VISUM TILL SVERIGE

Det är samma visum.
Upp till 90 dagar.

Okay. Gör det ändå krångligare.
Det må vara samma visum, ett schengenvisum. Men ALLA kallar dem för turistvisum, besöksvisum, osv då kraven för de olika anledningarna är olika.

Att då envist hävda att det är samma visum, gör det bara krångligare att förstå.

Du förstår precis vad alla menar, men vill bara vara besserwisser och ha rätt. Det hjälper inte till. Försök att förstå folk istället för att söka anledningar att missförstå!

Det behövs inte någon resplan om man är inbjuden av en sponsor.
Räcker med adressen till inbjudarens bostad och bokade tor biljetter vid ansökan.

Reser man på egen hand kan det behövas men det räcker som regel med en hotellbokning första natten och biljett ut ur Schengen.
Fast det krävs olika saker för att få ett visum för att besöka släkt och vänner jämfört med visum för turistbesök, båda har sina egna krav.

TS vill ha hjälp med visum för turistbesök att då hävda att alla visum är samma sak blir rätt opedagogiskt.....

Senast redigerad av en moderator:
Ja kommer uppdateras här med inom några veckor, jag får försöka uppdatera vad det gäller turistvisum och vad som gäller oss senare.
Hittills har jag försökt hjälpa TS, och vad som tidigare gällt oss med turistvisum, dvs att VFS verkligen ansåg en resplan var nödvändig.
TS frågade ju efter personliga erfarenheter av turistvisum, nu verkar det dock inte behövas längre så slappna av.

/ SatanG
Men slappna av själv för tusan ! Min hustru har varit på besök i Sverige i många år nu och fått visum för det utan att ange resplan. Vad jag försöker säga är att det är inget krav för det men att den som intervjuar ofta ställer en massa onödiga frågor.

Nu killgissar jag lite, ursäkta mig för det.
Jag gissar att det är svårare och kan ställas högre krav i en utfrågning för att få besöksvisum till en person som är ens pojk/flickvän, än en relation där paret är gifta.

Okay. Gör det ändå krångligare.
Det må vara samma visum, ett schengenvisum. Men ALLA kallar dem för turistvisum, besöksvisum, osv då kraven för de olika anledningarna är olika.

Att då envist hävda att det är samma visum, gör det bara krångligare att förstå.

Du förstår precis vad alla menar, men vill bara vara besserwisser och ha rätt. Det hjälper inte till. Försök att förstå folk istället för att söka anledningar att missförstå!
Du verkar hata att ha fel.
Vad ALLA kallar en sak behöver inte avgöra att det är rätt.

Det är ett och samma ansökningsformulär och när visumet är beviljat och sitter i passet ser det exakt likadant ut oavsett syfte med resan till Schengen.

Sen att det krävs olika bilagor som bifogas ansökan är naturligt av den som söker beroende på situation och syfte.

Du har ju gjort väldigt många inbjudningar själv under åren och nyligen också enligt dig själv.

Nu killgissar jag lite, ursäkta mig för det.
Jag gissar att det är svårare och kan ställas högre krav i en utfrågning för att få besöksvisum till en person som är ens pojk/flickvän, än en relation där paret är gifta.
Ja, frugan har än inte blivit utfrågad i någon större omfattning.
Kan vara ganska onödigt när alla dokument är i ordning som marriage certificate, kontoutdrag för inbjudaren mm och man fått visum tidigare.

Du verkar hata att ha fel.
Vad ALLA kallar en sak behöver inte avgöra att det är rätt.

Det är ett och samma ansökningsformulär och när visumet är beviljat och sitter i passet ser det exakt likadant ut oavsett syfte med resan till Schengen.

Sen att det krävs olika bilagor som bifogas ansökan är naturligt av den som söker beroende på situation och syfte.

Du har ju gjort väldigt många inbjudningar själv under åren och nyligen också enligt dig själv.

Jag hatar absolut inte att ha fel. När jag har det. Men att bara envist hävda saker för att ha rätt, det ligger inte mig för.

Utan jag försöker så mycket jag bara kan att göra mig förstådd, till skillnad från dig som skall vara petimeter på vad som är rätt nomenklatur.

Medans alla andra skiljer på visumen, då dem defakto kräver olika dokument och underlag, så envisas du med att det är samma. Vilket inte hjälper någon.

Att du därtill sitter och refererar till hur det är från Flappeland är ointressant, då frågan gäller Thailand. Å ja, jag vet att det är samma ambassad. Men priset är annorlunda osv.

Försök att hjälpa istället för att stjälpa!

Turistvisum eller besöka vänner, må vara samma visum men dokumenten skiljer sig åt. Det ena föreslår att man skall redovisa en resplan medans det andra inte gör det. Den ena önskar reserverat flygbiljett medans den andra inte gör det.

