Varför barnbidrag i sverige? Har man inte råd med sina barn?

Och jag går och fiskar 555;) @Micke.T skrev om en massa gamla sura gubbar;). Undrar om inte PG- Gyllenhammar tillhör den skaran då:laugh:......???? Nej förresten,, han får ju också barnbidrag till sin 1- åriga dotter. Grattis din gamle volvochef:afro::laugh::-*;)

Tror inte folk menar att inget fungerar utan att det fungerar inte som de vill att det skall fungera för det finns lika många synpunkter på hur saker skall fungera som det finns människor på denna Jord, ungefär så tror jag att det fungerar:D

Nu var det ju menat som ironi efter allt gnäll om hur dåligt allt är i Sverige. Jag tycker personligen att det mesta funkar bra.

Nu var det ju menat som ironi efter allt gnäll om hur dåligt allt är i Sverige. Jag tycker personligen att det mesta funkar bra.

Jo men mitt var också lite ironi, tycker väl också att vi egentligen har det väldigt bra, man kunde ju haft oturen att bo i Rakka.

Är mest förvånad att det tunga gardet inte varit inne å slaktat i den trevliga ton vi håller ännu:D
Jag lider med dig @Lyco inga bidrag fy fn:D;)

Är mest förvånad att det tunga gardet inte varit inne å slaktat i den trevliga ton vi håller ännu:D
Jag lider med dig @Lyco inga bidrag fy fn:D;)

Nä men jag kan ju se fram emot ett snart, första och sista antagligen, ja kanske bostadsbidrag men det vete fan om jag kvalificerar mig där.:D

Så du hade inte skaffat barn om du inte fått barnbidrag?? Det var ju just det jag skrev tidigare...
De som har pengar får ett bidrag som de sparar... Inte de som behöver det... :(

Som jag skrev var det ett av incitamenten till att skaffa det andra. Jag planerar inte bara att jag ska klara att ha barn utan att de ska klara sig när de flyttar hemifrån och då passade det bra med barnbidrag.

Skillnaden är att de som verkligen behöver ekonomisk hjälp från försäkrings kassan inte får det...
När svårt cancersjuka människor måste jobba eftersom försäkringskassan friskförklarar dem oberoende av vad läkarna skriver. Därav Sjuk kassan.. ( Det hette det förr ). Nu är det mer berättigat eftersom det är FK som är sjuka i huvudet... Ingen empati för folk längre.. Nuuuu .. Bara besparingar som ger meriter i CVt... :mad::mad::mad:

Birger syftade nog på särskrivningen. Skillnad på sjuk kassan och sjukkassan. ;)

55555 Det var fan i mig den bästa förklaringen till varför vi har barnbidrag.. En ca 70 år gammal kvarleva.
Har inte svenskarnas levnads standar ökat på 70 år? Ingen behöver ett ALLMÄNT barnbidrag idag.
På den tiden för 70-80 år sedan var det minsann ingen lek på rosor för familjerna. Nu har de allt..
Bostad, mobiler , internet mm. Bättre behovspröva det som med sjuk kassan..
Som det är i dag så sparar många barnbidraget till barnen blir äldre... iiiiinte riktigt tanken bakom varför man började med det.
Ok!!
Man har 2 barn.
Man får då 2250 kr/mån. dvs 27 000 kr/år.
Det betalas ut under 15 år. 15 x 27 000 kr = 405 000 kr på sparkontot den dagen de fyller 16 år.... :)

Då måste jag citera Lycos Citat:
Målsättningen med det allmänna barnbidraget var att utjämna de klyftor mellan rika och fattiga
555555555 Do dutt chani... :xmas_smiley:
Du kan ju fråga en ensamstående undersköterska med två elleer tre barn hur hennes ekonomiska situation ser ut, tror inte det är en dans på rosor för henne.
Ock de är många som lever på marginalerna.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp