiskt och Du är ju fri att tro vad Du vill. Är Du full, nu igen?

Först anser du att JoBee kommentar i en annan tråd var onödig om att någon var nollställd i hjärnan, sen i denna tråd använder du samma recept med att någon måste vara full. Hur fungerar människor egentligen undrar jag??

Ubon , du påstår att man som Domare inte behöver någon utbildning , vad snackar du om ,kan i viss mån förstå Birgers frågeställning

Detta från sakkunskapen
Vilken utbildning krävs för att bli Domare
Första steget till att bli domare måste man ha avlagt juristexamen/juris kandidatexamen, en utbildning som cirka fyra och ett halvt år. Sveriges Domstolar ser gärna att även de med erfarenhet från annan kvalificerad juridisk verksamhet, om du exempelvis varit advokat i några år.

Att studera till Domare
Att ha arbetat som notarie eller ha genomgått annan särskild domarutbildning är inte ett krav, snarare en värdefull erfarenhet och en möjlig väg vidare mot domaryrket. Sveriges Domstolar skapat Domstolsakademin. Avsikten är att den utbildning som ges genom Domstolsakademin ska anpassas efter den enskilde domarens behov och ge tillfälle att under anställningens första månader varva teori och praktik

Behörighetskrav för Domare
Då domare är utbildade jurister krävs att du studerar till jurist först och uppfyller behörighetskraven för juristprogrammet som du hittar i områdesbehörighet A1.

Så om du har denna ringa eller obefintliga kunskap i ämnet så kanske bättre att lägga ner ....:rolleyes:

Själv tänker jag närmast på nämdemännen, dom är med och dömer, därmed så är dom domare....

Själv tänker jag närmast på nämdemännen, dom är med och dömer, därmed så är dom domare....
:eek:Eeeeeee Nämdeman /Nämdemän är inga Domare , hur kan du påstå något sånt , i så fall så är varje jurymedlem i en Amerikansk jury en domare ,, det får stå för dig , tror ingen annan har så dålig koll som du tycks ha Ubon . Om de är att jämföra med något så är de motsvarigheten till en jury ....:)

:eek: Domare är oftast utbildade advokater , en Advokat som inte har suttit en viss tid som domare kan inte titulera sig som Advokat , detta ingår i utbildningen ,, undrar var du får din info ifrån :rolleyes:

Phonta, tycker nog Du slirar lite, en Advokat som inte har suttit en viss tid som domare kan inte titulera sig som Advokat , tror nog att det är tingsmeriteringen Du tänker på?

Jag är säker på, att kunna titulera sig advokat så ska man sökt och blivit medlem i advokatsamfundet.

Var jag får min info. ifrån? kanske gammal skåpmat?

Du skriver: Är Du full, nu igen?[ Birger, detta är inte att skapa någon god sämja på forumet, och jag ogillar påståenden som inte är annat än sätta någon annan i en sämre dager, men Birger, jag förlåter dig för ditt övertramp, ty Du inte veta bättre.

Du yrar en hoper guano som inte hänger i hop ett skvatt och du har skrivit rena dillerierna tidigare. Det är rimligt att undra om Du är full och om svaret är: ja, så är det inget fel i det. F.n, jag är full nu! Jag firar att det idag på morgonen var jämt ett år sedan jag flyttade hit.

Phonta, tycker nog Du slirar lite, en Advokat som inte har suttit en viss tid som domare kan inte titulera sig som Advokat , tror nog att det är tingsmeriteringen Du tänker på?

Jag är säker på, att kunna titulera sig advokat så ska man sökt och blivit medlem i advokatsamfundet.

Var jag får min info. ifrån? kanske gammal skåpmat?

Nej, Du har rätt. Advokatskamfundet är bara en förening som man kan söka medlemskap i efter Jur.Kand -examen och tingsmeritering. Att vara advokat är bara att vara klubbmedlem.

:eek:Eeeeeee Nämdeman /Nämdemän är inga Domare , hur kan du påstå något sånt , i så fall så är varje jurymedlem i en Amerikansk jury en domare ,, det får stå för dig , tror ingen annan har så dålig koll som du tycks ha Ubon . Om de är att jämföra med något så är de motsvarigheten till en jury ....:)
Jag är ledsen över att behöva bemöta Dig, men Du har faktiskt fel. En tingsrätt består av fem domare, av dessa är en en lagfaren jurist (rättens ordförande och han har utslagsröst), tre är politiskt tillsatta hobbydomare (nämnden) och en är elev (protokollförare, en jurkand som gör sin tingsmeritering). Alla har röst i domstolen, alla är domare. Det är kanske därför tingsrätters domar ser ut som dom ofta gör...

-vet inte bättre, skall det vara.

Tillägg: med "domare" i den text Phonta la in ovan, avses ganska säkert en "lagfaren domare", dvs ordföranden i en tings- eller hovrätt. Men även nämnden dömer! Ordf har utslagsröst vid jämt röstetal, men kan inte häva nämndens dom.

Tillägg: med "domare" i den text Phonta la in ovan, avses ganska säkert en "lagfaren domare", dvs ordföranden i en tings- eller hovrätt. Men även nämnden dömer! Ordf har utslagsröst vid jämt röstetal, men kan inte häva nämndens dom.

men kan inte häva nämndens dom,
Du menar väl "man"?

men kan inte häva nämndens dom,
Du menar väl "man"?

Vad Phonta menar vet inte jag, jag skrev en del domare.

I mitt inlägg skrev jag:

Du vet väl att i Swe. behöver en del domare inte ha någon utbildning för att döma i mål, varken i Tingsrätten eller Hovrätten

Nej, Du har rätt. Advokatskamfundet är bara en förening som man kan söka medlemskap i efter Jur.Kand -examen och tingsmeritering. Att vara advokat är bara att vara klubbmedlem.

Behövs nog några års erfarenhet innan man söker och blir beviljad att använda titeln advokat.

Det är ett samfund, varken en klubb eller förening...och dessutom ett registrerat varumärke.

Liknande trådar

E
Svar
10
Visningar
8 K
anonymous
A
M
Svar
1
Visningar