VISUM TILL SVERIGE

"Berralund " sa:
Hej Frank! Lite kortfattat: Han behöver en inbjudan samt garanti för sitt uppehälle. et finns blankett att fylla i på Migrationsverkets hemsida. Där står precis hur du skall göra. Kolla också på Bangkokambassadens hemsida, där står också vad som krävs.

Någon intervju behövs inte, men han måste bege sig till VFS Global i Amarin Tower, Bangkok och lämna in ansökan. Detta företag handlägger det praktiska för ambassadens räkning och skickar handlingarna till beslutsfattarna där. Sen skickar dom hem passet till honom med (förhoppningsvis) visamärket inklistrat. Detta mot en mindre avgift. Dessutom måste han betala avgiften där.

Lycka till! :wai:

Tack Berralund!
Ja ungefär som jag tänkt mej. Men VFS Global i Amarin Tower...det visste jag inte!

:) Frank

Det går mycket fortare om ni går via Amarin. Och en viktig sak till - Du kan alltid maila eller ringa till ambassaden om du undrar över något. Dom är väldigt hjälpsamma och brukar svara snabbt om man har några frågor. :thumbsup:

En stilla undran angående UT ansökan via webben,frugan pratade med ambassaden i BKK och dom påstår att hon måste ha med sig alla papper dit vad är då vitsen med att ansöka via nätet??Måste ju vara ett missförstånd någonstans eller?

"driftern " sa:
En stilla undran angående UT ansökan via webben,frugan pratade med ambassaden i BKK och dom påstår att hon måste ha med sig alla papper dit vad är då vitsen med att ansöka via nätet??Måste ju vara ett missförstånd någonstans eller?

Jag skulle vilja rekommendera dig att maila ambassaden och fråga så får du (nomalt sett) ett snabbt, rakt svar. Webvarianten fanns inte när vi sökte, men personalen där nere är hjälpsamma. Lycka till!

Till areeya

Tänk på att om sonen bara är 10 år så kan han inte åka själv med Thai. Han måste ha en ledsagare. Det går att fixa genom Thais kontor i Bangkok, ingen resebyrå kan fixa det.

/Lasse

Red. av GM. Reklam är inte tillåten. Kontakta Admin.

Till driftern

Om du skall söka UT via webben så skall alla dokument först skannas och skickas in till MIG. När det är dags för hennes intervju så skall hon ha med sig alla dokument i original och lämna dem till Ambassaden, som i sin tur skickar dem till MIG tillsammans med den intervju som ho gjort.

/Lasse

Red av GM. Reklam är inte tillåten, kontakta admin.

Ambassaden skickar inga originaldokument till Migrationsverket. Ambassaden kontrollerar enbart att de till e-ansökan översatta och bifogade kopiorna överenstämmer med originalhandlingarna.

Numera går allt elektroniskt när det gäller e-ansökningar så man slipper den långsamma kurirposten mellan ambassaden och UD.

Mvh Thaikonsult

Hallå igen!

Då var det dags för mig att göra min inbjudan till sist!

Det här med blanketter och skit är väl inte det som är roligast att hålla på med. Men jag tänkte kolla av med er erfarna om det är något jag missat.

Blanketterna inbjudan och familjeuppgifter, Ansökan om visum enligt Schengensamarbetet, personbevis för mig har jag laddat ner, kopia på mitt pass har jag. Inbjudan fyller jag i och familjeuppgifter samt Ansökan om visum enligt Schengensamarbetet fyller hon i, har jag förstått det rätt?
En dum fråga kanske, men kan jag använda mig av dom svenska blanketterna och skriva på svenska?

Sen läste jag på thai-scan.com att jag även ska skicka med kopia på mina stämplar från när jag åkt ut och in i Thailand. Detta kunde jag inte se något om på migrationsverkets hemsida, är det något jag ska skicka med?
Dessutom att jag bör ha varit minst hos henne i 4 till 5 veckor och ha träffat hennes familj (?!). Jag var där 3 veckor och ett par dagar i somras och träffade inte hennes familj...