Turistvisum eller besöka vänner, må vara samma visum men dokumenten skiljer sig åt. Det ena föreslår att man skall redovisa en resplan medans det andra inte gör det. Den ena önskar reserverat flygbiljett medans den andra inte gör det.
Men snälla du, nu är jag trött men kan du inte länka till dom dokument du nämner. Eller ännu hellre länka till dom fakta som gäller, hos VFS eller svenska ambassanden i Thailand tex ?

Jag hatar absolut inte att ha fel. När jag har det. Men att bara envist hävda saker för att ha rätt, det ligger inte mig för.

Utan jag försöker så mycket jag bara kan att göra mig förstådd, till skillnad från dig som skall vara petimeter på vad som är rätt nomenklatur.

Medans alla andra skiljer på visumen, då dem defakto kräver olika dokument och underlag, så envisas du med att det är samma. Vilket inte hjälper någon.

Att du därtill sitter och refererar till hur det är från Flappeland är ointressant, då frågan gäller Thailand. Å ja, jag vet att det är samma ambassad. Men priset är annorlunda osv.

Försök att hjälpa istället för att stjälpa!

Sicket svammel.

Reglerna för visum är inte olika för Thailand, Filippinerna eller annat land som kräver visum till Schengen.

Priset är gemensamt för länderna i Schengen 80€ för vuxna.

Jag är säker på att frågeställaren har klart för sig det och enklast är att besöka webbplatsen som migrationsverket har.
Ladda ner de formulär som finns och krävs.
Följ checklistan och boka tid hos VFSGlobal.

Sicket svammel.

Reglerna för visum är inte olika för Thailand, Filippinerna eller annat land som kräver visum till Schengen.

Jag är säker på att frågeställaren har klart för sig det och enklast är att besöka webbplatsen som migrationsverket har.
80€

Fritz betalade 4100 baht
Sambons bror betalade 4300 baht

Men nej säger du. Det kostar 80€
När införde Thailand Euro som valuta?
Sluta du nu att svamla!

Men snälla du, nu är jag trött men kan du inte länka till dom dokument du nämner. Eller ännu hellre länka till dom fakta som gäller, hos VFS eller svenska ambassanden i Thailand tex ?
Här är färskt från VFS hemsida.
Checklista för turist och för besöka familj/vänner.

Där kan du med egna ögon klart se att kraven skiljer sig åt.

Bilagor

Sicket svammel.

Bra råd!

Och migrationsverket har instruktioner för både visum för turistbesök och visum för att besöka släkt och vänner.

Screenshot_2022-05-05-16-04-21-109~2.jpeg

Du får kalla det vad du vill. Det är en av punkterna i checklistan som skall uppfyllas. Således ett krav. Hur man uppfyller kan ju göras på olika sätt, där har VFS gett förslaget om resplan.

Förstår att det är svårt med språket och att det uppenbarligen gått några säkringar i hövet idag. Så är ingen idé att vi försöker hjälpa till mer.

Du har ju redan gjort visumet och kan allt redan. Så förstår inte varför du tjafsa?

Vi försöker hjälpa trådskaparen med hans frågor. Tjafsa med dig är föga ointressant.
Du har ju träffat mig och vet då att jag stammar ibland så du kan ju roa dig även över det, suck.
Men varför inte i stället försöka hjälpa till med fakta i stället för dina killgissningar. Du påstod ju till att börja med att det inte behövdes någon flygbiljett för en visumansökan till Sverige vilket var helt fel. Därefter att hen måste ha en resplan vilket åxå var fel. Godnatt från en som även försöker hjälpa till så gott jag kan men anser att i visumtrådar ska man ha täckning för det man påstår. Gissa kan man göra i andra trådar.

80€

Fritz betalade 4100 baht
Sambons bror betalade 4300 baht

Men nej säger du. Det kostar 80€
När införde Thailand Euro som valuta?
Sluta du nu att svamla!
Priset är 80€ som kan betalas online eller i motsvarande thb vid ansökan.
Det är inte en thailändsk avgift utan en gemensam avgift för Schengen.
Sverige använder inte heller Euro.
Tillkommer frakt för att skicka hem passet samt avgifter till VFSGlobal
80€ är ungefär 2900thb.

Är det så svårt att fatta?

Din hjälp till frågeställaren att upprätta resplaner för att bjuda in sin GF kanske inte gick hem heller.

Här är färskt från VFS hemsida.
Checklista för turist och för besöka familj/vänner.

Där kan du med egna ögon klart se att kraven skiljer sig åt.
Nu går det inte att öppna dina filer.

Ansökningsblankett är fortfarande samma och visumet samma.

Checklistan är en guide och vägledning till den som söker visum.
Se den som ett hjälpmedel, för komma till VFSGlobal utan komplettera handlingar och rätt ifylld ansökan är inte lönt.
Gör om och kom tillbaka.
Avgiften betalas inte tillbaka.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp