VISUM TILL SVERIGE

Ja det är sjukt med dessa uppehållstillståndsregler, har en Norrmann ombord han och hans Fillipinska fru funderar på att flytta till Norge.
Så dom funderar på att ta den "Svenske vägen" för det är så krångligt att få Uppehållstillstånd i Norge.
Berätta han att många Norrmänn som skall ta hem fruar flyttar till Sverige, tar in dom via Sverige får Norrmännen gräddfil i Sverige och sen när uppehållstillståndsansökan är klar flyttar dom hem till Norge.
Ja är la perfekt hjälpa alla andra först innan svenskarna.

Hmm, för att använda blanketten Inbjudan vid visum till Sverige behövs det pesonbevis Inbjudan. Jag är skriven i Thailand och har ansökt 3 gånger om detta personbevis i de sista 2 månaderna utan att få något. Vet någon om att det är begränsningar var ett sådant personbevis skickas. Jag har frågat skatteverket men har ännu inte fått något svar. Sist jag fick ett personbevis var för ett år sedan utan några problem och adressen är densamma som nu. Men det var inte ett personbevis Inbjudan.
Dom brukar skicka det till adressen du är bokförd på i Sverige

Ja är la perfekt hjälpa alla andra först innan svenskarna.

Svenskarna kan också söka på uppehållsrätt , han kan hyra en lägenhet i Danmark eller Norge och
få person nr. där . Då kan han ta sin fru till granne landet på schengen Visa och söka där på
uppehålls kort och få uppehållsrätt , och hon har rätt å stanna i landet i vänta på sökande ,och
har rätt att begynna i arbete i de landet hon söker från

Om du har mobilt Bank-ID skall du kunna logga in själv på Skatteverkets hemsida och skriva ut Personbevis för Inbjudan själv. Det borde väl gå att skriva ut från Thailand också förmodar jag.
Ska inte personbevis för inbjudan ha en stämpel också? Då lär det inte gå att skriva ut den utan då skickas den till folkbokföringsaddressen

Ska inte personbevis för inbjudan ha en stämpel också? Då lär det inte gå att skriva ut den utan då skickas den till folkbokföringsaddressen

Ingen stämpel , bara printa den ut och lägg ved sökande till Visa . Men för att få personbevis
må du ha en bostads adress i Sverige .

Personbevis Skatteverkets hemsida , där printa du ut personbevis .

P1080754.JPG

Det skulle vara bra om jag hade mobilt Bank-Id, men då jag har arbetat utomlands i över 30 år har jag aldrig haft tillgång till en sådan. Det återstår nog bara att höra vad skatteverket säger och om ambassaden är flexibel. Hon kan ju åka som turist officiellt istället.

En liten rättning. Man behöver E-legitimaton för att logga in på skatteverkets hemsida. Mobilt bank-id är en form av E-legitimaton. Kanske inte hjälper just dig men ville bara upplysa om att det finns andra vägar in än just mobilt bank-id.

En fundering, om man inte bor i Sverige eller har bott i Sverige på 30 år är det då verkligen besökstider hon ska ha. Hon besöker ju inte dig som inte bor där, borde inte någon annan bjuda in eller hon ansöka om turistvisum?

En fundering, om man inte bor i Sverige eller har bott i Sverige på 30 år är det då verkligen besökstider hon ska ha. Hon besöker ju inte dig som inte bor där, borde inte någon annan bjuda in eller hon ansöka om turistvisum?
Javisst och det gjorde jag 2013 då vi besökte Sverige då min syster ordnade inbjudnings visa. Jag läste tidigare här att man kunde ordna detta slags visa även om man inte var bosatt i Sverige. Jag kontaktade även svenska ambassaden och de bekräftade att jag kunde göra det. Ingen på ambassaden nämnde något om att personbevis var ett måste och att jag inte kunde få detta. Min adress är mycket lång och den kanske inte passar i fönstret på kuvertet.

Senast redigerad av en moderator:
Jag är folkbokförd i Thailand och det går utmärkt att skriva ut personbevis, har även fått familje varianten per post till Thailand trots väldigt lång adress.

Min fru har nyss fått visum med multipla inresor under fyra år och det är som inbjuden av mig till Sverige.

Jag har fått en ny ide. Det kanske beror på att jag använder web browsern Edge. Jag har just nu gjort ett nytt försök med web browsern Internet Explorer 10. Men min tid är begränsad då jag måste fä visat denna månad.

Vi lämnade in visum handlingarna idag med inbjudan och de läste och antog dem även om personbevis inbjudan saknades. Okay, de kanske behandlar det som ett turist visa. Vad vet jag.
På den nya platsen i Nana tillåts bara den som söker för visa att komma in. Det var annorlunda på den gamla platsen i Chitlom . Vakten sa att reglerna hade ändrats. Byggnaden är gammal och sliten, och var öde innan visa ansöknings kompaniet flyttade in. Nu har byggnaden levat upp.

Visa ansökningen hanteras av VFS Thailand, Trendy Building, 8th floor, Sukhumvit soi 13, Klongtoey-Nua, Wattana, Bangkok 10110.
Min fru kommenterade att vissa blanketter var skrivna totalt på engelska och skulle undertecknas av den ansökande efter att ha läst och prickat av vissa items. Då igen medhjälpare är tillåten in, hur skall en ansökare som bara kan Thai, som hennes syster som eventuellt skall besöka Sverige, hantera detta? Okay, hon vägrade att åka till Sverige denna gång och kommer sannolikt inte heller att göra det i framtiden med sådana administrativa restriktioner.

Det är bl.a svenska ambassaden som ligget bakom beslutet att endast den sökande tillåts gå in.

Om man skulle vilja ta familjen till Sverige tillfälligt men nu har ju Schengen infört förbud för onödiga resor in.
Går det att få undantag då yngste sonen är Svensk medborgare men han måste ju som 2 åring ha förälder med, kan mamma och bror tillåtas flyga med honom för att få hem en Svensk medborgare?

Om man skulle vilja ta familjen till Sverige tillfälligt men nu har ju Schengen infört förbud för onödiga resor in.
Går det att få undantag då yngste sonen är Svensk medborgare men han måste ju som 2 åring ha förälder med, kan mamma och bror tillåtas flyga med honom för att få hem en Svensk medborgare?

Så länge inreseförbudet gäller skulle min fru få nobben, trots våra två svenska söner och mig OM hon inte hade giltig anledning, typ begravning eller liknande trots att hon redan har gällande visum.
Tror ändå att gränspolisen kanske inte är det största problemet utan flygbolagen. Jag frågade källan för ambassadens svar gick inte tyda.

"Hej,

Den nya förordningen är giltig till och med den 17 april. Förutsatt att förordningen inte förlängs kommer din fru att kunna resa till Sverige i juni med sin visering.

Planerar ni att resa under förordningens giltighetstid kommer din fru behöva visa att det föreligger trängande familjeskäl för att hon ska undantas från inreseförbudet. Polisens principiella uppfattning av vad som utgör trängande familjeskäl är att det krävs att din frus närvaro i Sverige är absolut nödvändig p.g.a. en akut situation, sjukdom eller olycksfall i familjen. Det kan röra sig om exempelvis närvaro vid förlossning, begravning eller palliativ vård. Det är upp till din fru att visa att det föreligger trängande familjeskäl och själva bedömningen görs vid gränskontrollen i Sverige.

Med vänlig hälsning,

Handläggare
Nationella operativa avdelningen

Gränspolissektionen

Telefon till polisen: 114 14

1588256579150.png
"

/ SatanG

Så länge inreseförbudet gäller skulle min fru få nobben, trots våra två svenska söner och mig OM hon inte hade giltig anledning, typ begravning eller liknande trots att hon redan har gällande visum.
Tror ändå att gränspolisen kanske inte är det största problemet utan flygbolagen. Jag frågade källan för ambassadens svar gick inte tyda.

"Hej,

Den nya förordningen är giltig till och med den 17 april. Förutsatt att förordningen inte förlängs kommer din fru att kunna resa till Sverige i juni med sin visering.

Planerar ni att resa under förordningens giltighetstid kommer din fru behöva visa att det föreligger trängande familjeskäl för att hon ska undantas från inreseförbudet. Polisens principiella uppfattning av vad som utgör trängande familjeskäl är att det krävs att din frus närvaro i Sverige är absolut nödvändig p.g.a. en akut situation, sjukdom eller olycksfall i familjen. Det kan röra sig om exempelvis närvaro vid förlossning, begravning eller palliativ vård. Det är upp till din fru att visa att det föreligger trängande familjeskäl och själva bedömningen görs vid gränskontrollen i Sverige.

Med vänlig hälsning,

Handläggare
Nationella operativa avdelningen

Gränspolissektionen

Telefon till polisen: 114 14

1588256579150.png
"

/ SatanG
Tack för svaret, är det bara att hålla tummarna.
Går ju ut extra nu, tror ju inte på en lösning 4:de Juni, får låna föräldrarnas lgnht dom flyttar in i husbilen.
Jobbigaste är att inte få träffa familje, men dom som har det värre.
Så va lite ledsen får man, gnälla nej vi har det bättre än många, tyvvär så det är nu, bara att anpassa sig, fast jag är avundsjuk på dig som kan vara hemma med fru och barn.
Fast kanske vi kan gå under trängande familjeskjäl till slut?
Pappa sitter i ett land, fru med barn som iaf 1 är Svenskt.

Tack för svaret, är det bara att hålla tummarna.
Går ju ut extra nu, tror ju inte på en lösning 4:de Juni, får låna föräldrarnas lgnht dom flyttar in i husbilen.
Jobbigaste är att inte få träffa familje, men dom som har det värre.
Så va lite ledsen får man, gnälla nej vi har det bättre än många, tyvvär så det är nu, bara att anpassa sig, fast jag är avundsjuk på dig som kan vara hemma med fru och barn.
Fast kanske vi kan gå under trängande familjeskjäl till slut?
Pappa sitter i ett land, fru med barn som iaf 1 är Svenskt.

Ja möjligen, Sverige är ju känt för att göra det mesta med tanke på barnens bästa och att få träffa sin pappa borde väl kunna klassas in som trängande familjeskäl.
Men som sagt, jag hade varit mest nojig för flygbolaget om de tar chansen. Kanske om det går friskriva dem från ansvar.
Kör ett email till NOA och förklara situationen, de var snabba att svara på ett bra sätt.
granspolissektionen.noa@polisen.se

Lycka till / SatanG

Liknande trådar

Tillbaka
Topp