Sen vad gäller inkomst (studerandet blev inte av som planerat så jag är tillbaka på jobbet igen) så har jag ett nyutfärdat arbetsintyg där vår personalchef skriver hur min anställning ser ut och vad jag tjänar och har undertecknat det. Dessutom har jag deklarationen sparad. Kan jag skicka dom som inkomstgaranti? Bör jag även ta med ett kontoutdrag (60k på banken)?

Vart och hur tecknar jag en försäkring åt henne? Mitt vanliga försäkringsbolag? (vad brukar en sån kosta?)

Någon smidig resebyrå att rekommendera för att preliminärboka hennes flyg?

När detta är ifyllt så skickar jag henne dessa (måste skickas som original? Antar att jag inte bara kan scanna och maila va? :) ) och när hon fått dom så går hon till VFS Global och lämnar in dom ihop med två passfoton?
Hur var det med intervju för henne? Några speciella frågor hon bör vara förberedd på?

Har jag missat någonting?

En massa frågor jag vet :) Hoppas att någon orkar och vill svara mig! :wai: Jag har läst på massor av olika sidor, men för mig som aldrig gjort något liknande förut så känns det som en djungel oavsett hur många olika sidor man länkas till, jag litar ändå mest på er som redan gjort det här ;D

Edit: la till en sak som jag missat!

Finns det någon motsvarighet till visa o multiple entry för thai till Sverige? Jobbigt att alltid behöva planera långt i förväg innan vi åker till Sverige på semester och hälsar på. Vi vill ju kunna åka till Sverige lite oftare i framtiden men inte alltid det går att planera så långt i förväg.

"Jonas " sa:
Finns det någon motsvarighet till visa o multiple entry för thai till Sverige? Jobbigt att alltid behöva planera långt i förväg innan vi åker till Sverige på semester och hälsar på. Vi vill ju kunna åka till Sverige lite oftare i framtiden men inte alltid det går att planera så långt i förväg.

Det skulle även jag vilja veta. Jag har sökt lite på detta men inte hittat något bra. Min fru som har PUT i Sverige blir nämligen av med det när vi nu till sommaren skriver ut oss ur Sverige. Det känns lite surt även om jag innerst inne förstår att man tycker att man inte skall ha PUT om man inte bor i Sverige.

/Anubaan

"ledarn " sa:
Prova att ansöka om Svenskt medborgarskap....
Har hon bott i Sverige mer än 3 år har man rätt att söka...

Ett Svenskt pass tar dom aldrig ifrån henne.

Vi hade lite otur med timingen där. När vi flyttade till Thailand så hade hon kunnat söka om medborgarskap, men under utredningstiden (upp till 6 månader) så tar de hennes pass och då hade vi varit tvungna att stanna i Sverige längre än vi ville. Att göra det nu när vi bor i Thailand verkar inte möjligt.

/Anubaan

För vår del går det heller inte med medborgarskap frugan har alldrig bott i Sverige bara besökt. Jag får maila ambassaden och kolla med dem.

Har skickat förfågan till Ambassaden om visum med multiple entry för Thai till Sverige, dom har vidarebefodrat det till immigration så väntar på svar ifrån dom.
Men när jag kollat runt så är det väl VISA-D som gäller isåfall, det ser ju ut att vara ett liknande Visum som det vi söker till Thailand upp till 1 år med multiple entry.
Lägger en länk här.

http://www.migrationsverket.se/download ... 011_en.pdf

Hej. Jag ligger i skilsmässa (gift i 8 år) som dröjer 6mån pga barn.Jag träffade en tjej i Thailand senast. (bla därför skilsmässa. Nu undrar jag. Kan hon komma och hälsa på mig här i sverige fast inte vår skilsmässa är klar? den kan bli klar innan hon kommer, men inte då jag ska skicka in visumansökan.
Jag har planerat att hon kan komma i Juli. Mvh. A

Hej Sörmland

Ni behöver bara bifoga en kopia på pappret från tingsrätten att ni ansökt om skilsmässa men har 6 månaders betänketid. Ambassaden ser när de kollar dig att du står som gift i folkbokföringen.

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Hej!

Jag och min flickvän ska försöka få visum till Sverige för henne nu till hösten. Behöver jag som bjuder in henne ha pengar på min bank eller räcker det med att jag skickar med deklaration och ett anställningsintyg? Utöver inbjudan, personbevis och passkopia.

/Peter

Liknande trådar

Tillbaka
Topp