Så länge inreseförbudet gäller skulle min fru få nobben, trots våra två svenska söner och mig OM hon inte hade giltig anledning, typ begravning eller liknande trots att hon redan har gällande visum.
Tror ändå att gränspolisen kanske inte är det största problemet utan flygbolagen. Jag frågade källan för ambassadens svar gick inte tyda.
"Hej,
Den nya förordningen är giltig till och med den 17 april. Förutsatt att förordningen inte förlängs kommer din fru att kunna resa till Sverige i juni med sin visering.
Planerar ni att resa under förordningens giltighetstid kommer din fru behöva visa att det föreligger trängande familjeskäl för att hon ska undantas från inreseförbudet. Polisens principiella uppfattning av vad som utgör trängande familjeskäl är att det krävs att din frus närvaro i Sverige är absolut nödvändig p.g.a. en akut situation, sjukdom eller olycksfall i familjen. Det kan röra sig om exempelvis närvaro vid förlossning, begravning eller palliativ vård. Det är upp till din fru att visa att det föreligger trängande familjeskäl och själva bedömningen görs vid gränskontrollen i Sverige.
Med vänlig hälsning,
Handläggare
Nationella operativa avdelningen
Gränspolissektionen
Telefon till polisen: 114 14
"
/ SatanG