VISUM TILL SVERIGE

Vi har nyss fått tillbaka visumet från Bangkok.
Ladda ner och skriv ut dokumenten som behövs för dig som inbjudare,
Du behöver personbevis, kopia på pass, bankutdrag för senaste 3 månader, anställning, bostad mm.
Styrkt relation med bilder tillsammans och chathistorik kan behövas
Fyll i den exakt som det står och skicka allt till damen.

Hon ska fylla i en annat formulär med nästan 30 poster innan besöket hos VFSGlobal.

Bara engelska och svenska får användas i formuläret

Följ checklistan exakt.
Du kan skriva ut det åt henne och skicka samtidigt.

Orsak till avslag är oftast att relationen inte har varit tillräckligt lång. En date på en två veckors semester räcker sällan.
Man ska ha träffats på riktigt och inte bara online.
Ambassaden bedömer att hon inte tänker lämna Schengen inom 90 dagar.
Arbetslös utan barn är knappt lönt att söka.
Den sökande ska ha en orsak till att återvända som arbete, egen bostad, barn ody.

Vid intervju kommer dom som regel att ställa personliga frågor om dig som inbjudare som namn på syskon, barn mm.

Avgiften är 80€ plus avgifter till VFSGlobal.
Är alla papper i ordning tar det 10-15 arbetsdagar innan det är klart.

Flygbiljetter och försäkring ska finnas vid ansökan.
Finns bolag som betalar tillbaka 80-90% vid avslag.

Det verkar lättare att få visum om man träffats innan pandemin och hållit regelbunden kontakt som kan styrkas.

Vi har nyss fått tillbaka visumet från Bangkok.
Ladda ner och skriv ut dokumenten som behövs för dig som inbjudare,
Du behöver personbevis, kopia på pass, bankutdrag för senaste 3 månader, anställning, bostad mm.
Styrkt relation med bilder tillsammans och chathistorik kan behövas
Fyll i den exakt som det står och skicka allt till damen.

Hon ska fylla i en annat formulär med nästan 30 poster innan besöket hos VFSGlobal.

Bara engelska och svenska får användas i formuläret

Följ checklistan exakt.
Du kan skriva ut det åt henne och skicka samtidigt.

Orsak till avslag är oftast att relationen inte har varit tillräckligt lång. En date på en två veckors semester räcker sällan.
Man ska ha träffats på riktigt och inte bara online.
Ambassaden bedömer att hon inte tänker lämna Schengen inom 90 dagar.
Arbetslös utan barn är knappt lönt att söka.
Den sökande ska ha en orsak till att återvända som arbete, egen bostad, barn ody.

Vid intervju kommer dom som regel att ställa personliga frågor om dig som inbjudare som namn på syskon, barn mm.

Avgiften är 80€ plus avgifter till VFSGlobal.
Är alla papper i ordning tar det 10-15 arbetsdagar innan det är klart.

Flygbiljetter och försäkring ska finnas vid ansökan.
Finns bolag som betalar tillbaka 80-90% vid avslag.

Det verkar lättare att få visum om man träffats innan pandemin och hållit regelbunden kontakt som kan styrkas.
Det är precis det här jag behöver få veta. Tack!

Det är precis det här jag behöver få veta. Tack!
Synd bara att du fick fel info i det svaret.

Flygbiljett behövs INTE, dessutom är priset fel.

Du har fått RÄTT svar tidigare i tråden. Nämligen att gå in på VFS hemsida och ladda ner deras checklista. Där står exakt vad som behövs.

Gummans bror sökte för 3v sedan. Så rätt färska uppgifter på detta.

Man måste boka besöket på VFS, kan vara en/två veckors väntetid, ha med det i beräkningen, så ni bokar i tid.

Flygbiljett behövs INTE
Hur gör man då för att uppfylla kravet som jag fetmarkerat ?

"För att få ett visum för att besöka släkt och vänner behöver du
ha ett pass som är giltigt minst tre månader efter att visumet har slutat gälla, är utfärdat under den senaste tioårsperioden och har minst två tomma sidor
  • kunna beskriva syftet med besöket
  • ha fått en inbjudan från den person du ska besöka (blanketten Inbjudan inför ansökan om Schengenvisering, 240011 Pdf, 1.4 MB, öppnas i nytt fönster.)
  • ha en individuell medicinsk reseförsäkring som täcker de kostnader som kan uppstå i samband med akut läkarhjälp, brådskande sjukhusvård eller transport till hemlandet av medicinska skäl (försäkringen ska täcka kostnader på minst 30 000 euro och gälla i alla Schengenländer)
  • ha pengar för uppehälle och hemresa (Sverige kräver att du har 450 kronor för varje dag som besöket i Sverige varar, vilket också kan bekostas av den inbjudande personen)
  • visa att du har för avsikt att lämna Sverige och Schengenområdet senast sista dagen för visumtidens giltighet
  • ett fotografi i passformat som är taget rakt framifrån och som inte är äldre än sex månader (endast för dig som inte infinner dig personligen för att ansöka)
  • andra dokument som ambassaden kan kräva."

För turistvisum är det att föredra ja... står med på checklistan.

Allting handlar ju om att övertyga dem om att syftet med resan är genuint och inte nått fuffens. Att då skriva några rader om vad som avses att göras på resan är ju inte särskilt konstigt.
OK, syftet med resan ska väl finnas med men någon specifik resplan behövs väl inte numera ? Var på checklistan står det i så fall ?

Senast ändrad:
Flygbiljett behövs INTE, dessutom är priset fel.
Möjligt att det är olika regler för visum från Thailand och Filippinerna.

Här krävs bokade flygbiljetter tor och bevis om försäkring som täcker 30.000€.

Priset 80€ vet jag är rätt.
VFSGlobal tar sen sina avgifter och frakt för att skicka allt tor Bangkok med kurirpost tillkommer.

OK, syftet med resan ska väl finnas med men någon specifik resplan behövs väl inte numera ? Var på checklistan står det i så fall ?
Behövs ingen specifik resplan.
Det står Proof of Accommodation och kan man fylla i inbjudarens adress.

Både ansökningsformulär och checklista skiljer sig mot de som vi använde 2019.
Enklare 2022.

IMG_20220505_102329.jpg

Hustrun betalade drygt 4100 bath på VFS i Bangkok för sin ansökan om Schengenvisum samt för att få passet levererat till hemmet i Pattaya. Ansökan gjordes för drygt 2 veckor sedan och hon fick tillbaka passet drygt en vecka senare med visum. Detta utan att ha lämnat någon resplan för sverigebesöket men dock motiv, att besöka sin älskade man. ;)

Senast ändrad:
Hustrun betalade drygt 4100 bath på VFS i Bangkok för sin ansökan om Schengenvisum samt för att få passet levererat till hemmet i Pattaya. Ansökan gjordes för drygt 2 veckor sedan och hon fick tillbaka passet drygt en vecka senare.
Det är lika färskt som för oss.
Ansökte 12 april och fick passet med visum igår den 4 maj med kurir till dörren.
Helgdagar bromsade handläggningen något.

IMG_20220505_105346.jpg

Hur gör man då för att uppfylla kravet som jag fetmarkerat ?

"För att få ett visum för att besöka släkt och vänner behöver du
ha ett pass som är giltigt minst tre månader efter att visumet har slutat gälla, är utfärdat under den senaste tioårsperioden och har minst två tomma sidor
  • kunna beskriva syftet med besöket
  • ha fått en inbjudan från den person du ska besöka (blanketten Inbjudan inför ansökan om Schengenvisering, 240011 Pdf, 1.4 MB, öppnas i nytt fönster.)
  • ha en individuell medicinsk reseförsäkring som täcker de kostnader som kan uppstå i samband med akut läkarhjälp, brådskande sjukhusvård eller transport till hemlandet av medicinska skäl (försäkringen ska täcka kostnader på minst 30 000 euro och gälla i alla Schengenländer)
  • ha pengar för uppehälle och hemresa (Sverige kräver att du har 450 kronor för varje dag som besöket i Sverige varar, vilket också kan bekostas av den inbjudande personen)
  • visa att du har för avsikt att lämna Sverige och Schengenområdet senast sista dagen för visumtidens giltighet
  • ett fotografi i passformat som är taget rakt framifrån och som inte är äldre än sex månader (endast för dig som inte infinner dig personligen för att ansöka)
  • andra dokument som ambassaden kan kräva."
T.ex. genom ett intyg från arbetsgivaren om att man skall vara tillbaka på arbetet ett speciellt datum.

MEN. Jag var nu inne på VFS checklista och tittade. Det är nya checklistor, sedan jag gjorde dem för 4 veckor sedan.

Nu står det under punkten 7 att man skall ha en reservation av flygresa.

Flight reservation of return ticket.

Just av denna anledning det är så viktigt att kolla med källan. För inte ens min info som bara är 3-4 veckor gammal var längre korrekt.

T.ex. genom ett intyg från arbetsgivaren om att man skall vara tillbaka på arbetet ett speciellt datum.

MEN. Jag var nu inne på VFS checklista och tittade. Det är nya checklistor, sedan jag gjorde dem för 4 veckor sedan.

Nu står det under punkten 7 att man skall ha en reservation av flygresa.

Flight reservation of return ticket.

Just av denna anledning det är så viktigt att kolla med källan. För inte ens min info som bara är 3-4 veckor gammal var längre korrekt.
Jasså, det säger du ? Men hur var det då med kravet på en resplan som du och SatanG påstod krävs ? Finns det eller försvann det med från listan för bara 3-4 veckor sen ? Själv gissar jag på att det kravet försvann för flera år sen, men jag gissar bara.

Jasså, det säger du ? Men hur var det då med kravet på en resplan som du och SatanG påstod krävs ? Finns det eller försvann det med från listan för bara 3-4 veckor sen ? Själv gissar jag på att det kravet försvann för flera år sen, men jag gissar bara.
Ser ingen skillnad på den checklista jag använde och skrev ut i slutet av mars. Fem veckor sedan.
Men jag har inte den kvar.

Kanske skillnad på besökstiden och turistvisum.
En resplan kanske inte behöver vara detaljerad heller, precis som när man söker visum till Thailand och inte behöver mata in varenda hotellvistelse man har planer om.

Det att ha en resplan gäller troligen dom som söker turistvisum, men bjuder du in din dam så kommer ju hon inte att söka turistvisum då söker man ju oftast besöksvisum. Dvs du bjuder in henne och garanterar hennes vistelse med pengar osv, turistvisum så måste ju den resande kunna visa upp att dom har tillräckligt med pengar. Vid inbjudan så är det ju den inbjudande som får visa upp lönespecar mm samt att det är olika ansökningar för dessa olika visum.

Om du nu kan å vet så jävla bra själv. Varför fråga?

Å varför den stöddig attityden?

Anyhow... Jag har den informationen jag behöver. Det som är viktigast för mig är att styrka är relationen mellan mig och den inbjudne och på vilket sätt det ska styrkas på. Mycket är ren formalia för att visa att det finns ett ärligt syfte. Det är vi som måste visa att vi har en sann relation.
Jag känner att det är bra att ha både hängslen och livrem när man ansöker. Bättre för mycket information som visar på ärligt uppsåt än för lite information så man står med brallorna nere.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp